خبرگزاری کار ایران

وزیر مسکن و شهرسازی:

به تمام تعهدات خود در بحثمسکن مهر پایبندیم

asdasd
کد خبر : ۲۱۳۹۴۰

از لحاظ جمعیتی حدود ۱۱ میلیون نفر در بافتهای فرسوده زندگی می کنند و ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی و۵۴ هزار هکتار بافت فرسوده داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: همانطور که دولت اعلام کرده ما به تمام تعهدات خود در بحثمسکن مهر پایبندیم و با سرعت زیادی همه واحدها در حال احداثاست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با مهم خواندن مصوبه امروز هیات وزیران گفت: این تصمیم برای نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده، تاریخی و حاشیه‌ای صورت گرفت. از لحاظ جمعیتی حدود ۱۱ میلیون نفر در بافتهای فرسوده زندگی می کنند و ۲۲ هزار هکتار بافت تاریخی و۵۴ هزار هکتار بافت فرسوده داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این بافت‌ها از جهت ارزش‌های فرهنگی تحت عنوان معماری ایرانی اسلامی است که در حال فرسایش بوده و برای همین برخی به بیرون شهرها کشیده شده اند که در این مناطق امکانات اولیه وجود نداشته در همین راستا تراکم در واحدهای فرسوده به زیر ۵۰ نفر کاهش پیداکرد ودر کنار این در بافتهای حاشیه ای که کیفیت سکونت نازلی دارند تراکم جمعیت بیشتر شد.

آخوندی بابیان اینکه مصوبه اخیر هیات دولت مخاطبی حدود ۲۰ میلیون نفر دارد وبیش از نیمی از جمعیت شهری را پوشش می دهد گفت: این مصوبه در جهت سیاستهای کلی ابلاغ شده توسط رهبری است باتوجه به اینکه ایران روی خط زلزله است این واحدها از جهت مقاومت ضعیف هستند و آسیب پذیرند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تسهیلات ودیعه مسکن برای دوره ساخت و انتقال گفت: این ارقام برای معادل حداقل یک سوم قیمت خرید واحدهای مسکونی شامل می شود که رقم مهمی است ودولت بیش از دو برابر قدرت خرید این تسهیلات را افزایش داده ضمن اینکه این اقدام در اشتغال نیز اثر مثبت دارد مخاطب این موضوع نیز طبقه متوسط و پایین است.

وی در مورد برنامه بهسازی بافتهای ناکارآمدکه از آن به عنوان سند نوسازی بافتهای ناکار آمد یاد می شود گفت: دولت در این خصوص تاکنون در مورد ۵۰۰ هزار واحد مسکونی اتخاذ تصمیم کرده اما تصمیمات دولت تنها تنظیم کننده است و همه امور توسط بخش خصوصی انجام می شود ودولت به زندگی مردم ورود نمی کند.

آخوندی زوج های جوان و افراد با درآمد پایین را از گروههای هدف مصوبه اخیر دولت دانست و گفت: در ادامه توافق‌هایی با سازمان تامین اجتماعی، ‌کمیته امداد امام(ره) و بنیاد مسکن وخیرین مسکن ساز صورت می گیرد تابتوانیم تسهیلاتی را در اختیار آن نهادها قرار دهیم تضمین این تسهیلات خود واحدهای مسکونی است که البته دولت وارداین موضوع نیم شود.

وی گفت: امیدواریم این مصوبه در کنار بحثانضباط شهری بتواند تاثیر مثتبی در بحثثبات قیمت مسکن و امکان دسترسی مردم به مسکن اینجاد کند سالها است که بحثکنترل قیمت مسکن مطرح می شود و دولت‌های مختلف تنها شعار داده اند اما دیدیم که طی این سالها قیمت زمین ومسکن نه برابر افزایش پیدا کرد و بازار سوداگری فوق العاده‌ای در حوزه مسکن ایجاد شد که با هیچ مالیاتی قابل جبران نیست.

آخوندی افزود: لذا دولت یازدهم سیاست‌هایی در حوزه انضباط شهری و جلوگیری از تبدیل فضاهای سبز به مناطق مسکونی دارد و بازار سوداگری را که توسط برخی افراد به آن دامن زده شده کنترل می کنیم. ما طی ماههای اخیر به این مسئله ورود کردیم و برخی تغییر کاربری‌های ناکار آمد را لغو کرده ایم. ما مصمم هستیم که بحثانضباط شهری را پیگیری کنیم شورای عالی معماری وشهر سازی نیز در این راستا همکاری خوبی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به بحثهای مطرح شده پیرامون هزینه انشعابات آب، برق وگاز در مسکن مهر و احداثخدمات رفاهی در آنها گفت: همانطور که دولت اعلام کرده ما به تمام تعهدات خود در بحثمسکن مهر پایبندیم و با سرعت زیادی همه واحدها در حال احداثاست این پروژه ها بیش از ۲۶۷ پروژه است که به محض اتمام به مردم واگذار خواهد شد. در ششماه اول امسال بیش از ۲۲۰ واحدمسکونی فروش اقساطی شد و پروژه ها با سرعت خوبی در حال ساخت است ومشکلی در احداثآن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در بحثزیر بناهای مسکن مهر مشکلاتی وجود داشت وجلسات مکرری با نوبخت داشتیم گفت: در این جلسات تصمیمات مهمی اتخاذ شد خدمات روبنایی نیز در این اکثر این پروژه ها به تدریج در حال ساخت است. ما راجع به چیزی حدود ۲ میلیون واحد مسکونی با جمعیتی بالغ بر ۷ میلیون نفر صحبت می کنیم که نیاز به خدماتی دارد که ساخت آنها زمان بر است اما حتما ساخته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز