خبرگزاری کار ایران

نهاوندیان در جلسه شورای اداری همدان:

راه اشتغال٬ نامه‌ به مسئول و مدیر نیست / نمی‌توان با بیت‌المال کلاس آموزشی گذاشت و تمرین مدیریت کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۸۶۶

انقلاب اسلامی یک حرکت کاملاً مردم محور و به دنبال ارتقاء فرهنگ عمومی بود و اگر بخواهیم اهداف فرهنگی انقلاب را محقق کنیم، اهتمام به اقتصاد باید در صدر اولویت ها باشد.

رییس دفتر رییس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری در جلسه شورای اداری استان همدان، ضمن اشاره به آغاز حرکتی صحیح، سازنده و رو به جلو در این استان، تصریح کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت کاملاً مردم‌محور و به دنبال ارتقاء فرهنگ عمومی بود و اگر بخواهیم اهداف فرهنگی انقلاب را محقق کنیم، اهتمام به اقتصاد باید در صدر اولویت‌ها باشد.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان در این جلسه که روز سه شنبه در شهرستان تویسرکان برگزار شد، ریشه بسیاری از فساد‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی را فقر و بیکاری دانست و گفت: باید به جای سر دادن شعارهای بی‌عمل بینش همراه با شناخت را برای پرداختن به علل و ریشه‌ مشکلات بکار گیریم. چرا که اگر جوانان ما به موقع صاحب شغل شده و بتوانند تشکیل خانواده دهند، بسیاری از مفاسد مجال بروز پیدا نمی‌کنند.

رییس دفتر رییس جمهور با تأکید دوباره بر اینکه باید با رویکرد فرهنگی بیش از پیش بر اقتصاد اهتمام ورزیم، اضافه کرد: قطعاً حکمت نام‌گذاری امسال نیز همین بوده که هرکسی در هر جایگاهی و هر فرصتی بر لزوم پیوند اقتصاد و فرهنگ تأکید نماید، تا بتوانیم بیش از پیش برای اصلاح اقتصاد از فرهنگ و برای اصلاح فرهنگ از اقتصاد بهره‌گیریم.

نهاوندیان، احیای اقتصاد را یکی از محورهای سه‌گانه برنامه دولت تدبیر و امید برشمرد و اظهار داشت: مردم در انتخابات سال ۹۲ به برنامه دولت تدبیر و امید رأی دادند و از دولت خواستند در شرایطی که با کمال تأسف اقتصاد کشور تورم بالای ۴۰ درصد را بجای رشد اقتصادی متوسط ۸ درصدی که در سندچشم‌انداز ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری تاکید شده بود، تجربه می‌کرد، اقتصاد کشور را بازسازی و نوسازی کند.

رییس دفتر رییس جمهور با اشاره به اینکه در سال‌های سپری شده از اجرای سند چشم‌انداز تا آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید، رشد اقتصادی کشور بجای ۸ درصد به رشد منفی تغییر یافته بود، تصریح کرد: در این شرایط مردم رأی به احیای اقتصاد دادند و در ۱۶ ماه سپری شده از این حرکت جدید ملت، دولت تدبیر و امید فقط به اتکای اعتماد مردم، تورم بالای ۴۰ درصد را به حدود ۱۷ درصد رسانده است.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: هرچند راه زیادی تا عمل به همه خواسته‌های مردم باقی مانده، اما همین مقدار کاهش تورم و رکود و حرکت توأمان از رکود به سوی رونق اقتصادی نیز در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

نهاوندیان با بیان اینکه گاهی برخی فکر می‌کنند، عدالت یعنی توزیع وضعیت موجود، گفت: راه ایجاد اشتغال برای جوانان این نیست که هرکس نامه‌ای به نماینده‌ای یا مسئولی بدهد تا جوانش به سیستم دولتی جذب شود. این فقط متورم کردن بدنه دولت است در حالی که تنها راه عبور از رکود و رسیدن به رونق اقتصادی، بزرگ کردن اقتصاد با حضور و مشارکت مردم است.

رییس دفتر رییس‌ جمهور ادامه داد: همانگونه که از ابتدای انقلاب اسلامی حضور مردم در همه عرصه‌ها راهگشا و نجات‌بخش بوده است، امروز نیز باید همین نسخه شفابخش را که نجات‌دهنده کشور در عرصه‌های سیاسی و فرهنگی و در کارزار حساس دفاع مقدس بوده است، بکار گیریم و با باز کردن میدان برای مردم و اعتماد به توانمندی آنان، اجازه دهیم مردم نقش سازنده خود را در اقتصاد ایفا کنند.

نهاوندیان با تأکید بر اینکه دولت موظف به توانمندسازی بخش خصوصی است، گفت: زمانی به بخش خصوصی به چشم رقیب بخش دولتی نگاه می‌شد و حسن نظر نسبت به فعالیت بخش خصوصی وجود نداشت، اما باید آن حرف‌ها و مفاهیم غیردینی را کنار بگذاریم، چرا که دولت دینی، دولت مردم است و نباید و نمی‌تواند به ولی‌نعمتان خود بدبین باشد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تاکید بر اینکه «مردم شایسته اعتماد هستند»، افزود: درست است که همواره استثناء هم وجود دارد، اما نباید بر اساس موارد استثناء حکم کرد.

نهاوندیان اظهار داشت: بنای این دولت بر اعتماد به مردم است، چرا که تمام سرمایه خود را همین مردم می‌داند، لذا باید در مورد مردم و مشارکت آنان در عرصه‌های مختلف اصل را بر برائت بگذاریم و اگر چه باید با تخلف عمد و خیانت مقابله کرد اما گاهی لازم است از برخی خطا‌ها نیز، تغافل کرد چرا که در شرایطی، این یک اصل مورد تأکید ائمه نیز بوده است.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با بیان اینکه باید فضای کسب و کار را بهبود بخشیم و به شرایطی برسانیم که هرکس در منطقه خواست کاری کند، احساس کند که ایران بهترین فضا و شرایط را برای کسب و کار و فعالیت اقتصادی فراهم کرده است، اظهار داشت: متأسفانه در گذشته نسبت به قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار بی‌توجهی شد، اما دولت یازدهم بر اجرای این قانون اهتمام ورزیده است.

نهاوندیان در ادامه تخصیص بهینه منابع بر مبنای عقل و تدبیر را از دیگر لوازم احیاء و نجات اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: بین کسی که منابع را آگاهانه ضایع می‌کند با کسی که ناآگاهانه این خطا را مرتکب می‌شود، فرقی نیست و نتیجه هر دو خیانت به بیت المال است. نمی‌شود با بیت‌المال کلاس آموزشی گذاشت و تمرین مدیریت کرد، بلکه باید از شایسته‌ترین افراد برای مدیریت بیت‌المال و منابع بهره‌ گرفت.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تصریح به اینکه دولت منابع خود را شفاف اعلام کرده و از پنهانکاری در توزیع منابع پرهیز دارد، گفت: اگر مردم ببینند که دولت در توزیع منابع شفاف عمل می‌کند، آن‌ها نیز منابع در دسترس خود را به میدان می‌آورند.

نهاوندیان با بیان اینکه دولت در راستای شفاف‌سازی قانون حق دسترسی آزاد به اطلاعات را که جزو حقوق بدیهی مردم است با تهیه و تصویب آیین‌نامه اجرایی عملیاتی کرده است، افزود: دولت یازدهم حدود ۶ سال پس از تصویب این قانون، آیین‌نامه نحوه اجرای آن را در دولت تصویب و برای اجرا ابلاغ کرد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور ایجاد و تأمین زیرساخت‌های لازم برای توسعه اقتصادی را از دیگر لوازم نجات اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: دولت خود را موظف می‌داند تا در حد امکان زیرساخت‌های لازم را برای توسعه اقتصادی کشور فراهم کند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در سفر به استان‌های مختلف همواره کمبود آب یکی از مشکلات و نگرانی‌‌ها بوده است، خاطر نشان کرد: این مایه تاسف است که پس از این همه سال به هر استانی که سفر می‌کنیم، مشکل کمبود آب داریم و باید پرسید این همه منابعی که در سال‌های گذشته در اختیار بوده، کجا صرف شده است؟

رییس دفتر رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه در دولت یازدهم، دکتر روحانی یکی از اولویت‌های جدی خود را رسیدگی به مسأله آب قرار داده است، گفت: متأسفانه در اجرای فاز اول قانون هدفمندی لطمه جدی به منابع آب و برق کشور وارد شد و در یک رویکرد مصرف‌گرایانه این امکان و توان ملی بخاطر سیاست‌های غلط تضعیف شده و کاهش یافت به شکلی که تابستان امسال با خطر احتمالی خاموشی‌های گسترده مواجه بودیم، اما بحمدالله قدم‌های مؤثری برای حل این مشکلات برداشته شده است.

نهاوندیان در ادامه اظهار داشت: در کنار بحثضرورت مشارکت مردم در فعالیت‌های اقتصادی و وظایف دولت برای احیای اقتصاد، باید به بحثوظیفه روحانیون، فرهیختگان، دانشگاهیان و فرهنگیان پرداخت چرا که اصلاح امور اقتصادی جز با یک حمایت جدی فرهنگی ممکن نیست و باید فرهنگ مثبت‌اندیشی، تلاش و توسعه را گسترش داد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه منفی‌بافی افتخار نیست، گفت: زمانی می‌توانیم به خود افتخار کنیم که بتوانیم به برخاستن، پیش‌رفتن و تلاش مردم کمک کنیم و روحیه امید به آینده و عزم به اصلاح را در مردم تقویت کنیم، چرا که اسلام نیز به ما آموخته است که منفی‌بافی کفران نعمت خداست.

نهاوندیان تصریح کرد: باید در همه خطبه‌ها، کرسی‌های دانشگاهی، کلاس‌های درس و حتی صحبت‌ها و محافل خانگی مثبت‌اندیشی و امید به آینده را ترویج کنیم و نگرش‌های راه‌حل جو را در جامعه گسترش دهیم. متأسفانه به دلیل فرهنگ غلط، منفی‌بافی در برخی محافل یک ارزش کاذب تبدیل شده که باید این رویه را اصلاح کنیم.

نهاوندیان در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به فرا رسیدن سالروز شهادت دکتر مفتح، به تشریح نقش ارزشمند ایشان در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب پرداخت و گفت: اگر نسل بعد بخواهد بر آرمان‌های اصیل انقلاب پافشاری کرده و راه را گم نکند، باید بر یاد، آثار، افکار و فرهنگ بزرگانی چون شهید مفتح اصرار ورزد.

رییس دفتر رییس جمهور اظهارداشت: شهید دکتر مفتح که از حوزه برآمده و در دانشگاه به شهادت رسیدند، به عنوان نماد علم و فضیلت و ارتباط حوزه و دانشگاه بودند.

نهاوندیان اظهار داشت: امثال شهید مفتح متفکران و معلمان انقلاب بودند که باید پیرامون آثار آنان، کار و تحقیق فراوان صورت گیرد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور در ادامه، فرزند برومند شهید مفتح را نیز از سرمایه‌های قوه مقننه در ادوار مختلف توصیف کرد و افزود: ایشان همواره با اشرافی که به مسایل مختلف کشور دارند، رویکرد، تحلیل و موضع‌گیری‌هایی منصفانه در مسایل مختلف داشته است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز