خبرگزاری کار ایران

توصیه وزیر راه به سرمایه‌گذاران حوزه بنادر و دریانوری:

برای تامین مالی از صندوق توسعه ملی استفاده کنید

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۰۳۶

درحال حاضر سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری در سواحل حوزه خلیج فارس و سواحل دریای خزر در حال شکل‌گیری است و سرمایه‌گذاری‌های ۴ هزار میلیارد تومانی عدد بزرگی محسوب نمی‌شود بنابراین مدیریت باید طوری عمل کند که رقابت پذیری بنادر را افزایش دهد.

وزیر راه وشهر سازی با اشاره به جایگاه بخش خصوصی درکشورمان به عنوان کانون ارزش افزوده ملی گفت: از نمایندگان مجلس خواسته ایم اجازه ارائه تسهیلات ارزی و ریالی به بخشهای مختلف حمل و نقل را بدهند و بانکها باید با افزایش سرمایه از شقوق مختلف حمل و نقل حمایت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی در مراسم عقد قرارداد ۲۱ هزار میلیارد ریالی سرمایه گذاری بخش خصوصی در سازمان بنادر دریانوردی با بیان اینکه دولت بدون همکاری بخش خصوصی نمی تواند پروژه های عمرانی را به سرانحام برساند گفت: اساسا قرار نیست دولت عملیات اجرایی داشته باشد و این تفکر از بن و ریشه اشتباه است.

وی با اشاره به وظیفه دولت در کاهش هزینه های تبادلات گفت: مهمترین وظیفه دولت این است که مبادلات تجاری و اقتصادی در سطح جهانی به کمترین و حداقل هزینه برساند.

وزیر راه وشهر سازی ادامه داد: در این بین اولین اصل، اعتماد متقابل بین دولت و بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه هر سرمایه اقتصادی بدون سرمایه اجتماعی حاصل نمی شود تاکید کرد: سرمایه اجتماعی بنیان توسعه اقتصادی و رشد است و باورمان این است که عملیات اقتصادی تنها باید توسط بخش خصوصی انجام شود.

وزیر راه وشهر سازی با بیان اینکه تفکیک بخش دولتی و خصوصی معنایی ندارد گفت: همه یک ملت و جامعه مدنی هستیم و دولت نماینده بخش خصوصی است.

آخوندی با اشاره به میزان سرمایه گذاری در حوزه بنادر و دریانوردی ادامه داد: هر چند سرمایه گذاری ۴ هزار میلیارد تومانی عدد بزرگی برای سرمایه گذاری در این حوزه محسوب نمی شود اما نشانه بسیار خوبی است و در این تنگناهای داخلی و خارجی رشد خوبی محسوب می شود اما باید بدانیم که ظرفیت سرمایه گذاری در پروژه‌های بنادر و دریایی چندین برابر این رقم است.

وزیر راه و شهر سازی از بخش خصوصی به عنوان یک ثروت ملی یاد کرد و گفت: بخش خصوصی کشورمان کانون ارزش افزوده ملی است و بخش خصوصی دولت باید حافظ منافع ملت بزرگ ایران باشد.

وی ادامه داد: معتقدم رویکرد مدیریت سازمان بنادر و دریانوردی از مهندسی صفر باید به سمت افزایش کارایی و کارآمدی تغییر کند و مهندسی بخشی از رویکرد کارآمدی است و بخش دیگر رویکرد تجاری و اجتماعی است.

آخوندی در باره رویکرد تجاری در حوزه سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: رویکرد تجاری به این معناست که در ارائه آمار تنها به عدد و ارقام نپردازیم بلکه بگوییم چقدر توانستیم قدرت رقابت ایران در منطقه را افزایش دهیم.

وزیر راه و شهر سازی اذعان داشت: باید قبول کنیم که در حال حاضر سرمایه گذاریهای میلیارد دلاری در سواحل حوزه خلیج فارس و سواحل دریای خزر در حال شکل گیری است و سرمایه گذاریهای ۴ هزار میلیارد تومانی عدد بزرگی محسوب نمی شود بنابراین مدیریت باید طوری عمل کند که رقابت پذیری بنادر را افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه ایران همیشه یک قدرت دریایی بوده و است گفت: چه از لحاظ تجاری و چه از لحاظ فرهنگی و نظامی ایران را همیشه یک قدرت دریایی می دانند بنابراین لازم است قدرت بنادر افزایش یابد و باید مشخص شود که قدرت توسعه تجارت بنادر به چه میزان است.

وزیر راه و شهر سازی درباره مسئولیت اجتماعی مدیریت بنادر دریانوردی گفت: معتقدم یک بخش کارآمد در حمل ونقل مهندسی و تکنولوژی تجهیزات و بخش دیگر نگاه اقتصادی است اما باید به بخش اجتماعی و فرهنگی هم توجه شود.

وی ادامه داد: وقتی تقاضای فوق العاده ای در بنادر ایجاد می شود باید دید چه تاثیری بر زندگی بندر نشینان می گذارد که این همان رویکرد اجتماعی است.

آخوندی با اشاره به کمبود جمعیت سواحل جنوب کشورمان گفت: درحالی که سواحل شمالی از جمعیت زیاد در رنج هستند سواحل جنوب کشورمان تهی از جمعیت است و این نشان می دهد که مشکلی وجود دارد و این تضاد باید رفع شود.

آخوندی تاکید کرد: جمعیت شهری ۵۵ میلیونی در حال رشد است و متاسفانه ۳۰ میلیون از جمعیت شهری تنها در ۱۰ شهر ساکن هستند و ۲۵ میلیون دیگر در هزار و ۱۰۰ شهر دیگر ایران زندگی می کنند و این نشان می دهد که باید به سمت تعادل بخشی جغرافیایی حرکت کنیم.

وزیر راه و شهر سازی با اشاره به حمل و نقل درب به درب تاکید کرد: معتقدم باید حمل ونقل درب به درب در کشورمان معنا پیدا کند چه برای بخش باری و چه برای بخش مسافری که با این اتفاق نظام حمل و نقل کشورمان تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: درحالی که ۱۵ سال از راه اندازی مترو در تهران می گذرد هنوز نتوانستیم مترو را به راه آهن کشورمان وصل کنیم که این در تضاد با سیستم حمل و نقل درب به درب است در سیستم حمل و نقل درب به درب شهرها تنها یک نقطه نیستند و زمان سفر از خارج شدن از درب منزل تا رسیدن به مقصد حساب می شود.

وزیر راه وشهر سازی ادامه داد: این موضوع درباره بخش باری هم صدق می کند و قطعا با راه اندازی نظام حمل و نقلی درب به درب زمان سیر سفر به طور قابل توجهی کاهش می یابد و برای راه اندازی این سیستم حمل و نقل چند وجهی و ترکیبی را باید جدی بگیریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه دریا در زندگی مردم هیچ نقش و جایگاهی ندارد تاکید کرد: کسب وکار دریا را باید وارد زندگی مردم کنیم که اولین گام آن آموزش است.

وی با اشاره به تامین مالی پروژه ها از طریق تسهیلات بانکی تاکید کرد: متاسفانه بانکهای کشورمان از سه بیماری رنج می برند اول اینکه دارایی سمی برای بانکها بسیار مهلک است نکته دیگری که وجود دارد بنگاه داری بانکها و سومین بیماری کمبود سرمایه بانکها است.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه بانکها باید بتوانند به ازای یک ریال ۱۲.۵ ریال تسهیلات بدهند گفت: در لایحه خروج از رکود پیشنهاد افزایش سرمایه بانکها داده شده است.

وی ادامه داد: اگر میزان تسهیلات بانکی ۱۲۰ هزار میلیارد باشد سرمایه بانکها باید تا ۱۰هزار میلیارد تومان افزایش یابد بنابراین نیاز به افزایش سرمایه دارند.

وزیر راه و شهر سازی به سرمایه گذاران حوزه بنادر و دریانوری توصیه کرد از صندوق توسعه ملی برای تامین مالی استفاده کنند.

آخوندی ادامه داد: دولت هم علاقه مند است از صندوق توسعه ملی به سرمایه گذاران بخش دریایی تسهیلات ارائه کند.

وی با اشاره به بند(ل) تبصره ۵ قانون گفت: در این بند از دولت اجازه ارائه تسهیلات ارزی و ریالی از صندوق توسعه ملی به حمل و نقل خواسته ایم و همچنین در این بند قانونی در خواست کرده ایم که به ما اجازه داده شود تضمین بخش خصوصی در برابر حق دسترسی در بخشهای مختلف حمل و نقل را برعهده بگیریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز