خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

صرفه جویی پنج و نیم میلیاردی لیتری گازوئیل در قم – گرمسار

کد خبر : ۲۰۸۱۵۲

پروژه آزادراه قم - گرمسار یکی از مهمترین پروژه های کشور است که بخش عمده ای از ترافیک تهران را منحرف می کند و با توجه به اینکه این جاده یکی از محورهای مهم اتصال جنوب و جنوب غرب کشور به سمت شمال شرق کشور می باشد، محیط زیست تهران نیز مصون خواهد ماند و شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش مسافران خواهیم بود.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با افتتاح پروژه قم - گرمسار، در ۲۰ سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر گازوئیل صرفه جویی می شود بر استقرار دوربین های کنترل سرعت قبل از افتتاح پروژه تاکید و بیان کرد: باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم.

به گزارش ایلنا به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی که روز گذشته حین بازدید از پروژه در دست اجرای محور قم - گرمسار با اشاره به اینکه پروژه هم اکنون ۷۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و زمانبندی اجرای آن به صورت کامل رعایت شده است اظهارامیدواری کرد که در دهه فجر امسال به بهره برداری برسد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: پروژه آزادراه قم - گرمسار یکی از مهمترین پروژه های کشور است که بخش عمده ای از ترافیک تهران را منحرف می کند و با توجه به اینکه این جاده یکی از محورهای مهم اتصال جنوب و جنوب غرب کشور به سمت شمال شرق کشور می باشد، محیط زیست تهران نیز مصون خواهد ماند و شاهد صرفه جویی در مصرف انرژی و آسایش مسافران خواهیم بود.

آخوندی بیان کرد: با افتتاح این پروژه ۸۵ کیلومتر مسیر جنوب و جنوب غرب کشور به سمت مشهدالرضا و شمال شرق کاهش یافته و شاهد این خواهیم بود که یک و نیم ساعت خودروهای سواری و دو و نیم ساعت خودروهای باری و سنگین مسیری کوتاه تر نسبت به گذشته خواهند داشت که با افتتاح پروژه قم - گرمسار، طی ۲۰ سال آینده پنج و نیم میلیارد لیتر سوخت صرفه جویی می شود.

وی افزود: تصمیم وزارت راه و شهرسازی بر این است که هیچ پروژه‌ای بدون تکمیل موراد ایمنی تحویل نشود و در این پروژه ابتدا باید سیستم‌های مدیریت کنترل، خط کشی و سایر استانداردها تکمیل شوند و هرگاه این مهم صورت گرفت آنگاه تحویل سازمان راهداری خواهد شد و دوربین های کنترل سرعت باید قبل از افتتاح در جاده مستقر شود.

آخوندی ادامه داد: لازم است شرکت ساخت، پیمانکار و راهداری تیمی را برای تحویل آزاد راه قم گرمسار از هم اکنون تشکیل دهند و همه جوانب کار را آماده کنند.

توجه به ابعاد ایمنی، معماری و زیبایی جاده ها

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در مبحثمعماری و زیباسازی جاده و حریم و منظر آن هم باید اقدام لازم صورت گیرد؛ مشاور جاده و مشاور معماری باید هماهنگ با یکدیگر عمل کنند تا علاوه بر مسائل فنی، زیبایی جاده و آسایش مسافران هم تامین شود.

آخوندی با بیان اینکه باید مفهوم معماری راه را در دستور کار پروژه‌های راهسازی قرار دهیم افزود: فقط کف جاده نیست که اهمیت دارد بلکه مجموعه راه از همه ابعاد یعنی ایمنی، معماری و زیبایی مورد توجه قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به مفهوم معماری راه تاکنون توجهی نشده اظهار داشت: این اصطلاح باید در ادبیات وزارت راه و شهرسازی وارد شود.

وی همچنین در مورد مطالبات پیمانکاران اعلام کرد: با توجه به مصوبه هیئت دولت در خصوص تهاتر مطالبات پیمانکاران می‌توانیم در این پروژه هم این کار را انجام داده و برای پرداخت مطالبات قرارگاه در این پروژه مشکلی وجود ندارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی از هموطنان به صورت غیر قانونی وارد این جاده می‌شوند و از آن استفاده می‌کنند ‏به همین دلیل به پیمانکار اعلام کرده‌ایم تمام ورودی‌ها را به این مسیر که دوره کارگاهی خود را طی ‏می‌کند مسدود کند زیرا تمام مسئولیت‌ها تا زمانی که آزادراه تحویل سازمان راهداری نشده بر عهده ‏پیمانکار است. ‏

آخوندی در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدامات دولت در زمینه اجرای پروژه‌های آزادراهی بیان کرد: در ‏حال حاضر تمام پروژه‌هایی از این دست فعال شده‌اند و طی پنج ماهه نخست امسال بیش از ۵۰۰ ‏هزار تن آسفالت‌ریزی در طرح‌های مختلف داشته‌ایم. ‏
وی با بیان اینکه پروژه‌های دیگری را هم در همین راستا شروع کرده‌ایم، گفت: ۲۰۰ ‏کیلومتر از طرح آزادراهی حرم تا حرم ویژه اتصال قم به مشهد مقدس باقی‌مانده که به زودی عملیات ‏اجرایی این قسمت نیز شروع می‌شود. ‏

وی به طرح احداثکمربند جنوب غربی تهران و اتصال آن به محور قم - گرمسار نیز اشاره کرد و افزود: پس از تصویب این طرح در هیئت دولت آماده احداثاین کمربندی خواهیم بود تا به آزاد راه قم - گرمسار متصل شود.

محور قم - گرمسار ۱۵۲ کیلومتر طرح ریزی شده است که ۷۴ کیلومتر آن در محدوده قم، ۴۶ کیلومتر در محدوده استان تهران و ۳۲ کیلومتر آن در محدوده استان سمنان است. ۶۰ درصد از هزینه و اعتبار احداثاین آزادراه با اعتبار دولتی و ۴۰ درصد با اعتبار بخش خصوصی اجرا می شود. پیش بینی می شود در سال ۹۴، روزانه ۱۲ هزار تردد خودروی سبک و سنگین در این محور ثبت شود.

در این پروژه ۱۲ و نیم میلیون متر مکعب خاک برداری شده و یک میلیون متر مکعب آسفالت استفاده شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز