خبرگزاری کار ایران

امیری در نشست خبری مطرح کرد:

برای برگزاری مراسم مهندس بازرگان درخواست نشد / شورای‌ شهر روند قانونی انتخابات شورایاری‌ را طی کند

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۳۵۱

توصیه ما به همه آنهایی که قصد کاندیداتوری مجلس را دارند این است که نه به صلاح آن‌ها و نه به صلاح کشور است که فعالیت انتخاباتی زودرس داشته باشد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اظهارات اخیر رحمانی فضلی مبنی بر اینکه کلید انتخابات زده شد٬ گفت: متاسفانه فضای سیاسی کشور تا حد زیادی تحت تاثیر این بیان وزیر قرار گرفت و پس از آن دیدیم که روزنامه‌ها تیتر اول خود را راجع‌ به انتخابات زدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ حسینعلی امیری در نشست خبری خود با اصحاب رسانه٬ ضمن تبریک ایام دهه فجر گفت: اگر به تاریخ انقلاب‌ها نگاه کنیم٬ می‌بینیم هر چه فاصله از زمان انقلاب‌ها بیشتر می‌شود آرمان‌ها کمتر با افول مواجه می‌شوند٬ اما یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که علیرغم اینکه ۳۵ سال از زمان آن می‌گذرد٬ مردم ایران‌‌ همان تحرک و انرژی را داشته و با آرمان‌های ۳۵ سال پیش زندگی می‌کنند.

وی افزود تجلی اعلام وفاداری مردم نسبت به انقلاب اسلامی در ایام دهه فجر بروز می‌کند به گونه‌ای که ما شاهد هستیم مردم ایران از هر جناح و سلیقه‌ای به عنوان یک ایرانی در راهپیمایی ۲۲ بهمن هر سال حاضر می‌شوند و با آرمان‌های امام و رهبری بیعت مجدد می‌کنند. امیدواریم امسال هم مثل سنوات قبل شاهد حضور پرشور مردم در روز ۲۲ بهمن باشیم.

امیری با بیان اینکه قرار شده در هر یک از نشست‌های خبری سخنگو٬ یکی از معاونین وزارت کشور یا استانداری استان نیز ضمن حضور گزارشی از عملکرد حوزه مربوطه خود در دولت یازدهم بدهد٬ گفت: برای همین امروز رزم حسینی استاندار کرمان در این جلسه حضور دارند تا از تلاش‌های خود برای این استان بگوید٬ البته ما شاهد موفقیت در بخش‌های مختلف استان کرمان هستیم.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به اظهارات اخیر وزیر کشور مبنی بر اینکه کلید انتخابات زده شد٬ گفت: متاسفانه فضای سیاسی کشور تا حد زیادی تحت تاثیر این بیان وزیر قرار گرفت و پس از آن دیدیم که روزنامه‌ها تیتر اول خود را راجع‌ به انتخابات زدند.

وی گفت: جمله کلیدی وزیر در این جلسه این بود که اگر مدیران سیاسی وزارت کشور قصد کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی را دارند٬ باید تا اول اسفند از سمت خود استعفا دهند. اما در برخی رسانه‌ها برداشت این بود که صحبت وزیر به بخش‌های اداری نیز سرایت دارد.

سخنگوی وزارت کشور افزود: آنچه وزیر گفت و بعدا نیز برای همه بخشنامه کرد به دلیل این بود که وزارت کشور یک انتخابات سالم و با لحاظ فرمایش رهبری مبنی بر اینکه رای مردم حق‌الناس است٬ برگذار کند تا در آن شائبه جانبداری از طرف مدیران سیاسی وزارت کشور له یا علیه هیچ جریانی وجود نداشته باشد.

امیری خاطرنشان کرد: رحمانی‌فضلی در این نشست عنوان کرد که باید مدیران سیاسی داخلی وزارت کشور که قصد کاندیداتوری دارند از سمت خود استعفا دهند و این ارتباطی به بخش‌های اداری ما ندارد٬ همه کسانی که در پست‌های سیاسی وزارت کشور هستند٬ شامل این دستور می‌شوند.

وی گفت: از جهت حقوقی نیز قانون موافقت با استعفا را به رئیس دستگاه مربوطه واگذار کرده و این حق وزیر کشور است که با استعفای افراد موافقت یا مخالفت کند اما پس از تاریخ اول اسفند با استعفا‌ها موافقت نخواهد شد.

امیری با بیان اینکه پس از بخشنامه وزیر٬ تعدادی از مدیران سیاسی وزارت کشور در حد معاون استاندار برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس از سمت خود استعفا دادند٬ گفت: حفظ بی‌طرفی برای ناظران و مجریان انتخابات کلیدی است؛ ما روزانه شرایط سیاسی کشور را به دقت رصد می‌کنیم٬ هیچ کدام از مدیران وزارت کشور نباید له یا علیه فردی یا جریانی موضع‌گیری سیاسی داشته باشند. هر گونه شائبه‌ای که در این خصوص وجود داشته باشد٬ قابل قبول نیست و با آن برخورد می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور تاکید کرد: ما شرایط کشور را رصد می‌کنیم و تاکنون تذکر‌ها و توصیه‌هایی را نیز داده‌ایم؛ توصیه ما به همه آنهایی که قصد کاندیداتوری مجلس را دارند این است که نه به صلاح آن‌ها و نه به صلاح کشور است که فعالیت انتخاباتی زودرس داشته باشد؛ این مساله از ناحیه دستگاه‌های ناظر رصد می‌شود و اگر فعالیت انتخاباتی زودرسی انجام شود که به صلاح کشور نیست٬ باعثخواهد شد امکانات کشور که باید در مسیر توسعه و سازندگی کشور استفاده شود٬ صرف مدیریت این کار گردد.

اکیری افزود: تاکید ما بر این است که فعالیت‌های انتخاباتی نباید زودرس باشد و این مساله از ناحیه دستگاه‌های نظارتی و وزارت کشور دائما رصد خواهد شد.

حسینعلی امیری در ادامه نشست خبری خود درباره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران گفت: قانون موضوعی را با نام انتخابات شورایاری پیش‌بینی نکرده است. آنچه قبلا برداشت می‌شد حکمی در قانون شورای شهر با عنوان تشکیل انجمن بود. همانطور که متوجه هستید از این کلمه تشکیل شورایاری برداشت نمی‌شود.

وی افزود: برگزاری انتخابات شورایاری مستلزم تصریح قانون است٬ چنانچه شورای شهر مصر به برگزاری این انتخابات است٬ می‌تواند از طریق شورایعالی استان‌ها با قید سه‌فوریت طرحی را تهیه کرده تا مراحل قانونی شدن این انتخابات را طی کند.

سخنگوی وزارت کشور گفت: اگر انتخابات شورایاری‌ها قانونی شد٬ وزارت کشور خود را موظف به اجرای قانون می‌داند. در غیر این صورت و در شرایط فعلی امکان این امر میسر نیست.

وی تاکید کرد: جناب وزیر کشور هم طی شرحی مستدل و مفصل این موضوع را به ریاست شورای شهر تهران اعلام کردند.

امیری در ادامه نشست امروز خود گفت: در هفته گذشته شاهد حضور دکتر الغوان وزیر کشور دولت عراق با یک هیات عالی‌رتبه به دعوت آقای رحمانی فضلی بودیم.

وی گفت: ‌ نشست‌های مختلف و متعددی برگزار شد و همکاری‌هایی در بخش‌های انتظامی امنتیتی و پلیسی با کشور عراق آغاز شده است. همچنین توافقاتی داشتیم تا در سال آینده طرفین تسهیلاتی را برای زائرینی که عازم عتبات عالیات می‌شوند٬ ایجاد کنند.

وی افزود: نکته دیگر انتخاب آقای مقیمی به عنوان معاون سیاسی وزارت کشور بود. وی در دولت های گذشته سمت‌هایی چون معاون وزیر کشور و استاندار استان‌های مختلف را بر عهده داشته است. در مدتی که استاندار استان مرکزی نیز بودند موفق عمل کردند.

امیری گفت: حوزه فعالیت معاونت سیاسی وزارت کشور مسائل مختلفی را چون فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مورد توچجه قرار می‌دهد٬ همچنین در بخش تصمیمات کشوری نیز که موضوع مهمی است٬ فعال است.

سخنگوی وزیر کشور در ادامه گفت: در بخش تقسیمات کشوری خواهش ما این است که چون تقاضا برای ارتقای ده به بهستان و بخش به شهرستان زیاد است باید آنچه که مصلحت کشور و اتحاد و انسجام ملی ایجاب می‌کند٬ انجام شود.

امیری گفت: در دولت تدبیر و امید هیات وزیران موضوع تقسیمات کشوری را متوقف کردند و عنوان کردند وزارت کشور باید لایحه جامعی را در اینباره تهیه کند٬ بر همین اساس عمل شد٬ اما به دلیل اینکه فرایند تصویب این لایحه طولانی بود٬ تقاضاهای زیادی در خصوص تقسیمات کشوری داشتیم. دولت در چند هفته گذشته با شرایطی که به وزارت کشور ابلاغ کرده است این موضوع را می‌پذیرد.

وی با اشاره به تغییر جمعیت روستاها و شهرها گفت: افزایش جمعیت شهری یک اخطار است٬ متاسفانه اکثر بودجه صرف ساختمان‌ها، کارمندان اداری و وسایل نقلیه و حقوق می‌شود. درحقیقت بودجه صرف هزینه‌های جاری شده و به همین دلیل اعتبارات توسعه‌ای کم و ناچیز است. رویکرد تقسیمات کشوری باید به گونه‌ای باشد که این وضعیت تغییر کند.

امیری افزود: یکی دیگر از اقدامات معاونت سیاسی بحثانتخابات است که مقدمات آن آغاز شده و امیدواریم با حضور آقای مقیمی کار انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان سرعت بیشتری بگیرد.

وی همچنین درباره اقدامات کار ویژه مرزها گفت: مرزها از اهمیت بسیاری برخوردارند و وزیر کشور هم از نظر امنیت و هم امنیت پایدار به مرزها توجه ویژه دارد و بر این اعتقاد هستیم که امنیت پایدار در سایه توسعه اتفاق می‌افتد به همین دلیل توسعه مناطق مرزی اولویت وزارت کشور است و اعتبارات آن صددرصد تخصیص داده می‌شود.

امیری در تشریح اقدامات وزارت کشور در هفته گذشته٬ تشکیل شورای اجتماعی وزارت کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: این شورا با حضور دستگاه‌های مختلف تشکیل شد که ریاست آن بر عهده وزیر کشور بود در این شورا مصوب شد که مجمع فوریت خدمات اجتماعی تشکیل شود همچنین تاکید رئیس جمهور مبنی بر جمع آوری متکدیان و کارتون خواب‌های استان البرز و تهران مورد توجه قرار گرفت و قرار شد با هماهنگی استانداری و شهرداری تهران متکدیان جمع‌آوری شوند.

وی همچنین به سفر استانی دولت به سمنان و بازدید از کارخانه اتوبوس‌سازی اسکانیا اشاره کرد و گفت: برخی اتوبوس‌ها علاوه بر باک استاندارد٬ یک باک اضافی غیرمجاز دارند که وزنی حدود ۴۰۰ کیلو داشته و اتوبوس را از حالت تعادل خارج می‌کند که در نهایت منجر به حوادثزیادی در جاده‌ها می‌شود٬ برخی نیز از این باک اضافی برای قاچاق سوخت استفاده می‌کنند. طی تصمیمات اتخاذ شده قرار شد تا یک ماه دیگر این باک از اتوبوس‌ها جدا شود در غیر این صورت تردد این گونه اتوبوس‌ها ممنوع خواهد بود.

امیری در مورد وضعیت دو روستا در نزدیکی نیروگاه اهواز گفت: در سفر آقای روحانی بحث‌هایی در باره این دو روستا انجام شد. جابجایی روستاها کار آسانی نیست٬ اهالی روستا تعلقات، اراضی و املاک دارند٬ اما از آنجا که وجود دو روستا در آنجا به صلاح نیست٬ در نتیجه تولیت جابجایی آن به وزارت کشور داده شد٬ این وزارتخانه نیز مسئولیت کار را به استانداری بوشهر سپرد. درباره جابجایی روستاها و ایجاد روستای جدید٬ تامین اعتبار و بودجه٬ لازمه انتقال آنهاست و این کار در دستور قرار دارد.

وی در باره عدم تشکیل جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در این کمیسیون دو نماینده مجلس٬ یک نماینده قوه قضاییه، ‌ یک نماینده دادستان و یک نفر نیز به عنوان نماینده کشور حضور دارد٬ بعد از رفتن آقای میرولد مسئولیت حضور در جلسات با بنده بود که روز گذشته به دلیل طولانی شدن جلسه آقای وزیر با نمایندگان نتوانستیم این جلسه را تشکیل دهیم. امروز نیز اعلام شد که آقای مقیمی معاون سیاسی وزارت کشور مسئولیت تشکیل این جلسه را عهده دار شده است.

امیری درباره حضورش در انتخابات مجلس شورای اسلامی آینده گفت: قصد کاندیداتوری برای مجلس نه در تهران و نه در هیچ شهرستان دیگری ندارم.

سخنگوی وزارت کشور درباره اینکه در انتخابات شورایاری‌ها هم نظارت و هم اجرا بر عهده شورای شهر خواهد بود٬ گفت: انتخابات شورایاری‌ها نیاز به قانون دارد و الان وزارت کشور نمی‌تواند بدون قانون این مسئولیت را برعهده بگیرد. چنانچه شورای شهر مصر به برگزاری این انتخابات است می تواند لایحه سه فوریتی خود را به مجلس ارائه کرده تا اگر قانون آن تصویب شد وزارت کشور انتخابات را برگزار کند.

امیری درباره تقسیمات کشوری و ایالت بندی در کشور گفت: قرار نیست چیزی به عنوان ایالت داشته باشیم٬ خبر اعلام شده درباره این موضوع صحت ندارد. بحثتقسیمات کشوری و الحاق روستاها به یکدیگر یا ارتقای شهر به شهرستان دارای اهمیت زیادی است و وزارت کشور معتقد است که نباید موجب گسست امنیت و وحدت ملی شود.

وی گفت: بحثگروهبان دانایی فر از سربازان ربوده شده توسط داعش کماکان در دستور کار است.

سخنگوی وزارت کشور همچنین در مورد موضوع اسیدپاشی های اصفهان گفت: با وجود اینکه حجم بالایی از افراد مضمون در این رابطه دستگیر شده‌اند و چهره نگاری‌های زیادی انجام شده٬ اما هنوز عاملین اسیدپاشی شناسایی نشده‌اند.

وی درباره لغو مراسم بزرگداشت بازرگان نیز گفت: استانداری تهران عنوان کرده است درخواستی منبی بر برگزاری مراسم نداشته٬ لذا لغوی هم صورت نگرفته است.

امیری همچنین در مورد برگزاری انتخابات به صورت الکترونیک گفت: دولت و وزارت کشور از اینکه انتخابات به صورت الکترونیک برگزار شود استقبال می‌کند٬ در این مسیر ۲۵ فرآیند وجود دارد که ۲۴ تا از آنها فراهم شده است٬ آخرین فرآیند بحثجایگزین کردن ۹۵ هزار دستگاه الکترونیک به جای ۹۵ هزار صندوق رای است. این مسئله نیازمند ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که اگر تامین شود بحثبرگزاری انتخابات به صورت الکترونیک انجام می‌شود ضمن اینکه هر چقدر از این اعتبار تامین شود به همان میزان انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار می کنیم.

امیری در مورد احیای دریاچه ارومیه گفت: استانداری های دو آذربایجان اعلام کرده‌اند ۲۵ طرح برای احیای دریاچه ارومیه تهیه شده است که خوشبختانه با اجرای این طرح‌ها تاکنون آب این دریاچه نزدیک به سه سانتی متر بالا آمده است؛ ما امیدواریم با اجرای کامل این طرح‌ها شاهد احیای مجدد دریاچه ارومیه باشیم.

وی افزود: استاندار لرستان اخیرا همایشی برای تجاری که در همایش تقریب مذاهب صحبت کرده‌اند٬ تشکیل داده٬ ما معتقدیم که نگاه ما به مجمع تقریب مذاهب نباید صرفا دینی و فرهنگی باشد٬ جهان اسلام ظرفیت‌های زیادی دارد که کشورهای عضو این مجمع نیز باید از آن استفاده کنند.

امیری ادامه داد: یکی از مباحثمورد تاکید در کشورهای اسلامی بحثاشتغال و سرمایه‌گذاری است که استاندار لرستان این ابتکار را به خرج داد و از تجار کشورهای عضو مجمع تقریب مذاهب برای این کار دعوت کرد که ما امیدواریم به نتیجه مطلوب برسد.

سخنگوی وزارت کشور با اشاره به مباحثامنیتی این وزارتخانه گفت: هفته قبل مجددا یکی از شهروندان استان سیستان و بلوچستان که معلم بود به شهادت رسید٬ خوشبختانه قاتل این معلم سریعا دستگیر شد و در تحقیقات مشخص شد که این فرد به دلیل مسائل قومی و قبیله‌ای دست به این کار زده است.

وی در مورد سرنوشت سارقان مسلح گلپایگان گفت: این سارقان سه برادر و دارای سوابق متعدد از جمله سرقت مسلحانه و راهزنی بوده اند نیروی انتظامی تلاش کرد که آنها را زنده دستگیر کند٬ اما به دلیل مقاومت این سارقان تیراندازی صورت گرفت و در درگیری دو نفر از آنها کشته و نفر سوم دستگیر شد و هم اکنون در دست نیروی انتظامی است و تحقیقات لازم از او گرفته می‌شود و با تکمیل اطلاعات پرونده تحویل قوه قضاییه خواهد شد.

امیری در مورد بحثارائه تابعیت ایرانی به برخی افاغنه گفت: افرادی که تابعیت کشورهای دیگر برای آنها به ما ثابت شده باشد٬ تابعیت ایران نخواهند گرفت اما برخی افاغنه مشکوک التابعه هستند و مدعی اند که ایرانی‌اند.

وی افزود: در این مورد تقاضای این اتباع به شورای تامین هر استان می‌رود که این شورا با ریاست فرماندار اداره می‌شود٬ در این خصوص از اداره ثبت احوال هم استعلام می شود و اگر شورای تامین تشخیص داد که فرد ایرانی است٬ برای او شناسنامه صادر خواهد شد اما اگر شورای تامین ایرانی بودن فرد را احراز نکند٬ تقاضای او رد می‌شود.

سخنگوی وزارت کشور خاطر نشان کرد: برخی اتباع تقاضای پروانه اقامت دارند بحثشناسنامه ایرانی بسیار مهم است و نیاز به دقت بالایی دارد و حتی در برخی از استان‌ها آقای رحمانی فضلی شخصا این مسئله را پیگیری می‌کند که اشتباهی صورت نگیرد.

وی ادامه داد: البته ما در کشور افاغنه‌ای هم داریم که به شکل غیر مجاز در کشور هستند وزارت کشور موظف شده که این افراد را ساماندهی کند دروزارت کشور درحال تهیه طرح سازمان دهی افاغنه هستیم.

امیری با اعلام اینکه ساعت دو و نیم بامداد پاسگاه مرزی شهید مجد در هنگام گشت زنی با اشرار مسلح مواجه می‌شوند گفت: در این درگیری اشرار متواری می‌شوند و خدا را شکر مسئله خاصی به وجود نمی‌آید.

وی درمورد کاهش شهریه دانش آموزان اتباع گفت: این مسئله مربوط به آموزش و پرورش است و باید از این وزارتخانه در این خصوص سوال شود.

امیری با اشاره به گروهک جیش الظلم عنوان کرد: این گروهک به دنبال ایجاد شکاف بین مذاهب و اقوام در استان سیستان و بلوچستان بودند در حالی که یک گروهک بیش نیستند که امروز ابزار دست سرویس‌های بیگانه شده اند خوشخبتانه در نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان عملیات موفقی در جهت کشف و برخورد با عوامل این گروهک انجام شد.

وی افزود: درهمین رابطه حدود ۲۰ نفر دستگیر شدند که از جمله آنها قاتل معلمان و تعدادی از مولوی‌های اهل سنت هستند که هم اکنون برای تحقیق و تکمیل اطلاعات دست نیروی انتظامی و قوه قضاییه هستند٬ ما انتظار داریم که با کشف و شناسایی و دستگیری عوامل این خانه تیمی شاهد کاهش مسائل مربوط به گروهک جیش الظلم باشیم.

سخنگوی وزارت کشور در واکنش به خبر استعفای استاندار قم گفت: استاندار قم استعفا نداده و امروز نیز با بنده جلسه دارد اما معاون استاندار قم به دلیل اینکه می‌خواهد در انتخابات مجلس آینده کاندیدا شود از سمت خود استعفا داده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز