خبرگزاری کار ایران

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری:

گسترش فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان اولویت معاونت علمی است

asdasd
کد خبر : ۲۴۵۵۰۵

متأسفانه اغلب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برای تأمین سرمایه خود به دولت متکی هستند. در حالی که در اکثر کشورهای جهان عمده سرمایه پژوهش ها توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در نخستین همایش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل گفت: حوزه فناوری‌های هوشمند حمل و نقل، تنها یکی از بخش‌های بکر و با ظرفیت بالا در بستر اقتصاد دانش‌بنیان است و بخش‌های بسیاری با بهره‌گیری از نوآوری و خلاقیت دانشگاهیان و فناوران می‌توانند به تولید ارزش افزوده منجر شوند.

به گزارش ایلنا٬ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور با حضور در نخستین همایش سیستم‌های هوشمند حمل و نقل ITS با اشاره به ظرفیت‌های بالای حوزه‌ حمل و نقل برای ایجاد ارزش افزوده بر مبنای اقتصاد دانش‌بنیان گفت: حوزه فناوری‌های هوشمند حمل و نقل، تنها یکی از بخش‌هایی با ظرفیت بالا در بستر اقتصاد دانش‌بنیان است و بخش‌های بسیاری با بهره‌گیری از نوآوری و خلاقیت دانشگاهیان و فناوران می‌توانند به تولید ارزش افزوده منجر شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان این که بدون تکیه به منابع زیرزمینی و از راه توجه به اقتصاد دانش بنیان و ارزش افزوده تولید گفت: بعضی کشورها تنها یک جزیره روی صخره هستند اما در حوزه تولید ارزش افزوده و در اقتصاد موفق هستند.
ستاری فرهنگ‌سازی حوزه دانش‌بنیان را نخستین و مهم‌ترین اولویت معاونت علمی و فناوری برشمرد و گفت: می‌بایست فرهنگ مسموم نفتی که اقتصاد ناصحیح نفتی را به کشورمان تحمیل کرده از بین برود. این فرهنگ نادرست در همه کشورهایی که متکی بر منابع زیرزمینی خود متکی‌ هستند حکم‌فرماست و تنها از راه تغییر رویکردهای اساسی اصلاح و از جمله اقتصاد دانش‌بنیان خواهد شد.

دبیر هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به این که خبرهای خوشی از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی برای شرکت‌های دانش بنیان در راه است افزود: فناوران و نوآوران نیاز دارند تا یک نهاد پولی، ایده‌ها و نوآوری‌ مبتنی بر خلاقیت را درک کند و توانایی ارزش‌گذاری روی نوآوری، تفکر و دانش داشته باشد. بانک‌ها فرهنگ ارزش‌گذاری روی فکرها و ایده‌ها را هنوز ندارند و صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند به خوبی این خلأ را رفع کند.

وی افزود: قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای گسترش توسعه اقتصاد کشور بر مبنای فکرهای نوآور و خلاق ایجاد شده و اتفاقاً قانون مترقی و پیشرفته‌ای است؛ اما این قانون بین فرهنگ غلط نفتی و مقاومت فرهنگی غالب در برابر اجرای این قانون محصور شده است. باید زمینه برای اصلاح فرهنگ و تحقق این قانون فراهم شود.

رئیس هیات امنای صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با تأکید بر این که باید به نوآوری و فکرهای فارغ‌التحصیلان و نخبگان کشور اعتماد کنیم، ضعف دولتی محور بودن پژوهش‌ها را از دیگر عارضه‌های فرهنگی کشور عنوان کرد و افزود: متأسفانه اغلب دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور برای تأمین سرمایه خود به دولت متکی هستند. در حالی که در اکثر کشورهای جهان عمده سرمایه پژوهش ها توسط بخش خصوصی تأمین می‌شود.

رییس بنیاد ملی نخبگان با ابراز خرسندی از آغاز ترویج فرهنگ دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده از نوآوری‌ها گفت: خوشبختانه در حال آموختن ایستادن روی پای خودمان از راه ایجاد ارزش افزوده از فکرها هستیم. مهم‌تر از این که در کجای این مسیر بودن، جهت‌گیری صحیح است.

ستاری در پایان ابراز امیدواری کرد: با گذار از اقتصاد مبتنی بر نفت و کاهش سهم درآمدهای کشور به کمتر از سی درصد در سال آینده، بخش عمده‌ای از مشکلات کشورمان در دراز مدت حل خواهند شد. تنها در صورت گسترش فرهنگ نخواستن اقتصاد رانتی نفتی است که کشور می‌تواند از مغزهایش استفاده و از خروج آنها از کشور جلوگیری کند.

در پایان این همایش با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور از تعدادی از فعالان حوزه حمل و نقل جاده‌ای، سازمان‌های حامی و ارائه کننده گان مقالات علمی قدردانی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز