خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان محیط زیست در جمع خبرنگاران: / مشروح /

تا سال ۹۲ نوع بنزین با استاندارد‌ها مغایرت جدی داشت

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۳۳۱

بر اساس آمار و گزارش‌هایی که از سال‌های قبل دریافت کردیم٬ درماه‌های ابتدایی دولت یازدهم متوجه وضعیت ناگوار شاخص‌های آلودگی هوا شدیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به بحثبنزین‌های آلوده گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت سنجش و پایش مستمر وضعیت هوا و کیفیت آن در کلان شهر‌ها برعهده دارد براساس آمار و گزارش‌هایی که از سال‌های قبل دریافت کردیم٬ در ماه‌های ابتدایی دولت یازدهم متوجه وضعیت ناگوار شاخص‌های آلودگی هوا شدیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار پس از جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در مصوبات امروز تعیین مصادیق مصرف اعتبارات بودجه سال ۹۳ برای استقرار مدیریت سبز در دستگاه‌های دولتی را در بحثمدیریت انرژی، ‌آب، ‌کاغذ مواد زاید در ساختمان‌ها و خودروهای دولتی به تصویب رساندیم که این شامل محورهایی مانند بهینه سازی مصرف آب، ‌انرژی، مدیریت پسماند، ‌بهینه‌سازی مصرف کاغذ و موضوع حمل و نقل می‌شود.

وی گفت: همچنین در این رابطه بحثساختمان سبز نیز مطرح است که در مورد طراحی ساختمان‌ها به نحوی است که پرت انرژی در آن‌ها به حداقل برسانیم و آسیب‌های زیست‌محیطی محور اطلاع‌رسانی و ارتقای آموزش کارکنان باشد به نحوی که تمام دستگاه‌های دولتی که مشمول این قانون هستند٬ باید آن را اجرایی کنند.

ابتکار تاکید کرد: خیلی از کشورهای دنیا مدیریت سبز را اجرا کردند و بین ۲۰ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های جاریشان را از همین طریق مدیریت کردند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به بحثبنزین‌های آلوده گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست مسئولیت سنجش و پایش مستمر وضعیت هوا و کیفیت آن در کلان شهر‌ها را برعهده دارد بر اساس آمار و گزارش‌هایی که از سال‌های قبل دریافت کردیم٬ درماه‌های ابتدایی دولت یازدهم متوجه وضعیت ناگوار شاخص‌های آلودگی هوا شدیم.

وی گفت: برای همین سریعا بر اساس این اندازه‌گیری‌ها و همینطور گزارش‌هایی که از مراکز تحقیقاتی آمد به این جمع‌بندی رسیدیم که کیفیت بنزین بسیار نامطلوب است٬ برای همین در ماه‌های آخر سال ۹۲ رسما این موضوع را به وزارت نفت اعلام کردیم و طی جلساتی به این جمع‌بندی رسیدیم که نوع بنزین آن زمان با استاندارد‌ها مغایرت جدی داشت.

ابتکار افزود: برای همین اعلام کردیم فورا باید تولید این بنزین متوقف شود. وزارت نفت بر اساس تعهدات خود و مصوباتی که سال گذشته٬ دولت برای ارتقای کیفیت هوا داشت قرار شد بنزین یورو ۴ را به وزارت نفت عرضه کند و همینطور وزارت صنایع جهت اجرای استانداردهای یورو ۴ در صنایع خودروسازی وارد عمل شود.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه وزارت نفت همکاری بسیار خوبی انجام داد٬ در مورد اینکه بنزینی وارد یا تولید داخل شده سازمان حفاظت از محیط زیست ورودی ندارد ورود ما در سنجش کیفیت هوا ودر برخی مواقع کیفیت سوخت است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد کیفیت هوای کنونی کشور گفت: هم اکنون در کلان شهرهای کشور بعد از تلاش‌هایی که صورت گرفت به گونه‌ای شد که با حذف کامل بنزین پتروشیمی از چرخه بهتر شده است. یک عده خواستند این تلقی را داشته باشند که این یک اقدام سیاسی است و بگویند رانتی در کار بوده؛ در حالی که برای هیچ فرد حقیقی چه بستگان بنده و چه بستگان اعضای دولت٬ واردات بنزین در شرایطی که قیمت‌های جهانی بنزین سه یا چهار برابر قیمت بنزین یارانه‌ای داخل است رانتی ندارد.

وی گفت: دولت تنها واردکننده بنزین است و هیچ وارد کننده خصوصی نمی‌تواند بنزین ۴ هزار تومان را خارج از کشور خریداری کند و آن را داخل کشور به مبلغ هزار تومان به فروش برساند. اگر چنین وارد کننده‌ای باشد باید به او جایزه داد.

ابتکار تصریح کرد: وزارت نفت باید تصمیم بگیرد چه میزان بنزین استاندارد دارد. البته تلاش بسیار بزرگی در وزارت نفت توسط کار‌شناسان ایرانی برای ارتقای استانداردهای پالایشگاه‌ها صورت گرفته که بخشی از این تلاش در دولت‌های نهم و دهم انجام شده که ما از آن‌ها نیز تشکر می‌کنیم.

ابتکار خاطرنشان کرد: با این حال تولید بنزین یورو۴ در ماههای آخر سال ۹۲ و ابتدای سال ۹۳ محقق شد و شهر به شهر بر اساس مصوبه دولت در حال دریافت بنزین یورو ۴ هستم. اصفهان آخرین شهر و مشهد در نوبت بعدی دریافت این بنزین است. همین شرایط باعثشده کیفیت هوای شهرهای بزرگ ما نسبت به موقعیت مشابه در سال‌های قبل بهبود پیدا کرده باشد.

وی افزود: برای مثال در پایتخت ما تهران شاخص آلودگی هوای PSI تا ۱۶ دیماه امسال یعنی تا دیروز در مقایسه با سال قبل نکاتی را نشان می‌دهد ما درسال ۹۳، به مدت ‌۱۳روز هوای پاک در تهران داشتیم که در سال قبل تنها ۳ روز بیشتر هوای پاک وجود نداشته است همچنین شاخص هوای سالم تا ۱۶ دی ماه ۹۳، مدت ‌۱۹۳ روز و در سال ۹۲، مدت ‌۱۷۲ روز بوده است.

ابتکار گفت: هوای ناسالم امسال ۸۶ روز و در سال ۹۲، مدت ‌۱۱۷ روز بوده است لذا در مجموع می‌توان گفت سال ۹۳ تا الان ۴۱ روز سالم‌تر از سال ۹۲ بوده است٬ ضمن اینکه تقریبا در تمام شاخص‌ها یعنی منواکسید کربن، ازن٬ ناکس، ترکیبات ازت و گوگرد٬ وضعیت هوا یا پاک یا سالم است تنها شاخصی که هوای تهران در آن مشکل جدی دارد ذرات ۲.۵ میکرون که این نسبت به سال گذشته تحول خوبی است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست عنوان کرد: این مسئله نشان می‌دهد مشکل آلودگی هوا اصلا برطرف نشده و باید کارهای زیادی انجام شود٬ میزان بنزن در هوای شهرهای بزرگ ما بسیار کاهش پیدا کرده و نزدیک به سطوح استاندارد رسیده ما مرتب بنزین‌ها را سنجش می‌کنیم و مرتب گزارش‌های خود را با وزارت نفت مبادله می‌کنیم و کماکان پیگیر این موضوع هستیم.

وی تصریح کرد: بحثآلودگی هوا ۱۶ دستگاه را در بر می‌گیرد دو شب گذشته بنده کمیته ملی کاهش آلودگی هوا را برگزار کردم. همه دستگاه‌ها مکلف هستند براساس مصوبه دولت با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته هر کدام از این دستگاه‌ها در صورتی که کند‌تر از دیگر دستگاه‌ها حرکت دولت را نیز به تاخیر می‌اندازند.

ابتکار با اشاره به استاندارد شدن خودروهای داخل گفت: بحثاستفاده از بنزین یورو۴ درکلیه خودروهای تولید داخل اعمال می‌شود در همین رابطه اخیرا ۵ خودرو مجوز شماره‌گذاری خود را از دست دادند علت این کار عدم انطباق با استانداردهای مورد نظر بود حرکت دولت و دستاوردهای آن در این زمینه بسیار خوب بوده اگر چه راه طولانی در پیش داریم؛ مشارکت مردم در این موضوع بسیار کلیدی است و در همه جای دنیا در کلان‌شهر‌ها٬ الگوی حمل ونقل، حمل و نقل عمومی است. نمی‌شود در شهری با جمعیتی حدود یازده میلیون نفر در روز٬ با خودروی شخصی خود حرکت کنیم و معضل ترافیک و آلودگی هوا نداشته باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست تاکید کرد: توسعه حمل ونقل عمومی مهم‌ترین مسئله است که خوشبختانه شورای اقتصاد در این رابطه مصوبات بسیار خوبی داشته تا مشکلات آلودگی هوا را به شکل کامل برطرف کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: نامه‌ای در خصوص طرح مسیر جاده پارک گلستان و پیگیری آن به رئیس جمهور ارائه شده که درباره آن تصمیم گیری خواهد شد.

معصومه ابتکار در پایان جلسه امروز هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران درمورد تعطیلی مدارس و ادارات به دلیل آلودگی هوا گفت: خوشبختانه امسال ما شرایطی را نداشتیم که به تعطیلی منجر شود٬ البته یکبار کمیته اضطرار تشکیل شد که بحثتعطیلی اتفاق نیفتاد شاخص PSI در روزهای ناسالم امسال نسبت به سال قبل بهتر است اما باید نسبت به آن کار شود برنامه کاهش آلودگی هوا توقف‌بردار نیست.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد بنزین‌های آلوده گفت: ما وظیفه برای پیگیری قضایی این قضیه نداریم آنطور که به ما رسیده و دادگاه از ما خواسته ما بنابر شکایت سه وکیل خصوصی اطلاعات کامل در اختیار دادگاه قراردادیم٬ علاوه بر این اطلاعات کامل را در جلساتی که کمیسیون اصل ۹۰ برگزار کرده٬ ارائه کردیم دولت نامه‌ای را مشترکا با امضای بنده، ‌وزیر بهداشت، ‌وزیر نفت و رئیس سازمان استاندارد در مورد بنزین پتروشیمی ارائه داد که خوشبختانه این مسئله نتیجه داده است.

ابتکار در پاسخ به این سئوال که آیا سازمان حفاظت از محیط٬ مدیریت پارک پردیسان را به شهرداری خواهد داد٬ گفت: پارک پردیسان متعلق به دولت و سازمان حفاظت محیط زیست است و هیچ بحثواگذاری وجود ندارد ولی ما با شهرداری تهران برای اجرای طرح‌هایی مثل فضای سبز مشارکت داشته و خواهیم داشت.

وی افزود: پارک پردیسان پارکی درون‌شهر است و طبیعتا شهرداری نیز همکاری می‌کند پارک پردیسان یک اکوپارک و مرکز تحقیق، ‌پژوهش وآموزش است ما امیدواریم بتوانیم طرح‌های مربوط به این پارک را با همکاری و مشارکت بخش‌های مختلف اجرا کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست٬ یادآور شد: همانطور که می‌دانید یکی از افسران نیروی انتظامی در جریان پاکسازی پارک پردیسان ترور شد که شب گذشته مراسم بزرگداشت این افسر با حضور سرداران نیروی انتظامی و سردار ساجدی‌نیا در مقابل پارک پردیسان برگزار شد.

ابتکار با اشاره به طرح‌های مربوط به انتقال آب٬ گفت: این طرح‌ها همه مشمول ارزیابی زیست‌محیطی هستند. هر گونه انتقال آب به مبدأ یا رودخانه‌ها مورد قبول سازمان حفاظت محیط زیست نیست. همه این طرح‌ها باید مبتنی بر مطالعات دقیق زیست‌محیطی باشد. امروز هم ما در دولت بحثلزوم حفاظت کیفی و حقابه رودخانه کارون را مورد تاکید قرار دادیم. هیچ طرحی که به رودخانه‌ها و مسیرهای حیاتی کشور لطمه بزند٬ مورد قبول ما نیست.

وی گفت: طرح‌هایی که برای تامین آب شرب مخصوصا نیازهای ضروری ارائه می‌شود٬ با لحاظ همه شرایط، ‌سوابق و مقررات انجام خواهد شد؛ برای مثال در مورد گلاب دو شرایط سختگیرانه‌ای را اعلام کردیم و تا تحقق آن شرایط این موضوع امکان‌پذیر خواهدبود؛ طرح گلاب دو تنها برای آب‌شرب خواهد بود هیچ‌گونه انتقال آب دیگری پذیرفته نبوده و اصلاح الگوی کشاورزی در خوزستان، اصفهان، ‌چهارمحال و بختیاری و همه استان‌ها از برنامه‌های اصلی ما بوده است.

ابتکار با اشاره به بحثآشوراده گفت: سازمان بازرسی کل کشور در این مورد تنها از ما تعدادی سوال کرد و تذکر و اخطاری در کار نبود. هر طرح گردشگری در داخل مناطق حفاظت شده صرفا براساس ضوابط زیست محیطی و سازمان حفاظت محیط زیست برای گردشگری طبیعی است آنهم طرح‌های سبک گردشگری که به طبیعت لطمه نمی‌زند آشوراده نیز از همین دسته است ما هنوز طرح و تاییدیه نهایی مربوط به این منطقه را در یافت نکردیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در مورد احیای پارک ملی دریاچه ارومیه عنوان کرد: اخیرا کارگروه تخصصی نجات دریاچه ارومیه جلساتی را تشکیل داده و گزارش در مورد پیشرفت طرح‌ها صورت گرفته همچنین نزدیک به ۷۵ میلیاردتومان دولت امسال در همین رابطه به دستگاه‌ها توزیع کرده ماموریت همه دستگاه‌ها مشخص است و برنامه دقیقی در دست اجراست.

وی گفت: ما سهم خود در آموزش و اصلاح الگوی کشاورزی آغاز کرده‌ایم در۴۱ روستا این آموزش‌ها به طور ویژه در حال انجام است امیدواریم بتوانیم به سرعت تعداد این روستا‌ها را افزایش بدهیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، معصومه ابتکار در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در خصوص تغییر مسیر جاده پارک ملی گلستان گفت: کلیات این طرح در دولت هشتم تصویب شده بود که در دولت فعلی نیز بنده و آقای آخوندی دراین رابطه نامه مشترکی به رئیس جمهور دادیم ودولت در تصمیم گیری راجع به این مسئله همگرایی لازم را دارد.

ابتکار با بیان اینکه مسیر جایگزین اینجاده توسط سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه مورد تایید قرار گرفته است گفت: امیدواریم با همکاری سازمان مدیریت و آقای آخوندی بتوانیم اعتبارات لازم برای ساخت جاده جایگزین را داشته باشیم تا جاده فعلی به عنوان یک جاده اکوتوریستی و گردشگری مورد حفاظت قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز