خبرگزاری کار ایران

رییس دفتر رییس‌ جمهور در مراسم بزرگداشت شهید مفتح:

حیات اجتماعی در قالب‌ محدود تعصبات گروهی منجمد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۹۴۶

امروز و با گذشت یکسال از تصویب پیشنهاد رییس‌ جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل دنیا بیش از پیش بر درستی دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران پی برده، چرا که امروز جهان درگیر خشونت و افراطی‌گری شده است.

رئیس دفتر رییس‌ جمهور روز سه‌شنبه در مراسم بزرگداشت شهید محمد مفتح در تویسرکان، تجلیل از شخصیت‌هایی همانند دکتر مفتح را تجلیل از مشعل‌های فروزانی توصیف کرد که با خون پاکشان راه را برای رهروان این مسیر باز کرده و پیوند حوزه و دانشگاه را تکمیل کردند.

به گزارش ایلنا، محمد نهاوندیان با اشاره به تقارن روز وحدت حوزه و دانشگاه با روز مبارزه با خشونت و افراطی گری، گفت: امروز و با گذشت یکسال از تصویب پیشنهاد رییس‌ جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل دنیا بیش از پیش بر درستی دیدگاه های جمهوری اسلامی ایران پی برده، چرا که امروز جهان درگیر خشونت و افراطی‌گری شده است.

رییس دفتر رییس‌ جمهور اظهار داشت: امروز جهان بعد از سه دهه تبلیغات ضدایرانی و ضدشیعی در برابر حقانیت جمهوری اسلامی ایران سر تسلیم فرود آورده که پرچمدار این حرکت برای مبارزه با خشونت و افراطی‌گری نیز یک فرزند حوزه و روحانیت شیعه است.

نهاوندیان، تصمیم دنیا در برابر حقانیت راه و منش جمهوری اسلامی ایران را توفیق خدا دانست و تصریح کرد: در یکسالی که از تصویب این پیشنهاد در مجمع عمومی سازمان ملل با اجماع جهانی گذشته، همگان دیدند که تا چه حد راه و مسیر ایران اسلامی درست و چقدر اصرار دیگران بر راه‌حل‌های نظامی و کودتا و شبه کودتا غلط بوده است.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با بیان اینکه مقابله با ریشه‌های خشونت جز از طریق همراهی مردم، توسعه اقتصادی و گفتگوی فرهنگی ممکن نیست، گفت: باید پیوند این سه مفهوم و مناسبت یعنی سالروز شهادت دکتر مفتح روز پیوند حوزه و دانشگاه و زمان تصویب پیشنهاد جهان علیه خشونت و افراطی‌گری را به فال نیک بگیریم تا این روز بهانه‌ای باشد برای اینکه در همه دنیا محققان و عالمان در چنین مناسبتی به ریشه‌یابی خشونت بپردازند و ببینند که تروریسم در چه بستری می‌روید.

نهاوندیان با بیان اینکه در مکتب امیرالمؤمنین(ع)، خشونت و افراطی‌گری ریشه‌ای جز جهالت نداشته و مبارزه با آن با گسترش علم ممکن است، اضافه کرد: رمز اصلی مدیریت گروه‌های خشونت‌طلب این است که به عنوان اولین کار چشم و گوش مریدانشان را می‌بندند و به آنان تعصبی کور القاء می‌کنند که جز خودشان کسی دیگر را نبینند و هر جا با این شرایط مواجه شدیم که عده‌ای به دنبال آن باشند که خودشان را از بقیه جدا کرده و قداستی کاذب به خود و افکار و اندیشه‌شان ببخشند، باید نگران خشونت، افراطی‌گری و ترور باشیم.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه مقابله با جهل، وظیفه‌ای همگانی و بویژه وظیفه عالمان دینی است، به تلاش دکتر مفتح برای رسوا کردن برخی ها حرکتها جهت معرفی دینداری برابر خرافه پرستی اشاره کرد و گفت: شهید مفتح و شهید مطهری کسانی بودند که بدون هراس از مواجه شدن با حرف‌های جدید در دانشگاه حاضر شده و به روشنگری می‌پرداختند.

نهاوندیان، اولین و اصلی‌ترین مشترکات حوزه و دانشگاه را روشنگری و گسترش علم برشمرد و گفت: حوزه‌های شیعه در طول تاریخ مفتخر به این بودند که همواره با برافروخته نگاه داشتن مشعل اجتهاد به روشنگری پرداخته و اجازه ندادند که تا تعصبات، جای دین و دینداری را بگیرد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه گسترش علم و روشنگری به تنهایی برای مقابله با افراطی‌گری کفایت نمی‌کند، افزود: برای این مهم٬ حلم و بردباری و قدرت تحمل نظرات متفاوت و مخالف و افکار دیگران و نقدپذیری نیز در کنار گسترش علم لازم است و باید بخاطر نفع بزرگ وحدت اجتماعی، آستانه تحمل خود را بالا ببریم، چرا که حیات اجتماعی در قالب‌های محدود تعصبات گروهی منجمد خواهد شد.

نهاوندیان با بیان اینکه برای شکوفا شدن جامعه باید اجازه شکوفا شدن به همه نظرات را داد، اظهار داشت: تا زمانی که در اصول، جهت و هدف مشترک هستیم، باید پیوند جمعی را حفظ کرد، چرا که حفظ انقلاب در این مرحله در کنار گسترش علم نیاز به حلم و بردباری دارد و ملازمت تندخویی با انقلابی‌گری تصور غلط و ناصوابی است.

رییس دفتر رییس‌ جمهور تصریح کرد: ملازمت انقلابی‌گری و اخلاق انقلابی و اسلامی را باید از شهید مفتح‌ها، شهید مطهری‌ها و امام راحل بیاموزیم. این مراسم باید مراسم زنده کردن سرمایه‌های اصلی انقلاب اسلامی ما باشد و نکند الگوهای ما روز به روز آنقدر کوچک شوند که زمانی آرمان‌های بلند انقلاب را از دست بدهیم.

نهاوندیان گفت: برای مبارزه موفق با ریشه‌های خشونت باید علم و حلم را در حوزه و دانشگاه رشد دهیم و همه در این مسیر موظف به تلاش هستند، از خانواده و مدرسه گرفته تا دانشگاه، حوزه، روحانیت، رسانه و دولت باید با روحیه افراط و خشونت مقابله کنند و این حرکت باید همه جانبه باشد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با اشاره به اینکه امروز افراد زیادی هستند که از آمریکا و اروپا به خشونت‌طلبان منطقه می‌پیوندند، خاطر نشان کرد: دلیل آنکه این افراد با طی این مسافت خود را به خشونت‌طلبان و افراط‌گرایان می‌رسانند این است که بازی‌های کامپیوتری، برخی مراودات عمومی و حرف‌ها و سخنرانی‌ها، قبح خشونت را از کودکی در نظر این افراد از بین برده است.

نهاوندیان گفت: اگر امروز در رسانه‌ای نسبت به فردی بی‌انصافی شود و من بخاطر اختلاف‌نظر سیاسی با او، در برابر این بی‌انصافی سکوت نکنم، آن وقت می‌توانیم امیدوار باشیم که مجال و بستر خشونت در جامعه فراهم نشود.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با هشدار نسبت به اینکه نباید از آرامشی که امروز در کشورمان برقرار است، ‌ خوشحال و مغرور شویم، افزود: امروز آتش تمام پیرامون ما را فرا گرفته و باید دقت کنیم که خشونت‌طلبان با چه حربه‌هایی سرباز‌گیری می‌کنند و از چه بهانه‌هایی برای رسیدن به اهدافشان استفاده می‌کنند. براساس مطالعاتی که انجام شده، یکی از دلایل اصلی پیوستن افراد به گروه‌های خشونت طلب این است که آنان به جامعه خودشان احساس تعلق ندارند و از همین‌رو بر ما لازم است که تار و پود اجتماعی جامعه‌مان را محکم‌تر از همیشه کنیم و بیش از پیش خانواده و روابط خانوادگی را دریابیم.

نهاوندیان اظهار داشت: باید نگران ضعیف‌ شدن پیوندهای عاطفی در خانواده و اجتماع باشیم و همه گروه‌ها و مراجع اجتماعی باید خود را نسبت به گسترش فرهنگ و اخلاق اسلامی مسئول بدانند.

رییس دفتر رییس‌ جمهور تصریح کرد: وجود اختلاف‌نظر، پذیرفتنی‌ است. اما باید در خصوص بکارگیری واژگانی که با آن، با افراد مخالف با نظر خودمان سخن می‌گوییم، حساس باشیم و در هر شرایطی رعایت ادب، اخلاق و احترام را بکنیم. تریبون‌های نماز جمعه، دانشگاه‌ها، مدارس و محافل ما باید حق‌جویی و انقلابی‌گری را همراه با اخلاق بیاموزند و اینها درس‌هایی است که باید از امثال شهید مفتح بیاموزیم و در بزرگداشت ایشان این حرف‌ها را بزنیم تا راه آنان بی‌رهرو نماند.

نهاوندیان با اشاره به اینکه احیای اخلاق یکی از محورهای سه‌گانه برنامه‌های دکتر روحانی بود که مردم به آن رأی دادند، تصریح کرد: برای مقابله ریشه‌ای با خشونت‌پرستانی که امثال شهید مفتح را به شهادت رساندند، باید بر رعایت اخلاق پافشاری کنیم.

رییس دفتر رییس‌ جمهور با تأکید بر اینکه باید بدانیم که اگر از تأکید بر رعایت اخلاق غفلت کنیم، تکرار اتفاقاتی که گروه‌هایی مثل فرقان مرتکب آن شدند، ممکن است، گفت: راه ریشه‌ای مبارزه با افراط، تقویت فرهنگ اعتدال در جامعه است. چرا اینقدر بر چپ و راست و این جناح و آن جناح تأکید می‌کنیم، این روش اسلامی نیست.

نهاوندیان تصریح کرد: امروز با رأیی که ملت به اعتدال داده و تأییدی که رهبر معظم انقلاب اسلامی، بر جهت‌گیری اعتدال داشته اند و آن را صحیح و منطبق بر اسلام دانسته‌اند، فرصتی پیدا شده تا همه در ساختن کشور کمک کنند و فضای همدلی و محبت در سراسر کشور گسترش یابد.

رییس دفتر رییس‌ جمهور گفت: با تکیه بر آموزه‌های علم و حلم می‌توانیم جامعه‌ای سعادتمند ساخته و جهان را با الگویی عملی به اسلام رحمانی دعوت کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز