خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران:

توقف پروژه‌های گودبرداری پرخطر خطرات بیشتری دارد

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۲۴۳

گودبرداری متعلق به گودبرداری کنار متروی شهید حقانی که بخشی از سهام آن متعلق به بانک انصار است به تجهیزات کنترلی مجهز شده است و هر گونه تغییرات غیر متعارف در مجاورت این گود سریعا باید گزارش شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به توقف گودبرداری پرخطر در طول یک سال گذشته در استان تهران گفت: امسال از ۱۴ هزار پروژه گودبرداری در استان تهران بازدید کرده ایم که هزار و ۲۰۰ پروژه گودبرداری به دلیل خطرات احتمالی برای ساماندهی بیشتر به طور موقت متوقف کرده ایم.

سعید غفرانی در نشست خبری صبح امروز خود با بیان اینکه خوشبختانه تقریبا در یک سال گذشته میزان حوادثو تلفات جانی و مالی در اثر ریزش گودبرداری ها تا ۴۰درصد کاهش یافته است گفت: تمام این گودبرداری‌های انجام شده در استان تهران تحت نظارت و کنترل معاونت فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی هستند که در بین این پروژه‌ها، پروژه‌های گودبرداری با عمق بیش از ۶ متر با دقت بیشتری نظارت می شوند.

وی با اشاره به اعتراض سازمان نظام مهندسی به گودبرداری کنار متروی حقانی گفت: گودبرداری متعلق به گودبرداری کنار متروی شهید حقانی که بخشی از سهام آن متعلق به بانک انصار است به تجهیزات کنترلی مجهز شده است و هر گونه تغییرات غیر متعارف در مجاورت این گود سریعا باید گزارش شود.

وی ادامه داد: مجری این پروژه موظف شده به صورت هفتگی از وضعیت گودبرداری گزارش‌های مختلفی را ارائه کند و تغییرات جداره گود را ثبت کند و اطلاع دهد.

غفرانی با بیان اینکه چندین بار از این پروژه بازدید کرده‌ام اظهار کرد: سازه این پروژه از نظر مهندسی سازه بسیار خوبی است و جداره‌ها هم طبق استانداردها تصویب شده است و تنها موردی که سازمان نظام مهندسی آن را برای ادامه پروژه پرخطر می داند اینکه زمان نیلینگ سپری شده است اما در حال حاضر کارفرما و مجریان پروژه در حال تثبیت جداره های گود هستند.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با تاکید بر اینکه طبق قانون نظام مهندسی ساخت و سازها باید توسط افراد حرفه‌ای انجام شود گفت: در حال حاضر سازمان در بحثساخت پروژه های بالای دو هزار متر با جدیت زیادی این قانون را اجرا می کند و قطعا به زودی قانون ساخت ساختمان توسط افراد ذی‌صلاح و حرفه‌ای در متراژ‌های پایین هم با جدیت به اجرا می رسد.

غفرانی با تاکید بر اینکه متوقف کردن پروژه‌های گودبرداری پرخطر بسیار خطرناک ‌تر از ادامه پروژه است تاکید کرد: قطعا باید پروژه‌های گودبرداری که احتمال بروز سانحه در آنها بیشتر است برای مدت کوتاهی تا تثبیت جداره‌ها متوقف شوند چرا که توقف این پروژه ها برای مدت زمان طولانی خطرات احتمالی را بیشتر افزایش می دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اصلاح قانون نظام مهندسی مصوب سال ۷۴ اظهار کرد: معتقدم قانونگذار در آن زمان دقت لازم برای تدوین قانونی که پاسخگوی نیاز شهری باشد را داشته است اما برخی از موارد این قانون نیاز به اصلاح دارد که با اصلاح بخشی از نارسایی‌هایی این قانون این مشکلات و ابهامات هم مرتفع خواهد شد.

وی با اشاره به بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ تهران اظهار کرد: قطعا هر شهری نیاز به برنامه‌ریزی دارد که تفکر برنامه ریزی از طریق طرح‌های جامع انجام می شود. طرح جامع استان تهران هم در سال ۸۶ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری رسید که در این طرح جامع طرح مشخص برای مناطق ۲۲ گانه تهران تدوین و تصویب شد.

وی ادامه داد: بلندمرتبه سازی در منطقه ۲۲ تهران هم در راستای اجرای طرح مصوب سال ۸۶ است و اگر این طرح نیاز به اصلاح داشته باشد هم مسیر اصلاح در دست اجراست.

همچنین فرشاد امیرخانی دبیر سازمان نظام مهندسی تهران با اشاره به اینکه نباید تمام مسئولیت ساخت یک ساختمان بر دوش مهندس ناظر باشد گفت: معتقدم یک حلقه مفقوده ای در میان عوامل و دستدرتندکاران ساخت و ساز ساختمان وجود دارد در حالی که در قانون به حضور کارگران ذی‌صلاح و مجریان ذی‌صلاح تاکید شده است اما در حال حاضر هیچ یک از این عوامل در ساخت یک ساختمان نقشی ندارند و اگر بهترین مصالح را هم در اختیار کارگران غیر حرفه‌ای و سازندگان غیر رفه ای بگذاریم نتیجه مطلوب به دست نمی آید.

همچنین غفرانی در واکنش به صحبت های اخیر مدیر کل اداره راه و شهرسازی تهران مبنی بر اینکه تخلف عده‌ای از هیات مدیره سازمان نظام مهندسی در بحثارجاع محرز شده است گفت: کسی نمی تواند به سادگی درباره این موضوع صحبت کند تا زمانی که حکمی صادر نشده است و قطعا باید مراجع ذی‌صلاح نسبت به این موضوع رسیدگی کنند.
همچنین امیرخانی در واکنش به این اظهار نظر مدیر کل اداره راه و شهرسازی تهران گفت: اداره راه و شهرسازی استان تهران به جای اینکه به وظایف قانونی خود بپردازد پیگیر موضوعات این چنینی است. این مسئول زمنی می تواند چنین ادعایی داشته باشد که از این تخلفات سند و مدرکی ارائه دهد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز