خبرگزاری کار ایران

رییس جمهوری در فرودگاه مهرآباد:

مذاکرات هسته‌ای ادامه می‌یابد / " کامرون " از ما درخواست ملاقات داشت

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۴۸۹

مصالحه با ایران به نفع همه است / کسی که در قرن ۲۱، در فضای قرن ۱۹ فکر کند، به خودش ضرر زده است / اینکه نخست وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را همان زمان وزارت امور خارجه کشورمان داد

رییس جمهور دوشنبه شب با تشریح نتایج و دستاوردهای سفر خود به نیویورک و آستراخان گفت: نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل به دلیل وضعیت و مسایل پیش آمده در منطقه ما و اساساً وضعیتی که در دنیا بوجود آمده، اهمیت مضاعفی داشت و در سخنرانی ام در مجمع عمومی سازمان ملل، مواضع ملت ایران را تشریح کردم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی به خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت: درباره برنامه‌های سفر به نیویورک دو نکته را لازم به ذکر می‌دانم. یکی اینکه امسال تفاوت زیادی درباره مسایل مربوط به موضوع هسته‌ای ایران، مشاهده می‌شد که نشانه اراده جدی‌تر برای حل و فصل این موضوع بود و به نظر می رسید همه مصمم بودند که برای برنامه هسته‌ای ایران، راه‌حلی درست و مصالحه‌جویانه پیدا شود، چرا که به این نتیجه رسیده بودند که مصالحه با ایران به نفع همه و منطقه است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: همزمان با برنامه‌های سفر به نیویورک، مذاکرات هسته‌ای بین ایران و اعضای گروه ۱ + ۵ برگزار می‌شد و اگر چه با سرعت مطلوب پیش نرفت و حرکت آن کند بود، اما به هر حال این حرکت رو به جلو بود و مذاکرات در هفته‌های آینده ادامه می یابد که امیدوارم به راه‌حلی در بر دارنده منافع همه منتج شود و اساساً اگر پرونده هسته‌ای ایران در چارچوب مقررات بین‌المللی حل و فصل شود به نفع همه خواهد بود.

روحانی در توضیح نکته دوم، با بیان اینکه در این سفر نخست وزیر انگلیس نیز از ما درخواست ملاقات داشت که با آن موافقت کردیم، گفت: در این ملاقات عمده مباحثدرباره موضوع هسته‌ای کشورمان، تروریسم و خشونت و مسایل مبتلا به منطقه از ناحیه این مسأله و روابط دو جانبه بود.

رییس‌ جمهور اضافه کرد: درباره مسایل هسته‌ای بحث‌های خوبی شد البته اختلاف‌نظرهایی هم وجود داشت که طبیعی است. درباره مسأله تروریسم و خشونت نیز نسبت به این موضوع تذکر دادیم که غرب چه شیوه‌هایی در برابر این معضل اتخاذ کرده و باید حالا چگونه مسیر را اصلاح کنند. همچنین درباره روابط دوجانبه، آنها خواهان شرایط جدیدی بودند و به طور طبیعی مسیر ما هم مسیر تعامل سازنده با جهان است.

روحانی با خوب ارزیابی کردن مذاکرات خود با نخست وزیر انگلیس اظهار داشت: به طور طبیعی هر چه در این مذاکرت هست اتفاق نظر نیست و اختلاف نظر هم هست. اینکه نخست وزیر انگلیس پس از این دیدار در نطق خود جمله‌ای نادرست و غیرقابل قبول بیان کرد، پاسخ آن را همان زمان وزارت امور خارجه کشورمان داد، اما اول اینکه همه باید بدانیم که این قرن، قرن بیست و یکم است و هر کس بخواهد در فضای قرن نوزدهم فکر کند به حال خودش ضرر زده و باید فضای امروز را در نظر بگیریم چرا که آن دوران سپری شده است.

رییس‌ جمهور ادامه داد: نکته بعدی این است که مردم عزیز ایران امروز فرصت جدیدی را برای جهان بوجود آورده‌اند، مردم تصمیم گرفتند که به تعامل سازنده با جهان رای بدهند، حالا هر کس از آن درست استفاده کند، منتفع می‌شود و هرکس از این فرصت بهره نگیرد، خود ضرر می‌کند.

روحانی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: در این سفر جلسات و نشست‌های مهمی داشتیم از جمله جلسه مفصلی با رهبران اسلامی در آمریکا، سیاسیون، مدیران رسانه‌ها، اقتصادیون آمریکا، اعم از مالکان شرکت‌های بزرگ و مسئولان اقتصادی، دیدار با ایرانیان، ‌ دیدار با اساتید ایرانی دانشگاه‌های آمریکا و دیدار با اقتصاددانان ایرانی مقیم آمریکا داشتیم که همه در فضای خوبی برگزار شد که توانستیم شرایط داخلی ایران را توضیح داده و از آنان برای فعالیت در اقتصاد ایران دعوت کنیم.

رییس‌ جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، به چهارمین اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر اشاره کرد و گفت: قبلاً کار کارشناسی زیادی درباره موضوعات این نشست انجام شده بود که نتیجه آن امضای چند تفاهم‌نامه مهم بود. مهم‌ترین توافق صورت گرفته در این اجلاس، توافقی بود که بین سران کشورهای ساحلی درباره میزان حاکمیتی هر کشوری در دریای خزر صورت گرفت که از مدت‌ها پیش مورد بحثبود و در این اجلاس پیشنهاد ایران به تصویب رسید.

روحانی با خوب و سازنده توصیف کردن فضای نشست سران، اظهار داشت: دریای خزر پهنه آبی است که هنوز به خوبی از ظرفیت‌های آن در حمل و نقل، تجارت، انرژی و توریسم استفاده نشده است.

رییس‌ جمهور در پایان سخنان خود به ملاقات با روسای جمهوری روسیه و آذربایجان اشاره و تصریح کرد: در این ملاقات‌ها مسایل دوجانبه مطرح شد و باعثخوشحالی است که روابط‌ ایران با این کشورها با سرعت خوب و قابل قبولی رو به پیشرفت است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز