خبرگزاری کار ایران

بررسی بازار انحصاری تبلیغات صدا و سیما:

آیا صدا و سیما هم از شورای رقابت تمکین می‌کند؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۰۱۳

تا زمانی که بانک‌ها و شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی از پول مردم چنین هزینه‌های نجومی را به صدا و سیما می‌پردازند، شرکت‌های خصوصی که برای حیاتشان به تبلیغات تلویزیونی وابسته‌اند، چاره‌ای به جز دست و پا زدن در ین بازی ندارند.

ایلنا: در قانون آمده که شورای رقابت وظیفه تعیین تعرفه کالاهای انحصاری را دارد، فارغ از آنکه تولید خودرو در کشور را موضوعی انحصاری بدانیم یا خیر، فعالیت‌هایی نیز هستند که انحصاری بودن آنها بر کسی پوشیده نیست و از آن جمله می‌توان به تبلیغات بازرگانی صدا و سیما اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در زمان نبود رقیب برای تبلیغات تلویزیونی و انحصار صدا و سیما و هنگامی که تعرفه‌های پخش آگهی نیز توسط خود این سازمان تعیین می‌شود با نگاهی به قوانین " تسهیل رقابت و منع انحصار " می توان مصادیق آن را نمونه سوء استفاده از وضعیت اقتصادی مسلط قلمداد کرد.

از نکات جالب در قراردادهای صدا و سیما، عدم اشاره به تعرفه‌ای مشخص برای پخش آگهی است و صرفاً در بندی از قرارداد اختیار تعیین و تغییر تعرفه در هر زمان به صدا و سیما داده شده و حق اعتراض نیز از صاحبان آگهی سلب شده است.

یعنی اختیار قیمت گذاری بر روی خدماتی کاملاً انحصاری که بسیاری از فعالان اقتصادی کشور برای حیات خود به آن وابسته هستند در اختیار خود ذینفع است!

این در حالی است که فعالان اقتصادی از پخش آگهی در شبکه‌های ماهواره ای فارسی زبان منع شده اند.

در همین زمینه یکی از فعالان اقتصادی با اشاره به وابستگی کسب و کار خود به تبلیغات صدا و سیما، قیمت های نجومی تبلیغات را در این رسانه از آفت‌های رونق فعالیت های بخش خصوصی دانسته و می گوید که صدا و سیما قراردادهای خود را به نحوی تنظیم می‌کند که حتی اگر آگهی شما در برنامه‌ای یا ساعتی به غیر از زمان مورد درخواستتان پخش شود، باز هم ملزم به پرداخت هزینه پخش آگهی خواهید بود. یعنی هزینه اشتباه کارکنان صدا و سیما را هم باید صاحبان آگهی بپردازند!

وی در رابطه با آفت‌های این انحصار گفت: اخیراً بنا بر تصمیم سلیقه‌ای یکی از مدیران بازرگانی صدا و سیما ۵ ماه است که بدون دلیل موجه و به نحوی غیرقانونی یکی از شرکت ها را تحریم کرده اند و آگهی‌هایش را پخش نمی‌کنند که همین موضوع کاهش شدید درآمدی را برای آن شرکت به دنبال داشته و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به زودی موجب اختلال در پرداخت تعهدات و حقوق پرسنل آن مجموعه خواهد شد. "

وی اظهار کرد: تا زمانی که بانک‌ها و شرکت های دولتی و نیمه دولتی از پول مردم چنین هزینه‌های نجومی را به صدا و سیما می پردازند، شرکت‌های خصوصی که برای حیاتشان به تبلیغات تلویزیونی وابسته اند، چاره‌ای به جز دست و پا زدن در این بازی ندارند.

وی با اشاره به لزوم نظارت بر این انحصار از شورای رقابت خواست تا با ورود به این موضوع شرایط را برای تسهیل رقابت عادلانه و کنترل وضعیت موجود فراهم نماید.

وی تصریح کرد: " شورای رقابت می تواند با ورود به موضوع و بررسی تعرفه‌ها و قراردادهای اداره بازرگانی صدا و سیما، شرایطی را فراهم کند تا صدای بخش خصوصی نیز شنیده شده و از اقدامات یکجانبه در یک رسانه انحصاری جلوگیری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز