خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران خبرداد؛

۱۷۴ هزار دلار اجاره روزانه دکل های حفاری

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۶۹۶

معتقدم تمام کشورهایی صنعت دریایی قوی دارند اقتصاد خوبی هم دارند و می توان گفت بین رونق اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعت دریایی آنها ارتباط مستقیم وجود دارد.

رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در نشست خبری شانزدهمین دوره برگزاری نمایشگاه و همایش دریایی در بندرعباس با اشاره به حضور شرکت های خارجی در این دوره از نمایشگاه گفت: ‌این دوره از نمایشگاه هم مانند ثنوات گذشته با حضور بخش خصوصی ایرانی، ‌بخش دولتی و شرکت های خارجی برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پیمان مسعود زاده درباره چگونگی حضور شرکت های خارجی، اظهار کرد: ‌ به دلیل وجود تحریم ها شرکت های خارجی نمی توانند با نام تجاری خود در این همایش شرکت کنند اما قطعا این شرکت ها با نام شرکت ایرانی ثبت نام می کنند و امسال هم چندین شرکت خارجی اما با نام ایرانی در همایش حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به اقتصاد دریایی نیز گفت: معتقدم تمام کشورهایی صنعت دریایی قوی دارند اقتصاد خوبی هم دارند و می توان گفت بین رونق اقتصادی کشورهای پیشرفته و صنعت دریایی آنها ارتباط مستقیم وجود دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در حوزه صنعت دریایی در حال حاضر هیچ استراتژی وجود ندارد، گفت: ‌قطعا صنعتی که هم در اشتغال و هم در سلامت و هم در اقتصاد و هم در گردشگری تاثیر عمده ای دارد صنعت دریایی است اما متاسفانه در این صنعت بسیار مهم نه آمار و نه هیچ استراتژی وجود ندارد.

رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران با اشاره به نبود استراتژی شفاف و مشخص در صنعت دریایی، گفت: البته صنعت دریایی تنها به ساخت کشتی محدود نیست و این صنعت شامل شیلات، ‌صادرات و واردات، حمل و نقل، گردشگری، آموزش، اکتشاف در بستر دریا می شود اما هنوز هیچ استراتژی برای این صنعت تعریف نشده است یعنی ما نمی دانیم ساخت کشتی مسافری مزیت دارد یا ساخت شناور یدک کش، ساخت شناور آلاینده روب برای ما به صرفه تر است یا ساخت شناورهای تفریحی.

مسعودزاده با بیان اینکه دشمنان ما بهتر از ما به اقتصاد دریایی واقف هستند نیز گفت: جایگاه اقتصاد دریایی انقدر واضح و پررنگ است که تحریم های دریایی دقیقا از این صنعت شروع شده اند و این صنعت را نشانه گرفته اند چنانچه تحریم های بیمه ای، ‌تحریم های کلاس های رده بندی، ‌تحریم های جابجایی تورهای شرکت های کشتی رانی از اولین تحریم های غرب علیه ایران بود.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد جابجایی کالا از طریق دریا انجام می شود، اظهارداشت: ‌ متاسفانه با توجه به جایگاهی که صنایع دریایی در اقتصاد کشور دارد این صنعت هنوز در ذهن مسئولان جایی پیدا نکرده است.

رئیس کمیته کشتی سازی انجمن مهندسی دریایی ایران در پاسخ به این که چرا کشتی سازان به تعهدات خود در مقابل شرکت فلات قاره و نفت کش عمل نکردند و سفارش ساخت کشتی ها به تاخیر افتاده است، گفت: ‌ کشتی سازی مجموعه بسیار گسترده ای دارد از خرید تجهیزات تا منتاژ که با وجود تحریم ها نمی توان این پروسه را طی کرد.

وی با بیان اینکه شرایط امروز شرکت های کشتی ساز با ۱۰ سال گذشته بسیار فرق کرده است، گفت: ‌در حال حاضر تمرکز شرکت ها بر روی مهندسی پروژه و مهندسی خرید است و قطعا توان تولید با کیفیت بالا را داریم اما از این صنعت باید حمایت شود و هم منافع مصرف کننده و هم منافع شرکت ها باید دیده شود.

مسعودزاده با بیان اینکه متاسفانه در حال حاضر صنعت دریایی هیچ شاخصه رسمی برای اعلام وضعت خود ندارد گفت: هیج آماری در این صنعت وجود ندارد که براساس آن بتوانیم وضعیت صنعت دریایی را مشخص کنیم اگر آماری وجود داشت می توانستیم براساس آن برنامه ریزی کنیم و یک چشم انداز چند ساله تعریف کنیم.

وی با اشاره به توان و ظرفیت شرکت های کشتی ساز، تصریح کرد: ‌در حال حاضر اجاره هر دکل نفتی در روز ۱۷۴ هزار دلار است این در حالی است که شرکت های داخل توان طراحی و ساخت این دکل ها را دارند اما مشکل اصلی تامین تجهیزات است که عمدتا وارداتی است.

وی با بیان اینکه در ساخت کشتی و تامین ناوگان شرکت های داخلی باید جانب بهره برداری ها را هم دید، گفت: در حال حاضر برای شرکت های داخلی خرید کشتی از کشورهای خارجی به صرفه است چرا که در حال حاضر چینی ها ۸۰ درصد هزینه خرید یک کشتی را با فاینانس کم بهره به بازار ارائه می کنند بنابراین قطعا در این شرایط خرید کشتی از خارج از کشور به صرفه تر است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز