خبرگزاری کار ایران

چرا پایتخت نوروزی همچنان پیروز است؟ / تکرار /

asdasd
کد خبر : ۱۵۶۶۸۰

بی شک پایتخت یکی از پر مخاطب ترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ سیما است که درصد رضایت قابل توجهی را به دست اورده و خوشبختانه آمارها نشان می دهد که توانسته این درصد رضایت را همچنان حفظ کند.

ایلنا: برای سومین بار است که مجموعه تلویزیونی پایتخت، میهمان نوروزی خانه های ایرانی شده. اما جالب است که هنوز مردم پایتخت را دوست دارند. به یقین این علاقه و اشتیاق اتفاقی نیست و باید پازلهایی در کنار هم قرار گرفته باشند که پایتخت را همچنان محبوب دلها کرده باشد. پازلهایی که در فیلمنامه و در کارگردانی و بازی ها به خوبی در کنار هم قرار گرفته اند.

در فیلمنامه:

در پایتخت به بهترین وجه ممکن درام و کشمکشهای درام تحقق پیدا می کند. داستان اصلیبه بهترین وجه ممکن در پیرنگ ها و خرده پیرنگها به موازات هم پیش می رود.

پرسوناژها از تیپ فاصله گرفته اند و تغییر کرده اند و می توان گفت که دیگر تبدیل به شخصیت شده اند. مردم با تک تک شخصیتها(مخصوصا پرسوناژهای اصلی) ارتباط خوبی برقرار کرده اند و گرچه گاه به آنها می خندند اما در عین حال با آنها در مشکلات و گره هایی که سر راهشان قرار گرفته همزاد پنداری می کنند.

گره ها و پیچشهای داستانی در پایتخت ۳ حتی از پایتختهای قبلی نیز پخته تر شده است و به نظر می رسد تیم نویسندگان به سرپرستی محسن تنابنده همه تلاش خود را کرده اند که اعتبار پایتخت در قلبهای مردم باقی بماند.

در کارگردانی:

سیروس مقدم اینبار هم مانند پایتخت ۲، دوربین سبکی را انتخاب کرده تا بتواند در میزانسن، راحت دوربین را با کشمکشهای داستان و احساسات کارکترها هماهنگ کند.

او اینبار در انتخاب نماهای هیجانی، دوربین را حتی از دو مجموعه قبل هم اگزجره تر به کار گرفته تا بتواند تماشاگرش را بیشتر وادار به خنده یا هیجان کند.

مقدم هر چه می گذرد بیشتر تلاش می کند تا از طریق نشان دادن نماهای کاملا باز طبیعت نیز ضمن خنداندن، اوقات فرحبخشی را در ایام نوروز برای مخاطبش فراهم کند.

در بازی ها:

بازی های این مجموعه کیفیت خود را حفظ کرده اند. هم مردم همچنان از دیدن بابا پنجعلی لذت می برند و هم از نقی، ارسطو و تکه کلامهایش نیز همچنان برای مردم لذت بخش است. گرچه در نظر نخست موجب می شود تا آنها همچنان تیپ به نظر برسند اما برای مثال ارسطو دیگر ارسطوی پایتخت یک و حتی پایتخت دو نیست. تکه کلامها هم با توجه به سفرهای خارج از کشور او تغییر کرده و در پی انتقال مفهومی در قالب طنز به تماشاگر خود است.

بی شک پایتخت یکی از پر مخاطب ترین مجموعه های تلویزیونی تاریخ سیما است که درصد رضایت قابل توجهی را به دست اورده و خوشبختانه آمارها نشان می دهد که توانسته این درصد رضایت را همچنان حفظ کند و این هم برای صدا و سیما و هم برای مخاطبان رسانه ملی رضایت بخش است.

یادداشت از: علی عباسی

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز