خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش مبارزه با فساد:

اگر تفنگ و قدرت و پول و سایت یکجا جمع شود، فساد ایجاد می‌شود / فساد در تاریکی ایجاد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۵۱۶

از نگاه مردم یا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خودشان آلوده‌اند و در واقع کل نظام و انقلاب زیر سوال است و یا اینکه نمی‌دانند و اگر می‌دانند ناتوان در مبارزه هستند پس یعنی دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است. پس چه فاسد بودن و چه ناکارآمد بودن نظام که مورد قضاوت مردم است؛ یعنی به یکی از اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در همایش همایش ملی ارتقای سلامت اداری و مبارزه با فساد که صبح امروز در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، با اشاره به اربعین امام حسین(ع) گفت: اساس قیام امام حسین(ع) ایجاد صلاح و اصلاح در جامعه و مبارزه با انواع مفاسد است.

وی با بیان اینکه موضوع این نشست یکی از مهم‌ترین اهداف اصل انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: انقلاب برای چه رخ داد؟ نهضت اسلامی به چه منظوری در برابر رژیم گذشته پا گرفت؟ ما در اظهاراتمان از رژیم گذشته به عنوان رژیم فاسد پهلوی یاد می‌کردیم یک عامل مبارزه و دلیل حرکت مردم آن بود که آن رژیم، هم فاسد و هم مفسد بود.

رئیس دولت تدبیر و امید ادامه داد: مردم انقلاب کردند تا کشور از فساد پاکسازی شود و هیچ مفسدی بر صندلی حکومت و ریاست تکیه نزند اگر خدایی ناکرده در مبارزه با فساد ناتوان باشیم این به مفهوم ضعف انقلاب و ناتوانی آن و دست نیافتن به یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی است.

روحانی با اشاره به قضاوت‌های مردمی در مبارزه با فساد تصریح کرد: موضوع فساد از دید مردم چنین است که یا مسئولان می‌دانند و در برابر فساد نمی‌ایستند پس خودشان آلوده‌اند و در واقع کل نظام و انقلاب زیر سوال است و یا اینکه نمی‌دانند و اگر می‌دانند ناتوان در مبارزه هستند پس یعنی دولت اسلامی دولتی ناکارآمد است. پس چه فاسد بودن و چه ناکارآمد بودن نظام که مورد قضاوت مردم است به معنای این است که به یکی از اهداف انقلاب دست نیافته‌ایم.

رئیس جمهور تاکید کرد: مبارزه با فساد و ریشه‌کنی آن آرمانی همچون استقلال، مبارزه با استعمار، مبارزه با استبداد و ایجاد حاکمیت ملی است و باید در این ردیف شمرده شود.

وی افزود: اینکه امام بزرگوار آن همه در زمینه فساد و تباهی در بخش‌های مختلف سخن می‌گفت و تاکید می‌کرد نشان از اهمیت این موضوع داشت. اینکه مقام معظم رهبری مساله فساد را در کنار فقر و فحشا قرار داده است و خواسته‌اند که جامعه ما از فساد و فقر و تبعیض مبرا باشد به معنای اهمیت این هدف مهم برای همه مسئولان است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه در دولت یازدهم هدف اولیه ما این است که کشور از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی از معضلات و مشکلاتی که در سال‌های گذشته با آن مواجه بوده، رها شود، گفت: در سال‌‌های گذشته تورم بالای ۴۰ درصد و رشد منفی داشتیم و اگر بیکاری و اشتغال مشکل خانواده‌ها بود و ارتباط ما با جهان دچار اختلال و مسائل اجتماعی ما نگران‌کننده بود مردم در حماسه سیاسی ۲۴ خرداد خواستند دولتی روی کار آید که بتواند این معضلات را حل کند.

روحانی تاکید کرد: هدف مردم با شرکت در آن شور بزرگ ایجاد دولتی بود که بتواند معضلات اساسی آنها را حل کند و اگر دولت نتواند این کار را بکند به معنی این است که ناکارآمد است.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه در راستای کارآمدی ما دو معیار داریم، تصریح کرد: اولین معیار ما رضایت خداوند است که تشخیص آن زیاد مشکل نیست اما تبیین و لمس آن شاید برای همه جامعه یکسان نباشد اما دومین معیار رضایت مردم است که می‌توان آن را در سخن امیرالمومنین به محمد بن ابوبکر که گفت در دوران ولایت چیزی را برای مردم بخواه که برای خودت و خانواده‌ات می‌خواهی. اگر مردم احساس کنند فرزندان بزرگان و حاکمان هستند و اگر مردم ببینند رئیس‌جمهور، مسئولان، نمایندگان مجلس، قضات در همه جا آنچه را که برای فرزندان می‌خواهند برای مردم هم بخواهند در آن صورت رضایت مردم ایجاد می‌شود.

روحانی ادامه داد: مگر می‌شود کار اداری با رشوه حل شود؟ طبقات ساختمان با رشوه مرتفع شود؟ مراتب مورد دست‌اندازی قرار گیرد و آنچه به عنوان مزایده مطرح می‌شود پشت پرده داشته باشد و ما بخواهیم مردم راضی باشند. ما باید همه توان خود را در این مسیر به کار گیریم. رهبری از ما خواسته‌اند که تصمیمی عملی و بدون ملاحظه‌کاری در این باره بگیریم که به نظر من این خواست رهبری خواست همه مردم است.

رئیس جمهور با یادآوری اینکه اگر ما بتوانیم این مشکلات را حل کنیم کشور در ریل درست خود قرار می‌گیرد، عنوان کرد: ما باید در این مسیر ملاحظه هیچ‌کس را نکنیم. هر کس در هر مقامی که هست مشاهده کردیم به اموال مردم و بیت‌المال دست‌اندازی می‌کند و کاری می‌کند که شکاف اجتماعی بیشتر و فقر گسترده‌تر و بیکاری افزایش می‌یابد باید در برابر او بایستیم و با آن برخورد کنیم و هر کس که می‌خواهد باشد و هر مقامی که می‌خواهد داشته باشد.

وی افزود: برای ما در این مسیر باید رضایت خدا، حکم خدا و رضایت و حکم مردم اهمیت داشته باشد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به مشروعیت سیاسی دولت خاطرنشان کرد: ما در این نظام مشروعیت سیاسی و حقوقی‌مان را از آرای مردم به دست می‌آوریم. اگر رای مردم نبود ما مشروعیت نداشتیم. هر چند ممکن است بخشی از مشروعیت ما نیز شرعی باشد که باز هم در این بخش رضایت و مشورت با مردم مورد تاکید است.

روحانی با تاکید بر اینکه اگر ما می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم باید بدانیم حل این مشکلات بدون مبارزه با فساد حل نخواهد شد، اذعان داشت: در هر زمینه‌ای که وارد شویم فساد وجود داشته باشد نمی‌توانیم مساله را حل کنیم. ما باید همزمان که با تورم، رکود و بیکاری مبارزه می‌کنیم و همزمان با پیگیری و جدیت با فساد نیز مبارزه کنیم. متاسفانه در کشور ما فساد وجود دارد و متاسفانه این فساد را یک روزه نیز نمی‌توان از بین برد و ما باید همه توان خودمان را به کار بگیریم تا بتوانیم در این مسیر موفق باشیم و این موفقیت ما باید برای مردم باشد و آنها بفهمند اراده قوی برای مبارزه با فساد وجود دارد.

رئیس دولت یازدهم با توجه به اهداف دولت ابراز داشت: ما امروز اهدافی داریم که آنها را با جدیت دنبال می‌‌کنیم از جمله رونق اقتصادی شکستن رکود، توانمند کردن کشور، بالا بردن قدرت ملی و ثروت ملی و علم و دانش در جامعه است اما در این مسیر باید بدانیم بدون بخش خصوصی این موضوعات اتفاق نخواهد افتاد و باید به این توجه کرد که بخش خصوصی نمی‌تواند با وجود فساد حضور یابد و رقابت کند.

وی با اشاره به انحصار در بعضی از بخش‌ها بیان کرد: حالا بگذریم از جاهایی که انحصار وجود دارد و خود آن عامل فساد است؛ باید با انحصارها مبارزه کنیم و هر چیزی مدیریتش انحصاری باشد مشکل‌آفرین است. حالا برخی جاها شاید بیشتر باید نظارت کرد اما باید نظارت قوی‌تر را مدنظر قرار داد و شرایط رقابت را در همه امور فراهم کنیم.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه بزرگترین فساد اداری دادن رانت اطلاعاتی است، گفت: در این مسیر ما باید بتوانیم رابطه مردم با سیستم اداری را کاهش دهیم. باید بدانیم تنها با نصیحت موضوع رشوه حل نمی‌شود. هر چند باید نصیحت کرد و با متخلف برخورد شود اما راه اصلی این است به جای اینکه یک نفر برای مراجعه به یک سازمان با ۲۰ نفر مواجه شود باید بتوانیم کاری کنیم تا با یک نفر مواجه و ما به آن یک نفر نظارت داشته باشیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید با کاهش مراجعات سطح فساد را کاهش و سطح نظارت را افزایش دهیم، بیان کرد: باید دولت الکترونیک را توسعه دهیم تا مردم نیاز به مراجعه حضوری نداشته باشند تا تمام مکاتبات مردم با ادارات قابل نظارت باشد که هست و در این صورت فساد کاهش می یابد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه باید رابطه مردم با کارمندان باید به حداقل برسانیم، گفت: باید تجمیع قدرت را از بین ببریم با تجمیع قدرت در یک نهاد فساد ایجاد می‌شود؛ اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه، سایت و تبلیغات در یک جا جمع شد حتما فساد است؛ دنیا عقلش رسیده که قدرت‌ها را تفکیک کرده است.

وی با اشاره به خاطره‌ای در هنگام حضور به عنوان نماینده در مجلس یادآور شد: هنگامی که من در مجلس بودم فشار می‌آوردند دستگاه اطلاعاتی را به یک نهاد نظامی بدهیم که ما زیر بار نرفتیم. در این باره از امام سوال کردیم. امام گفتند " نه " و شما باید تصمیم بگیرید. وزارت اطلاعات را درست کردیم که کار سختی بود تا مجلس بتواند نظارت کند و در آنجا نیرویی مسلح نباشد تا بتوان نظارت کرد والا اگر تفنگ، روزنامه، قدرت و خبرگزاری را همه در یک نهاد جمع کردیم ابوذر و سلمان هم باشد فاسد می‌شود.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: چرا قوای سه گانه را درست کردند؟ بالاترین مقام کشور ما یعنی مقام معظم رهبری نیز که فقیه عادل است در قانون آمده که در کنارش مجلسی درست شده که به صفات رهبری نیز نظارت کند چرا این کار را قانون اساسی کرده است؟ آن هم در زمانی که امام با آن همه عظمت بود و آن را امام امضا کرد؟ برای اینکه هر قدرتی که بر آن نظارت نباشد مشکل پیش می‌آید باید بر هر مساله‌ای نظارت کنیم تا فساد ایجاد نشود.

روحانی با بیان اینکه فساد از معانی گسترده‌ای برخوردار است، یادآور شد: تغییر اولویت‌ها فساد است. اگر به جای جاده که اولویت یک منطقه است، سد بسازیم آن هم فساد است. تغییر اولویت‌ها فساد است اگر تخصیص منابع عادلانه نباشد آن هم فساد است.

رئیس جمهور با بیان اینکه باید در نظار‌ت‌ها دقیق‌تر نظارت کنیم، ابراز داشت: باید اهم و مهم کنیم چرا که توان رسیدگی به همه مسائل را نداریم. اولویت‌بندی یک اصل است. در قضاوت انواع پرونده‌ها می‌آید. باید آنها را دسته‌بندی کنیم هر چند تاریخ وصول شاید عادلانه‌تر باشد. اگر پرونده مهمی زود رسیدیم و موجب عدم آن شدیم آن بازدارندگی است. هدف ما که شلاق و مجازات کردن نیست.

وی با بیان اینکه اگر در کشوری قبح رشوه، دزدی و فساد از بین برود باید به خدا پناه برد، تاکید کرد: کار به جایی می‌رسد که حکم خدا و راه حق انکار می‌شود و نعوذبالله قانون و آیه خدا مورد استهزا قرار می‌گیرد. من می‌ترسم به جایی رسیده باشیم که قبح فساد ریخته باشد. قدیم می‌گفتند زیرمیزی الان شده رومیزی. زیرمیزی یعنی قبح وجود دارد و اگر زیرمیزی شد رومیزی چه باشد کرد؟ باید در برابر فساد عقب‌نشینی کرد؟

رئیس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: این مساله که به معنای از دست دادن نظام و انقلاب است. ادامه فساد و گسترش و تعمیق فساد به معنای در خطر افتادن اصل نظام است. مردم که نوکر اسم جمهوری اسلامی نیستند بلکه نوکر اسلام و جمهوریت هستند. مردم می‌خواهند هم جمهوریت یعنی اراده مردم و هم اسلام یعنی اراده خدا اجرا شود و آن وقت مورد رضایت مردم جلب می‌شود.

روحانی با بیان اینکه امروز باید کمربندها را محکم‌تر ببندیم، خاطرنشان کرد: چند ماه پیش خدمت مقام معظم رهبری بودم در مبارزه با فساد گزارشی دادم. ایشان گفتند جدی باشید و حمایت می‌کنم. وقتی رهبری پافشاری می‌کند و اگر قوای سه ‌گانه و همه مردم پافشاری کنند و مردم به صحنه بیایند و فریاد نزنند و فداکاری نکنند موفقیت ما کافی نیست چرا که نظارت عامه می‌خواهیم.
رئیس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: چرا یک رسانه تهمت می‌زند؟ این یعنی منکر آشکار و چرا برخورد نمی‌شود؟ چرا یک رسانه یک قوه را هجو می‌‌کند و با آن برخورد نمی‌شود؟ چرا یک فردی را بزرگ و یکی دیگر را برای اهداف آینده خار می‌کنند؟ چرا عده‌ای به اسم خیریه فساد می‌کنند، با آن برخورد نمی‌شود؟ همه قوا باید به صحنه بیایند. مردم، نهادهای مدنی و روزنامه‌ها و… بیایند. مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به صحنه بیایند. همه سندیکاها و سازمان‌های مردم‌نهاد و گروه‌ها و روزنامه‌ها و سایت‌ها و صداوسیما به صحنه آیند. بدون رسانه و بدون حضور مردم و جامعه مدنی نمی‌توان به مقصد برسیم.

رئیس جمهور با اشاره به روایتی از امام علی(ع) گفت: مگر با برتری‌جویی بر یکدیگر می‌توان به آن بهشت برین دست یابیم؟ و مگر با فساد، آلودگی و تباهی از بین می‌رود.

وی یادآور شد: هر چقدر کار مردم طولانی شود، فساد می‌آید اگر فردی مجوز بخواهد و این مسئله طولانی شود و مقررات دست و پا گیر باشند، از مقررات دست و پاگیر فساد درمی‌آید. برای مبارزه با فساد مقررات صحیح، شفاف و کوتاه است هرچه کار مردم کوتاه‌تر شود فساد در آن وارد می‌شود و هرچه مقررات دست و پاگیر‌تر باشد فساد در آن وارد می‌شود. همه چیز باید شفاف شود. درخت فساد در تاریکی رشد می‌کند.

روحانی افزود: مجلس شورای اسلامی هم باید قوانینش شفاف و مانع باشد و هم نظارت آن و از همه مهمتر قوه قضائیه است که پایان راه است و باید بتواند به طور دقیق، سالم و عادلانه به موضوعات رسیدگی کند و اگر خدای ناکرده فساد به قوه قضائیه برسد باید گفت وای به وقتی که بگندد نمک.

رئیس‌جمهور اظهار داشت: قضات، قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی ما همه باید به صحنه بیایند و این تعارف و شعار نیست.

وی در پایان گفت: امیدوارم که بتوانیم فساد را ریشه‌کن کرده و همه مسئولان و مردم و قوای سه‌گانه دست در دست یکدیگر با فساد مبارزه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز