خبرگزاری کار ایران

در ۷ ماهه سال ۹۳:

بالغ بر ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا از مرزهای کشور ترانزیت شد

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۰۴۷

طی ۷ ماهه سال ۹۳، بیش از ۷ میلیون و ۸۲۶ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳/۸ درصد افزایش یافته است.

طی ۷ ماهه سال ۹۳، بیش از ۷ میلیون و ۸۲۶ هزار تن کالا از کشور ترانزیت شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ۳/۸ درصد افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، محمدجواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی با اعلام این خبر، افزود: در پی اقدامات انجام شده از سوی این سازمان در زمینه توسعه و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل و تقویت کریدورهای ترانزیتی از مسیر جمهوری اسلامی ایران طی مدت مذکور بالغ بر ۷ میلیون و ۵۱۳ هزار تن انواع کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۹۶ درصد از طریق جاده و ۳۱۲ هزار تن معادل ۴ درصد از طریق راه‌آهن ترانزیت شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ترانزیت جاده‌ای ۸/۸ درصد افزایش یافته است.

وی اظهار کرد: از مجموع کالاهای ترانزیت شده، ۳ میلیون و ۶۷۷ هزار تن را مواد نفتی و ۴ میلیون و ۱۴۸ هزار تن را مواد غیرنفتی تشکیل داده‌اند که عمده‌ترین بخش مواد غیرنفتی کالاهایی نظیر مواد سوختی، انواع پنبه، کالاهای ساختمانی، لوازم خانگی، وسایل نقلیه باری و مسافری است.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی افزود: در مدت زمان مذکور، از میان مرزهای کشور پرویزخان با ۲ ‌میلیون و ۱۱۹ هزار تن معادل ۲۷ درصد فعال‌ترین مرز در زمینه ترانزیت ورود کالا به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای بندرعباس، باشماق و بازرگان در رده‌های بعدی قرار دارند.

وی گفت: در زمینه ترانزیت خروج کالا از کشور، بندر امام با ۲ ‌میلیون و ۷۴۴ هزار تن معادل ۳۵ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای بندرعباس، سرخس و لطف‌آباد در رده‌های بعدی قرار دارند.

عطرچیان بیشترین حجم تردد کامیون‌های حامل بار ترانزیتی را از مبدأ عراق به مقصد امارات اعلام کرد و افزود: از ۳۴۰ هزار دستگاه تعداد سفر کامیون‌های حمل کننده کالاهای ترانزیتی، ۲۰۳ هزار دستگاه معادل ۶۰ درصد توسط کامیون ایرانی و مابقی توسط سایر ملیت‌ها از کشور حمل شده است.

وی خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیمات مؤثر و راهبردی به موازات تجهیز امکانات و زیرساخت‌ها، فراهم آوردن تسهیلات گسترده در بخش‌های مختلف حمل و نقل، اقدام سازمان‌های مرتبط در حرکتی هماهنگ به منظور رفع موانع و تسهیل در امر ترانزیت توانسته است در بهره‌برداری از موقعیت جغرافیایی و منحصر به فرد ترانزیت نقش قابل توجهی ایفا کند.

عطرچیان از رویکرد جدید و تلاش جدی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای جهت بهره‌مندی از توانمندی بخش خصوصی و صاحبان شرکتهای حمل و نقل بین‌المللی و تشکلهای صنفی مربوطه در جهت افزایش هرچه بیشتر سهم ترانزیت در منطقه خبر داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند قطب ترانزیت منطقه باشد لذا شناسایی ظرفیت‌های منطقه‌ای و برقراری روابط‌ دیپلماسی بین کشورهای همسایه و منطقه آسیا در دستور کار قرار گرفته است تا با رشد و توسعه قابلیت‌های موجود و با مدیریت صحیح روند ترانزیت روز به روز رشد داشته و رونق بیابد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز