خبرگزاری کار ایران

رئیس‌ جمهور در نشست با خبرنگاران:

مسیر اعتدال را در همه زمینه‌ها باید دنبال کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۹۴۰۸

۲۸پروژه درسال ۹۴ و ۹۵ با اعتبار بالغ بر۶۵۱ میلیارد تومان در استان اصفهان اجرایی می‌شود که همه این موارد باید ظرف دو سال اجرایی شود.

رییس جمهور اعلام کرد که ۲۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۵۱ میلیارد تومان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در استان اصفهان اجرا خواهد شد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری در پایان سفر دولت به اصفهان در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌های استان با تشکر از مردم فداکار و قهرمان اصفهان برای استقبال گرم از سفر دولت گفت: ۲۸ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶۵۱ میلیارد تومان در سال‌های ۹۴ و ۹۵ در استان اصفهان اجرا خواهد شد.

رییس جمهور در توضیح چند پروژه کلان و مهم‌تر استان که در عرصه‌های مختلف اجرا خواهند شد، اظهار داشت: اولین مسئله آب استان است که از لحاظ آب استان در مضیقه است. همه اقدامات لازم برای تامین آب را تسریع خواهیم کرد.

روحانی افزود: وزیر نیرو و استاندار اصفهان موظف شدند که تصمیمات شورای‌عالی آب را در این زمینه دنبال کنند تا سریع‌تر به هدفی که مدنظر هست دست یابیم تا هم کشاورزان و هم مردم بتوانند بهره‌مندی لازم را از آب داشته باشند.

رییس جمهور مسئله دوم را آلودگی هوای اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: به تدریج وضع کشور از نظر تولید گاز در حال ارتقاست. پروژه‌های تولید گاز در عسلویه یک به یک در روزها و ماه‌های آینده افتتاح خواهند شد و سوخت نیروگاه‌ها تبدیل به گاز می‌شود که در کاهش آلاینده‌ها موثر است. همچنین در بهبود سوخت خودروها هم اقداماتی شده و ناوگان حمل و نقل در حال اصلاح است.

روحانی با اشاره به اینکه مسئله سوم در اصفهان مسئله میراثفرهنگی است، تصریح کرد: با توجه به تجارب موفق برخی از کشورهای دیگر می‌توان میراثفرهنگی را برای استفاده‌های دوگانه به بخش خصوصی واگذار کرد تا هم از آنها استفاده مناسب شود و هم بخش خصوصی در مرمت آنها اقدام کند. البته دولت برای مرمت آثار تاریخی اصفهان در سال‌های ۹۴ و ۹۵،۴۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته است.

رییس جمهوری تاکید کرد: صنعت گردشگری علاوه بر درآمدزایی به لحاظ فرهنگی نیز بسیار برای کشور مهم است.

روحانی مسئله چهارم را رسیدگی به مشکلات بخش صنعت و معدن اصفهان ذکر کرد و گفت: دولت هزار میلیارد تومان برای تامین سرمایه در گردش صنایع و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل طرح‌های صنعتی نیمه تمام در نظر گرفته است. از سوی دیگر دولت توجه ویژه‌ای به ارتقا و گسترش فن‌آوری‌های نوین دارد و باید در این زمینه با توجه به توانمندی‌های کشور یک سلسله برندسازی انجام دهیم که همه به لحاظ اعتبار علمی و صنعتی و هم درآمدزایی برای کشور بسیار اهمیت دارد. همچنین مرکزیت اصفهان در موضوع فن‌آوری‌های نوین و کریدور شدن این استان در این زمینه نیز مدنظر است و قدم‌های اولیه نیز برای آن برداشته شده که تکمیل خواهد شد.

رییس جمهور اجرای خط‌آهن سریع‌السیر از اصفهان به تهران از مسیر قم را از دیگر برنامه‌های دولت برای این استان برشمرد و اضافه کرد: اعتبار مرحله اول اجرای این طرح به ارزش ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تامین شده و با اجرای این طرح کشور وارد عرصه فن‌آوری‌های نو در زمینه ریل و خط‌آهن خواهد شد.

روحانی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران در پاسخ به این سوال که اصفهان جزو استان‌های برخوردار شناخته می‌شود و دولت چه تدبیر خواهد کرد تا حداقل بهره‌مندی این استان از بودجه به میزان مالیاتی باشد که این استان پرداخت می‌کند، اظهار داشت: همه طرح‌هایی که درباره آنها توضیح دادیم برای همین است که میزان بهره‌مندی اصفهان از استعدادها و توانمندی‌های خودش و کشور ارتقا یابد.

رییس جمهور تصریح کرد: با اجرای تصمیمات دولت در مورد اصفهان این استان که نه تنها به لحاظ جغرافیایی، بلکه به لحاظ فرهنگی و علمی نیز در کشور مرکزیت دارد، شاهد تحولاتی بسیار خوب در آینده خواهد بود تا بتواند از همه ظرفیت‌های خود بهتر بهره‌مند شود.

روحانی در جواب سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه تغییرات در عرصه مدیریت فرهنگی در کشور بیشتر ملی بوده و تغییرات استانی در این زمینه برای نیل به فضای اعتدال بسیار کند بوده است که موجب نگرانی از جمله برای مردم اصفهان شده است و مردم خواهان آن هستند که پیش از ورود کشور به فضای انتخاباتی در این تغییرات تسریع شود، خاطرنشان ساخت: کلیت بحثاین است که ما مسیر اعتدال را در همه زمینه‌ها باید دنبال کنیم.

رییس جمهور گفت: اصفهان به عنوان استانی که مرکزیت فرهنگی و تمدنی دارد باید از همه ظرفیت‌های فرهنگی‌اش بهره‌مند شود. همه مسئولین باید نگاه عمومی دولت که نگاه اعتدال است را اجرایی و عملیاتی کنند و امیدواریم قبل از ورود کشور به فضای انتخابات اگر مشکلی در زمینه ایجاد اعتدال در استان وجود دارد، رفع شود. مسئله را دنبال می‌کنم و مسئولین هم چه مسئولین فرهنگی و چه استاندار باید ایجاد فضای اعتدال در استان را دنبال کنند.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره رسیدگی به وضعیت فرهنگیان و معلمان به عنوان تربیت کنندگان نسل آینده، اظهار داشت: آموزش و پرورش رکن اصلی تربیتی، پرورشی و علمی کشور است. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم همواره تاکید کرده‌ام که اگر بخواهیم شاهد تحول در فرهنگ باشیم، این تحول باید در آموزش و پرورش آغاز شود.

رییس جمهور با اشاره به اینکه برنامه‌های متعددی برای تحول در آموزش و پرورش مصوب شده و در حال اجراست، تصریح کرد: برخی از این برنامه‌ها تصویب شده بود اما بودجه به آنها تعلق نگرفته بود که دولت یازدهم بودجه اجرای آنها را تامین کرد. البته ممکن است همه این طرح‌ها و اقدامات در برابر بزرگی کاری که در آموزش و پرورش انجام می‌شود، چشمگیر نباشد اما به هر حال دولت یازدهم با همه محدودیت های بودجه‌ای در سال آینده، بودجه آموزش و پرورش را ۲۳ درصد افزایش داده است.

روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا دولت تصمیمی برای ایجاد مسیرهای مواصلاتی جدید بین اصفهان و اراک به عنوان دو قطب صنعتی مرکز کشور ندارد؟، خاطرنشان ساخت: توسعه راه و راه‌آهن جزو برنامه‌های اصلی دولت یازدهم است، اما در مسیری که اشاره کردید فعلا و حداقل در این سفر دولت برنامه و تصمیمی ندارد.

رییس جمهور در پاسخ به این سوال که برنامه دولت برای کمک به آن دسته از بدهکاران بانکی که از نوسانات اقتصادی آسیب دیده‌اند چیست؟، اظهار داشت: این بحثاخیرا هم در دولت مورد بحثقرار گرفت و هم در نشست اخیر سران قوا که وضعیت بدهکاران بانکی با تشکیل کارگروهی در استان‌ها مورد بررسی قرار گیرد تا آن دسته از آنها که در این زمینه مقصر نبوده و تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و تغییرات یکباره شرایط اقتصادی متضرر شده و اجرای طرح‌هایشان نیمه تمام مانده شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.

روحانی تصریح کرد: با آن دسته از بدهکاران بانکی که منابع بانکی را در مسیری غیر از اجرای طرح‌شان به کار گرفته‌اند باید مطابق مقررات قانونی برخورد شود، اما آن دسته از افراد که در این زمینه مقصر نبوده‌اند در این طرح شناسایی شده و با بخشودگی جرایم و تقسیط مجدد بدهی‌ها و کمک‌های دیگر مورد حمایت قرار می‌گیرند که این مسئله در نهایت به نفع اقتصاد کشور هم خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز