خبرگزاری کار ایران

روحانی در همایش بین‌المللی وحدت اسلامی:

باید اسلام رحمانی و اعتدالی را به جهان معرفی کنیم / وحدت نیازمند سعه صدر و مدارا است

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۰۲۹

معنای اتحاد و وحدت این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد، وحدت نیاز به سعه صدر، شناسایی یکدیگر و مدارا دارد.

رئیس جمهور تاکید کرد: وحدت نیاز به سعه صدر دارد. وحدت نیاز به شناسایی یکدیگر دارد و مداراست. اگر ما راه مذاهب و طرق مختلف را به سمت هدفی واحد یابیم٬ وحدت امکان‌پذیر است اما اگر مذاهبی را در مسیر اهداف و برخی را در مسیر معکوس تلقی کنیم وحدت حاصل نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام و‌المسلمین حسن روحانی با تبریک فرارسیدن میلاد حضرت رسول(ص) و امام جعفر صادق(ع) گفت: ما مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند به تابش نور مولود مسعود این ایام هستیم.

وی در توصیف پیامبر اکرم(ص) اظهار داشت: پیامبری که برای مسلمانان راه اخلاق، اعتدال، زندگی مادی و معنوی و تمدن اسلامی را به ارمغان آورد و امت واحده اسلامی را درچارچوب وحی آسمانی تشکیل داد و از ما خواست تا آن مسیر را پاس بداریم و ادامه دهیم.

رئیس دولت تدبیر و امید با اشاره به ظهور گروه‌های تکفیری٬ تصریح کرد: در طول یک‌سال گذشته، دنیای اسلام شاهد کشتار‌ها، ‌کشمکش‌ها و اختلافات و جنگ‌های باور نکردنی بود.

کنفرانس‌ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه دنیای اسلام را به وحدت جهان اسلام تبدیل کنند

روحانی با تاکید بر اینکه وحدت در دنیای اسلام٬ با تکرار کلمه وحدت ایجاد نمی‌شود٬ خاطرنشان کرد: کنفرانس‌های وحدت اسلامی تنها می‌تواند آغازی برای پیمودن مسیر دشوار وحدت و اتحاد باشد. کنفرانس‌ها به تنهایی قادر نیستند تفرقه دنیای اسلام را به وحدت جهان اسلام تبدیل کنند.

وی افزود: اگر کسی مسیری را فکر کند که حق است و انتخاب کند اما اشتباه نیز بکند٬ او معذور است. اگر ما مذاهب را حداکثر این چنین ببینیم که هدف و مراد اطاعت خداست٬ وحدت حاصل می‌شود اما اگر اساس را باطل ببینیم وحدت حاصل نمی‌شود.

رئیس دولت یازدهم با بیان اینکه وحدت معنایش این نیست که مذاهب اسلامی دست از مذاهب خود بردارند و مناسک خود را طبق فقه خود عمل نکنند٬ ابراز داشت: ما باید همه را رهروان قرآن و سیره پیامبر(ص) ببنیم. اگر این طور ببینیم که همه یک هدف داریم ولی راه‌های متعددی برای رسیدن به آن هدف وجود دارد که برخی ساده و برخی پیچیده و دشوارند اما همه‌شان در مسیر قرآن و سیره نبوی است، وحدت تحقق می‌یابد.

اگر دنبال وحدت هستیم کسی به مقدسات مذهب دیگر اهانت می‌کند

روحانی با یادآوری مجدد اینکه وحدت با تکرار کلمه وحدت حاصل نمی‌شود٬ بیان کرد: باید همه سازو کارهای خود را در مسیر وحدت به کار گیریم. اگر یک کانال تلویزیونی یا رادیویی به نام دفاع از شیعه یا اهل سنت در برابر دیگر مذاهب می‌ایستد٬ با صدای وحدت آن را محکوم کنیم. اگر دنبال وحدت هستیم کسی به مقدسات مذهب دیگر اهانت می‌کند پس با صدای واحد او را مطرود کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اگر دنبال وحدت هستیم٬ باید جهان اسلام همکاری‌های عملی خود را آغاز کند، ‌عنوان کرد: چطور در جامعه اسلامی به دنبال وحدت هستیم؟ امکان‌پذیر است یک گروه ایثار کند و گروه دیگر همواره مطالبه کند؟ یا اینکه باید هر دو ایثار کنیم؟ در جامعه اسلامی همه مذاهب باید در حکومت سهیم باشند " و امرهم شورای بینهم " اختصاص به مذهب خاصی ندارد. نمی‌توان با گفتن و شعار دادن و تکرار کنفرانس‌ها به وحدت و اتحاد دست یابیم ما باید همکاری‌های اسلامی را آغاز کنیم.

وی اضافه کرد: اگر مذاهب مختلف همکاری‌ها را شروع کنند٬ حتی در نوشتن یک تصویر و تاریخ مشترک٬ و حتی در نوشتن فقه مشترک٬ و در مسائل مختلف با یکدیگر همکاری کنند٬ می‌توانیم به سمت وحدت حرکت کنیم. اگر در دوره دبستان و در کتاب‌ها همدیگر را به رسمیت بشناسیم و مذاهب اسلامی را به عنوان شعب و طرق یک دین به رسمیت بشناسیم٬ اگر در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و مدارس دینی همدیگر را به رسمیت بشناسیم٬ آنگاه می‌توان برای رسیدن به وحدت امیدوار بود.

معنی وحدت این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه معنی وحدت این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد٬ یادآور شد: معنای وحدت این است که سعه صدر، مدارا و جوانمردی داشته باشیم. همه همدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم گویندگان لااله‌الاالله در مسیر فلاح و رستگاری هستند. مگر امکان‌پذیر است جهان اسلام در مسیر وحدت حرکت کند ولی سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را بر زبان نیاوردند و در عمل نپذیرند؟ مگر ممکن است دو جامعه اسلامی با هم متحد شوند ولی منافع ملی‌شان روی در روی یکدیگر قرار گیرند؟ اگر وحدت اسلامی می‌خواهیم باید تضاد منافع را از بین ببریم و تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای هم تبیین کنیم. اگر قرار است به وحدت دنیای اسلام برسیم٬ باید منافع دنیای اسلام را تبیین کنیم و قبول کنیم وحدت به نفع کشورهای اسلامی، فرزندان و امت‌مان است.

روحانی با بیان اینکه ما نه تنها در برابر یکدیگر مسئولیم٬ بلکه در برابر سرزمین یکدیگر، ‌آب وخاک یکدیگر و حتی بهائم و حیوانات یکدیگر هم مسئولیم٬ گفت: اگر احساس مسئولیت عمومی کردیم، اگر ویرانی حلب را ویرانی ریاض دانستیم، اگر ویرانی موصل را ویرانی اردن دانستیم و ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان دانستیم٬ در این مسیر گام درستی برداشتیم.

رئیس دولت تدبیر و امید افزود: بگذریم از آنکه برخی از کشور‌ها به نحوی به این قاتلین پست و تروریست‌ها کمک می‌کنند و یاری می‌رسانند٬ پول و اسلحه به آن‌ها می‌دهند اما برای ما قابل قبول نیست که سال‌ها و سال‌ها است فلسطین زیر بمباران وحشی‌های صهیونیست‌ها قرار داشته باشد.

اگر ما غم همه مسلمان‌ها را غم خود دانستیم٬ وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است

وی گفت: آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی ۶۶ سال از وطن خود آواره باشد؟ آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها لبنان و سوریه در جنگ و کشتار و ویرانی باشد؟ آیا برای ما قابل قبول است که نینوا و شمال و غرب عراق در هجوم وحشی‌ها باشد؟ اگر ما دنبال وحدت در دنیای اسلامیم باید برای ما سنی در غزه علوی در دمشق، ‌کرد در شمال عراق، شیعه در عراق و دیگر مسلمانان تلاش کنیم و همه را امت واحده بدانیم. اگر ما غم همه مسلمان‌ها را غم خود دانستیم٬ آنگاه وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است.

روحانی تصریح کرد: شما ببینید گروهی غارت‌گر با نام دین و با نام جهاد٬ با آبروی اسلام چه کردند. نه تنها با مردم موصل چه کردند٬ بلکه ببینید با مردم حلب و لبنان و افغانستان و پاکستان چه کردند. با آبروی پیامبر چه کردند؛ به نام دین سربریدند؛ به نام دین مساجد خراب کردند؛ دنیایی که قدم به قدم احساس می‌کرد فردا راه نجاتی جز قرآن و اسلام پیش روی او نیست؛ دنیای که احساس می‌کرد تمدن غرب نمی‌تواند همه نیازهای مادی و معنوی جهان را تامین کند و آرام و آرام به قرآن مجید نگاه می‌کرد و در برابر پیامبر اسلام سرفرود می‌آورد٬ ببینید اکنون چه نگاهی دارد. تعدادی مزدور با چهره پیامبر چه کردند؟ امروز همه باید دست به دست هم بدهیم٬ امروز باید همه علمای اسلام برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند.

اسلام دین افراط و خشونت نیست بلکه دین مماشات و مداراست

روحانی با تاکید بر اینکه امروز باید همه دست به دست هم بدهیم و همه علما و نخبگان برای وحدت تلاش کنیم٬ تاکید کرد: بیایید سید جمال، ‌ عبده، شلتوت و بروجردی و امام را زنده کنیم؛ بیایید مسیر وحدت یگانگی را برگزینیم. امروز جوانان مسلمان در شرق و غرب از کار این گروه هتاک و آدمکش احساس شرم می‌کند. مگر پیامبر(ص) به امام علی(ع) و معاذ نفرمود به یمن بروید و در آنجا به گونه‌ای اسلام را ترویج کنید که مردم مژده راه سعادت را بیابند و از اسلام فاصله نگیرند؟ اسلام را سهل به مردم معرفی کنید. ما باید اسلام رحمانی، اسلام معتدل و اعتدالی را به جهان معرفی کنیم. باید در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم و بگوییم اسلام دین افراط و خشونت نیست بلکه دین مماشات و مداراست.

رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای جهان اسلام و با راهبری رهبر معظم انقلاب از هر گروه مسلمان و ملتی که در برابر افراط و خشونت و تروریسم بایستد٬ حمایت می کند.

روحانی با تاکید بر اینکه دنیای استعمار امروز می‌خواهد با تخصیص اسلام و اهانت به جهان اسلام به سرزمین‌های اسلامی سلطه یابد و منابع دنیای اسلام را غارت کند و با تفرقه بر ما حکومت کند٬ بیان کرد: ما امروز برای منافع‌مان و منافع دنیای اسلام باید متحد شویم و از اختلافات و تفرقه دست برداریم و به مسائل مهم نگاه کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز