خبرگزاری کار ایران

پس از ۲۶ سال، بچه‌های دهه ۶۰ با «خونه مادربزرگه» دیدار تازه کردند

asdasd
کد خبر : ۲۱۲۴۹۶

نمایشگاه ۵۰ سال پوستر تئا‌تر عروسکی و نمایشگاه عکس‌های حمید جبلی با عنوان «به یاد گذشته» پس از برگزاری در تئاترشهر و کاخ گلستان، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد.

دو نمایشگاه بخش جنبی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک پنجشنبه ۱۷ مهر با حضور حمید جبلی، مجید سرسنگی و ابراهیم حسینی در نگارخانه‌های زمستان و می‌رمیران خانه هنرمندان ایران افتتاح ‌شد.

به گزارش ایلنا، نمایشگاه ۵۰ سال پوستر تئا‌تر عروسکی و نمایشگاه عکس‌های حمید جبلی با عنوان «به یاد گذشته» پس از برگزاری در تئاترشهر و کاخ گلستان، در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در افتتاح نمایشگاه «به یاد گذشته» که در آن عکس‌های حمید جبلی از پشت صحنه سریال «خونه مادر بزرگه۲» به کارگردانی مرضیه برومند در سال ۱۳۶۷، به نمایش گذاشته شده بود، موسیقی این سریال نیز به همراه بخشی ازصدای عروسک‌ها پخش می‌شد که با استقبال تماشاگران همراه بود.

حمید جبلی در حاشیه افتتاح این نمایشگاه، درباره چگونگی برگزاری آن گفت: این عکس‌ها مربوط به حدود ۲۷ سال پیش است که از پشت صحنه برنامه تلویزیونی «خونه مادربزرگه» تهیه شده است. چرا اکنون به نمایش درآمده، به دلیل اینکه این‌ها در قالب برنامه بخش جنبی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی به نمایش گذاشته شده‌اند.

این هنرمند درباره نحوه انتخاب عکس‌ها، اظهار داشت: گزینش عکس‌ها را خودم و آقای ابراهیم حسینی، مسئول نمایشگاه، انجام دادیم و بیشتر می‌خواستیم عروسک گردان‌ها در عکس‌ها دیده شوند و ملاک خاص دیگری در انتخاب نداشتیم.

وی در پاسخ به اینکه چه شد که این نمایشگاه از تئا‌تر شهر به خانه هنرمندان منتقل شد، گفت: بخش پوس‌تر در کاخ گلستان بود که به دلایل مختلفی خیلی دیده نمی‌شد، حالا عکس‌های من که مهم نیست ولی پوسترهایی که از قدیم رو کردیم و آقای حسینی زحمت کشید آرشیو شخصی‌اش را در اختیار جشنواره قرار داد، بسیار ارزشمند هستند؛ بالاخره ۵۰ سال پوس‌تر تئا‌تر عروسکی ایران است و باید بیش از این‌ها دیده شود.

دبیر نمایشگاه‌های جنبی جشنواره نمایش عروسکی، درباره اینکه پیشنهاد خانم برومند بوده که پس از اتمام جشنواره، این دو نمایشگاه به خانه هنرمندان منتقل شود، افزود: بله پیشنهاد ایشان بود، حتی پیشنهاد خود خانم برومند بود که از عکس‌های پشت صحنه «خونه مادربزرگه» هم نمایشگاهی گذاشته شود، من معمولا از پشت صحنه‌ها عکس می‌گیرم، بالاخره امسال به پیشنهاد ایشان این نمایشگاه را ابتدا در تئاترشهر و در حال حاضر هم در خانه هنرمندان ایران برگزار کردیم.

وی درباره عکس‌های به نمایش درآمده در این نمایشگاه، گفت: این عکس‌ها نگاتیو هستند و به صورت سیاه و سفید عکاسی و چاپ شده‌اند. آن زمان هنوز عکاسی دیجیتال نبود.

این هنرمند عرصه‌های مختلف هنری در پاسخ به این سوال که آیا در برنامه «خونه مادربزرگه» صداپیشگی هم داشته‌اید، اظهار داشت: ‌ خیر من در این برنامه عروسک‌گردان بودم و در موقعیت‌های مختلف، عروسک‌های متفاوتی را در دست می‌گرفتم به عنوان مثال مخمل یکی از آن‌ها بود که من و طهماسب کار عروسک‌گردانی آن را بر عهده داشتیم.

همزمان با نمایشگاه حمید جبلی نمایشگاه عکس و پوس‌تر جشنواره تئا‌تر عروسکی نیز در نگارخانه زمستان خانه هنرمندان ایران، افتتاح شد. در این نمایشگاه عکس‌هایی از سیامک زمردی مطلق، ابراهیم حسینی، رضا موسوی، سید ضیاء صفویان و پوسترهایی از قباد شیوا، ابراهیم حقیقی، عباس سارنگ، کیانوش غریب‌پور، بهزاد غریب‌پور، ابولفضل همتی آهویی به نمایش گذاشته ‌شده است.

ابراهیم حسینی، رئیس انجمن عکاسان خانه تئا‌تر که مدیر اجرایی این نمایشگاه‌ها نیز هست درباره برگزاری نمایشگاه پوس‌تر تئا‌تر عروسکی، گفت: افتتاحیه جشنواره نمایش عروسکی با افتتاح نمایشگاه آقای جبلی و در تئا‌تر شهر برگزار شد. اما نمایشگاه عکس‌ها و پوسترهای نمایش عروسکی دو روز بعد در کاخ گلستان همراه با ضیافت شامی که خود هنرمندان و عکاسان در آن حضور داشتند، افتتاح شد. در این نمایشگاه ۳۵ عکس از تئاترهای عروسکی و۴۵ پوس‌تر از تاریخ این هنر در ایران به نمایش گذاشته شده است. طبیعتا پوستر‌ها خیلی متنوع‌تر از عکس‌ها هستند، ما در بخش عکس خیلی فقیر هستیم و عکاسان متاسفانه از این بخش خیلی استقبال نمی‌کنند.

حسینی با اشاره به همزمانی برگزاری این نمایشگاه‌ها با روز جهانی کودک، گفت: این بخش هر چه قوی‌تر باشد، به خصوص خود نمایش کودک قوی شود، به نفع همه است به هر حال کودکان نسل فردای ما هستند و ما باید در همه بخش‌ها به آن‌ها توجه کنیم. فکر می‌کنم باید خیلی بیشتر از این‌ها به این بخش توجه شود. به نظرم خود عکاسان هم یک مقدار کم کاری می‌کنند، شاید به دلیل مشکلات مالی است، به هر حال مهم‌ترین دغدغه من این است که در جشنواره دو سال بعد این اتفاق نیفتد و ما در زمینه عکس خیلی قوی‌تر عمل کنیم. امیدوارم دبیر بعدی جشنواره مثل خانم برومند که همت کردند و این نمایشگاه‌ها را برگزار کردند، پیگیر باشند.

وی در ادامه افزود: این نمایشگاه در کاخ گلستان خیلی دیده نشد و امیدواریم که اینجا خیلی بیشتر دیده شود. البته از نمایشگاه آقای جبلی در تئاترشهر خیلی خوب استقبال شد. این موقعیت‌ها را خانم برومند برای ما ایجاد کردند که خیلی موقعیت استثنایی است. امیدوارم این فعالیت‌ها ادامه پیدا کنند، عکاسان اگر بدانند که این جریان ادامه دارد و کار‌ها دیده می‌شوند و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند، مطمئنا ترغیب می‌شوند.

این هنرمند عکاس در پاسخ به اینکه ما اصلا به عنوان مثال طی دو سال آینده، تعداد قابل توجه‌ای نمایش عروسکی خواهیم داشت که بگوییم عکاسان در این زمینه کم کاری می‌کنند، گفت: این نکته بسیار مهمی است، در همین نمایشگاه هر چه عکس بود سعی شده جمع‌آوری شود اما همانطور که اشاره شد نمایش عروسکی به آن صورت وجود ندارد که عکاسان بخواهند عکاسی کنند، یا سالن‌ها مناسب نیست برای همین هم نمایش‌های صحنه‌ای و بزرگسال بخش عمده تئا‌تر ما را تشکیل می‌دهند. در نتیجه همین موضوع در این نمایشگاه کسانی که عکاسی کرده‌اند دغدغه شخصی داشته‌اند و به چند نمایش مشخص محدود شده‌اند.

وی با اشاره به فعالیت خانه عروسک، اظهار داشت: این نخستین بار است که یک دبیر گفته نمایشگاه می‌گذارد و گذاشته است و ما از این بابت خیلی سپاسگزاریم. در جشنواره‌ها مدیران معمولا قول‌های زیادی می‌دهند اما به آن‌ها عمل نمی‌کنند اما خانم برومند به حرف‌هایشان عمل کردند و قول داده‌اند که کتاب این آثار نیز چاپ شود که در این صورت کارمان کامل خواهد شد.

لازم به ذکر است، در جریان بازدید از افتتاح این نمایشگاه‌ها دکتر مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و رئیس تماشاخانه ایرانشهر برای در نوبت قرار دادن اجرای نمایش‌های عروسکی با کیفیت مناسب، در تماشاخانه ایرانشهر، اعلام آمادگی کرد.

گفتنی است، این دو نمایشگاه تا ۲۴ مهر در خانه هنرمندان دایر خواهد بود و علاقه‌مندان برای دیدن این آثار می‌توانند هر روز از ساعت ۱۳ تا ۲۰ به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی، باغ هنر، نگارخانه‌های زمستان و می‌رمیران خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز