خبرگزاری کار ایران

درنشست نقد و بررسی «خندوانه» مطرح شد:

برنامه‌ای موفق است که بتواند مخاطب عام را درگیر کند

asdasd
کد خبر : ۲۰۰۷۸۱

بعضی مدیران فکر می‌کنند برنامه موفق، برنامه ای است که مردم از تماشای ماهواره دست بردارند و به تماشای برنامه‌های صدا و سیما بنشینند، در حالی که این تفکر انفعالی است

نشست نقد و بررسی برنامه تلویزیونی خندوانه با حضور حجت الاسلام محمدرضا زائری، محمدرضا شهیدی فر، علی درستکار و رامبد جوان، کارگردان و مجری برنامه طنز خندوانه در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش ایلنا، حجت الاسلام محمدرضا زائری، کار‌شناس فرهنگی - مذهبی در این نشست گفت: در پیام‌های تبریک رهبری انقلاب یک جمله همیشه مشترک است: از اینکه دل مردم ایران را شاد کردید، متشکرم.
وی افزود: اگر از این منظر به این مجموعه نگاه کنیم، خندوانه توانست در شرایطی که مردم با پاره‌ای مسائل اقتصادی و اجتماعی رو به رو هستند، ‌شادی را به میان مردم آورده و از این جهت تزریق شادی در جامعه، کاری ارزشمند است.
این نویسنده و فعال رسانه‌ای با بیان اینکه مجموعه‌هایی مانند خندوانه توانسته خانواده‌ها را دور هم جمع کنند، ادامه داد: یکی از دلایل ارزشمندی مجموعه‌های موفق این است که می‌توانند خانواده‌ها را دور هم جمع کنند. متاسفانه عوامل بسیاری برای جدایی خانواده‌ها وجود دارد، از درگیری‌های شخصی گرفته تا رسانه‌های مجازی و اینترنت و… اما در این میان اگر بتوان با برنامه‌ای موفق خانواده‌ها را دور هم جمع کرد، اتفاقی مبارک افتاده است.
نویسنده کتاب «نمایندگی مجاز» با اشاره به یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این مجموعه گفت: واکنش افراد خانواده بعد از مجموعه‌های طنز فاخر نیز بسیار مهم است و در روابط خانوادگی موثر است. اینکه پس از تماشای چنین مجموعه‌هایی اعضای خانواده به هم لبخند بزنند، پدر مهربان‌تر به فرزندانش نگاه کند و… نیز نکته ارزشمند دیگری است که نباید آن را نادیده گرفت.
وی تاکید کرد: برخی از برنامه سازان وقتی صحبت از برنامه‌های ویژه یا طنزهای فاخر می‌شود، فکر می‌کنند منظور برنامه‌هایی است برای مخاطبان فرضی، خیالی یا گروهی نخبه. در حالی که برنامه‌ای موفق است که بتواند مخاطب عام را درگیر کند.
زائری ادامه داد: مخاطب عادی اصل است و جذب آن‌ها اهمیت وی‍ژه‌ای دارد. خندوانه توانسته است برای این مخاطب ارزشمند که بدنه جامعه را می‌سازد، برنامه قابل توجه و قابل احترام بسازد.
این فعال فرهنگی در ادامه با تاکید بر اینکه تلویزیون باید موضع فعال داشته باشد، توضیح داد: برخی مدیران فکر می‌کنند اهمیت برنامه‌های موفق این است که باعثمی‌شوند مردم از تماشای ماهواره دست بردارند و به تماشای برنامه‌های صدا و سیما بنشینند. این دیدگاه کاملا موضعی انفعالی است که برنامه جذاب و قوی بسازیم تا مردم ماهواره نبینند.
وی اضافه کرد: اتفاقا برعکس؛ من معتقدم که باید صدا و سیما باید موضع فعال داشته باشد، نه انفعال.
وی در ادامه با تاکید بر این مطلب که خنده از ارزش‌های دینی و اخلاقی است، افزود:. ما درباره شادی مومن روایات بسیاری داریم از جمله اَلمُؤمِنُ بَشرُهُ فی وَجِهِهِ وَحُزنُهُ فی قَلبِهِ شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است. یک نمونه عینی آن هم حضرت علی(ع) است که به احترام مخاطبش همیشه خندان بود. بالا‌ترین ارزش و فضیلت این است که بتوانیم دیگران را شاد کنیم. شاد کردن دیگران ارزش دارد و برنامه خندوانه توانسته این مهم را انجام دهد.

• خندوانه یکی از دینی‌ترین برنامه‌های تلویزیون است
محمدرضا شهیدی فر، مجری و کار‌شناس، می‌ه‌مان دیگر این نشست بود. وی با اشاره به موفقیت خندوانه در جذب مخاطب گفت: من بدون اغراق خندوانه را بهترین و موفق‌ترین برنامه ماه‌ها و حتی سال‌های اخیر تلویزیون می‌دانم؛ برنامه‌ای که بر اساس مختصات و استاندارد برنامه سازی‌های روز دنیا ساخته شده است.
وی ویژگی بارز دیگر این برنامه را جذب مخاطب در ماه اول نمایش خواند و گفت: به عقیده من کمتر برنامه‌ای در تاریخ تلویزیون وجود دارد که در یکی – دو ماه اول به این اندازه پربیننده شده باشد. آن هم در شبکه‌ای که تازه راه اندازی شده و هنوز بسیاری از مردم به آن دسترسی ندارند.
شهیدی فر به میهمانان این برنامه طنز نیز اشاره کرد و گفت: متاسفانه یک آسیب بزرگ در کشور ما این است که بسیاری از اهل سیاست و استادان دانشگاه و حتی عرف جامعه خندیدن را علی رغم اینکه بسیار در دین به آن تاکید شده، چندان شایسته نمی‌دانند. با این حال این برنامه توانسته است چهره‌های سیاسی و دانشگاهی بسیاری را دعوت کند.
این مجری و کار‌شناس سیما ادامه داد: نحوه اجرای این برنامه و میزان هنجارشکنی‌های اصولی آن به حدی بود که بسیاری از افراد سیاسی و دانشگاهی با کمال میل پذیرفتند در این برنامه حاضر شوند، رو به روی مجری توانمند آن بنشینند و هم بخندند و هم بخندانند.

• همه انسان‌های موفق طناز و شوخ طبع هستند
رامبد جوان، کارگردان و مجری برنامه خندوانه نیز در این نشست توضیحاتی را درباره این برنامه، ایده اصلی آن و ادامه مسیر خندوانه ارائه داد.
این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: ۱۳ سال پیش سو‍ژه خندوانه به ذهنم رسید و الان تازه به روی آنتن رفته است.
وی با اشاره به همکاری از نظرات منتقدان و کار‌شناسان حوزه رسانه گفت: پس از اینکه حدود ۱۶ برنامه روی آنتن رفت از آقای شهیدی فر خواستیم تا نظراتش را درباره برنامه به ما ارائه دهد. از او خواستیم به ما بگوید چه کنیم که کار جذاب‌تر شود.
جوان ادامه داد: اصلیترین پیشنهاد شهیدی فر هم به ما این بود که داخل استودیو باید جذاب‌تر و ارتباط با مخاطب داخل مفصل‌تر باشد. ما هم هشتاد درصد تمرکز را روی استودیو آوردیم.
وی افزود: از دیگر کار‌شناسان نیز نظرخواهی کردیم تا در ادامه مسیر موفق‌تر حرکت کنیم.
رامبد جوان با بیان اینکه اکنون با تمام قوا کار می‌کنیم، توضیح داد: قطعا در ادامه برنامه بهتر خواهد شد، اما این بدان معنا نیست که الان برخی آیتم‌ها یا برنامه‌ها را خرج نکردیم و می‌خواهیم بعدا رونمایی کنیم. الان هم با تمام قوا حرکت می‌کنیم و این برنامه تمام ظرفیت و توانایی ماست.
البته می‌دانیم که مسیر آینده هم باید تغییر کند و حدود آن را هم می‌دانیم، اما اینکه دقیقا مقصد ما کجاست، نمی‌دانیم.
این بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون افزود: در چنین برنامه‌هایی قطعا هر چه ارتباط ما با منتقدان، کار‌شناسان و مردم بیشتر باشد، برنامه نیز پخته‌تر خواهد شد.
رامبد جوان در ادامه در پاسخ به سوالی درباره معیارهای دعوت از میهمانان برای حضور در برنامه نیز گفت: ما معتقدیم همه آدم‌های موفق شوخ طبع هستند و قصدمان این است که این امر را به نمایش بگذاریم.
وی در خاتمه گفت: به خاطر همین هم هست که چهره‌های شناخته شده سینما و تلویزیون یا برگزیدگان ورزش تنها میهمانان ما نیستند و ما از همه افراد موفق دعوت می‌کنیم که میهمان برنامه باشند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز