خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جمع نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور:

هراسی از شفاف‌تر شدن مسائل هسته‌ای خود نداریم / اجازه نمی‌دهم کسی به رهبری توهین کند

asdasd
کد خبر : ۱۹۳۹۹۶

به کسی اجازه نمی‌دهیم میان قوا اختلاف ایجاد کند / هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید / می‌گویند خارجی‌ها الکتریسته خطرناکی دارند، به آنها نزدیک نشوید / چند مورد از مذاکرات را در کتاب هسته‌ای خود آوردم تا این ترسوها بخوانند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ما آماده هستیم و با روی گشاده صحبت می‌کنیم و در این میان از شفاف‌تر شدن مسائل هسته‌ای خود هراسی نداریم و در این زمینه داوطلب هم هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رئیس جمهور در همایش سالانه روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تاکید بر اینکه این دولت اهل شعار نیست بلکه اهل عمل است، گفت: مبنای ما در سیاست‌ خارجی در مذاکرات هسته‌ای و در تعامل با جهان خواست ملت است.

وی افزود: ‌آنچه را مردم از ما خواسته‌اند یا می‌خواهند با کمال شهامت و بدون دغدغه دنبال خواهیم کرد و خط قرمز ما چیزی جز منافع ملی ما نیست و جایی که منافع ملی ما تامین شود، چراغ سبز ما خواهد بود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سفرای ما دیده‌بانان خط‌مقدم هستند، گفت: نباید دیپلمات‌های ما در دنیا غافل شوند. آنها در دنیا باید قبل از حادثه آن را پیش‌بینی و به مرکز منتقل کنند.

وی یادآور شد: هیچ‌گاه یادم نمی‌رود. زمانی که شوروی سابق در تزلزل بود از یک سال قبل از آن، دستگاهی به ما می‌گفت این کشور در تزلزل است. اما دو دستگاه دیگر تاکید داشتند که باید مراقب بود چراکه جای پای شوروی بسیار محکم است. ما مرتب بررسی می‌کردیم و توانستیم شش ماه قبل از فروپاشی شوروی تصمیم لازم را بگیریم.

روحانی افزود: شما دیدید که هر کشوری که از شوروی جدا می‌شد، ما پیش از همه استقلال آن را به رسمیت می‌شناختیم. چراکه از قبل پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده بودیم.

وی با بیان اینکه دیده‌بانان ما باید با چشمی وسیع زوایای مختلف را ببینند، گفت: آنها باید به دنیا این پیام را برسانند که اراده این ملت اعتدال و تعامل با جهان است. آنها باید این پیام را برسانند که باید با زبان دیپلماتیک سخن بگویند و از فرصت و اراده بزرگ ملت ایران استفاده و بهره‌برداری کنند.

روحانی با تاکید بر اینکه ما در تعامل با دنیا به دنبال برد - باخت نیستیم یادآور شد: فردی به من می‌گفت در مذاکرات به گونه‌ای عمل کنید که بتوانید سر آنها کلاه بگذارید. من گفتم این تفکر تمام شده است. برخی حرف‌های قشنگی می‌زنند ولی این حرف‌ها برای یک قرن پیش است و آنها عقب هستند.

وی با بیان اینکه عده‌ای در داخل تعامل‌هراسی می‌کنند و می‌گویند چرا به یک خارجی نزدیک شدید؟ گفت: می‌گویند خارجی‌ها الکتریسته خطرناکی دارند، به آنها نزدیک نشوید! یک آقایی می‌گوید هر موقع با خارجی‌ها مذاکره کردیم دچار شکست شدیم. این همه امام و رهبری فریاد زدند خودباوری و اعتماد به نفس؛ این است اعتماد به نفس افرادی که تعامل‌هراسی می‌کنند.

روحانی ادامه دا: ما در منطق کم نمی‌آوریم؛ ما دیپلمات‌های مجربی داریم. امروز در رأس وزارت امور خارجه افرادی هستند که جزو برترین دیپلمات‌های جهانی هستند و نه فقط منطقه؛ از بس بعضی‌ها هراسان زندگی می‌کنند و چون خودشان اعتماد به نفس ندارد، دیگران را هم این چنین می‌بینند لذا چند مورد از مذاکرات خود را در کتاب هسته‌ای آوردم تا این ترسوها بخوانند. یک عده شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی‌اند؛ هر وقت می‌خواهد مذاکره شود یک عده می‌گویند داریم می‌لرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.

وی گفت: تعامل‌هراسی و مذاکره‌هراسی و مفاهمه‌هراسی غلط است؛ حتی نرمش قهرمانانه هراسی غلط است.

وی با بیان اینکه بردباخت باقی نمی‌ماند اما آنچه پایه حرکت‌های بعدی می‌شود، برد – برد است، گفت: در بحثمذاکرات هسته‌ای نیز برای ما برد - برد مدنظر است. ما هیچ عجله‌ای نداریم دنیا هم بداند که ما در عین حال تاخیر را به نفع کسی نمی‌بینیم. دنیا باید بداند که تحریم را ظالمانه می‌دانیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه ما اطمینان داریم که پایه‌های تحریم شکسته است، عنوان کرد: تردیدی نداریم که تحریم‌ها به شرایط گذشته بازنخواهد گشت و با صراحت اعلام می‌کنیم که ما با تحریم‌ها مقابله کرده و خواهیم کرد. حرف امروز ما با ۵ + ۱ نیز برای همین است که ما در حال شکستن تحریم‌ها هستیم و این را نیز با افتخار، بلند و شجاعانه می‌گوییم.

وی افزود: ما تحریم را غلط، ظالمانه و ضدبشری می‌دانیم و به تحریم‌کنندگان می‌گوییم مطمئن باشید در تاریخ اقدامات شما باقی خواهد ماند. ما ضمن مقابله با تحریم‌ها برنامه اقتصادی خود را به گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که از مشکلات عبور کنیم.

روحانی خاطرنشان کرد: شرایط منطقه و جهان به ما می‌گوید که حل و فصل هسته‌ای موضوعی تصنعی نخواهد بود. ممکن است آنها پس از توافقات نهایی نیز بگویند که ما جلوی ایران را برای ساخت بمب هسته‌ای گرفتیم. به هر حال در میان قدرت‌های جهان نیز افرادی هستند که در ۵۰ سال پیش فکر می‌کنند و این تنها مختص داخل کشور نیست.

وی ادامه داد: امروز شبکه‌های اجتماعی و آگاهی عمومی رشد کرده چرا اسرائیل این بار بیش از گذشته در افکار عمومی محکوم شد؟ دلیل این است که این رژیم در فضای مجازی منکوب شد فضا و دنیا تغییر کرده است. قدرت‌های جدیدی به میدان آمده‌اند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه دنیای امروز دنیای دیروز نیست، گفت: هیچ زمانی مثل جنگ اخیر غزه اسرائیل مفتضح نشد و شکست نخورد. این رژیم آدم‌کش و شکست‌خورده در افکار عمومی نیز جایگاهی ندارد. امروز حتی بزرگترین مدافعان رژیم صهیونیستی نیز در این اواخر توان دفاع و حمایت از آن را ندارند.

وی افزود: امروز برای همه روشن است که چه کشوری به دنبال سلاح کشتار جمعی است. جمهوری اسلامی هیچ‌گاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نخواهد بود. NPT باشد یا نباشد ما برای فتوای رهبری و شرع به دنبال سلاح کشتار جمعی نخواهیم بود.

رئیس جمهور با تاکید به اینکه دنیا باید بداند که ما به جد دنبال مذاکره و حل مساله هسته‌ای هستیم، گفت: ما مذاکره برای مذاکره را نمی‌پذیریم و معتقدیم مذاکرات باید در زمان معقول به راه حل درست برسد. ما آماده هستیم و با روی گشاده صحبت می‌کنیم و در این میان از شفاف‌تر شدن مسائل هسته‌ای خود هراسی نداریم و در این زمینه داوطلب هم هستیم.

روحانی با بیان اینکه ما خود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را دعوت می‌کنیم ادامه داد: ما خود دوربین‌های آژانس را بر بالای سر دستگاه‌های غنی سازی پذیرفتیم. دنیا باید واقعیت را پذیرفته و باور کند که ما اراده جدی برای حل و فصل داریم اما به هیچ عنوان از حقوق خود کوتاه نمی‌آییم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه این دولت، دولتی نیست که بخواهد از حقوق ملت عقب نشینی کند، اظهار کرد: این دولت بزرگترین و بهترین پشتیبانی ملت را دارد و همکاری و هماهنگی سران قوا در بهترین حالت است. همه ما در کنار هدایت‌های رهبری به صورت ید واحده‌ای هستیم که به کسی نه اجازه می‌دهیم میان قوا اختلاف ایجاد کند و نه خدای نکرده به رهبری توهین کند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی ملت ایران را بزرگ، خود باور، مستقل، دلیر، مسلمان، ایثارگر و ایستاده توصیف کرد و گفت: در میدان مذاکره با لبخند سخن می‌گوییم و تدبیر می‌کنیم و انشاءالله نیز به پیروزی دست پیدا خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در این‌جا لازم می‌دانم از طرف ملت از وزیر امور خارجه که شخصی متخصص، مدبر و هوشیار است و همچنین تیم مذاکره کننده تشکر کنم و این تیم بداند که حداقل ۹۰درصد مردم همواره پشتیبان آنها بوده و دعای خیر رهبری بدرقه آنها بوده و خواهد بود.

روحانی به مذاکرات وین شش که در اواخر ماه رمضان برگزار شد اشاره کرد وگفت: در آن دوران که مذاکرات در حال انجام بود، در دیداری که با مقام معظم رهبری داشتم آقا فرمودند که تیم مذاکره کننده را مرتب دعا می‌کنم و می‌دانم چه کارزار دشواری در پیش دارند. وقتی رهبری ما این گونه است و تیم مذاکره کننده نیز مسلط به قواعد بین‌الملل است، قطعا پیروز خواهیم بود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: برخی فکر نکنند که ما یک طرف و آنها پنج کشور هستند چرا که یک مرد جنگی به از صد هزار.

وی خطاب به سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور مسئله اقتصاد و فناوری را از مسائل مهم کشور عنوان کرد و گفت: سفرا و نمایندگان ما بدانند که تلاش آنها درکنار سایر وظایف، باید روان سازی روابط اقتصادی با جهان باشد و برای همکاری‌های اقتصادی خارجی و سرمایه‌گذاری خارجی تلاش کنند.

روحانی بر لزوم عبور از معضلات اقتصادی تاکید کرد و گفت: معتقدیم در چهارچوب اقتصاد مقاومتی می‌توان از این شرایط دشوار عبور کرد اما باید بدانیم که در شرایط کنونی هیچ کشوری نمی تواند بدون ارتباطات جهانی به اهداف خود برسد. کشورهای همسایه و منطقه برای ما اولویت دارند و در این مدت نیز روابط‌مان با برخی از آنها بسیار جدی و نزدیک شده است. البته هنوز یکی دو کشور هستند که امیدواریم آنها نیز به جرگه سایر کشورها بپیوندند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی بیان کرد: امروز روابط ما با کشورهای همسایه آسیایی و غیر آسیایی بهتر از گذشته است. جایگاه ایران کاملا متفاوت شده است و چهره واقعی ایران در حال نشان داده شدن است.

وی با اشاره به استقبال مردم، شرکت‌ها و رسانه‌ها در سفرهای خارجی دولت گفت: درسفر سال گذشته به سازمان ملل شما مشاهده کردید که مقامات اسرائیلی که پس از ما به نیویورک سفر کردند به دنبال این بودندکه آنچه ما بافته بودیم را پنبه کنند اما دیدید که بافته‌های خودشان پنبه شد.
رییس جمهور در پایان توجه به اقتصاد و فناوری را موجب شتاب گرفتن پیشرفت کشور عنوان کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز