خبرگزاری کار ایران

رئیس جمهور:

انقلاب اسلامی با تحجر و افراطی‌گری موافقتی نداشته است / ایران در پرونده هسته‌ای بدنبال توافق برد–برد بوده است

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۰۴۵

شعار انقلاب اسلامی، اسلام رحمانی و اعتدالی است / اراده دولت و ملت ایران بر همکاری مشترک با کشورها است / امیدواریم طرف مذاکره، اراده لازم را برای حل موضوع بیش از گذشته نشان دهد / ایران از سرمایه‌گذاران خارجی استقبال می‌کند

رییس جمهور با اشاره به اینکه شعار انقلاب اسلامی ایران، اسلام رحمانی و اسلام اعتدالی بوده است، گفت: انقلاب اسلامی ایران از آغاز با تحجر و افراطی‌گری موافقتی نداشته و در برابر آن ایستاده است و امروز نیز انقلاب، همین مسیر و راه را ادامه خواهد داد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر سه‌شنبه و در جمع سفرا، روسای نمایندگی‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی، گفت: تصمیم و اراده دولت و ملت ایران بر همکاری مشترک میان ایران و سایر کشورها به منظور توسعه علمی و اقتصادی است.

رییس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، جهاد را در فضای علم و اقتصاد بکار می‌برد و عمل می‌کند، ‌اظهار داشت: ما در کشور، جهاد دانشگاهی، جهاد کشاورزی، جهاد علمی و جهاد اقتصادی داریم.

روحانی تصریح کرد: جهاد به معنای کوشش مستمر یک ملت برای دستیابی به اهداف بلند در جامعه است و خوشبختانه در بسیاری از زمینه‌های علمی و اقتصادی، جمهوری اسلامی ایران در جایگاه رفیعی قرار گرفته است.

رییس جمهور گفت: ما از لحاظ پزشکی، هوافضا، هسته‌ای، بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی جزو کشورهای برجسته جهان هستیم و در بعضی از زمینه‌ها رتبه اول را در منطقه داریم.

روحانی ادامه داد: رشد علمی و فرهنگی در کشور ما همواره مورد تأکید بوده و ایران امروز علاوه بر استعدادها و قابلیت‌های جغرافیایی و فیزیکی، دارای ظرفیت‌های بزرگ علمی و انسانی است که می‌تواند شرایط را برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران، بهتر فراهم کند.

رییس شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اینکه توسعه منطقه و ثبات و امنیت آن نیاز به همکاری کشورهای منطقه با یکدیگر دارد، گفت: روزگاری در منطقه ما تنها مردم فلسطین زیر بار ظلم و ستم و تروریسم دولتی قرار داشتند، امروز متأسفانه این ناامنی‌ها در منطقه گسترده شده که از عوامل اصلی آن می‌توان به مداخله قدرت‌های خارجی، گسترش فقر اقتصادی، فرهنگی، علمی و برنامه‌ریزی اطلاعاتی برخی کشورها، اشاره کرد.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید همه کشورها با عوامل بی‌ثباتی نظیر تروریسم، مواد مخدر، جنایات سازمان یافته و‌ دزدی دریایی مقابله کنند‌، که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در همه این زمینه‌ها به کمک کشورهای منطقه آمده است.

روحانی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران حامی کشورهایی در منطقه است که با گروه‌های تروریستی مبارزه می‌کنند. ایران امروز برای امنیت دریایی و کشتیرانی به حمایت از کشورهای دیگر به پاخاسته است و در صف مقدم مقابله با مواد مخدر می‌باشد.

رییس جمهور افزود: ایجاد ثبات و امنیت و مبارزه با عوامل بی‌ثباتی راهی جز تصمیم فراگیر برای ساختن جهانی عاری از خشونت، افراطی‌گری و تروریسم ندارد و این مهم، تنها در سایه همکاری با یکدیگر امکان‌پذیر است.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران تاکنون و در مقام عمل نشان داده که در کنار کشورهایی است که می‌خواهند با افراطی‌گری و خشونت مبارزه کنند، اظهار داشت: استقرار ثبات در آسیای غربی می‌تواند منجر به توسعه این منطقه شود و به توسعه جهانی نیز کمک کند.

رییس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی ایران، گفت: این مردم در طول دو قرن گذشته دو بار انقلاب کردند، در انقلاب مشروطه آنها به تشکیل پارلمان و مجلس شورای ملی دست یافتند و ۳۶ سال پیش با انقلاب اسلامی به دنبال دستیابی به استقلال، عدم وابستگی به قدرت‌های بیگانه، آزادی بویژه آزادی بیان و آزادی رأی و انتخاب بودند.

روحانی گفت: ملت ما در انقلاب اسلامی به دنبال احترام به ارزش‌های دینی و ملی و تشکیل نظامی بودند که از یکسو در چارچوب موازین دینی مورد احترام باشد و از سوی دیگر آرای مردم تأثیرگذار باشد، در واقع دو کفه اسلامیت و انقلابیت در کنار یکدیگر قرار بگیرد.

رییس جمهور با اشاره به مقاومت ملت ایران در ۳۶ سال گذشته در برابر انواع فشارها و توطئه‌ها برای حفاظت و حراست از آرمان‌هایش، گفت: مردم ایران در طول ۸ سال دفاع مقدس از انقلاب و نظام دفاع کردند و بعد از آن نیز همواره در برابر فشارها و تحریم‌هایی که به بهانه‌های مختلف تحمیل می‌شد، ایستادگی کردند.

روحانی با اشاره به تحولات مثبت کشور در حوزه‌های اقتصادی، علمی، امنیتی و فرهنگی، گفت: دولت یازدهم توانسته در طول ۱۸ ماه گذشته تورم را از بالای ۴۰ درصد به کمتر از ۱۷ درصد کاهش دهد و از لحاظ رشد اقتصادی، کشور را از منفی ۶.۸ به رشد مثبت ۴ درصد در ۶ ماه گذشته برساند.

رییس جمهور با اشاره به کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت گفت: درآمدهای نفتی وسیله‌ای برای توسعه و رشد در کشور مبدل شده به طوری که در سال جاری تنها ۳۰ درصد بودجه ایران به نفت اتکا داشته و برای اولین بار در اداره اقتصادی کشور از وابستگی به نفت رها شده‌ایم و این به معنای برنامه‌ریزی درست دولت برای پیشرفت اقتصادی است.

روحانی گفت: در بخش‌های اقتصادی دیگر نظیر صنعت، کشاورزی، نفت و گاز شاهد رشد مطلوب و قابل قبول در طول سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده‌ایم.

رییس جمهور همچنین با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران که بر تعامل سازنده با جهان بنیانگذاری شده است، گفت: در سایه این سیاست ما امروز روابط‌مان با کشورهای مختلف از جمله همسایگان بهتر از گذشته است و در زمینه پرونده هسته‌ای توانسته‌ایم مسیر مذاکرات سازنده و هدایت این پرونده در مسیر حل و فصل و تفاهم از سوی دو طرف را مبنا قرار دهیم.

روحانی گفت: ایران در زمینه پرونده هسته‌ای همواره دنبال یک توافق برد – برد بوده است و امروز نیز بر چنین توافقی تأکید دارد. در ماه‌های گذشته انعطاف لازم را در زمینه حل و فصل سیاسی پرونده نشان داده‌ایم و امیدواریم طرف مذاکره ما نیز اراده لازم را برای حل موضوع بیش از گذشته از خود نشان دهد و اگر این اتفاق رخ دهد، در زمان کوتاهی مسایلی که هنوز مورد بحثو اختلاف است، مرتفع خواهد شد.

رییس جمهور در پایان سخنانش با اعلام استقبال ایران از سرمایه‌گذاران خارجی، گفت: امروز شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شده است و در یکسال گذشته شاهد حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بخش‌های مختلف از جمله در حوزه مسکن، صنعت، ‌حمل و نقل، بنادر و راه‌آهن بوده‌ایم.

پیش از سخنان رییس‌ جمهور، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: ایران امروز دست خود را برای روابط مبتنی بر احترام متقابل و منافع مشترک به سوی سایر کشورها باز کرده است و دنیا نیز از این گشاده‌دستی استقبال کرده است.

وی با تأکید بر همکاری، تعامل و گفتگو و مشارکت برای ساختن آینده بهتر در منطقه و جهان از فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو سخن به میان آورد و گفت: برای رویارویی با افراطی‌گری و خشونت، پیشنهاد رییس‌ جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت که در مجمع عمومی سازمان ملل با رأی اکثریت کشورها پذیرفته شد، سازنده‌ترین و مؤثرترین روش می‌باشد.

ظریف همچنین به پیام رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپایی و آمریکایی اشاره کرد و گفت: این پیام در جهت گفتمان اصیل جمهوری اسلامی ایران است که در آن بر گفتگو، فهم و درک مشترک برای حضور در آینده بهتر تأکید شده بود.

«صلاح الزواوی» سفیر فلسطین ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به رهبر معظم انقلاب، رییس‌ جمهوری و ملت ایران، دستاوردهای بی‌شمار کشورمان در عرصه‌های مختلف علمی، فناوری، اقتصادی و سیاسی را یادآور شد و گفت: این دستاوردها در سایه فداکاری ملت ایران در طول سال‌ها بعد از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دست آمده است.

صلاح الزواوی به چالش تروریسم در منطقه و سوء استفاده از دین اسلام برای افراطی‌گری و خشونت اشاره کرد و گفت: این اقدامات باعثشده که توجه جهانیان ازمسایلی نظیر دفاع از مظلومان و مستضعفان، مقابله با فقر، آوارگی و گرسنگی به تروریسم، سوق یابد.

سفیر فلسطین با تأکید بر ضرورت همزیستی مسالمت‌آمیز ابناء بشر به موضوع فلسطین و آزادسازی سرزمین‌های اشغالی اشاره و اظهار امیدواری کرد: گام‌های عملی برای احقاق حقوق و استقلال ملت فلسطین برداشته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز