خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور:

توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات را پشت سربگذاریم

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۳۹۲

بخش زیادی از بداخلاقی‌ها در کشور از میان برداشته شده و همه گروه‌ها با گرایشهای مختلف سیاسی از نشاط خوبی برخوردار هستند البته عده‌ای هنوز پیدا می‌شوند که بدنبال بی‌اخلاقی و متهم کردن دیگران می‌باشند اما در مجموع به سمتی می‌رویم که اخلاق در جامعه ما به طور کامل حاکم شود.

معاون اول رییس جمهور یکی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های خداداد در ایران را ویژگی‌های منحصربفرد طبیعی شرایط سرزمینی و اقلیمی برای توسعه و کشت گیاهان دارویی دانست و گفت: گیاهان دارویی و طب سنتی یکی از رشته‌های دانش بنیان است که با تلفیق این امتیازات طبیعی و همچنین فکر و دانش انسانی می‌تواند منجر به ارزش افزوده فراوان در اقتصاد کشور گردد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز در دومین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی و طب سنتی که در مصلای بزرگ امام خمینی(ره) تهران برگزار شد با تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره اظهار امیدواری کرد ایران بتواند در مسیر رشد و پیشرفت با سرعت مناسب حرکت کرده و به جایگاه شایسته خود برسد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تا کنون نسبت به توسعه رشته گیاهان دارویی در کشور غفلت شده اظهار داشت: در چند دهه اخیر توجه ویژه‌ای به این رشته در سطح بین الملل معطوف شده و بازار تجارت گیاهان دارویی از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است و این موضوع فرصت مناسبی را در اختیار کشورهایی قرار داده که از امکانات و منابع لازم برای توسعه گیاهان دارویی برخوردار هستند.

وی در ادامه با اشاره به برنامه‌ریزیهای دولت برای کاهش اتکاء اقتصاد کشور به منابع نفتی و جایگزین نمودن زمینه‌های درآمدی دیگر به جای نفت تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین جایگزین‌ها اقتصاد دانش بنیان است و ایران با شرایط ویژه‌ای که از نظر نیروهای تحصیلکرده و مستعد خود دارد می‌تواند در این زمینه از رشد و توسعه مناسبی برخوردار گردد.

جهانگیری با اشاره به موفقیت یکی از جوانان ایرانی در کسب بزرگترین جایزه ریاضی جهان گفت: نمونه این افراد در ایران بسیار زیاد هستند و مهمترین پیامی که برای سیاستگذاران کشور دارد این است که با اتکا به مغز و دانش این جوانان، می‌توان اقتصاد دانش بنیان در کشور را توسعه داد.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در سالهای اخیر تاکید ویژه‌ای بر توسعه علم و فناوری داشته‌اند و ایجاد معاونت علمی و فناوری رییس جمهور نیز برای همین منظور انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه گیاهان دارویی و طب سنتی افزود: داروهای گیاهی بسیار خوبی در این نمایشگاه عرضه شده که بسیاری از آنها به ثبت جهانی رسیده‌اند و مشخص است که گام‌های بلندی در این زمینه برداشته شده است.

جهانگیری از عدم ارتباط میان تولیدات صنایع کشور با بازارهای جهانی به عنوان یکی از نقاط ضعف در بخش صنعت یاد کرد و گفت: باید بتوانیم تولیدات خود را به بازارهای بین‌المللی عرضه کنیم زیرا با این اتفاق گامهای موثری در ارتقاء‌کیفیت و بهبود قیمت محصولات برداشته می‌شود.

وی افزود: البته هم اکنون در آغاز راه هستیم و این جهت‌گیری باید بعنوان یک رویکرد مهم در دستور کار باشد و تلاش کنیم تا فرآورده‌ها و محصولات ما بتواند در بازارهای جهانی به رقابت بپردازد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه وظیفه بازاریابی و ارتقاء کیفیت محصولات برای عرضه به بازارهای جهانی برعهده شرکت‌های دانش بنیان است خاطرنشان کرد: باید شرکت‌های دانش بنیان تقویت شده و مورد حمایت قرار گیرند و به سمت برندسازی و معرفی آن در سطح جهان حرکت کنیم و این موضوع باید بطور جدی در سیاست‌گذاریها گنجانده شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به منابع و اعتبارات مناسبی که در صندوقهای مختلف برای حمایت از فناوری و دانش وجود دارد گفت: کشور ایران از نظر منابع کشوری تواناست اما باید دقت شود که تخصیص این منابع در جای درست و مناسبی انجام شود.

جهانگیری اظهار امیدواری کرد با همکاری و تلاش دستگاه‌های مرتبط و با محوریت معاونت علمی و فناوری رییس جمهور بتوانیم سیاست‌های عالمانه‌ای وضع و آن را اجرا کنیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه ضرورت توجه به دانش و فناوری در اسناد بالادستی نیز گنجانده شده گفت: این موضوع در سیاست‌های کلی و همچنین در شورای عالی انقلاب فرهنگی تکلیف ما را روشن کرده است و امروز که در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور هستیم باید جایگاه ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش بنیان در برنامه ششم قائل شویم.

وی با تاکید براینکه گیاهان دارویی نباید همانند سایر رشته‌های صنعتی بصورت خام فروشی به بازارهای بین‌المللی عرضه شود افزود: جهت‌گیری ما باید اینطور باشد که بجای خام فروشی بتوانیم در زمینه گیاهان دارویی و محصولات دانش بنیان، برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گذشت یکسال از آغاز به کار دولت تدبیر وامید تصریح کرد: زمانیکه دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد با مشکلات متعددی در سیاست خارجی، اقتصاد و سیاست داخلی مواجه بود که برای حل این مشکلات و عبور از این شرایط نیازمند تدبیر و حکمت بودیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز پس از گذشت یکسال از فعالیت این دولت می‌توانیم بگوییم که صرفاً براساس تدبیر و سیاستگذاریهای دقیقی که صورت گرفت، توانسته‌ایم بسیاری از مشکلات را پشت سربگذاریم و امروز ایران در فضای بین المللی از جایگاه بهتری برخوردار شده است.

وی با اشاره به حضور رییس جمهور کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و دفاع جانانه ایشان از مواضع ملت ایران گفت: ایشان با زبان منطق و استدلال از ملت ایران دفاع کردند و در حاشیه این مراسم صفی از مقامات اروپایی و غیر اروپایی برای ملاقات با رییس جمهور کشورمان ایجاد شده بود که البته همه آنها فرصت ملاقات با دکتر روحانی را پیدا نکردند.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به تغییر مواضع دولت آرژانتین نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: دولت آرژانتین نیز که همواره ایران را به خاطر انفجاری که در گذشته در این کشور رخ داده بود متهم می‌کرد، نگاه خود را تغییر داده و امروز شاهد آن هستیم که رییس جمهور این کشور در مجمع عمومی سازمان ملل در سخنرانی خود اعلام کرده است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد ایران هیچ نقشی در بروز این انفجار نداشته است.

جهانگیری افزود: البته پیش از این نیز به این نتیجه رسیده بودند که ایران نقشی در این انفجار نداشته است اما به دلیل ایران هراسی که در سطح بین الملل وجود داشت از بیان آن خودداری می‌کردند اما امروز که رییس جمهور ما رویکرد تعامل سازنده از طریق گفتگو را در پیش گرفته شاهد آن هستیم که فضای بین‌المللی نسبت به کشورما تغییر کرده است.

معاون اول رییس جمهور در ادامه با اشاره به مسائل داخلی کشور نیز خاطر نشان کرد: بخش زیادی از بداخلاقی‌ها در کشور از میان برداشته شده و همه گروه‌ها با گرایشهای مختلف سیاسی از نشاط خوبی برخوردار هستند البته عده‌ای هنوز پیدا می‌شوند که بدنبال بی‌اخلاقی و متهم کردن دیگران می‌باشند اما در مجموع به سمتی می‌رویم که اخلاق در جامعه ما به طور کامل حاکم شود.

وی گفت: مشکلات کشور در بخش اقتصاد بسیار پیچیده و سخت‌تر بود و سیاستگذاری‌های دولت تدبیر و امید باعثشد اتفاقی در اقتصاد کشور رخ دهد که تقریباً همه فعالان و نهادهای اقتصادی دنیا آن را غیرقابل تصور می‌دانستند.

جهانگیری با اشاره به دستاوردها و موفقیت‌های دولت در مهار تورم و کنترل هم‌زمان رکود طی یکسال اخیر افزود: اتفاق بسیار خاصی در این زمینه رخ نداده و دولت فقط انضباط مالی و پولی را حاکم نموده و از دست اندازی به منابع بانک مرکزی پرهیز کرده است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به آمار بانک مرکزی مبنی بر رشد مثبت ۴.۶ درصدی اقتصاد در فروردین ۹۳ گفت: آمارها نشان می‌دهد که همه بخشها در بهار سال ۹۳ از رشد مثبت برخوردار بوده‌اند وامید داریم که بزودی وارد دوره رونق اقتصادی شویم.

وی افزود: البته هنوز از منابع، ظرفیت‌ها و توافقات خارجی بطور کامل استفاده نکرده‌ایم و همه این دستاوردها و نتایج نیز در شرایط تحریم رخ داده که امیدواریم با همت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی بتوانیم مسیر ترقی و پیشرفت را بپیماییم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز