خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم رونمایی از آثار تاریخی:

آثار تمدن کشور٬ بسیاری از ایران‌هراسی‌ها را رفع می‌کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۳۰۲۵

این آثار تاریخ امروز ما را به گذشته دور متصل می‌کند و بیانگر نحوه زندگی و تمدن بزرگ ایران است که معرفی آن بسیار اهمیت دارد.

رییس جمهوری به ملت ایران تبریک می‌گویم که فرزندان آن‌ها توانستند آثار ارزشمند را به کشور بازگردانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم رونمایی از ۳۴۹ اثر تاریخی - فرهنگی بازگردانده شده از بلژیک، آثار و میراثفرهنگی را چراغی برای معرفی گذشته‌های دور یک ملت دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌هایی که آثار تمدنی ملت ایران را به نمایش می‌گذارد، می‌تواند بسیاری از ایران‌هراسی‌ها را رفع کند.

روز شنبه در موزه ملی ایران اظهارداشت: این آثار تاریخ امروز ما را به گذشته دور متصل می‌کند و بیانگر نحوه زندگی و تمدن بزرگ ایران است که معرفی آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، رییس جمهوری با قدردانی از دست‌اندرکاران سازمان میراثفرهنگی و معاونت حقوقی ریاست جمهوری در بازگرداندن اشیاء تاریخی به کشور، گفت: این اشیاء و آثار یک مجموعه تاریخی مجسم است و بخش عمده تاریخ ما را به خوبی معرفی می‌کند، زیرا تاریخ را می‌توان از روی اشیاء نیز مطالعه کرد.

دکتر روحانی گفت: این اشیاء نشان می‌دهد که چند هزار سال پیش ملت ایران چه تمدن بزرگی داشته، چگونه زندگی می‌کرده و یا برای دفاع از خود از چه ابزاری استفاده می‌کرده است و ما هر چه بتوانیم در سطح وسیع‌تر میراثفرهنگی کشور را به جهان معرفی کنیم، افکار عمومی بهتر متوجه می‌شوند که ملت ایران از گذشته چه جایگاهی داشته و امروز نیز باید در چه جایگاهی قرار بگیرد.

رییس جمهوری با تأکید بر اینکه این آثار باید در معرض دید نسل جوان کشور نیز قرار بگیرد، گفت: آثار بجا مانده از پیشینیان ما راه را به ما نشان می‌دهد که برای آینده باید چه برنامه‌ای داشته باشیم و چگونه از تجربه گذشته استفاده کنیم.

دکتر روحانی تصریح کرد: این اموال که از نظر کیفیت و کمیت قابل توجه است، ذی‌قیمت بوده و اکنون که به کشور بازگردانده شده‌اند، نشانه اراده ملت، مسئولین و توانمندی بخش حقوقی کشور در احقاق حقوق ملت ایران است.

رییس جمهوری با قدردانی از تلاش همه دست‌اندرکاران این رخداد مهم، افزود: به ملت ایران تبریک می‌گویم که فرزندان آن‌ها توانستند آثار ارزشمند را به کشور بازگردانند.

مسعود سلطانی‌فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به تلاش‌های حقوقی انجام شده و پیگیری‌های مستمر که بیش از سه دهه برای استرداد ۳۴۹ شی تاریخی به کشور انجام شده، گفت: استرداد این اموال و آثار پیروزی بزرگ حقوقی و سیاسی است.

وی با اشاره به وجود ۲۲۸ شی تاریخی از مجموعه تاریخی خوروین در موزه ملی ایران و اضافه شدن ۳۴۹ شئی تاریخی دیگر به این آثار، گفت: این گنجینه که معرف نحوه زندگی ایرانیان در هزاره‌های پیش است به شکل کامل در معرض دید، قرار گرفته است.

۳۴۹ اثر تاریخی از محوطه باستانی خوروین در استان البرز در منطقه ساوجبلاق توسط یکی از اتباع فرانسه جمع‌آوری و به کشور بلژیک منتقل شده بود که با طرح دعوی در مجامع حقوقی بلژیک از سوی دولت ایران سرانجام در تاریخ چهارم دی‌ماه ۱۳۹۳ به کشور بازگردانده شدند.

این اشیاء متعلق به ۲۸۰۰ تا ۳۲۰۰ سال پیش می‌باشد و بیانگر هنر ایران در دوره ماد‌ها و هخامنشیان بوده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز