خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

۲۴ پایانه مرزی فعال در کشور وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۹۵۲

سالانه حدود ۱۳۵ هزار دستگاه کامیون بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رفت و آمد می کنند که از این رقم ۵۰ هزار دستگاه کامیون از مرز بیله سوار تردد می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: ۲۴ پایانه مرزی فعال در کشور وجود دارد.

به گزارش ایلنا، داوود کشاورزیان در مراسم سالن مسافری پایانه مرزی بیله سوار افزود: از این تعداد پایانه مرزی سالانه به طور متوسط ۱۲ میلیون تن کالا ترانزیت می شود و حدود ۱۵ میلیون مسافر تردد می کند.

وی با اشاره به این که سیاست دولت توسعه روابط با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه است اظهار کرد: ایران به دلیل هم مرز بودن با هفت کشور از موقعیت ترانزیتی ویژه ای برخوردار است.

وی ادامه داد: سالانه حدود ۱۳۵ هزار دستگاه کامیون بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان رفت و آمد می کنند که از این رقم ۵۰ هزار دستگاه کامیون از مرز بیله سوار تردد می کنند.

او، مرز بیله سوار را یکی از مرزهای فعال کشور دانست و افزود: بر اساس آمارهای موجود سالانه بیش از یک میلیون مسافر از مرز این شهرستان تردد می کند.

کشاورزیان با بیان اینکه ایران علاقمند به توسعه روابط با آذربایجان است بیان کرد: امیدواریم با تکمیل و توسعه پایانه مرزی بیله سوار امکانات بهتری برای اتباع دو کشور فراهم و شرایط برای رفت و آمد مسافران تسهیل شود.

وی، با بیان این که ما علاقمند به توسعه روابط و مناسبات و مراودات با جمهوری آذربایجان هستیم ادامه داد: جمهوری آذربایجان می تواند در افزایش سطح مبادلات تجاری دو کشور ایران و روسیه نقش ممتازی داشته باشد.

او اظهار امیدواری کرد با تلاش ایران و آذربایجان شاهد توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور باشیم.

به گزارش ایلنا، برای احداثو تکمیل سالن مسافری پایانه مرزی بیله سوار ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.

در آیین افتتاح این سالن، علاوه بر نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی، سفیر ایران در جمهوری آذربایجان، استاندار، مدیر کل حمل و نقل و پایانه های استان، معاون گمرک جمهوری آذربایجان و تعدادی از مسوولان گمرک این کشور حضور داشتند.

استاندار اردبیل هم در این مراسم گفت: سال گذشته حدود یک میلیون و ۵۰ هزار نفر از گمرک بیله سوار تردد کردند که ۹۵۰ هزار نفر این مسافران اتباع آذری بودند.

مجید خدابخش شامگاه پنجشنبه در آیین بهره برداری از سالن مسافری پایانه مرزی بیله سوار افزود: ساخت و افتتاح این سالن مسافری نشانگر این است که مسوولان این استان و کشور برای جمعیت و اتباع آذربایجان ارزش و حرمت قائل هستند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این پروژه عظیم حدود ۱۲۰میلیارد ریال اعتبار صرف شده ادامه داد: ایران و آذربایجان اشتراکات فراوانی از جمله تاریخ، فرهنگ و اعتقادات و زبان مشترک دارند و ایران علاقمند به توسعه روابط با آذربایجان است.

وی با اعلام این که روسای جمهور دو کشور تاکنون دو بار با هم دیدار کرده اند، گفت: در این دیدارها قرار شده ترددها و مناسبات بین دو کشور افزایش یابد.

وی اظهار کرد: در راستای این دیدارها و مذاکره ها در تلاش هستیم تا فعالیت گمرک بیله سوار را شبانه روزی کنیم.

او همچنین از گشایش گمرک اصلاندوز، هوردایز در آینده نزدیک خبر داد و افزود: از سرگیری فعالیت گمرک اصلاندوز فاصله باکو را به نخجوان حدود ۱۲۰ کیلومتر نزدیک تر می کند.

خدابخش با اشاره به اینکه بازگشایی گمرک اصلاندوز، هوردایز خواسته مردم آذربایجان بود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با این خواسته آذری ها موافقت کرده و به زودی ما شاهد فعالیت این گمرک خواهیم بود.

استاندار اردبیل الحاق شمال استان اردبیل به منطقه آزاد ارس را در رونق اقتصادی دو کشور با اهمیت خواند و گفت: روسیه سال گذشته حدود ۶۰ میلیارد دلار مواد غذایی وارد کرد که با پیوستن شمال استان به منطقه آزاد زمینه صادرات کالا و تولیدات و محصولات کشاورزی منطقه دشت مغان به مسکو فراهم می شود.

او، شبکه پایاب خداآفرین را از طرح های مهم کشور دانست و افزود: دولت حدود یک میلیارد دلار در این پروژه عظیم سرمایه گذاری می کند که با بهره برداری از آن بیش از ۶۰هزار هکتار از اراضی دیم و مرتعی شهرستان های بیله سوار و پارس آباد آبی خواهد شد.

وی با اعلام این که روزانه حدود سه هزار نفر از پایانه مرزی بیله سوار رفت و آمد می کنند، گفت: امیدواریم با توسعه و گسترش این پایانه و همکاری دو جانبه شاهد افزایش حجم مبادلات تجاری و توسعه روابط دو کشور باشیم.

نماینده مردم پارس آباد و بیله سوار در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: روابط سیاسی دو دولت ایران و آذربایجان هم اکنون در سطح بسیار مناسبی قرار دارد و دو طرف در توسعه روابط اقتصادی فی مابین تاکید جدی دارند.

حجت الاسلام حبیب برومند با بیان اینکه ایران و آذربایجان دو کشور دوست و برادر هستند، افزود: هیچ کشور و قدرتی نمی تواند این دوستی و برادری را برهم بزند.

وی، با اشاره به اشتراکات فراوان میان دو کشور و وجود ظرفیتها و زمینه های فراوان برای افزایش و توسعه همکاری های تهران – باکو، اظهار کرد: اشتراکات فرهنگی، دینی و تاریخی میان دو کشور به هزاران سال قبل باز می گردد.

وی، با اعلام اینکه بیش از ۹۲درصد ترددکنندگان از پایانه مرزی بیله سوار را اتباع آذری تشکیل می دهند، اضافه کرد: نیاز است با رفع مشکلات و محدودیت ها از سوی کشور مقابل، زمینه و شرایط برای افزایش میزان تردد مسافران ایرانی نیز فراهم شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز