خبرگزاری کار ایران

افزایش سرعت قطار تهران - اصفهان و تهران - مشهد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۲۱۸

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش سرعت قطارهای مسافربری تهران - مشهد به ۲۰۰کیلومتر و تهران - اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خبر داد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افزایش سرعت قطارهای مسافربری تهران - مشهد به ۲۰۰کیلومتر و تهران - اصفهان به ۳۰۰ کیلومتر در ساعت خبر داد.

به گزارش ایلنا، محسن پورسید آقایی در گفت وگویی افزود: قرارداد احداثپروژه قطار سریع السیر تهران - اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت مشکلاتی داشت که در حال رفع مشکل فاینانس چینی آن هستیم و قول می دهیم تا پایان فعالیت دولت یازدهم، قطار سریع السیر تهران - اصفهان با سرعت ۳۰۰ کیلومتر را راه اندازی کرده و تحویل مردم دهیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به افزایش سرعت برخی از قطارها به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت در مسیر تهران - مشهد، گفت: برقی کردن محور تهران - مشهد با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت روی خطوط موجود انجام می شود و درصدد هستیم تا پایان دولت یازدهم، خط آهن تهران - مشهد نیز برقی شود.

مدیرعامل راه آهن همچنین از دو خطه شدن مسیر تهران - تبریز خبر داد و تصریح کرد: بزودی حدفاصل میانه - تبریز و طبق برنامه ریزی های انجام شده در سال جاری مسیر تهران - قزوین و سال ۹۴ نیز قزوین - زنجان دو خطه خواهد شد.

وی گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده، قرار است از محل صرفه جویی مصرف سوخت، دولت رقمی را به شرکت های مسافری ریلی بپردازد که به عنوان مثال برای مسیر تهران - مشهد این رقم ۲۵ هزار تومان خواهد بود.

پورسید آقایی در خصوص قیمت بلیت قطارهای مسافربری اظهار داشت: تعیین نرخ بلیت قطار برعهده راه آهن نیست و طبق قانون، نرخ بلیت توسط شرکت های ریلی تعیین می شود و پس از تأیید راه آهن جمهوری اسلامی ایران به مورد اجرا گذاشته می شود.

وی یادآور شد: طبق ماده ۹ قانون دسترسی آزاد به شبکه ریلی و ماده ۱۲۸ قانون توسعه تعیین قیمت بلیت با بخش خصوصی است و بخش خصوصی برحسب تورم سالانه و افزایش دستمزد ها، سالانه یک بار افزایش قیمت بلیت دارد که این افزایش را به راه آهن پیشنهاد می دهد و ما پس از بررسی ها یا می پذیریم و یا آنکه آن را رد می کنیم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در سال ۹۲ بابت تورم سالانه روز ۲۱ آذرماه، افزایش قیمت بلیت قطار اعمال شد، افزود: آن زمان به طور متوسط ۳۰ درصد افزایش نرخ بلیت داشتیم.

پورسید آقایی اظهار داشت: امسال نیز شرکت ها به دلیل تورم سالانه و افزایش دستمزد، خواهان افزایش قیمت های بلیت قطار بودند، اما راه آهن برای آنکه مردم در ایام نوروز و تابستان بتوانند با آرامش سفر کنند، نرخ ها را ثابت نگه داشت و از ۱۱ مهر ماه به طور متوسط ۲۰ درصد افزایش قیمت در نرخ های بلیت قطار مسافری اعمال شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در عین حال تاکید کرد: امسال افزایش قیمت بلیت نخواهیم داشت، اما قانون اجازه می دهد بابت هزینه بهره برداری از ایستگاه ها رقمی از مسافر دریافت شود، در این راستا جدولی مصوب کردیم که از هر مسافر رقمی دریافت شود و به تجهیز نمازخانه ها، پله های برقی و هزینه های ایستگاهی به مصرف برسد.

مدیرعامل راه آهن با بیان اینکه این هزینه ها در مسیرهای بالای ۲۵۰ کیلومتر از مرداد ماه سال جاری در نرخ های بلیت اعمال شده است، گفت: هم اکنون در مسیرهای ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر هزینه خدمات ایستگاهی ۱۰۰۰ تومان، در مسیر های ۴۵۰ تا ۶۵۰ کیلومتری ۱۵۰۰ تومان، در مسیرهای ۶۵۰ تا ۸۵۰ کیلومتر ۲۵۰۰ تومان، مسیر ۸۵۰ تا ۱۳۵۰ کیلومتری ۴۰۰۰ تومان و در مسیرهای ۱۳۵۰ کیلومتر به بالا هزینه خدمات ایستگاهی ۵۰۰۰ تومان است.

پورسید آقایی افزود: به عنوان مثال در مسیر تهران - مشهد ۴۰۰۰ تومان از مسافر دریافت می شود، زیرا در این مسیر مسافر از خدمات ایستگاهی در تهران، مسیرهای بین راهی و ایستگاه راه آهن مشهد استفاده می کنند.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: این هزینه خدمات ایستگاهی حدود ۶ درصد قیمت بلیت است که اگر به ۲۰ درصد افزایش نرخ بلیت امسال اضافه شود در سال ۹۳ در واقع ۲۶ درصد افزایش قیمت بلیت قطار مسافری داشته ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مزیت های نوسازی ناوگان ریلی کشور، تاکید کرد: بدون شک ضرورت نوسازی ناوگان هزینه های زیادی دارد و دولت نمی تواند وارد مقوله خرید واگن شود بنابراین باید بخش خصوصی را برای حضور تقویت کند.

مدیرعامل راه آهن افزود: در دستور کار شورای اقتصاد است که هر کس واگن مسافری جدید وارد ناوگان کرد به ازای هر نفر کیلومتر مسافر جابه جا شده دولت رقمی را به وی اختصاص دهد.

پورسیدآقایی افزود: مثلا در مسیر تهران - مشهد، دولت مبلغ ۲۵ هزار تومان به دلیل صرفه جویی سوخت، به بخش خصوصی بابت هر مسافر پرداخت می کند و این رقم توسط شرکت نفت پرداخت می شود که در حال تصویب این رقم در شورای اقتصاد است.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در بخش ریلی مسافری حق دسترسی به شبکه ریلی کلا حذف شده و دولت از این بابت رقمی دریافت نمی کند، ضمن آنکه در تفاهمی با صندوق توسعه ملی موافقت شده به ازای خرید واگن تسهیلاتی به بخش خصوصی ارائه شود.

این مقام مسئول با بیان آنکه راه آهن غیر از بودجه عمرانی و عادی خود اعتباری را در بودجه سال جاری دارد، گفت: برای توسعه راه آهن یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به راه آهن اختصاص یافت تا صرف رفع گلوگاه های خطوط ریلی و دو خطه شدن خطوط شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: دولت اجازه ندارد در موضوع خرید واگن وارد شود اما ۵۰ میلیارد تومان از این رقم را در یکی از بانک ها واریز کرده ایم تا بانک نیز ۱۰۰ میلیارد تومان به آن اضافه و ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات خرید واگن پرداخت کند که البته این رقم برای حدود ۳ قطار خواهد بود.

پورسید آقایی با بیان اینکه هم اکنون ۱۱ شرکت مسافری در حمل ونقل ریلی فعال هستند، افزود: در دولت یازدهم دو قطار کاملاً جدید توسط بخش خصوصی وارد ناوگان حمل ونقل ریلی شده است.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با برنامه ریزی انجام شده بخش خصوصی نیز در نظر دارد ۲۰۰ واگن مسافری جدید با سیاست های حمایتی راه آهن خریداری کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز