خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار با رییس‌جمهوری عراق: / تکرار /

خواست ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۱۱۸

میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.

رییس‌جمهور کشورمان با تاکید بر اینکه «عراق قدرتمند، عراق واحد است»، گفت: خواست همه مردم و مسئولان ایران حفظ یکپارچگی و وحدت عراق است.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی ظهر پنج‌شنبه به وقت نیویورک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در دیدار «فواد معصوم» رییس‌جمهوری عراق، گفت: تفرقه و تجزیه عراق به نفع ملت عراق و منطقه نیست و همه اقوام و مذاهب اعم از شیعه، سنی و کرد باید در حکومت این کشور سهم داشته باشند.

رییس‌جمهور ضمن اظهار امیدواری نسبت به اینکه ملت عراق با تلاش خود و کمک کشورهای دوست به برقراری امنیت در کل عراق دست یابند، گفت: موفقیت، رفاه و امنیت عراق خواسته جمهوری اسلامی ایران است.

وی با ابراز خرسندی نسبت به تحولات سیاسی عراق و تشکیل دولت جدید و پارلمان این کشور، گفت: در ایران، همه در مساعدت به عراق اتفاق‌نظر دارند و امیدواریم عراق با ثبات در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گیرد.

رییس شورای عالی امنیت ملی، موفقیت‌های مردم و ارتش عراق در برابر تروریست‌ها در روزهای اخیر را قابل توجه خواند و با اشاره به همکاری ایران در این زمینه، گفت: برای مردم ایران قابل تحمل نیست که شهرهای اصلی و مذهبی عراق مورد تعرض تروریست‌ها قرار گیرد.

روحانی افزود: میان امنیت ایران و عراق تفاوتی نیست. دو ملت، تاریخ و منافع و دین مشترک دارند و بر همین اساس باید در مسائل مختلف در کنار یکدیگر باشند.

رییس‌جمهور با بیان اینکه اراده ایران بر توسعه روابط با کشورهای همسایه در همه زمینه‌ها است، گفت: عراق جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی ایران دارد و ایران با توجه به ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی، فرهنگی و سیاسی می‌تواند شریک خوبی برای عراق باشد.

فواد معصوم، رییس جمهوری عراق نیز در این دیدار، علایق مشترک تاریخی و فرهنگی دو کشور را دیرینه و محکم ارزیابی کرد و گفت: به نظر ما این مناسبات باید همواره توسعه و گسترش یابد.

وی با یادآوری نقش جمهوری اسلامی ایران در حمایت از معارضین علیه صدام، گفت: امروز نیز فراموش نمی‌کنیم که بخاطر حمایت‌های مستمر ایران، خطر گروه‌های تروریستی نظیر داعش مرتفع شده است.

رییس‌جمهوری عراق با تجلیل از موضع برادرانه و صادقانه ایران تاکید کرد: عراق اکنون به سمت ثبات سیاسی پیش می‌رود به طوری که نمایندگان سلیقه‌های سیاسی در خصوص مسائل ملی نظیر مبارزه با داعش متحد شده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز