خبرگزاری کار ایران

رییس جمهور پیش از عزیمت به قزاقستان:

ایران و قزاقستان همکاری‌های گسترده‌ای در عرصه‌های مختلف با یکدیگر دارند

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۷۸۶

جمهوری اسلامی ایران از لحاظ استراتژیک مسیر بسیار مهمی برای اتصال کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد و بخش بسیار با اهمیتی از کریدور جنوب به شمال است. امسال پروژه راه‌آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر دیگری نیز با عبور از جنوب ایران و افغانستان به تاجیکستان و چین متصل خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دوشنبه پیش از عزیمت به آستانه پایتخت قزاقستان در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره برنامه‌های سفر خود به کشور قزاقستان و تاجیکستان، گفت: از این سفر ۵ روزه دو روز به دیدار رسمی دوجانبه از قزاقستان و دو روز به دیدار رسمی دوجانبه از تاجیکستان اختصاص دارد و یک روز نیز مربوط به شرکت در اجلاس شانگهای در تاجیکستان است.
به گزارش ایلنا، رییس جمهور، قزاقستان را از همسایگان مهم جمهوری اسلامی ایران خواند و افزود: ایران و قزاقستان همکاری‌های گسترده‌ای در عرصه‌های اقتصادی، علمی و فناوری با یکدیگر دارند و علاوه بر اینها همکاری‌های مهمی نیز در زمینه مسایل دریای خزر به عنوان دو کشور ساحلی دارند.
روحانی اظهار داشت: در دیدار با رییس‌ جمهوری قزاقستان محور مذاکرات ما عمدتاً درباره روابط دوجانبه خواهد بود، اما مسایل منطقه نیز در دیدار ما مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رییس جمهور در ادامه با اشاره به سفر خود به تاجیکستان پس از پایان سفر به قزاقستان تصریح کرد: ایران و تاجیکستان نیز همکاری‌های فراوانی در عرصه‌های مختلف دارند و ایران پروژه‌های مهمی را در تاجیکستان در دست اجرا دارد و با توجه به هم فرهنگ و هم زبان بودن ایران و تاجیکستان، زمینه‌های همکاری فراوانی بین دو کشور وجود دارد.
روحانی خاطر نشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ استراتژیک مسیر بسیار مهمی برای اتصال کشورهای آسیای مرکزی به آبهای آزاد و بخش بسیار با اهمیتی از کریدور جنوب به شمال است. امسال پروژه راه‌آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان به بهره‌برداری خواهد رسید و مسیر دیگری نیز با عبور از جنوب ایران و افغانستان به تاجیکستان و چین متصل خواهد شد.
رییس جمهور با اشاره به اینکه طرح‌های مهم و زیربنایی بسیاری بین ایران و کشورهای آسیای مرکزی در حال اجراست، گفت: روابط با کشورهای آسیای میانه برای ایران اهمیت زیادی دارد.
روحانی در ادامه اضافه کرد: نشست امسال اعضای اجلاس شانگهای به دلیل مسایل مهمی که در منطقه اروپای شرقی و آسیای غربی در اوکراین، عراق، سوریه و فلسطین در جریان است، اهمیت زیادی دارد چرا که اگر چه اجلاس شانگهای رویکردهای اقتصادی و فرهنگی هم دارد، اما اساساً یک تشکیلات سیاسی و امنیتی است که برای استقرار امنیت در منطقه از سوی کشورهای عضو تشکیل شده است.
رییس جمهور با اشاره به حضور کشورهایی چون روسیه، چین و هند در این اجلاس اظهار داشت: در این نشست فرصتی وجود دارد تا علاوه بر سخنرانی و بازگوی دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران، دیدارهایی با سران کشورهای شرکت‌کننده داشته باشیم و روابط دو جانبه را مورد بررسی قرار دهیم.
روحانی در پایان با یادآوری اینکه در سفر به قزاقستان در نشست مشترک بازرگانان، فعالان اقتصادی و اتاق‌های بازرگانی ایران و قزاقستان شرکت خواهد کرد، تصریح کرد: تقویت و گسترش روابط بخش‌های خصوصی ایران و قزاقستان در عرصه اقتصادی برای ما اهمیت فراوانی دارد و اساساً معتقدم که اقتصاد ایران و منطقه را عمدتاً بخش خصوصی باید پیدا کند و دولت‌ها فقط باید زمینه‌های لازم برای حضور و مشارکت آنان فراهم کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز