خبرگزاری کار ایران

وزیر اطلاعات:

در پرونده‌ها با نگاه حرفه‌ای بازنگری می‌شود / بنای ترساندن مردم را نداریم

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۵۹۸

در بررسی تایید صلاحیت‌ها آبروی افراد را نمی‌توان بازیچه قرار داد / قدم به قدم برنامه‌های داعش را به مسولان گزارش و پیش بینی کرده بودیم / افرادی که برای تصدی پست‌ها معرفی می‌شوند از سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند از این رو باید مراقب آبروی حیثیت ان‌ها بود چرا که نمی‌شود آبروی ان‌ها را بازیچه خودقرار دهیم / اظهارات بابک زنجانی توخالی از آب درآمد.

وزیر اطلاعات گفت: بررسی اهلیت امنیتی برعهده وزارت اطلاعات است ما در اینجا در برابراین مساله دو مسوولیت سنگین برعهده داریم. یک مسوولیت خطیر ما آن است که در نظام جمهوری اسلامی مسوولیت‌ها باید به افراد صلاحیت دار سپرده شود و دیگری حفظ آبرو و حیثیت افرادی است که به ما معرفی می شوند اما موردتاییدقرار نمی‌گیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام سیدمحمودعلوی در نشست خبری عصر امروز خود با تبریک اعیاد قربان وغدیر گفت: بسیاری ازحرفهای وزارت اطلاعات به دلایلی گفتنی نیست اما به این معنا نیست که پیونداین دستگاه با مردم برقرار نباشد سربازان گمنام در این سنگر با مایه گذاشتن از جان خود خدمت می‌کنند اما نمی‌توانند بسیاری از حرف‌ها را بزنند اما علاقمندند تا جایی که می‌شود حرف دل آنان بیان شود.

وزیر اطلاعات ادامه داد: این وزارتخانه محیطی است که در بیرون زیاد شناخته شده نیست اما داخل آن بسیار زیباست وقتی که در بیرون بودم درک درستی از این وزارتخانه نداشتم و تصوراتی داشتم که وقتی به اینجا آمدم با تصوراتم یکی نبود. افرادی که در اینجا حضور دارند متشرع، ولایت مدار، انساندوست و علاقمند به خدمتگذاری هستند و هر چه شناختم نسبت به کارکنان این دستگاه بیشتر شد علاقه‌ام نیز افزایش یافت. این علاقه با شناخت و ورودم به این وزارتخانه آغاز شد و حیف است که این شناخت تنها با ورود به این محیط باشد.

وی گفت: وزارت اطلاعات هم اکنون یک تشکیلات دانش بنیان است و کارکنان آن از تحصیلات عالی برخوردار است به گونه‌ای که تعدادی از عناصر آن مقطع دکتری در رشته حقوق، جامعه‌شناسی و روان‌شناسی را کسب کرده اند. تعداد زیادی در مقطع کار‌شناسی و بسیاری دارای مدرک کارسناشی ارشد هستند. سیاست وزارت این است که بعد علمی کارکنان این دستگاه افزایش یابد.

علوی در پاسخ به این پرسش که روند تایید صلاحیت در پست‌های مدیریتی و نقش وزارت اطلاعات در این رابطه چگونه است اظهار کرد: در موارد تایید صلاحیت امنیتی برای کسانی که برای تصدی مسوولیت مورد استعلام قرار می‌گیرد، وزارت اطلاعات یک امانتدار است.

وی با تاکید بر اینکه فردی که می‌خواهد در نظام جمهوری اسلامی عهده دار مسوولیت شود باید اهلیت او مسجل شود گفت: بررسی اهلیت امنیتی برعهده وزارت اطلاعات است ما در اینجا در برابراین مساله دو مسوولیت سنگین برعهده داریم. یک مسوولیت خطیر ما آن است که در نظام جمهوری اسلامی مسوولیت‌ها باید به افراد صلاحیت دار سپرده شود و دیگری حفظ آبرو و حیثیت افرادی است که به ما معرفی می شوند اما موردتاییدقرار نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: اصولا افرادی که برای تصدی پست‌ها معرفی می‌شوند از سرمایه‌های اجتماعی جامعه هستند از این رو باید مراقب آبروی حیثیت ان‌ها بود چرا که نمی‌شود آبروی ان‌ها را بازیچه خودقرار دهیم وما خودرا مجاز به این کار نمی‌دانیم.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه این وزارت خانه باید ابروی افرادرا حفظ کند اظهارکرد: بررسی صلاحیت افراد برای تصدی پست‌ها و مسوولیت‌ها از حوزه کاری کارکنان خارج و به صورت جمعی شده و نظامنامه‌ای در این ارتباط تهیه تا صلاحیت افراد را در شورایی که مربوط به تعیین صلاحیت است مطرح و مورد بررسی قرار گیرد. وزارت اطلاعات تدابیری اندیشیده تا کمتر حیثیت و آبروی افراد دچار مشکل شود.

علوی در خصوص مهم‌ترین اهداف جاسوسان خارجی گفت: سرویس‌های جاسوسی برای اسیب وارد کردن به منافع جمهوری اسلامی انواع تدابیر را به کار می‌گیرنددر اینجاست که بحثتعامل و تقابل با سرویس‌های مختلف جایگاه پیدا می‌کند و اینگونه نیست که همه سرویس‌های اطلاعاتی به دنبال زدن یکدیگر باشند.

وی با بیان اینکه امروز با بسیاری از سرویس‌های کشورهای مختلف ارتباط و تبادل اطلاعاتی و منافع مشترک داریم خاطرنشان کرد: در این میان سرویس موساد، ‌ام‌ای ایکس و یا سیا طبیعی است که بدنبال اهداف منفی در جمهوری اسلامی باشد که یا مستقیم وارد عمل شده و یا اینکه غیر مستقیم سرویس‌های دیگر رابه کار گیرند تا از طریق آنان اطلاعات را جمع آوری کند. آن‌ها همچنین از طریق فضای مجازی افراد را به کار می‌گیرند. در چنین فضایی دستگاه اطلاعاتی باید هوشمندی را حفظ و با عناصری که با آن‌ها ارتباط برقرارمی شود را شناسایی و مدیریت کند که در این راستا وزارت اطلاعات هوشمندانه مسائل را رصد و افراد را شناسایی کرده است.

وی ادامه داد: پس از شناسایی برخی از ادامه فعالیت منع، برخی را کنترل و از طریق آن سرویسهای طرف مقابل را منحرف وآنهایی که مرتکب خیانت شده‌اند را نیز از طریق دستگاه قضایی با آنها برخورد کرده است.

علوی همچنین در ارتباط درخصوص اقدامات وزارتخانه در برخوردبا گروه‌های تندرو شیعه که موجب تحریک اهل سنت می‌شوند گفت: همانطوری که مقام معظم رهبری روز گذشته فرمودندا یجاد اختلاف در میان فرق اسلامی از مهم‌ترین اهداف دشمنان اسلام است از این رو هرکس که در دامن زدن به اختلافات فعالیت کند در زمین دشمن بازی کرده است و طبیعی است وزارت اطلاعات در قبال این گونه حرکات بیکار ننشیند به خصوص اینکه این عناصر به دام سرویس‌های اطلاعاتی می‌افتند و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مدیرت می‌شوند.

وی به برخوردبا گرداندگان شبکه‌های تلویزیونی ماهواره‌ای که درجهت اختلاف افکنی میان شیعیان و اهل تسنن می‌پر داختند اشاره کرد و گفت: در بررسی‌ها مشخص شد که سرویس‌های اطلاعاتی انگلستان هزینه برنامه‌های ایجاد اختلاف میان گروههای اسلامی را به صورت واسطه‌ای و بعضا درظاهر پرداخت خمس حمایت می‌کردند از این رو چندی پیش سربازان گمنام دفا‌تر شبکه‌هایی که نقش مخرب در ایجاداختلاف ایجاد داشتندو به فرمایشات رهبری دراحترام به افراد اهل سنت بی‌اعتنایی می‌کردنداقدامات لازم راانجام داد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: همانطور که گروه‌های شیعه مبادرت به ایجاد اختلاف و تحریک گروههای اهل سنت کنندبا آن‌ها برخورد می‌شود، چنانچه گروه‌های تندرو اهل سنت نیز بخواهندچنین کاری کنند با آن‌ها نیز برخورد خواهد شد.

علوی درخصوص رصد فعالیت گروههای تروریستی داعش در کشور گفت: گروهک‌داعش به دلیل اینکه در ورای مرزهای ما فعالیت می‌کنند نمی‌توان اشرافی که در داخل بر جریانات سیاسی داریم را بر آن‌ها نیز داشته باشیم. البته خارج مرز بودن آن‌ها به معنای عدم اشراف اطلاعاتی ما نیست.

وی ادامه داد: هر چند تهدید داعش علیه سوریه و عراق است اما منافع و امنیت ملی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این رو وزارت اطلاعات از سال‌ها پیش با همکاری کشورهایی که از طریق داعش امنیت شان به چالش کشیده شده برنامه‌های این گروهک تروریستی را پیش بینی کرده و به مسوولان مربوطه اعلام نمودند. ما قدم به قدم برنامه‌های داعش را به مسولان گزارش و پیش بینی کرده بودیم که اگر این پیش بینی‌ها نبود شاید امروز عراق، بغداد و سوریه وضعیت دیگری داشتند.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: اقدامات داعش در چرخه اطلاعاتی ما قرار دارد و اگر مورد تهدید مستقیم قرار گیریم یا عناصری در داخل به کار گیرند وارد عمل خواهیم شد. همانطور که با عواملی که با آنها در ارتباط بودند برخورد و در اختیار مقامات قضایی قرار دادیم.

وزیر اطلاعات در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه این وزارتخانه با روی کارآمدن دولت یازدهم شکایت خوداز برخی افراد و نهادهایی ازجمله انجمن صنفی روزنامه نگاران را پس گرفته است اظهار کرد: در حال حاضر وزارت اطلاعات در این گونه مسایل کاملا حرفه‌ای عمل می‌کند. کارکنان این دستگاه وقتی وارد محیط کار خود می‌شوند یکی موبایل و دیگری تمایلات سیاسی را در کازیو قرار می‌دهند. ما به دوستان و همکاران خود بارهاگفته‌ایم در موضوعاتی که در وزارت مورد بحثقرار می‌گیرد وجدان را به میدان آورده و به گونه‌ای عمل کنند که در مقابل وجدان و قیامت بتوانند پاسخ دهند.

علوی با بیان اینکه وزارت اطلاعات در ارتباط با جریان‌های سیاسی باید همانند وزارت ورزش با تیم‌های ورزشی عمل کند گفت: اینکه فردی اصولگرا باشد و ما بخواهیم هوای او را داشته باشیم و یا در مورد اصلاح طلبان مته به خشخاش بگذاریم یا بالعکس آن را مغایربا اصول اطلاعاتی می‌دانیم. ما شکایتی از افراد نداشتیم تا بخواهیم آن را پس بگیریم. ماگزارش خود رادر اختیار دستگاه قضایی قرار داده تااز طریق مدعی العموم مسایل پیگیری شود.

وزیر اطلاعات با تاکید براینکه در پرونده ها با نگاه حرفه‌ای بازنگری می‌شود گفت: شاید بتوان گفت که صددرصد محتویات پرونده مطابق با تحقیقات نباشد و یا اتهاماتی که در پرونده ذکر شده صحت نداشته باشد ازاین رو وظیفه شرعی خود می‌دانیم که به دستگاه قضایی اطلاع دهیم درمورد فردی که در گذشته چنین اتهاماتی را نسبت به او مطرح کرده بودیم، با بررسی جدید متوجه شدیم که صحت ندارد.

وی ادامه داد: اخیرا در مورد پرونده فردی شایعاتی زیادی مطرح شده بود که دستور بررسی مجدد آن را مطرح کردم بدون آن که در نظر گرفته شود این فرد پدر، پسر یا برادر چه کسی است. در بررسی‌ها چندین مورد عدم صحت آن تایید شد. از طریق قائم مقام وزارتخانه به دفتر رهبری اعلام شد که بی‌طرفانه این پرونده رسیدگی و مشخص شد که مسایل مطرح شده صحت ندارد از آنجا به ما گفتند که تکلیف شرعی دارید که این مساله را به دستگاه قضایی بگویید که گزارش‌های سابق صحت ندارد.

وی در خصوص فعالیت‌های انجمن‌های صنفی نیز گفت: اگر مجموعه‌ای صنفی در چارچوب قوانین مربوطه خود عمل نکند، وزارت آموزش پرورش؛ وزارت ارشاد ویا سایر وزارتخانه های مربوطه مسوولیت بررسی و برخوردبا آن را دارد اما اگر چنانچه مساله ضد امنیتی باشد مسوولیت آن با وزارت اطلاعات است وبعید است که اگر مجموعه ای فعالیت ضد امنیتی داشته باشد وزارت اطلاعات از گزارش خود بگذرد.

وزیر اطلاعات در خصوص اینکه این وزارتخانه چه مشوق‌هایی برای بازگشت نخبگان و صاحبان سرمایه مالی و علمی به کشور دارد، گفت: ‌ صاحب سرمایه بودن، ‌ صاحب توانمندی علمی بودن هرگز برای دستگاه اطلاعاتی یک نکته منفی نیست. افراد می‌توانند به کشور ورود و خروج داشته باشند و اگر احیانا دست فردی به جنایت آلوده شده یا شاکی خصوصی دارد باید مشکل از طریق قوه‌قضاییه مورد رسیدگی قرار گیرد.

علوی با تاکید براینکه اصل حضور نخبگان و فرهیختگان به نفع جامعه است، یادآور شد: به صورت عمومی صاحبان سرمایه‌های علمی و مادی برای ورود به ایران مشکلی ندارند و جمهوری اسلامی ایران آغوش‌اش برای آن‌ها باز است.

علوی در خصوص عملکرد سازمان متبوع خود در برخورد با جرایم سازمان یافته و مقابله با قاچاق ارز و کالا گفت: ‌مسوولیت اقدامات انجام گرفته در این حوزه در ایران برعهده یک دستگاه نیست. مسوولیت وزارت اطلاعات در این حوزه منحصر به تهیه اطلاعات مورد نیاز دستگاه‌های ذی‌ربط اجرایی بوده و ما با آنان تعاملات مثبتی داریم.

علوی در پاسخ به این پرسش که جنابعالی بارها در دوران مسئولیت خود در وزارت اطلاعات تاکید کرده اید که نگاه وزارت اطلاعات قرار نیست ا منیتی باشد در طول یکسال اخیر این مسئله چقدر محقق شده است و نسبت به دولت گذشته به چه میزان تفاوت را مشاهده می کنید گفت: باید از مردم پرسیدکه آیا همچنان نگاهشان به وزارت اطلاعات مانند دو سال پیش است. من در گذشته در این وزارت خانه نبوده ام که بدانم درآن دوره چه تدابیر وسیاستهایی داشته اند.

وی ادامه داد: احساس من این است که مردم در جامعه از اسم وزارت اطلاعات احساس اضطراب، هراس و ترس نباید داشته باشند. نمی خواهم بگویم که در گذشته این گونه بوده است چرا که عادت نداریم حرف قبل از خود را بزنیم و از گذشتگان الا به خیر یاد کنیم.

وزیر اطلاعات با تاکید براینکه بنای ما این نیست که مردم را بترسانیم اظهار کرد: با رها گفته ایم که تنها ایجاد امنیت کافی نیست مردم باید در کنار امنیتی که برخوردار می شوند احساس امنیت را نیز داشته باشند. گاهی اوقات شاید مردم امنیت داشته باشند اما احساس ناامنی کنند که این مسئله ممکن است آنها را رنج دهد و ما نباید این رنج را برای مردم بپذیریم.
علوی یاد آور شد: دستگاه اطلاعاتی درکنار ایجاد وتامین امنیت برای مردم به گونه ای رفتار و نقش آفرینی کند که مردم احساس امنیت نیز داشته باشند و این احساس به آنها آرامش بدهد فکر می کنم که این احساس در میان مردم وجود دارد. ما هر موردی که از هر طریقی از بدنه مردمی به ما گزارش رسیده است که از طریق دستگاه اطلاعاتی آرامش از آنها سلب شده است یا به نوعی مخدوش شده است، از طریق نظارت و بازرسی مسئله را بررسی کرده و اگر خدایی نکرده رفتاری برخلاف رویکرد های اعلامی از سوی وزارت اطلاعات صورت گرفته باشد و از افراد سلب آرامش شده باشد برخورد لازم صورت گرفته است.

عالترین مقام وزارت اطلاعا تصریح کرد: کارکنان وزارت اطلاعات با توجه به تدین و پایبندی به مسائل شرعی که در قریب به اتفاق این افراد وجود دارد بنای سلب آرامش از جامعه را ندارند و اگر فردی با بد سلیقگی رفتاری را مرتکب شود که موجب برهم خوردن آرامش مردم شود با او به صورت جدی برخورد شده است. برای ما آرامش و مشارکت آحاد جامعه در امنیتی که در کشور حکم فرماست جزء اصولی ترین رویکردها بوده و همچنان براین رویکرد ثابت قدم وپایبند هستیم.

علوی در بخش دیگری از نشست خبری در خصوص بحثسپردن برخی مسوولیت‌ها به برخی افراد و ارایه نظر وزارت اطلاعات در خصوص این افراد گفت: همانطور که پیش از این گفتم مسوولیت در نظام جمهوری اسلامی امانت هستند و قران نیز توصیه می‌کند که آن را به اهلش بسپاریم. اگر ما مسامحه کرده و مسوولیت‌ها به افرادی سپرده شودکه دارای اهلیت نباشند آیا درست است که ما به خاطر این سهل انگاری خود را جهنمی کنیم.

وزیر اطلاعات با تاکید بر اینکه درست نیست به خاطر ملاحظات سیاسی افراد فاقد صلاحیت را تایید کنیم، ادامه داد: ممکن است شایعاتی در مورد افراد وجود داشته باشد اما در بررسی پرونده چنین ادعایی وجود نداشته باشدما نمی‌توانیم به خاطر شایعات مطرح در جامعه در مورد افراد تصمیم گیری کنیم. شاید یک جریان سیاسی میل اش این باشد که فردی به سمتی نرسد. مگر وزارت می‌تواند به خاطر میل یک جریان بیاید او را تایید نکند ما به خاطر دنیای دیگران اخرت خود را جهنمی نمی‌کنیم و هیچ یک از همکاران ما نیز این ملاحظات را ندارند که بخاطر مسایل سیاسی صلاحیت فردی را تایید یا رد کنند.

وزیر اطلاعات در خصوص بازداشت مدیران نفتی و اینکه آیا آن‌ها با پرونده بابک زنجانی ارتباط داشتند گفت: وزارت اطلاعات زمانی وارد حق کشی نسبت به مردم شد که بیش از ۸ هزار میلیارد تومان مورد دستبرد قرار گرفته بود. قبل از اینکه پرونده به دادگاه قضایی ارجاع شود با بابک زنجانی مذاکراتی انجام دادیم او در ابتدا گفت در تاجیکستان پول دارد که بعد از بررسی مشخص شد این گفته صحت ندارد سپس اعلام کرد در بانک‌های روسیه اموال دارد که با بررسی مجدد نیز متوجه شدیم این سخن نیز درست نیست. اظهارات او توخالی درآمد و به دستگاه قضایی و سایردستگاههایی که به آن مرتبط بودند این مساله اطلاع داده شد.

وی اضافه کرد: درطول مدتی که این فرد در اختیار دستگاه قضایی بود وزارت اطلاعات ارتباط تنگاتنگی با آن‌ها داشته و اطلاعات لازم را کسب و به آن‌ها ارایه کرده است.

عالیترین مقام وزرات اطلاعات ادامه داد: در این رابطه الودگی‌هایی از مدیران به وجود آمده که مربوط به قبل از این دولت است. در بررسی‌ها مشخص شد که برخی افراد در این فساد موثر بودند و اطلاعات آن‌ها در اختیار دستگاه مرتبط قرار داده شد.

علوی همچنین در خصوص دغدغه برخی نمایندگان مجلس مبنی بر حفاظت دانشمندان هسته‌ای گفت: حفاظت دانشمندان هسته‌ای یک مرجع تصمیم گیر دارد که یک عنصر آن مسوول عملیاتی و عنصردیگر مسوولیت اطلاعاتی دارد. عنصر تصمیم گیر شورای امنیت کشور است که مدیریت آن به برعهده وزیر کشور است در این شورا وزارت اطلاعات، قوه قضاییه و نیروی انتظامی حضوردارد که تهدید‌ها را تشخیص و در مورد درجه و نوع حفاظت تصمیم گیری می‌کند. عنصر عملیاتی نیز بر عهده نیروی انتظامی است و طبیعی است که چنین سوالی را باید ازفرمانده ناجا پرسید.

وزیر اطلاعات ادامه داد: اشراف اطلاعاتی بر عهده ماست تا اگر تهدیدی دانشمندان ما را در بر گرفت سریع آژیرخطر را به صدا درآوریم تا دستگاه‌های مربوطه در رفع تهدید وعبوراز آن به وظیفه خود عمل کنید.

وی در خصوص انتشار اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی اژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: هنوز مدارک متقنی مبنی بر اینکه ۱۰۰ درصد این کار صورت گرفته وجود ندارد البته دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس بین المللی برخوردلازم در این خصوص انجام خواهد داد و یقیننا چنین مسایلی در تعامل سازنده با طرفین می‌تواند موثرباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز