خبرگزاری کار ایران

در نامه اساتید دانشگاه کازرون به رییس‌جمهور مطرح شد؛

کازرون ظرفیت تقسیم دوباره را ندارد/ کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای شناسایی عناصر متخلف تشکیل شود

asdasd
کد خبر : ۶۲۷۳۰۳

جمعی از اعضای هیأت علمی و استادان کازرونی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران، در نامه ای به رییس جمهور مخالفت آشکار خود را با هرگونه طرحی برای تجزیۀ شهرستان کازرون به دلایل تخصصی، علمی و قانونی اعلام کردند.

به گزارش ایلنا،متن نامه به این شرح است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

با سلام،

احتراما، ما جمعی از اعضای هیأت علمی و استادان کازرونی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران، با توجه به چالش‌های اجتماعی و امنیتی پیش آمده در شهرستان کازرون، بدین وسیله مخالفت آشکار خود را با هرگونه طرحی برای تجزیۀ شهرستان کازرون به دلایل تخصصی، علمی و قانونی ذیل اعلام می‌نماییم:

1. براساس قوانین و مقررات موجود، جداسازی زادگاه نماینده کنونی کازرون از این شهرستان و تبدیل آن به شهرستانی جدید، فاقد معیارها و شاخصه‌های کارشناسی و قانونی لازم است. در واقع شهرستان کازرون با درجه تراکم 7/62 نفر در کیلومتر مربع، شهرستانی با تراکم بالا به شمار می‌رود. براساس تبصرۀ یکم قانون تقسیمات کشوری، حداقلّ جمعیت لازم برای تاسیس شهرستان جدید 120 هزار نفر و در صورت تراکم متوسط، حداقل 80 هزار نفر است. در حالی که منطقۀ موضوع طرح مورد بحث، در حالت حداکثری فاقد حد نصاب جمعیت لازم برای ایجاد شهرستان جدید است. از سوی دیگر، طرح پیشنهادی فاقد نقشه هندسی منظم است که این امر به نوبه خود خدمات‌رسانی دولتی در آینده را بسیار پرهزینه خواهد کرد. افزون بر این، فاصله منطقه مورد بحث تا مرکز فعلی شهرستان کمتر از 20 کیلومتر می‌باشد. در این فاصله بسیار کوتاه ایجاد دو شهرستان مجزا فاقد توجیه کارشناسی به نظر می‌رسد.

2. ایجاد هرگونه تغییر در مرزهای جغرافیایی شهرستان با مخالفت گسترده، پیوسته و حداکثری مردم شهرستان همراه بوده است. این مخالفت‌ها طی چندین نوبت از طریق برگزاری جلسۀ نخبگان شهرستان با کارشناسان وزارت کشور در تهران و شهر کازرون، ارسال طومارهای جداگانه به وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری و در نهایت چندین نوبت اعتراضات خودجوش همۀ اقشار و جناح‌های سیاسی و فرهنگی در مرکز شهرستان اعلام شده است. در یکی از آخرین دور این اعتراضات، مردم کازرون از 27 فروردین ماه سال جاری به مدت 5 روز متوالی، با برگزاری تجمع خودجوش و مسالمت‌آمیز و بیش از 20 هزار نفری، با رعایت موازین قانونی مخالفت قاطعانه خود را با هرگونه طرحی برای تجزیه شهرستان اعلام کردند. با این حال عدم پاسخ روشن به خواست مردم برای لغو کامل طرح تجزیه، و در نهایت شکل گیری برخی گمانه‌زنی‌ها و اخبار غیررسمی به دلیل تداوم ابهام در وضعیت شهرستان کازرون به شروع دوباره اعتراضات در 26 اردیبهشت ماه منجر شد. این اعتراضات با وجود مسالمت‌آمیز بودن در مراحل اولیه با برخی برخوردهای امنیتی به خشونت انجامید که در نتیجه شوربختانه شاهد جان باختن و مجروح شدن شماری از شهروندان کازرونی بودیم.

3. حوزۀ فرهنگی و تمدنی شهرستان تاریخی کازرون، جایگاهی ویژه و ریشه‌ای عمیق در فرهنگ، زبان، هنر و تمدن دیرین و درهم تنیدۀ جنوب ایران دارد. بی تردید چندپاره کردن این حوزه، خسارت‌های فراوان فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را در پی خواهد داشت. متاسفانه تاکنون این حوزۀ تمدنی پیش و پس از انقلاب اسلامی، چندین نوبت تقسیم شده و چند شهرستان از دل آن جدا شده است. در حال حاضر به دلیل محدودیت قابل توجه مساحت سرزمینی، به هیچ وجه ظرفیت تقسیم دوباره را ندارد. شایان ذکر است شهرستان تاریخی کازرون که روزگاری از وسیع‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان‌های  استان فارس بود، هم اکنون به مساحت 4046 کیلومتر مربع کاهش یافته و قابلیت کوچک‌تر شدن بیشتر را دارا نیست.

4.   با توجه به مبنای قومی و طایفه‌ای طرح جداسازی، از آنجا که شهرستان کازرون به لحاظ ژئوپولیتیکی دارای اقوام مختلف در نواحی گوناگون است، پیگیری طرح فعلی تجزیه شهرستان کازرون، در دراز مدت زمینه ایجاد تنش‌های قومی و امنیتی را نه تنها دراین منطقه، بلکه در دیگر نقاط استان و کشور ایجاد خواهد کرد. پیامدهای منفی بلند مدت این اقدام می تواند تا دهه‌ها ادامه داشته باشد. در روزهای گذشته تنها شاهد بخشی از این پیامدهای زیانبار بودیم.

5.  بخشی از طرح ناپختۀ کنونی شامل مناطق حفاظت‌شده "ارژن ـ پریشان" است که در کنوانسیون‌های بین‌المللی به ثبت رسیده است و توان ثبت به عنوان یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره را دارد. بدیهی است تقسیم منطقۀ شناخته‌شدۀ بین المللی، به ایجاد مدیریت دوگانه و به تبع، مشکلات زیست‌محیطی جبران ناپذیری در این منطقه منجر خواهد شد.

6. مستحضرید که ایجاد یک منطقه جدید نباید به تخریب بن‌مایه‌های اساسی شهرستان مادر منجر شود. متاسفانه در صورت اجرایی شدن این طرح، خسارت های مادی و معنوی بسیاری به کلّیت شهرستان کازرون وارد خواهد شد.

جناب آقای رییس جمهور!

با توجه به دلایل مطرح شده و لحاظ شرایط بسیار نامناسب کنونی، ما اعضای هیأت علمی و اساتید کازرونی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی ایران، دو خواسته روشن را تکرار می‌کنیم:

نخست، ضمن اعلام مخالفت قاطع خود با هرگونه طرحی در ارتباط با تقسیم و تجزیۀ شهرستان کازرون، خواستار لغو کامل طرح ناپخته و خسارت‌بارکنونی هستیم. جناب آقای رئیس جمهور اجازه ندهید در شرایطی که در جهان، پیوسته بر ادغام اجتماعی و یکپارچگی و همگرایی تاکید می‌شود به تقسیمات ناموجه در کشور دامن زده شود. کمک کنید تا همه مردم بزرگوار منطقه دوست و برادر در کنار  یکدیگر بمانند. اجازه ندهید باب نامبارکی در کشور گشوده شود تا هر کس با نمایندگی از بخشی شعار استقلال و جداسازی و تشکیل شهرستان جدید سر دهد و مایه اتلاف منابع و سرمایه‌های کمیاب کشور شود.

دوم، نتیجه طرح تقسیم کارشناسی نشده شهرستان کازرون تا کنون، ایجاد فضای بی‌اعتمادی فزاینده میان شهروندان کازرونی و مسئولان کشوری، ایجاد زمینه کینه و دشمنی بین بخشهای شهرستان و مرکز، گسترش فضای امنیتی، سوء استفاده بیگانگان از اعتراض قانون­مدارانه بوده است. نیاز ضروری و فوری است هیأتی عالی رتبه از سوی جناب عالی به منطقه اعزام شود و ضمن دیدار با مردم و اعتمادسازی صادقانه از آسیب دیدگان و خانواده‌های آنان بویژه خانواده‌های داغدار دلجویی شود تا اعتماد گسسته، ترمیم گردد. به نظر ما ضرورت تام دارد با هدف پیگیری موضوع و شناسایی عناصر متخلف، کمیته‌ای حقیقت‌یاب تشکیل شود و نتیجه تحقیقات آن هرچه زودتر به آگاهی مردم عزیز منطقه و کشور برسد.

امضاکنندگان نامه:

  1. دکتر احمد آذری، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  2. دکتر ابراهیم ابراهیمی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه اراک، مدیر کل رسیدگی به شکایات وزارت علوم، تحقیفات و فناوری
  3. دکتر حسین اسکندری، دانشیار دانشکده مهندسی دانشگاه خلیج فارس، رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان بوشهر و رئیس انجمن نانو فناوری ایران شعبه استان بوشهر
  4. دکتر زهرا افتخار حسینی، عضو هیات علمی و مدیر گروه زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر
  5. دکتر مرضیه افروزنده، متخصص پوست و مو و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
  6. دکتر الله خواه، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
  7. دکتر جمال الدین الوانی، استادیار، عضو هیئت علمی و رییس دانشگاه آزاد کازرون
  8. مهندس جمشید امیرعضدی، مدرس دانشگاه و معاون پیشین دانشگاه آزاد کازرون
  9. دکتر ابوذر بازیاری، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  10. دکتر محمد بحرانی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تهران
  11. دکتر علیرضا بخشایش، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
  12. دکتر زهرا بنیادی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی )ره( قزوین
  13. دکتر کاظم پدیدار، استادیار دانشگاه
  14. دکتر مریم پرهیزکاری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
  15. دکتر رضا پولادی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، رئیس سابق دانشگاه سلمان کازرون
  16. دکتر نصراله پیرانی، دانشیار علوم دامی، معاون مالی و پشتیبانی دانشکده کشاورزی دانشگاه شهرکرد
  17. دکتر محمدحسن پیروی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
  18. دکتر علی تن، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و سوره تهران، معاونت اداره کل قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  19. دکتر بهمن توفیقی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
  20. دکتر جهانبخش ثواقب، استادیار و عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه لرستان
  21. دکتر اسحاق جلالیان، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور البرز
  22. پروفسور عبدالرضا حاجی‌پور، استادتمام و عضو هیئت علمی بخش شیمی دانشگاه اصفهان و دانشگاه ویسکانسین آمریکا
  23. دکتر غلامحسین حبیبی، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  24. دکتر اسماعیل حسام الدینی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
  25. دکتر اسفندیار دشمن زیاری، استادیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر، رئیس دپارتمان مدیریت بازرگانی واحد الکترونیکی
  26. دکتر حسن دهقانی، رییس مرکز مطالعات دانشگاه شیراز
  27. مرتضی دهقانی، کاندیدای دکتری، مدرس ادبیات انگلیسی، دانشگاه واترلو کانادا
  28. دکتر محسن دهقانی، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  29. دکتر محمد جواد دهقانی، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شیراز
  30. دکتر قاسم رضائیان، عضو هیئت علمی دانشگاه و معاون سازمان دامپزشکی
  31. دکتر عباس رضائیان، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  32. دکتر بهزاد رضوی‌فرد، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه حقوق جزا و جرم شناسی و معاون پژوهشی سابق دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی تهران
  33. حسین رضوی‌فرد، کاندیدای دکتری، مدرس پژوهش هنر دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 38 تهران، عضو کمیته برنامه ریزی درسی دانشگاه های جامع علمی کاربردی
  34. دکتر علی روانستان، مدرس دانشگاه علوم قرآنی، علمی کاربردی و مرکز آموزشی شهید پشاپو شیراز
  35. دکتر محمدهاشم رهنما، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد داراب
  36. دکتر ابراهیم زالزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
  37. دکتر فرزانه زالزاده، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان کازرون
  38. دکتر سمیه زیاری، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد قزوین
  39. پروفسور کرامت الله زیاری، استادتمام برنامه ریزی شهری و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، رییس قطب علمی برنامه ریزی وتوسعه پایدار دانشگاه تهران
  40. دکتر علی سازمند، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
  41. دکتر رسول سبحانی، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
  42. دکتر محمد سلیمانی مهرنجانی، دانشیار و عضو هیئت علمی برنامه ریزی شهری دانشگاه خوارزمی تهران
  43. دکتر ملک سلیمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه اراک
  44. دکتر لیلا شاملی، استادیار و عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
  45. مهندس محسن شعبانیان، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه سلمان فارسی کازرون
  46. دکتر محسن شفیعی سیف آبادی، عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اردکان
  47. دکتر محمدرضا شمس الدینی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  48. دکتر محمد علی شهریاری، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
  49. طاهر شیخ الحکمایی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
  50. عماد الدین شیخ الحکمایی، پژوهشگر موسسه باستان شناسی دانشگاه تهران
  51. دکتر عبدالرسول صادقیان، متخصص گوش حلق و بینی و مدرس دانشگاه آزاد در تهران
  52. مهندس منصور صالح پور، مدرس دانشگاه سلمان فارسی و رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی کازرون
  53. دکتر سید جمال‌الدین طبیبی، استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران و مدیر گروه مدیریت بهداشت و درمان دانشگاه آزاد اسلامی
  54. دکتر عباس عاشوری نژاد، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر
  55. دکتر محمد عارف، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز، رئیس سابق دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اراک و هیات رئیسه انجمن انسان‌شناسی ایران
  56. دکتر محسن عباسی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  57. دکتر احد علیایی، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  58. دکتر یاسر علیجانی، عضو هیئت علمی گروه عمران دانشگاه آزاد کازرون
  59. داوود عطایی، استادیار و عضو هیات علمی گروه صنایع غذایی دانشگاه آزاد کازرون
  60. دکتر علی‌رضا عطایی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  61. دکتر کبری غلامی، استادیار ریاضی کاربردی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر، رئیس انجمن های علمی، ادبی و هنری
  62. دکتر غریب فاضل نیا، دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی روستایی و عضو هیئت علمی دانشگاه زابل، رئیس دانشکده آب و خاک دانشگاه زابل
  63. مهندس نعمت اله فرخ شاد، مدرس دانشگاه آزاد سپیدان، سرپرست پروژه های ساختمانی وزارت نفت
  64. دکتر فرشاد فرشته حکمت، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
  65. دکتر عبدالرسول فروتن، عضو هیئت علمی پژوهشکده تحقیق و توسعه علوم انسانی سمت، معاون مدیریت پژوهشی سمت
  66. دکتر ابراهیم فیوضات، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران
  67. دکتر علی کظیمی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  68. وحید گلستان، استاد دانشگاه هنر سوره تهران
  69. دکتر سروش مدبری، استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده زمین‌شناسی دانشگاه تهران و رئیس انجمن زمین‌شناسی ایران
  70. دکتر محمدحسین مرحمتی زاده، استادیار علوم دامی، عضو هیئت علمی و معاونت دانشگاه آزاد اسلامی کازرون
  71. دکتر حسین مصلایی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  72. پروفسور علی محمد موذنی، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
  73. دکتر سید محمدعلی موسوی زاده، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد
  74. دکتر ایمان میرزاده، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اراک
  75. دکتر سید محمد باقر نجفی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه
  76. دکتر لیلا مفتون آزاد، استادیار و عضو هیئت علمی گروه شیمی فیزیک دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  77. دکتر سید ایوب نجیبی، استادیار و عضوهیات علمی دانشگاه آزاد بوشهر
  78. دکتر رحیم نوبهار، عضو هیئت علمی دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران
  79. دکتر اردوان نوروزی، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  80. دکتر احمد نیکنام، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت تهران
  81. دکتر رهام والی، استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد کازرون
  82. دکتر صدیقه هاشم نیا، دانشیار و عضو هیات علمی، رئیس دانشکده علوم پایه دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  83. سیدشاکرهاشمی، استاد یار و عضو هیات علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه خلیج فارس بوشهر
  84. دکتر سید ناصر هاشمی، استادیار و عضو هیئت علمی گروه زمین شناسی دانشگاه دامغان
  85. دکتر رضا مظفری، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون
  86. دکتر اسماعیل معرف، متخصص بیوشیمی پزشکی و مدرس دانشگاه آزاد در تهران
  87. دکتر ابوطالب مهندس، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
  88. دکتر فتانه یزدانی، استادیار و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور شیراز
  89. دکتر علیرضا یزدانی، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه، مشاور وزیر کشاورزی
  90. دکتر علی یزدانی، استادیار و عضو عیئت علمی دانشگاه آزاد کازرون

 

رونوشت:

  • دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای
  • دفتر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، جناب آقای دکتر علی لاریجانی
  • دفتر معاونت اول ریاست محترم جمهوری، جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری
  • دفتر هیئت مرکزی وزیران و نهاد ریاست جمهوری
  • دفتر وزیرمحترم اطلاعات، جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید محمود علوی
  • دفتر وزیرمحترم کشور، جناب آقای دکتر عبدالرضا رحمانی فضلی
  • دفتر مجمع نمایندگان استان فارس در مجلس شورای اسلامی
  • دفتر نماینده مردم شریف شهرستان کازرون در مجلس شورای اسلامی، جناب آقای حسین رضازاده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز