خبرگزاری کار ایران

رئیس دفتر رئیس‌جمهور در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری؛

مذاکرات ثابت کرد منطق ایران قابل شکستن نیست

asdasd
کد خبر : ۲۳۰۵۵۵

خوشبختانه توان مذاکراتی کشورمان مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و ثابت کرد که منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه‌های مورد مناقشه٬ ایران توانست حقانیت خود را به کرسی بنشاند.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به کاهش قیمت نفت از ادامه جهت گیری دولت در پیشگیری از کسری بودجه و مدیریت این کاهش قیمت با راه حل‌های ابتکاری خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از واحد مرکزی خبر، محمد نهاوندیان در برنامه گفتگوی وی‍ژه خبری پنج شنبه شب شبکه دوم سیما، با اشاره به امتداد خط آهن قزاقستان تا چین و از طرف دیگر به روسیه گفت: ‌ با اتصال خط آهن اغراق نیست که بگوییم خط ابریشم آهنی به یکدیگر متصل شدند.

وی افزود: این امر گزینه جدیدی برای ترانزیت در منطقه ایجاد کرده که از طرف دیگر قادر است تا اروپا هم امتداد یابد.

نهاوندیان با بیان اینکه این موضوع تجلی ارزشمندی از از رویکرد دولت در استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی کشور است گفت: ضروریست هم در دریا و هم در صنعت هوایی از این موقعیت استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: باید حتما مسیر ریلی کشور را هم در سواحل جنوب به جهت شکوفایی اقتصادی آن منطقه و هم در شمال گسترش دهیم و با همه کشورهای همسایه اتصال ریلی داشته باشیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: با این تاکید، بخش خصوصی داخلی و خارجی هم پیام مربوطه را می‌گیرد که سرمایه‌گذاری ریلی از حمایت دولت برخوردار است به خودی خود یک محور جدید اشتغال را مورد تاکید و تشویق قرار می‌دهد.

وی افزود: البته مسیر جاده‌ای هم از موضوعات مورد توجه است و دولت اتصال جاده‌ای استان گلستان به مناطق همجوار را تقویت می‌کند.

نهاوندیان استان گلستان را دارای ظرفیت‌های فوق‌العاده دانست و گفت: این استان زمانی مخزن پنبه ایران و منبعی برای صادرات این محصول بود اما متاسفانه به علت غفلت و کم توجهی به آب و کشاورزی تولید پنبه مرتب کاهش یافته است.

وی افزود: اگر زهکشی زمین‌ها در اولویت قرار نگیرد و به موقع عمل نشود، آرام آرام زمین‌ها از بهره وری لازم خارج و نیروی انسانی به بخش‌های دیگر متمایل می‌شود از این رو دولت موضوع آبیاری و زهکشی زمین‌های کشاورزی در استان‌های کشور را در اولویت‌های خود قرار داده است.

وی در ادامه با اشاره به سیاست دولت در افزایش کشت گندم گفت: دولت سال گذشته با یک کار ساده که اعلام به موقع قیمت گندم است شاهد جهش در تولید گندم بود و یک برداشت به موقع توانست بدهی‌های قبلی را تصفیه کند.

نهاوندیان افزود: این کار در سال گذشته جواب داد امسال هم قیمت جدید اعلام شد و به طور قطع در استان‌های حاصلخیزی مثل گلستان این برگشت به تولید گندم صورت گرفته و خواهد گرفت اما با این همه کشاورز نیازمند کمک‌های حمایتی است.

وی درباره ایجاد اشتغال در استان گلستان گفت: بیکاری در صورتی قابل معالجه است که فرصت‌های شغلی جدید ایجاد شود از این رو در مطالعاتی که قبل از سفر رئیس جمهوری به استان گلستان صورت گرفت مشاهده شد که صنعت در این استان متناسب جمعیت رشد نیافته ولی بخشی که به عنوان منطقه آزاد اینچه برون با استفاده از موقعیت اقتصادی ریلی حاصل شده است، می‌تواند یک منطقه بسیار امیدبخش صنعتی و تجاری ایجاد کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: عرض راه آهن کشورهای شوروی سابق با عرض‌های بین المللی فرق می‌کند، از این رو پیش بینی شده است که قطار بتواند وارد منطقه آزاد شود که زمینه اشتغال را در بخش تجارت فراهم خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود استان گلستان را دارای جاذبه‌های عظیم گردشگری توصیف کرد و گفت: البته صرف داشتن جاذبه کافی نیست بلکه جاده، خدمات و محل‌های پذیرایی مورد نیاز است.

نهاوندیان افزود: البته همیشه بین اقتضائات گردشگری و حفظ محیط زیست تعارضاتی مانع کار بوده است که در این سفر بین این دو دستگاه جلسات متعددی برگزار و توافقاتی به دست آمد به این معنا که یک استاندارد ویژه‌ای از گردشگران و تاسیسات گردشگری در آشوراده، به عنوان منطقه‌ای گردشگری، تاسیس شود که به محیط زیست و زیبایی‌های آن لطمه نزند در عین حال وسایل رفاهی را هم فراهم کند.

وی گفت: حوزه گردشگری یک حوزه بسیار زنده و جذاب برای کار فرهنگی است و فرهنگی کاران باید به میدان بیایند و دست به ابتکارات جدیدی بزنند.

نهاوندیان درباره آب آشامیدنی هم گفت: ۹۰ درصد آب موجود در کشور به مصرف کشاورزی می‌رسد که کافی است با افزایش بهره وری در آب کشاورزی منابع زیادی از این آب آزاد می‌شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بودجه ۹۴ گفت: دولت در هفته گذشته برای اینکه لایحه بودجه ۹۴ به موقع تقدیم مجلس شود چند روز صبح و عصر جلسات فوق العاده‌ای برگزار کرد.

وی افزود: از آنجا که تبصره‌های معمول بودجه در لایحه دیگری تقدیم مجلس شده بود تا براساس تفاهم بین دولت و مجلس این تبصره‌ها خارج از بودجه به صورت قانون دائمی داشته باشیم ولی چون به موقع تصویب نشد، ناچار باید در بودجه ۹۴ این کار صورت می‌گرفت و زمان زیادی را به خود اختصاص داد از طرف دیگر در بحثدرآمدی با شرایط جدیدی در قیمت نفت در بازار جهانی روبه رو شدیم.

نهاوندیان ادامه داد: این چالش مهمی بود که چگونه می‌توانیم بودجه‌ای را بدون کسری داشته باشیم چرا که دولت قصد ندارد این سیاست را به هیچ وجه از دست بدهد از این رو به دنبال ارائه بودجه‌ای با کسر بودجه نبوده و نیست که خوشبختانه با بررسی‌هایی که شد لایجه بودجه، لایحه‌ای بدون کسری خواهد بود.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد در ردیف و اعتبارات عمرانی بوده که رقم قابل توجهی است و نشان از رشد دارد.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: در بودجه عمرانی استان‌ها ۱۰۰ درصد درصد تخصیص صورت گرفت به همین جهت کار، فعالیت و ساخت و ساز در استان‌ها راه افتاد و آثار خود را روی بخش خصوصی گذاشت از طرف دیگر هم، پرداخت برخی از بدهی‌هایی که دولت به پیمانکاران داشت کمک کرد که بعضی از بخش‌ها راه بیفتد.

وی با اشاره به رشد برخی بخشهای صنعتی کشور گفت: در برخی بخش‌ها شاهد رشد خوبی هستیم مثل صنعت خودروسازی و قطعه سازی و هم چنین صنعت غذا و در برخی از بخش‌ها هنوز حرکت آن چنان که باید باشد مطلوب نیست، هنوز در بحثساخت و ساز و مسکن بازار منتظر است اما در مجموع با این رویکردی که دولت دارد تا انضباط خود را در بودجه جاری بیشتر کند و آنچه که توان دارد برای بودجه عمرانی بگذارد، این امر آثار خود را در کلان اقتصاد دارد.

نهاوندیان به رونق نظام سلامت از منبع هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: صنعت دارو از رشد و رونق خوبی برخوردار است و مجموعه‌ای که در بخش خدمات درمانی کار می‌کنند با به روز شدن پرداخت بدهی‌ها با تامین اجتماعی و سیستم بیمه ایران، وضع نقدینگی داروخانه‌ها بهتر شده است و آن‌ها توانسته‌اند که پولشان را به کارخانجات داروسازی بدهند از این رو این بخش نیز شاهد رونق است.

وی در ادامه افزود: اقتصاد ایران از نظر توان ایستادگی و اتکا به خود، به مرحله‌ای رسیده است که شوک‌های خارجی نمی‌تواند جریان متین و روشن اقتصاد را تهدید کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: البته اگر عوامل بیرونی مساعد شود به سرعت و شتابمان اضافه می‌کنیم، اما این طور نیست که ما را از حرکت باز بدارد.

وی افزود: مذاکرات هسته‌ای ما بسیار خوب بود و با وجود اینکه هنوز مذاکرات ادامه دارد، در همین مدیریت اقتصادی کشور توانستیم تورم را کاهش دهیم و کشور را از رکورد خارج کنیم.

نهاوندیان تصریح کرد: همین مطلب در واکنش نسبت به کاهش قیمت نفت وجود دارد و پیامی که از این تصویب برمی آید این است که اگر نفت تا ۳۰ درصد کاهش یابد این اقتصاد توانسته ۳۰ درصد فروش نفتش را با راه‌های ابتکاری بالا ببرد و مشتری‌های دیگری نیز پیدا کرده و می‌تواند با صادرات غیرنفتی و با اتکا به تولید ملی حرکت خود و مدیریت و بودجه خود و دادن پیام رونق به اقتصاد خود را ادامه دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور در ادامه گفت: خوشبختانه توان مذاکراتی کشورمان مورد تایید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت و ثابت کرد که منطق ایران قابل شکستن نیست و در همه حوزه‌های مورد مناقشه٬ ایران توانست حقانیت خود را به کرسی بنشاند، البته در جزییات و دقایقی باید مذاکرات ادامه پیدا می‌کرد.

وی در ادامه به موضوع سفرهای دولت پرداخت و افزود: سفرهای دولت از چند نکته اساسی برخوردار است، رئیس جمهور در سفر‌هایش به استان‌های کشور مستقیماً با مردم و سرمایه گذاران استان صحبت می‌کنندو این سفر‌ها در چشم همگان نشانه حرکت گسترده عظیم دولت در جهت بهبود مشکلات مردم و استان‌ها است.

نهاوندیان با تاکید بر اینکه دولت نباید همه امور را به تنهایی انجام دهد اضافه کرد: دولت باید علامت اطمینان‌بخش محسوب شود و سرمایه گذاری‌ها را باید مردم انجام دهند.

وی افزود: در این سفر‌ها مردم از نزدیک با مسئولان دیدار می‌کنند و از طریق ارتباط با سامانه تعیین شده در اقصی نقاط استان می‌توانند حرف‌هایشان را بزنند.

نهاوندیان تصریح کرد: در سفر اخیر حدود ۱۸۰ نفر از خانم‌ها و آقایان به صورت شبانه روزی مشغول جواب دادن به خط‌های تلفن بودند البته از زیاد بودن تماس‌های مردم با سامانه ارتباط مردمی خوشحال نیستم بلکه باید به گونه‌ای اقدام کنیم که سیستم کار خود را درست انجام دهد.

وی افزود: مردم می‌توانند با شماره ۱۱۱ تماس بگیرند و از این طریق خدمت رسانی در همه دستگاه‌ها را بررسی می‌کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز