خبرگزاری کار ایران

پورمحمدی در جمع خبرنگاران: / ۱ /

برخی از نجابت دولت سوءاستفاده می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۸۹۰۴۰

ما هم شک داریم که نکند کسانی که این مسائل را مطرح می کنند با این تاجران بده بستانی دارند / دولت در خصوص تخلفات صورت گرفته بنای ماجراجویی، انتقام گیری و کالبدشکافی ندارد.

وزیر دادگستری با انتقاد از افرادی که با ماجراجویی اتهامات ناروایی را به دولت نسبت می‌دهند، ‌گفت: برخی از نجابت دولت سوءاستفاده می‌کنند.
به گزارش خبرنگار ایلنا مصطفی پورمحمدی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا در مورد تخلفات دولت قبل پیرامون سه هزار بورسیه در وزارت علوم و نیم‌میلیون استخدام شفاف سازی لازم صورت نمی‌گیرد، گفت: دولت در خصوص تخلفات صورت گرفته بنای ماجراجویی، انتقام گیری و کالبدشکافی ندارد. اگر این دولت می‌خواست چنین کاری کند باید از ابتدا شروع به دادن بیانیه و اعلام موضع می‌کرد.

وی افزود: دولت در مسیر بهبود وضعیت کشور با مشکلاتی مواجه است که پرونده‌های آنها مورد به مورد شناسایی می‌شود و تلاش دولت برای اصلاح آنهاست.

وی با اشاره به پرونده بورسیه‌های غیرقانونی گفت: سازمان بازرسی و نهادهای نظارتی در این رابطه گزارشی تهیه کردند و دولت نیز منتظر ارائه گزارش این نهادها است. علاوه بر این وزارت علوم و بهداشت نیز در حال بررسی هستند اما واضح است که تخلفات مربوط به این مورد در یک سطح نیست و باید دسته‌بندی شود تا به حیثیت کسی آسیبی نرسد و حقوق ملت و قانون به درستی اجرا شود.

وزیر دادگستری در مورد استخدام نیم میلیون نفر در ادارات دولتی نیز گفت: این تعداد بخش بزرگی از بدنه دولت را تشکیل می‌دهند که باید با مراقبت و طبقه بندی بررسی این مسئله را در دستور کار قرار داد.

وی با تاکید براینکه بنای این دولت بر این است که تخلفی در آن رخ ندهد گفت: اینکه بخواهیم در هر دولت به اتفاقات دولت قبل بازگردیم درست نیست. رئیس جمهور نسبت به برخورد با مفاسد و تخلفات در دولت تاکید شدید داشته است. هفته قبل نیز وی مواضع خود را در جلسه هیات دولت تکرار کرد که نسبت به اجرای قانون و پرهیز از فساد جدی هستیم و باکسی تعارف نداریم.

پورمحمدی با اشاره به اینکه این دولت از روز اول کارنامه بسیار مثبتی در سلامت اداری و مبارزه با فساد دارد گفت: من با جزئیات مسائل حقوقی از نزدیک آشنا هستم و کار دولت را در این رابطه بسیار موفق ارزیابی می‌کنم. این دولت به بسترهای فساد توجه جدی دارد و در پی کنترل آنها است تا این ویروس منتشر نشود.

وی با بیان این که دولت یازدهم با تمام قدرت نسبت به اجرای قانون تاکید و وسواس دارد گفت: شفاف سازی در بروز فساد در سال قبل و افزایش فعالیت‌های الکترونیکی گام‌های قابل توجهی بود. روز گذشته نیز آخرین روز دریافت اظهار نامه‌های مالیاتی بود که بیش از ۹۰ درصد پاسخ‌ها دریافت شد.

وزیر دادگستری با اشاره به این که از ابتدای امسال ۵ پایانه گمرکی به سامانه الکترونیکی مجهز شده‌اند، گفت: بر همین اساس درآمد گمرکی کشور ۴ برابر افزایش یافته و این به دلیل جلوگیری از مجاری فساد است. علاوه بر این دولت در حال پیگیری سایر مباحثبرای ایجاد دولت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه دولت در برخورد و پیگیری پرونده‌های فساد از کنار هیچ‌یک از آنها عبور نکرده است، گفت: البته برخوردها نیز انتقام‌جویانه و ماجراجویانه نبوده و دولت پیگیر اموالی است که به ناحق از بیت المال رفته و در دست عده‌ای دیگر قرار گرفته است. در این رابطه همکاری خوبی میان دستگاه‌های قضایی، نظارتی و دولت برقرار است.

پورمحمدی پرونده‌های فساد را بسیار بزرگ و پیچیده توصیف کرد وگفت: نباید انتظار داشته باشیم که این پرونده‌ها به سرعت بررسی شود. مثلا در پرونده فساد اخیر، بابک زنجانی هنوز همکاری لازم را نمی‌کند و معلوم نیست که بخش بزرگی از پول‌ها کجاست. ما تنها به دارایی‌های وی در داخل دسترسی داریم که دردی را از ما دوا نمی‌کند.

وی افزود: متاسفانه در فضاسازی برخی رسانه‌ها با بی‌انصافی و ناسپاسی از تلاش‌های هوشمندانه و عدالت‌خواهانه دولت تعابیر ناصحیحی دیده می‌شود. برای مثال می‌توان به تیتر برخی رسانه‌ها در مورد پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی مشاهده کرد. عده‌ای تلاش کردند آن را با پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی مشابه سازی کنند درحالی که یک پرونده سراسر فساد شبکه‌ای با چنین چیزی قابل مقایسه نیست.

وزیر دادگستری خاطر نشان کرد: در شرایطی که نهادهای کشاورزی و دامی ما تهی بودند به کالایی روی دریا قبل از انجام کارهای اداری اجازه ترخیص داده شده اما متاسفانه عده‌ای با ماجراجویی اتهامات ناروایی را به دولت نسبت دادند در حالی که ما در این رابطه حتی ادعای تخلف را نیز قبول نداریم.

پورمحمدی افزود: گزارش دیوان محاسبات نیز حاکی از همین مسئله است. اگر در موردی جابجایی اموال بیت المال صورت گیرد تخلف محسوب می‌شود اما اگر یک مسئول برای تسریع در کار باری را ترخیص کند درست نیست که اسم آن‌ را رانت بگذاریم. انصاف نیست که با دولتی که اینقدر روی کار سلامت اقتصادی حساس است، اینگونه برخورد شود.

وی ادامه داد: تنها ۳ یا ۴ نفر می‌توانند در کشور برخی محموله‌ها را بیاورند. ما هم شک داریم که نکند کسانی که این مسائل را مطرح می کنند با این تاجران بده بستانی دارند. سوال ما این است که آیا در این مسئله رشوه و یا تخلفی صورت گرفته است؟ نباید ماجراجویانه بر دوراندیشی و هوشمندی مسئولان نگاه شود.

وزیر دادگستری با انتقاد از ادعای برخی در مورد برداشت دولت از صندوق توسعه ملی نیز گفت: دولت پول فروش نفت را در حسابی گذاشته و بخشی از آن در صندوق توسعه ملی و خزانه و شرکت نفت توزیع شده است اما باز هم می‌بینیم که از تعابیر تخلف در این رابطه استفاده می‌شود.
وی با تاکید براینکه برخی از نجابت دولت سوء استفاده می‌کنند گفت: تلاش دولت این است که خود قانونمند و سالم عمل کند و می‌خواهیم نسبت به گذشته بدون انتقام جویی به اصلاح امور بپردازیم اما وقت شناسی و مصلحت سنجی دولت نباید موجب سوءاستفاده دیگران شود رسانه‌ها باید در این رابطه عنایت بیشتری داشته باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز