خبرگزاری کار ایران

دولت برای آزادراه تهران - شمال تصمیم گرفت؛

قطعه یک، تا دو سال دیگر به افتتاح می‌رسد

asdasd
کد خبر : ۲۲۵۵۷۳

در حال حاضر تمام مسیرهای خروجی از تهران بیش از دو برابر ظرفیت خود زیر بار ترافیک هستند.


صبح امروز معاون اول رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان و سایر مقامات وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان و دو نماینده استان مازندران در مجلس از قطعه یک آزادراه تهران - شمال بازدید کردند و طی جلسه‌ای تصمیم نهایی برای پروژه آزادراه تهران - شمال اخذ شد.

بر اساس نتیجه نهایی این جلسه که در قطعه یک آزادراه تهران - شمال برگزار شد، دولت تصمیم گرفت قطعه یک آزادراه تهران - شمال را تا دو سال دیگر به افتتاح برساند بنابر تصمیم دولت بنیاد مستضعفان باید تا دو سال دیگر قطعه یک ازادراه تهران - شمال را تحویل دهد همچنین همزمان با ساخت و اجرای قطعه یک که تاکنون ۴۷.۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته تعریض جاده چالوس هم در دست اقدام قرار می گیرد. همچنین قطعه ۴ هم تا ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی تکمیل خواهد شد. همزمان با ساخت قطعه یک، تعریض ظرفیت موجود در جاده چالوس، تکمیل قطعه ۴ مراحل مطالعاتی و ساخت قطعات ۲ و ۳ هم به اجرا درمی‌آید.

اولویت با ساخت قطعه یک و تعریض جاده چالوس است

به گزارش خبرنگار ایلنا، وزیر راه و شهرسازی در بازدید از قطعه یک آزادراه تهران - شمال با تاکید بر اینکه در تمام خروجی‌های کلان‌شهر تهران با افزایش ظرفیت فوق‌العاده مواجه هستیم گفت: در حال حاضر تمام مسیرهای خروجی از تهران بیش از دو برابر ظرفیت خود زیر بار ترافیک هستند.

عباس آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر در مسیر تهران - قزوین به طور روزانه ۱۱۰ هزار خودرو تردد می کنند ادامه داد: همچنین در مسیر تهران - قم ترافیک به ۱۵۰ هزار تردد در روز می‌رسد که این رقم در محور شرق تهران به بیش از این اعداد می رسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مسیر خروجی تهران به فیروزکوه زیر بار ترافیک سنگینی است گفت: در ایام پیک سفر، خروجی‌های تهران با ترافیک بسیار سنگینی مواجه هستند بنابراین پروژه‌های ریلی و جاده‌ای نیاز به اقدامات بنیادی دارند.
آخوندی با اشاره به اینکه بخشی از ترافیک جاده‌ای باید به مسیر ریلی منتقل شود اظهار کرد: وقتی مسیر کرج - قزوین ترافیک ۱۱۰ هزاری در طول روز دارند امکان انتقال بخشی از این ترافیک به شبکه ریلی وجود دارد اما اجرای این پروژه ها سرمایه گذاری سنگینی می خواهد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ساخت آزادراه تهران - شمال گفت: آزادراه تهران - شمال از دوره دوم ریاست جمهوری آیت الله هاشمی با ۱۲۱ کیلومتر کلید خورد با ساخت این آزادراه حدود ۶۶کیلومتراز جاده موجود چالوس کم می شود.
وی ادامه داد: البته تنها کاهش ترافیک و طول مسیر در این پروژه مطرح نیست بلکه مهمترین موضوعی که در این پروژه دنبال می شود افزایش ایمنی و آسایش مسافران است.

آخوندی با بیان اینکه برای سومین بار با یک رستاخیز جدیدی احیای آزادراه تهران - شمال مطرح شده است گفت: طبق توافقات وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان قطعه یک آزادراه تهران - شمال که در حال حاضر ۴۷.۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته باید تا دو سال دیگر به بهره‌برداری برسد.

وی درباره قطعات ۲ و ۳ اظهار کرد: در حال حاضر هر کاری که انجام دهیم باز هم در قطعات ۲ و ۳ عقب هستیم اما همزمان با اتمام پروژه قطعه یک آزادراه بحثتعریض و بهسازی جاده چالوس را در دست اقدام داریم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه دو قطعه ۲ و ۳ از پروژه حذف نمی شوند گفت: همچنان ساخت قطعات ۲ و ۳ در دستور کار قرار دارد و قطعا با افزایش ظرفیت جاده چالوس به ظرفیت ایجاد شده در قطعات ۲ و ۳ نیازمند هستیم.
وی همچنین تاکید کرد: جاده چالوس هم حذف نخواهد شد. مردم همچنان به تردد از جاده چالوس به دلیل زیبایی های بصری که دارد علاقه مند هستند و همچنان از جاده چالوس حفاظت خواهیم کرد.

آخوندی درباره تکمیل قطعه ۴ آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: این قطعه در حال حاضر پیشرفت فیزیکی ۹۳درصدی دارد هر چند که در دولت قبل این آزادراه زودتر از موعد به افتتاح رسید اما با تکمیل ۷ درصدی آن این بخش از آزادراه هم با ایمنی مورد نیاز افتتاح می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه از جهت شهرسازی نیاز به تدابیر خروجی از منطقه کن هستیم گفت: باغات کن شش تنفسی شهر تهران هستند و باید بتوانیم این محدوده را حفظ کنیم.
آخوندی ادامه داد: حفظ باغات کن نیاز به عزم ملی از سوی دولت دارد. چرا که این محدوده از اهمیت بسیار بالایی در محیط زیست و کیفیت زندگی در هوای تهران دارد.

آخوندی تاکید کرد: ۲۵ هزار خودرو در روز وارد جاده چالوس می شوند بنابراین نحوه توزیع در مقصد بسیار مهم است. نحوه مشارکت بنیاد در ساخت آزادراه تهران - شمال به صورت EPC است و معتقدم بنیاد باید در مورد خروجی‌ قطعه ۴ یک بازبینی مجددی داشته باشد چرا که قطعا در خروجی این مسیر با راه بندان مواجه خواهیم شد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: معتقدم خودروی سواری و باری در این مسیر باید از هم تفکیک شوند چرا که ایمنی و ترافیک خودروهای سواری بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ساخت آزادراه تهران - شمال به اعتبارات ۱۰هزار میلیارد تومانی نیاز دارد گفت: طبق برآوردهای انجام شده قطعه یک آزادراه اعتبار هزار میلیاردی، قطعات ۲ و ۳ اعتبارات ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی و قطعه ۴ سرمایه گذاری ۳۰ میلیاردی می خواهد البته این هزینه ها به غیر از هزینه های تعریض جاده چالوس است.
وی با بیان اینکه قطعات ۲ و ۳ آزادراه حذف نخواهند شد گفت: قطعا تا زمانی که قطعات ۲ و ۳ به افتتاح نرسند نمی‌توانیم مسیر را تکمیل کنیم.

آخوندی با اشاره به اولویت ها در ساخت آزادراه تهران - شمال اظهار کرد: در حال حاضر اولویت با تکمیل قطعه یک و تعریض جاده چالوس است که همزمان قطعه ۴ هم تکمیل می شود همچنین اولویت بعدی تکمیل و ساخت قطعات ۲ و ۳ است که آزادراه به صورت یکپارچه به هم متصل شود.
آخوندی ادامه داد: خوشبختانه با حضور آقای سعیدی‌کیا که زمانی وزارت راه و ترابری را بر عهده داشتند و اینکه توجه شخصی هم به تکمیل این آزادراه دارند امیدواریم حضور ایشان به تسریع در ساخت کمک کند.
خبر در حال تکمیل است

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز