خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در دیدار با معاون دوم رئیس جمهور افغانستان:

امنیت و توسعه افغانستان را امنیت و توسعه ایران می‌دانیم

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۱۱۷

امنیت همه جانبه در افغانستان از فعالیت موثر در حوزه توسعه می‌گذرد و اگر توسعه با تمام قوا در افغانستان شروع شود، خود به خود امنیت همراه توسعه خواهد آمد.

معاون اجرایی رئیس‌جمهوری در جریان سفر یک روزه به افغانستان در دیدار با معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از هیچ کمکی به کشور افغانستان دریغ نخواهد کرد، تأکید کرد: امنیت و توسعه پایدار افغانستان را به منزله امنیت و توسعه پایدار ایران می‌دانیم.

به گزارش ایلنا، محمد شریعتمداری در دیدار با " سرور دانش "، شرایط فعلی برای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با افغانستان را بیش از هر زمانی مهیا دانست و با ابراز خرسندی از ایجاد دولت وحدت ملی در افغانستان، خاطرنشان کرد: خوشحالیم که مسیر خوبی برای تثبیت کابینه وحدت ملی در افغانستان سپری شده است.

معاون اجرایی رئیس جمهوری، شرایط با ثبات را عامل کمک‌کننده به توسعه همه جانبه افغانستان دانست و افزود: امنیت همه جانبه در افغانستان از فعالیت موثر در حوزه توسعه می‌گذرد و اگر توسعه با تمام قوا در افغانستان شروع شود، خود به خود امنیت همراه توسعه خواهد آمد.

شریعتمداری با ابراز امیدواری نسبت به انعقاد تفاهم‌نامه سه جانبه بین ایران، پاکستان و افغانستان در حوزه ترانزیت، به توانمندی‌های فنی - مهندسی ایران اشاره کرد و با تاکید بر توسعه همکاری‌های دانشگاهی و تکنیکی بین دو کشور، گفت: ایران تجربیات خوبی در زمینه آموزش مهارت‌های فنی دارد و آماده حمایت از ایجاد مراکز آموزشی مهارتی در این کشور است.

شریعتمداری همچنین با اعلام آمادگی برای پذیرش بیماران خارجی بخصوص افغانستانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تخصصی ایران، ادامه داد: توریسم زیارت نیز از مشترکات دو کشور است که می‌تواند امکان توسعه روابط در حوزه گردشگری را ایجاد کند.

معاون اجرایی رئیس جمهوری با اشاره به توانمندی‌های ایران در حوزه انرژی‌های نوین و انرژی‌های پاک، افزود: آمادگی همفکری و همکاری با افغانستان در زمینه این نوع انرژی‌ها وجود دارد تا این کشور دوست و برادر با استفاده از ظرفیت‌های موجود به خودکفایی برسد.

شریعتمداری، افغانستان را مهد علم و فرهنگ و خاستگاه عرفا و دانشمندان شهیر دانست و یادآور شد: اشتراکات فرهنگی ایران و افغانستان، دو ملت را به هم پیوند داده و دین، کتاب، آئین و پیامبر مشترک بین ما زمینه را برای تحکیم هر چه بیشتر روابط آتی دو کشور مهیا ساخته است.

سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان نیز در این دیدار با بیان اینکه " شرایط فعلی روابط ایران و افغانستان را بسیار عالی می‌دانیم "، به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی افغانستان اشاره کرد و گفت: معیار رابطه دو کشور بیشتر همکاری‌های اقتصادی و در سطح دوم همکاری در زمینه مسائل سیاسی و امنیتی است.

وی با اشاره به تحصیل ۳۰۰ هزار دانش‌آموز و چند هزار دانشجوی افغانستانی در مراکز آموزشی ایران، خاطرنشان کرد: یکی از اولویت‌های افغانستان در ارتباط با ایران، روابط فرهنگی و استفاده از تجارب علمی ایران است.

معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان همچنین در بخش دیگر سخنانش بر لزوم همکاری کلیه کشورهای منطقه برای مبارزه با مواد مخدر، تروریسم و افراطی گری تاکید کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز