خبرگزاری کار ایران

در دیدار نعمت‌زاده با وزیر بازرگانی ترکیه مطرح شد:

استفاده از پول ملی در تعاملات تجاری ایران و ترکیه

asdasd
کد خبر : ۲۳۸۰۴۳

استفاده از ابزار تشویقی و معافیت‌های مالیاتی٬ راهکار مناسبی برای جذب شرکت‌های سرمایه‌گذار برای آغاز فعالیت‌های مشترک است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان٬ ضمن ابراز تمایل ایران بر استفاده از پول ملی در مبادلات دو جانبه بر پیگیری امضای توافقنامه بین بانک مرکزی دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا؛ محمدرضا نعمت‌زاده با تاکید بر تلاش دو طرف بر پایه‌گذاری شرکت‌های مشترک پیمانکاری گفت: استفاده از ابزار تشویقی و معافیت‌های مالیاتی راهکار مناسبی برای جذب شرکت‌های سرمایه‌گذار برای آغاز فعالیت‌های مشترک است.

در این نشست وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان ضمن ابراز تمایل ایران بر استفاده از پول ملی در مبادلات دو جانبه بر پیگیری امضای توافقنامه بین بانک مرکزی دو کشور تاکید کرد.

وی در ادامه پیشنهاد ایجاد پنجره واحد در گمرکات مرزی و کشور را مطرح کرد که با استقبال فراوان طرح ترک مواجه شد.

بر اساس این طرح انجام الکترونیک امور تجاری در یکی از گمرکات مانع از دوباره‌کاری در گمرک کشور دیگر خواهد شد.

نعمت‌زاده به چند مورد از مشکلات واردات کالای ایرانی به ترکیه اشاره کرد و افزود: در چند ماه گذشته افزایش تعرفه‌ها، تجار ایرانی را درگیر خود کرد که با پیگیری‌های صورت گرفته است و این مشکل به طور موقت حل شد اما با توجه به آنکه در آستانه آغاز تجارت ترجیحی هستیم باید تصمیم های قطعی برای حل این مشکل گرفته شود.

وزیر اقتصاد ترکیه نیز با ضمن ابراز تاسف از تلاش مجدانه خود برای حل و جلوگیری از تکرار این موضوع سخن گفت.

نعمت‌زاده همچنین پیشنهاد احداثشهرک صنعتی مشترک بین دو کشور در ۵۰ کیلومتری تبریز را مطرح کرد و افزود: همجواری این منطقه با خط آهن سراسری، نزدیکی به راه‌های شریانی، وجود خطوط گاز قوی و خطوط اصلی انتقال برق بهترین بستر برای تحقق سرمایه‌گذاری مشترک است.

وی مزیت ایجاد شهرک صنعتی مشترک در ایران را ارزان‌تر بودن قیمت سوخت در ایران نسبت به ترکیه دانست و افزود: کارشناسان ترک می‌توانند ضمن بازدید از این منطقه مقدمات کار مشترک را فراهم کنند.

نیهات زیبکچی وزیر بازرگانی ترکیه در این نشست که پیشنهاد استفاده از پول ملی را در تعاملات تجاری دو کشور داده بود، تاکید کرد: سیستم جایگزین پول ملی به جای دلار هم اکنون بین ترکیه و کردستان عراق برپاست که طرح موفقی بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز