خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران؛

اطمینان می‌دهم بدون کسری بودجه، سال را به پایان خواهیم برد / از همه ظرفیت‌های ملی برای پیشبرد اهداف کشور استفاده می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۲۰۳۱۱

دولت، تنها هیات وزیران نیست بلکه دولت را تمام نهادهای مرتبط تشکیل می دهند. بخشی از لایحه خروج از رکود در موسسات تحقیقاتی تهیه شدهاست. نهایتا وزارت اقتصاد لایحه کلی را ارائه کرد اتفاقا جلسات تدوین این لایحه در دفتر دکتر طیب نیا تشکیل شد که بنده نیز در آن جلسات حضور داشتم.

سخنگوی دولت در پایان جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی براینکه برنامه دولت برای وزارت علوم چیست؟ گفت: ما در زمان مقرر وزیر پیشنهادی خود را به مجلس معرفی خواهیم کرد.

محمدباقر نوبخت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص استفاده دولت از ظرفیت چهره‌هایی مثل سید محمد خاتمی و آیت‌الله هاشمی که در موفقیت روحانی در انتخابات سال ۹۲ سهم به سزایی داشتند گفت: دولت از همه ظرفیت‌های ملی برای پیشبرد اهداف کشور استفاده خواهد کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی مبنی براینکه لایحه خروج از رکود توسط چه نهادی تهیه شده است گفت: این لایحه را دولت تهیه کرده اما اینکه مشارکت موسسات تحقیقاتی دولت در تدوین این لایحه نکته غیر متعارفی برای برخی با شد که روی آن متمرکز شوند درست نیست.

وی گفت: دولت، تنها هیات وزیران نیست بلکه دولت را تمام نهادهای مرتبط تشکیل می دهند. بخشی از لایحه خروج از رکود در موسسات تحقیقاتی تهیه شدهاست. نهایتا وزارت اقتصاد لایحه کلی را ارائه کرد اتفاقا جلسات تدوین این لایحه در دفتر دکتر طیب نیا تشکیل شد که بنده نیز در آن جلسات حضور داشتم.

نوبخت تاکید کرد: لایحه خروج از رکود با همفکری و عقل جمعی دولتمردان تهیه شده وامیدواریم با وجود ا ینکه مدتها قبل این لایحه تقدیم مجلس شده است مجلس در بررسی آن تسریع کند

سخنگوی دولت در مورد سیاست تک نرخی شدن ارز نیز گفت: دولت یک نرخ آن هم در حد ۲۶۵۰ تومان بیشتر را به شکل رسمی نمی شناسد. در همه کشورها، بازارهای غیر رسمی وجود دارد که البته در ایران نیز همه مبادلات ارزی با نظارت بانک مرکزی انجام می شود. ما در ایران یک نرخ داریم و همواره برمبنای آن عمل می کنیم دولت هیچگاه براساس ارزش نرخ بازار آزاد عمل نمی کند.

وی در مورد نحوه انتخاب رئیس کل بانک مرکزی نیز گفت: در مراحل تدوین قانون برنامه پنجم ساز وکاری تهیه شده بود که مورد تایید قرار نگرفت بنابراین از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد که قرار شد رئیس کل بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد پیشنهاد شود و به تایید هیات وزیران برسد و در نهایت رئیس جمهور حکم را ابلاغ کنند که برای آقای سیف نیز همین ساز وکار انجام شد.

نوبخت در خصوص اینکه با توجه به کسری بودجه امسال آیا متممی برای بودجه ۹۳ ارائه خواهد شد گفت: ما سال ۹۳ را می توانیم به دو نیمه تقسیم کنیم؛ در سال ۹۳ ما مقدار فروش یک میلیون نفت خام، ۳۰۰ هزار معیانات گازی، ۱۲۰ هزار بشکه در پالایشگاههای داخلی را داشتیم که از مجموع یک میلیون و ۴۲۰ هزار بشکه قیمت هر بشکه نفت خام در نیمه اول سال ۱۰۴ دلار بود درحالی که این قیمت ۱۰۰دلار پیش بینی شده بود.

وی گفت: با کاهش قیمت نفت پیش بینی این است در نیمه دوم سال قیمت هر بشکه به ۸۲ دلار برسد اگر ۸۲ دلار را با ۱۰۴ دلار نیمه اول سال جمع کنیم متوسط قیمت نفت خام برای ما امسال ۹۳ دلار پیش بینی می شود که قدری از ۱۰۰ دلاری که پیش بینی شده بود کمتر است بنابراین ما باید خرج را کنترل و آهسته تر کنیم.

معاون برنامه ریزی ونظارت راهبردی رئیس جمهور با اشاره به اینکه در هیچ سالی همه منابع پیش بینی شده محقق نمی شود گفت: هزینه های دولت یازدهم حساب شده و هدفمند است. ما در زمینه بودجه مشکلی نخواهیم داشت چراکه اگر منابع کم باشد، در هزینه ها به شکل هوشمند عمل می کنیم من به همه مردم اطمینان میدهم ما در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی بدون کسری بودجه سال را به پایان خواهیم برد. اینکه هزینه های خود را هدفمند کنیم قطعا کار دشواری نخواهد بود.

وی در واکنش به اظهارات خبرنگاری که عنوان می کرد در مراسم ۱۳ آبان امسال هیچ یک از اعضای دولت حضور نداشتند گفت: ۱۳ آبان روز دانش آموزان است و وزیر آموزش و پرورش نیز در این مراسم حاضر بود و من از رسانه ها دیدم که آقای فانی راجع به مراسم ۱۳ آبان نیز نظراتی مطرح کرد.

نوبخت در پاسخ به این سوال که بودجه سال ۹۴ و برنامه ششم چه زمانی ارائه خواهد شد گفت: تدوین بودجه سال ۹۴ در مراحل پایانی است ما در معاونت برنامه ریزی ونظارت راهبردی لایحه ای را تهیه کرده ایم که این ماه و یا اوایل ما ه دیگر به دولت می دهیم و دولت نیز آن را در وقت قانونی تقدیم مجلس خواهد کرد.

وی افزود: برنامه ششم نیز به موازات بودجه ۹۴ درحال تهیه شدن است معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی سه کار اصلی را در دستور خود دارد اول تهیه بودجه سال ۹۴ دوم تهیه برنامه ششم و سوم مدیریت تخصیص که هر سه مسئولیت را منظم و مانند سال گذشته انجام می دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز