خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران:

دولت مدام در مظان اتهام و هجوم‌ قرار دارد / برخی می‌خواهند همواره دولت را در موضع تدافعی نگاه دارند

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۲۴۵

احساس می‌کنم قرار است بحثبرداشت ۴.۱ میلیارد دلاری ادامه پیدا کند٬ بنابراین ما سکوت می‌کنیم تا در میدانی بازی نکنیم که قرار است این موضوع ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت با اظهار امیدواری به اینکه با همفکری بتوانیم نسبت به تصویب لایحه بودجه سال ۹۴ اقدام کنیم٬ گفت: علاوه بر این٬ به تناسب٬ سلسله نشست‌هایی برگزار می‌شود که شب گذشته نیز جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان محترم در دفتر معاون اول رئیس جمهور داشتیم تا بتوانیم راجع به بحثبودجه نگاه‌های نزدیک به هم داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدباقر نوبخت در خصوص ضرورت تعامل بین دولت و مجلس پیرامون لایحه بودجه سال ۹۴ گفت: خوشبختانه این تعامل مناسبی از دو سمت مجلس و دولت وجود دارد و در حال پیگیری است و مستقیما همه کار‌شناسان دولت به ویژه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی که نماینده دولت در دفاع از لایحه بودجه است در کمیسیون‌های مختلف شرکت می‌کند و در کمیسیون تلفیق هم با حضور نماینده دولت انجام می‌شود.

برگزار جلسه با نمایندگان مجلس در دفتر معاون اول رئیس جمهور

وی گفت: امیدواریم با همفکری بتوانیم نسبت به تصویب لایحه بودجه سال ۹۴ اقدام کنیم علاوه بر این به تناسب سلسله نشست‌هایی برگزار می‌شود شب گذشته نیز جلسه‌ای با تعدادی از نمایندگان محترم در دفتر معاون اول رئیس جمهور داشتیم تا بتوانیم راجع به بحثبودجه نگاه‌های نزدیک به هم داشته باشیم.

سخنگوی دولت در مورد بحثمجدد برداشت از صندوق توسعه ملی که روز گذشته توسط برخی از نمایندگان در مجلس مطرح شد گفت: فکر کردم که با بیانیه مشترکی که در ذیل آن تعدادی از اعضای کمیسیون برنامه وبودجه نیز امضا کردند این مطلب به پایان رسیده است.

وی افزود: اصل این بیانیه نیز عینا توسط برخی سایت‌ها منتشر شد برای همین تصور من این بود که این مسئله تمام شده است. البته بنده نشنیده‌ام که نماینده‌ای چیزی گفته باشد اما در این بیانیه در هیچ کجا مسئله برداشت مطرح نبود من جز آن بیانیه به چیز دیگری استناد نمی‌کنم؛ در آن اشاره شده بود که ۴.۱میلیارد دلار در تاریخ ۲۶ / ۱۲/۹۲ از حساب صندوق سند خورد و در ۳۰ فروردین ماه به تاریخ‌‌ همان روزی که این سند به اشتباه خورده بود اصلاح شد و این ۴.۱ میلیارد دلار از منابع فروش نفت بوده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: در مصوبه ستاد تدابیر ویژه این اجازه داده شده بود که بعد از اینکه بانک مرکزی این مبلغ را وصول شده تلقی کرد بتواند آن را جابجا کند تا پایه پولی بالا نرود که نهایتا این اقدام نیز انجام نگرفت. اگر قرار است هیچ وقت این مسئله حل نشود٬ بحثدیگری است بنده نیز به کسی اهانت نکردم. معلوم است برخی قصد ادامه این کار را دارند که انشاله مراجع قضایی آن را پیگیری کنند.

اثری از برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری در اسناد این صندوق وجود ندارد

وی گفت: ضمن اینکه یک طرف اصلی سند٬ به خود صندوق توسعه ملی مربوط می‌شود٬ باید به اسناد این صندوق دقت کرد که آیا اثری از برداشت ۴.۱ میلیارد دلاری در اسناد این صندوق وجوددارد. من هیچ ظن منفی نسبت به مردان پاکدامن ندارم اما احساس می‌کنم قرار است این بحثادامه پیدا کند٬ بنابراین ما سکوت می‌کنیم تا در میدانی بازی نکنیم که قرار است این موضوع ادامه پیدا کند.

نوبخت یادآورشد: البته همانطور که اعلام کردیم آنچه که مجلس محترم پیگیری می‌کند وظایف قانونی‌اش است. مجلس گزارشی از دیوان محاسبات شنیده و باید پیگیری کند ما این اقدام مجلس را تایید می‌کنیم.

سخنگوی دولت در مورد بحثامتیازاتی که به واردات برخی کالاهای ترکیه داده می‌شود٬ گفت: بخشی از واردات ما از کشور ترکیه است. قبلا اختلافاتی بین ما و ترک‌ها پیش آمد در این خصوص که آنها می‌آمدند و برای ماشین‌هایشان از گازوئیل ارزان ما استفاده می‌کردند. نهایتا قرار بود که این کار صورت نگیرد برای این کار توافق شد ما نیز بخشی از عوارض را برداریم؛ همچنین مقرر شد مخازن آن‌ها در داخل پلمپ شود٬ اما آن‌ها بر این عقیده بودند که این کار چندین روز زمان می‌برد برای همین در این مورد هم توافق شد. اگر فکر می‌کنید که این امتیاز یا رانتی است که ما به ترکیه می‌دهیم٬ بنده نمی‌دانم.

واکنش عده‌ای در قبال موضوع همه‌پرسی مطرح شده رئیس‌جمهور نسنجیده بود

محمد باقر نوبخت در مورد بحثهمه‌پرسی که رئیس جمهور طی روزهای اخیر آن را مطرح کرده بود٬ گفت: باید بپرسم که جایی از اظهار نظر رئیس جمهور در خور این میزان اظهار نگرانی از سوی برخی بود که البته همراه با مقداری خروج از ادب و نزاکت نسبت به مقام عالی و منتخب جمهوریت صورت گرفت.

وی گفت: در اصل ششم قانون اساسی مسئله همه‌پرسی به عنوان یکی از روش‌های رجوع به آراء و افکار مردم تعیین شده و در اصل ششم آمده در جمهوری اسلامی ایران٬ امور کشور باید با اتکای به آرای عمومی اداره شود؛ از راه انتخابات ریاست جمهوری٬ مجلس، شورا‌ها و نظایر آن یا از راه همه‌پرسی.

سخنگوی دولت تاکید کرد: پس یکی از راه‌های قانونی برای افکار و نظرات مردم همه‌پرسی است؛ دو اصل دیگر قانون اساسی مشخص می‌کند که چه زمان ما می‌توانیم به افکار عمومی و نظر مردم رجوع کنیم٬ در اصل ۵۹ قانون اساسی این صراحت در بیان وجود دارد که در مسائل بسیار مهم اقتصادی سیاسی، ‌اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد.

وی افزود: در این قانون آمده که در خواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم نمایندگان مجلس برسد بنابراین هر کاری را هیچ کس نمی‌تواند انجام بدهد٬ علاوه بر این در اصل ۱۷۷ قانون اساسی آمده که بازنگری در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در موارد ضروری به این ترتیب است که رهبری پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حکمی خطاب به رئیس جمهور موارد اصلاح قانون اساسی به شورای بازنگری قانون اساسی پیشنهاد می‌کند و نهایتا گروهی تعیین می‌شود که مصوبات آن بعد از تایید رهبری باید از طریق مراجعه به آراء عمومی به تصویب نهایی برسد.

نوبخت تاکید کرد: در اصل ۱۱۳ قانون اساسی آمده است که پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیما به رهبری مربوط می‌شود بر عهده دارد. حالا مسئول اجرای قانون اساسی در صحبتی اظهار می‌کند که در قانون اساسی اصولی وجود دارد که یکی از آن‌ها همه‌پرسی است بنابراین خوب است که در برخی مواقع نیز استفاده کنیم. رئیس جمهور بیش از این نگفت و مصداقی هم برای این همه پرسی تعیین نکرد کجای این مسئله اشکال دارد.

هر حرفی می‌زنیم می‌گویند دولت به ما توهین کرد

وی گفت: طرح این مسئله بدون مصادیق کار خلاف قانونی نیست از سوی دیگر برخی اظهار نگرانی کردند و بلافاصله حتی اجازه ندادند که یک روز از این صحبت بگذرد و با الفاظی که زیبنده طرح نسبت به مقام دوم کشور و نظام نیست٬ مطالبی را مطرح کردند. رئیس جمهور هیچ کاری که برخلاف قانون باشد و از حوزه وظایفش خارج باشد٬ مطرح نکرد. کسی که نگران است می‌تواند از رئیس جمهور سوال کند اما آیا این نحوه برخورد سخیف آنهم با شخصیتی که مقام رفیعی در قانون اساسی دارد سنجیده است؟

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: مردم فهیم ما به خوبی داوری می‌کنند که چه اتفاقاتی در کشور رخ می‌دهد ممکن است همین حرفی را که بنده الان با ‌‌نهایت ادب زدم فردا تعدادی بگویند سخنگوی دولت به ما توهین کرد ما نمی‌دانیم پاسخ بگوییم یا خیر. اگر ممکن است مودبانه پاسخ داده شود این افراد به ما یاد بدهند.

دولت مدام در مظان یک سری اتهامات و هجوم‌ها قرار دارد

وی افزود: احساس می‌کنم قرار است مدام دولت در مظان یک سری اتهامات و هجوم‌ها قرار گیرد و همیشه در جنبه تدافعی باشد ما از ابتدا تلاش نکردیم که حاشیه سازی بکنیم همه اسناد و مدارک کشور در ریاست جمهوری است. اینکه شروع کنیم برخی مسائلی را بگوییم٬ جامعه مشوش می‌شود. ما خواستیم از حاشیه بدور باشیم و کار کنیم اما معلوم است که یک عده مایل هستند که این اتفاق بیفتد اگر هم ما شروع نکنیم آن‌ها شروع می‌کنند.

نوبخت تاکید کرد: در شرایطی که کشور درگیری تحریم و کاهش قیمت نفت است ما داریم کشور را با همین شرایط اداره می‌کنیم آن‌ها که فکر می‌کنند در بیرون از مرز‌ها می‌توانند شاهد سست شدن زانوهای ما باشند٬ اشتباه می‌کنند ما فرزندان این ملت هستیم و همانطور که در حملات نظامی همه در کنار هم از کشور دفاع کردیم٬ الان هم در حملات اقتصادی همه می‌مانیم و از کشور دفاع خواهیم کرد و مطمئنا آن‌ها ضعفی از ما نخواهند دید ما می‌خواهیم از هم ظرفیت ملت ایران برای اداره کشور استفاده کنیم.

پایه مالیاتی کشور در بودجه ۹۴ را گسترش داده‌ایم

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد در اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعلل از سوی دولت صورت می‌گیرد٬ گفت: حتما این مساله را بررسی و دنبال خواهم کرد.

وی در خصوص سیستم مالیاتی نیز گفت: ما در مالیات‌ها بدون افزایش نرخ‌های مالیاتی در بودجه ۹۴ تلاش کردیم که پایه مالیاتی کشور را گسترش دهیم به همین جهت اعتبارات کافی را نیز به سازمان امور مالیاتی دادیم تا ابزارهایی داشته باشند تا افرادی را که مشمول پرداخت مالیات می‌شوند را شناسایی کنند.

نوبخت در مورد آخرین وضعیت فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران گفت: قطعا هفته بعد از آقای ربیعی وزیر کار دعوت می‌کنم تا در خصوص موانعی پیرامون این مساله وجود دارد به شما پاسخ بدهند.

از طرح مجلس برای کاهش وابستگی کشور به نفت استقبال می‌کنیم

سخنگوی دولت در مورد کاهش وابستگی کشور به نفت در بودجه سال ۹۴ گفت: بودجه کل کشور ما ۶۳۸ هزار میلیارد تومان است که از این میان بودجه عمومی ۲۶۷ هزار میلیارد تومان و منابع عمومی ۲۲۴ هزار میلیارد تومان است. همه درآمدهای ناشی از فروش نفت در بودجه ما ۷۱ هزار میلیارد تومان است که این در طول تاریخ گذشته بی‌سابقه است. ما فکر کردیم که به حد کافی وابستگی بودجه به نفت را کاهش داده‌ایم٬ اگر مجلس محترم طرحی داشته باشد و بتواند باز هم این رقم را کمتر کند ما هم استقبال می‌کنیم.

سیاست خروج از رکود بستگی به سرمایه‌گذاری دارد

وی در مورد ایجاد اراضی جدید برای شهرک‌های صنعتی گفت: این اقدام به این معنی نیست که به شهرک‌های موجود بی‌توجه هستیم. لایحه رفع موانع سرمایه‌گذاری برای خروج از رکود هم در همین رابطه بود که مشکلات این شهرک‌ها حل شود. اگر برای افزایش سرمایه‌گذاری لازم باشد شهرک‌های جدیدی ایجاد شود ما موظف هستیم که اراضی را با رعایت ضوابط و قوانین در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

نوبخت در مورد اینکه پیش از این گفته بود حتی بدون درآمد نفت هم قادر به اداره کشور هستیم گفت: فرض کنید همین ۷۱ هزار میلیاردتومان٬ صفر بشود. ما تلاش می‌کنیم از بودجه جاری و عمرانی به همین اندازه کمتر هزینه کنیم ضمن اینکه می‌خواهیم از طرح‌های عمرانی کمتر، کم کنیم. چرا که سیاست خروج از رکود بستگی به سرمایه‌گذاری دارد.

کشور را با ۳۱ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه اداره می‌کنیم

وی گفت: تا پایان سال پیش‌بینی ما این است که ۳۱ هزار میلیارد تومان عدم تحقق بودجه داشته باشیم اما به هر حال کشور را اداره می‌کنیم. البته تردیدی نیست که پشت قیمت نفت٬ فقط دلایل اقتصادی نیست بلکه اغراض سیاسی نیز وجود دارد ملت ما در طول این سال‌ها تحریم‌های زیادی را تحمل کرده است. برخی با تردید مسائلی را عنوان می‌کنند که گویا قرار است با کاهش قیمت نفت دولت اعلام ورشکستگی کند در حالی که اینطور نیست. کشور منابع زیادی دارد که از آن استفاده خواهیم کرد.

وزارت کشور به دنبال نیروی متناسب برای معاون سیاسی است

سخنگوی دولت در مورد معرفی معاون سیاسی وزیر کشور نیز گفت: می‌دانم که در این وزارتخانه به دنبال نیروی متناسب هستند اما باز هم در این رابطه سوال خواهم کرد.

تضمین‌های کافی برای سرمایه‌گذاری ایرانیان خارج از کشور وجود دارد

نوبخت در مورد سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور در داخل گفت: در سفرهای مختلف در نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور به همه اعلام شد که در اینجا تضمین‌های کافی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد ممکن است برخی با این تحریم‌ها مردد باشند که آرزو می‌کنیم این تحریم‌های ظالمانه و ضدحقوق بشری نیز به پایان برسد.

سخنگوی دولت اعلام کرد: در جلسه امروز هیات دولت تصویب شد علاوه بر تخصیص سه‌ماهه سوم سال جاری از دی‌ماه نیز کلیه مطالبات معوق در مورد سرباز معلمان و نیروهای قراردادی را در سه ماهه چهارم سال نیز داشته باشیم.

وی گفت: همچنین برای اجرای دقیق‌تر بیمه طلایی فرهنگیان مصوبه‌ای داشتیم با تغییرات تعرفه‌ها سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تقبل کرد که خدمات طلایی در بیمه فرهنگیان با کیفیت بیشتری ادامه پیدا کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: همچنین امروز توافق شد که کلیه مبالغی که با پرداخت بیمه طلایی فرهنگیان مرتبط می‌شود برای بازنشستگان این حوزه نیز در نظر گرفته شود و این تسهیلات به بازنشستگان همچون شاغلین پرداخت شود.

وی افزود: علاوه بر این دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طبق روال جاری متعهد به خدمت هستند و آموزش و پرورش نیز باید از همین فارغ‌التحصیلان استفاده کند که البته فرزندان فرهنگیان در شرایط مساوی در زمینه استخدام در اولویت قرار دارند.

۱۷ میلیارد تومان برای جبران خسارات خراسان و زنجان

نوبخت تصریح کرد: مصوبه دیگر امروز هیات وزیران پرداخت ۱۷ میلیارد تومان جهت جبران خسارات حوادثغیرمترقبه در خراسان و زنجان و بیش از ۷ میلیارد تومان به وزارت کشاورزی جهت مبارزه با آفات و تجهیز پایگاه‌ها بود.

پرداخت ۱۶۷ میلیارد تومان بدهی صدا و سیما و ارتش به شرکت‌ سهامی ارتباطات و زیرساخت‌

سخنگوی دولت افزود: همچنین امروز هیات وزیران موافقت کرد که ۱۶۷ میلیارد تومان از بدهی سازمان صدا و سیما و ارتش به شرکت‌ سهامی ارتباطات و زیرساخت‌هان پرداخت شود. در جلسه امروز همچنین از استاندار خوزستان دعوت شد تا آخرین وضعیت استان از جهت توسعه یافتگی را گزارش کرده و موانع توسعه این استان را بیان کند.

نوبخت گفت: از سفر رئیس جمهور به استان خوزستان حدود یک سال می‌گذرد بنابراین در جلسه امروز نیز پیشرفت فیزیکی طرح‌ها و وعده‌های رئیس جمهور در سفر به خوزستان مورد تاکید قرار گرفت.

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه شورای اقتصاد گفت: در این جلسه به بهره‌برداری بیشتر از سرمایه‌گذاری در طرح‌های پارس جنوبی و افزایش سرمایه‌گذاری از ۴.۲ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار تاکید شد. همچنین مصوبه‌ای هم در مورد تشویق کسانی که جهت صرفه‌جویی از حامل‌های انرژی عمل می‌کنند به تصویب رسید.

سخنگوی دولت یادآور شد: شنیده شده برخی مدیران و معاونین از سر دلسوزی برای افزایش بودجه خود به مجلس مراجعه کرده اند که این کار نادرستی است٬ بنابراین برای اتمام حجت در این مورد این مصوب صادر شد.

صحبت با مجلس برای تغییر بودجه خلاف توافق جمعی دولت است

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد باقر نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا٬ مبنی بر اینکه دلیل ابلاغ مصوبه جهانگیری در خصوص عدم اظهارنظر مخالف مدیران دولت چه بود٬ گفت: آقای جهانگیری مصوبه ای را صادر کردند که بر اساس آن مدیران دستگاه‌ها نباید برای اظهارنظر در مورد لایحه بودجه به مجلس بروند؛ دلیل آن تصمیم هم این بود که ما منابع محدودی داریم و سازمان مدیریت و برنامه ریزی موظف شد به صورت بودجه‌ریزی این منابع را تقسیم کند؛ برای همین ما نشستیم و با دستگاه‌ها پیش‌نویسی را تهیه و تصویب کردیم؛ آنچه تصویب شد رای جمعی هیات وزیران بود.

وی گفت: ممکن است در این میان دستگاهی هم راجع به بودجه اعتراض داشته باشد٬ اما آنچه ما به مجلس دادیم لایحه‌ای است که تمام اعضای هیات وزیران زیر آن را امضا کرده‌اند طبیعی است که نه بنده و نه شما و نه نمایندگان انتظار نداریم که مدیر مجموعه‌ای دولتی یا وزارتخانه‌ای علیرغم تصویب هیات وزیران با نمایندگان صحبت کنند تا به بودجه مربوطه آنها اضافه کنند چراکه این خلاف یک توافق جمعی است.

سخنگوی دولت یادآور شد: شنیده شده برخی مدیران و معاونین از سر دلسوزی برای افزایش بودجه خود به مجلس مراجعه کرده‌اند که این کار نادرستی است٬ بنابراین برای اتمام حجت در این مورد این مصوبه صادر شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز