خبرگزاری کار ایران

وزیر کار در جمع خبرنگاران:

متهم پرونده تامین اجتماعی از من شکایت کرد / می‌خواهم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران پایدار باشد

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۷۱۱

با جنجال نمی‌خواهیم کار را دنبال کنیم به دلیل همین در پرونده تامین اجتماعی کسی که از او شکایت کردیم٬ از بنده شکایت کرد. نفع این فرد در این است که بنده در این موضوع وارد شوم.

وزیر تعاون کار ورفاه اجتماعی گفت: ما سقف سبد افراد نیازمند را با تصمیم هیات وزیران در دو سبدی که یکی در هفته جاری و دیگری در پایان اسفند توزیع خواهد شد و پروتئین و گوشت سفید نیز در قرار دادیم٬ به بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در پایان جلسه امروز هیات دولت با حضور درجمع خبرنگاران با اشاره به سیاست‌های رفاهی دولت یازدهم عنوان کرد: خوشبختانه وجه تمایز این دولت با دولتهای قبل داشتن سیاست رفاهی منسجم و جهت‌دار است که این سیاست٬ سیاست جبرانی و صدقه‌ای نیست بلکه رفاه را به عنوان یک منزلت اجتماعی و کرامت انسانی قلمداد می‌کنیم.

وعده حمایت غذایی بی‌سر و صدا و بی‌تنش انجام شد

وی با بیان اینکه چند برنامه مشخص در سیاست‌های رفاهی دولت دنبال شده است٬ گفت: بخشی از این برنامه امروز در خصوص مبارزه با فقر غذایی مطرح شد خوشبختانه ما ۸ میلیون نفر را از بیمه گذراندیم البته پیش‌بینی ما این است که صدهزار نفر دیگر نیز باقی مانده‌اند٬ اما بررسی می‌کنیم تا همپوشانی‌ها را بیرون بیاوریم.

ربیعی افزود: بیمه هموطنان خود را وظیفه اجتماعی خود می‌دانیم برای همین هر ایرانی که به دنیا می‌آید در بیمارستان صاحب دفترچه خواهد شد. فکر می‌کنم این مسئله و این شرایط حتی در کشورهای توسعه یافته هم وجود ندارد. خوشبختانه با هماهنگی‌های درون سیستمی ما بقای طرح‌های خود را نیز تضمین می‌کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به بحثحمایت غذایی عنوان کرد: در این رابطه دو مرحله انجام شد و دو مرحله دیگر نیز در پیش رو داریم خوشبختانه برخی از نمایندگان از من می‌پرسیدند که شما وعده حمایت غذایی داده بودید پس این وعده به کجا رسید. یعنی کار آنقدر بی‌سر و صدا و بی‌تنش انجام شده است.

وی با بیان اینکه ما بنا داریم در آینده بتوانیم حمایت غذایی خود را درب منازل انجام دهیم٬ گفت: البته هم‌اکنون هم افراد می‌توانند طی مدت زمان طولانی ۴ ماه به فروشگاه‌ها مراجعه کنند و به اختیار خودشان هر میزان که می‌خواهند٬ خرید انجام دهند.

ربیعی گفت: با نظام شناسایی که داشتیم اتکای ما به افرادی است که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی بوده‌اند امروز ما این را به مادران و کودکان دچار سوء‌تغذیه یا اقشار دیگری که با تهدید غذایی مواجه بودند٬ نیز گسترش داده‌ایم و در جداول ما منظور شده‌اند. مطالعات نشان می‌داد که باید پروتئین به این افراد برسد برای همین از میان پروتئین‌ها ما مرغ را انتخاب کردیم تا بحثحمایت از تولید نیز انجام شود

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت: ما سقف سبد افراد نیازمند را با تصمیم هیات وزیران به بیش از ۲۰ هزار تومان افزایش می‌دهیم در دو سبدی که یکی در هفته جاری و دیگری در پایان اسفند توزیع خواهد شد٬ پروتئین گوشت سفید را هم قرار دادیم.

بحثکودکان بازمانده از تحصیل در سیاست‌های رفاهی دنبال می‌شود

وی با بیان اینکه ما در کمیسیون اجتماعی دولت روز یکشنبه سند مبارزه با فقر سواد را تهیه کرده‌ایم٬ گفت: بخشی از این طرح نیاز به بار مالی داشت که به دولت خواهد آمد. جای تاسف است که علیرغم سپری شدن سال‌های زیاد اما در بحثکم سوادی یا بی‌سوادی با بیش از ۹ میلیون نفر مواجه هستیم که باید جبران شود. حتی در تعریف سواد هم بحثمهارت زندگی اجتماعی باید اضافه شود.

ربیعی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش ظرفیت‌های زیادی دارد٬ گفت: ما کارهای بسیاری باید انجام بدهیم اما خیلی از کار‌ها هم برای بالیدن دارد از جمله اینکه در برخی موارد حتی برای یک نفر هم یک مدرسه در کشور داریم. ما بحثکودکان بازمانده از تحصیل را در سیاست‌های رفاهی دنبال می‌کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: در شورای عالی رفاه آینده رئیس جمهور دستور داده سبد بیمه نیز وجود داشته باشد که در این اقشار با درآمد کم هم بتوانند بیمه اجتماعی و حتی بیمه تکمیلی دریافت کنند. در گذشته نظام بیمه ما قابل انعطاف نبود دولت می‌خواهد دامنه بیمه خود را افزایش بدهد.

مشکل مسکن مهر ناشی از شکل‌گیری برخی تعاونی‌ها بوده است

وی گفت: در بخش مسکن هم باید با افتخار از مقام معظم رهبری تشکر کنم که بنیاد جانبازان و مستضعفان، ‌ستاد مسکن و ستاد اجرای فرمان امام نیز به دستور رهبری به کمک ما آمدند در آنجا ما با یکدیگر صحبت و تفاهم نامه‌هایی را امضا کردیم که در آینده نزدیک از این طرح‌ها رونمایی خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: طبق این تفاهمنامه هیچ خانواده‌ای بالای دو معلول٬ فاقد مسکن نخواهد بود. در سطح روستا‌ها نیز به تفاهم رسیدیم که حدود ۲۰ هزار واحد مسکونی را در ارتباط با سیاست‌های رفاهی و مسکن احداثکنیم. این سیاست‌ها در حوزه‌های کمیته امداد، بهزیستی، کارگری، بازنشستگی با کمک وزارت مسکن از سوی دولت دنبال خواهد شد

وی در مورد مشکلاتی که برای متقاضیان مسکن مهر ایجاد شده است٬ خاطرنشان کرد: در این زمینه مشکلات از سمت دولت نیست بلکه در شکل‌گیری برخی از اشکال تعاونی‌ها بوده. متاسفانه مطالعاتی درستی در گذشته روی این مسئله انجام نشده پیمانکاران مدت زمان را طولانی کردند و الان با افزایش قیمت مواجه شدند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد کسانی که در قالب تعاونی این مسکن‌ها را دریافت کردند. طی همکاری که با وزارت کشور داشتیم استان به استان جلو رفتیم. برخی از این موارد دارای پیچیدگی‌های درون گروهی هستند که ما روی آنها نیز کار می‌کنیم امیدواریم با فرایندی که وزارت مسکن دنبال می‌کند٬ روز به روز افرادی که دارای مشکل در این عرصه هستند به حداقل برسانیم.

برای ایجاد اشتغال٬ نباید منتظر یک رشد بزرگ باشیم

ربیعی با اشاره به بودجه‌ای که در راستای حمایت از اشتغال جوانان در نظر گرفته شده٬ گفت: این میزان فقط هزار میلیارد تومان است ما تنها ۲۸۴هزار میلیارد تومان منابع بانکی آوردیم. در گذشته نقدهای زیادی می‌شد که منابع بانکی در خدمت تولید نیست اما با همکاری رئیس کل بانک مرکزی یک جلسه شورای عالی اشتغال را به سیاست‌های پولی و اشتغال اختصاص دادیم.

وی افزود: بخش دیگری نیز مربوط به صندوق توسعه ملی است که در طرح‌ها و پروژه‌های بالای یک سقف معینی به کمک آمده ما در حال بحثهستیم تا این کمک به مشاغل کوچک‌تر نیز اخصاص پیدا کند. من معتقدم برای ایجاد اشتغال نباید منتظر یک رشد بزرگ باشیم.

در حال عملیاتی کردن اشتغال بزرگ٬ بنگاه کوچک هستیم

ربیعی با بیان اینکه حداقل سه درصد رشد برای امسال قابل پیش‌بینی است٬ گفت: هر یک درصد رشد معادل حدود بیش از ۱۱۰ شغل خواهد بود. شعار اشتغال بزرگ٬ بنگاه کوچک٬ شعاری است که ما در حال عملیاتی کردن آن هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: صندوق‌های دیگری از جمله صندوق تامین اجتماعی در خصوص ایجاد اشتغال دارای برنامه می‌شود تا در کنار بخش خصوصی بایستند و وظیفه اجتماعی خود برای اشتغال را اجرا کنند.

وی ادامه داد: ‌ ما با منفی ۵۶ درصد رکود مواجه بودیم که خروج از آن بسیار دشوار است. این طور نیست که اگر امسال از رکود خارج شدیم٬ آثار اشتغال آن همین الان مشخص شود بلکه این آثار در درازمدت معین خواهد شد.

مداخلاتی وزارت تعاون در اتاق تعاون باعثسیاست‌زدگی این نهاد شد

ربیعی در مورد اتاق تعاون و فعال‌تر شدن آن٬ عنوان کرد: این اتاق به لحاظ ضعف سنت‌های شکل‌گیری آن به قدمت اتاق بازرگانی نمی‌رسد. اتاق تعاون نوپا‌تر است. در دوره‌هایی متاسفانه وزارت تعاون مداخلاتی در آن داشت و باعثشد فرآیند این نهاد مدنی دستخوش سیاست‌زدگی قرار گیرد.

وی افزود: با انتخابات جدید تقریبا می‌توان گفت سه گرایش در اتاق تعاون رای آورده‌اند و در حال تفاهم هستند تا رئیس اتاق را انتخاب کنند. ما به این انتخاب هر چه که باشد٬ احترام می‌گذاریم و از آن حمایت می‌کنیم بخش تعاون هر روز بهتر از دیروز خواهد بود ما فعالیت‌های خود را افزایش داده و با استانداری‌ها در حال رسیدن به تفاهم‌هایی هستیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: ما در خواست کردیم بانک توسعه تعاون نیز افزایش سرمایه داشته باشد. اگر این درخواست اجابت شود٬ می‌توانیم بیشتر درخدمت تعاونی‌ها باشیم متاسفانه تعاونی‌ها بخش مغفول مانده ما هستند.

سند توسعه تعاون را به زودی در دولت تدبیر و امید به هیات وزیران می‌بریم

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما این است که هنوز ذهنیت مناسب در بخش تعاون وجود ندارد و نوع نگاه به بخش تعاون نوعی نگاه زاید و تزئینی است. دولت چنین نگاهی را ندارد و تا چند وقت آینده سند توسعه تعاون در دولت تدبیر و امید را به هیات وزیران خواهم برد.

نمی‌خواهم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران جوری درست شود که دو روز دیگر تعطیل شود

ربیعی با اشاره به بحثراه اندازی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران گفت: بنده رئیس و موسس اولین مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران بودم. آن زمان من مثل شما روزنامه‌نگار بودم. روزی که بنده وزیر شدم آقای علوی و جنتی را برای ناهار به اتاق خود دعوت کردم و خواستم که این انجمن احیا شود.

وی افزود: همه این مسیر را بنده دنبال کردم٬ منتها من نمی‌خواهم انجمن صنفی درست شود که دو روز دیگر تعطیل شود. اگر دیگران همچین چیزی را می‌خواهند من این را نمی‌خواهم. من باید در این رابطه نه با یک فرد بلکه با افراد زیادی صحبت کنم هنوز رفع پلمپ صورت نگرفته و مستنداتی هم به دیوان عدالت رفته است.

وزیر تعاون کار تاکید کرد: البته برخی دوستان حقوقدان معتقدند که این نظر غلط است. نظر هر کسی محترم است روی بندبند صفحات آن اساسنامه امضای بنده است. بنابراین اگر من وفادار‌تر از دیگران نباشم٬ به اندازه آنها دلسوز این مسئله هستم و می‌خواهم انجمن صنفی درست شود که پایدار باشد.

ربیعی خاطرنشان کرد: البته گرایش‌های دیگر نیز انجمن‌هایی دارند که ما از آن‌ها هم حمایت می‌کنیم. همه ایرانی‌های روزنامه‌نگار حق دارند برای خود انجمن داشته باشند اما من آرام این مسیر را دنبال می‌کنم حتی همین امروز مشاور رسانه‌ای بنده با برخی از دوستان روزنامه نگار جلسه دارد.

وزیر تعاون کار تصریح کرد: باید با مبانی حقوقی کار را انجام دهم٬ برخی ممکن است بگویند مبانی حقوقی وزارتخانه تو غلط است٬ که این هم نظری است. این اطمینان را می‌دهم که کار دنبال می‌شود و نتیجه نهایی اتخاذ خواهد شد.

عهد کردم تامین اجتماعی را به آرامش و رسالت اجتماعی خود بازگردانم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه برخی از نمایندگان گله دارند که وزارت کار دیگر پیگیر بحثتحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی است٬ گفت: یکی از مشکلات ما در سازمان تامین اجتماعی این بود که این سازمان سیاست‌زده شده بود. من با خدا عهد کردم که نه خودم در این مسئله دخالت کنم و اختیاری جز بحثحرفه‌ای‌گری به کسی ندهم تا تامین اجتماعی به آرامش و رسالت اجتماعی خود بازگردد.

کسی که در پرونده تامین اجتماعی از او شکایت کردیم٬ از من شکایت کرد

ربیعی خاطر نشان کرد: ما با جنجال نمی‌خواهیم کار را دنبال کنیم به دلیل همین در پرونده تامین اجتماعی کسی که ما از او شکایت کردیم٬ از بنده شکایت کرد و من در قوه قضاییه پرونده دارم. نفع این فرد در این است که بنده در این موضوع وارد شوم. من هم وکیل گرفته‌ام و از حق خودم دفاع می‌کنم اما به دنبال جنجال نیستم. تمام مسائل مربوط به تخلفات این سازمان از طریق پیگیری‌های قضایی تامین اجتماعی دنبال شده است.

وی ضمن تشکر از قوه قضاییه گفت: خوشبختانه آن چنان که‌ شان قوه قضاییه است٬ در مورد تامین اجتماعی با عدالت موضوع در حال پیگیری است. بخش‌هایی از گزارش تحقیق و تفحص به داخل سازمان بر می‌گشت. برای همین ما به یک سری اصلاحات ساختاری می‌پردازیم.

حتی یک ریال از حق کارگران نخواهم گذشت

وی ادامه داد: این را به مصلحت نمی‌دانم که ما بخواهیم عرصه سازمان تامین اجتماعی را به یک عرصه نزاع سیاسی و چالش برانگیز تبدیل کنیم. شخصا و بنا بر وفاداری خود به کارگران عرض می‌کنم از حتی یک ریال از حق کارگران نخواهم گذشت و در این رابطه کوتاه نمی‌آیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: تحریم‌ها باعثشد فروش برخی اقلام شرکت‌ها با واسطه صورت بگیرد. به شدت و به دقت ما این موارد را دنبال می‌کنیم. خوشبختانه همه قسمت‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی هر روز بهتر از دیروز می‌شود.

وی با اشاره به بحثیارانه‌ها گفت: یارانه‌ها یک پروژه اقتصادی نیست٬ بلکه یک جراحی و پروژه بزرگ اجتماعی است. ما در این زمینه در دام مسیر طی‌شده قرار گرفتیم که این مسیر غلط بود٬ نام آن هدفمندی بود اما به شکل غیر هدفمند اقدامات مربوطه انجام شد ما باید تصمیمی بگیریم که در آن عدالت وجود داشته باشد.

روی شناسایی اقشار کم در‌آمد متمرکز شده‌ایم

ربیعی با بیان اینکه ما امروز روی شناسایی اقشار کم در‌آمد متمرکز شده‌ایم٬ گفت: اگر این شناسایی با دقت صورت نگیرد کار ما به نتیجه دلخواه نخواهد رسید آقای میدری٬ معاون رفاه بنده مسئول این کار شده اگر به جمع‌بندی برسیم آن را به تصمیم‌گیری خواهیم گذاشت. برای این تصمیم گیری هماهنگی‌هایی با مجلس و رسانه‌ها لازم است.

وی گفت: مطالعات این کار به سرعت جلو می‌رود امیدواریم با هماهنگی‌های مربوط به بودجه بتوانیم به تصمیم‌گیری مربوطه برسیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز