خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

۲۴۷ شهر در اولویت اول دریافت وام نوسازی بافت فرسوده / صندوق ابریشم در راه است

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۰۰۶

دخالت دولت در بحثمسکن را افزایش نمی‌دهیم / لیست بلندی از صندوق‌های زمین و ساختمان در صف بورس قرار دارند که شورای بورس باید برای تصویب آن‌ها تصمیم گیری کند / امار نشان می‌دهد تمام سیستم ساخت و ساز کشورمان در گشته وابسته به بانک‌ها بوده است.

معاون امورمسکن وساختمان با بیان اینکه هدف دولت جلب توجه سرمایه‌های موجود در کشور به بازار مسکن است و به فعالیت‌های اقتصادی این حوزه تنوع بخشیده است، گفت: دولت در برنامه‌های خود قصد تقویت طرف عرضه با اشکال مختلف سرمایه گذاری را دارد که لیزینگ مسکن و راه اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان از جمله این سرمایه گذاری‌ها در حوزه مسکن هستند.

حامد مظاهریان در گفت‌و‌گو با ایلنا با بیان اینکه دولت در سیاست‌های خود به طرف عرضه و یا‌‌ همان سازندگان توجه بیشتری داشته، اظهار کرد: اولین اقدام دولت در راستای تقویت طرف عرضه، تصویب و ابلاغ ارائه وام‌های نوسازی بافت فرسوده بود.

وی در پاسخ به این سوال که دولت چه برنامه‌هایی برای تقویت طرف عرضه و افزایش تولید مسکن دارد، تصریح کرد: ارائه ۳۰۰ هزار وام ساخت مسکن در بافت فرسوده به مبلغ ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان چندی پیش به تصویب هیات وزیران درآمد که قرار بر این است در سال به ۳۰۰ هزار متقاضی ارائه شود بنابراین حتی اگر میانگین این وام را ۴۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، رقم بزرگی است که در واقع برای ساخت وارد این حوزه می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در حقیقت تمام این اعتبار به سازندگان اختصاص می‌یابد و به طرف عرضه تزریق می‌شود، ادامه داد: ‌اتفاقا معتقدم باید نگران طرف تقاضا باشیم چرا که قرار است در ظرف ۶ سال یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شود و این تنها برای وام برای ساخت داده می‌شود بنابراین دقیقا مسیری که برای حرکت انتخاب کرده‌ایم به سمت تقویت طرف عرضه است.

مظاهریان ادامه داد: ‌از طرف دیگر دولت ۲۰۰ هزار وام روستایی هم برای ساخت به متقاضیان ارائه می‌دهد البته هر چند که رقم وام روستایی کمتر است اما باز هم تقویت طرف عرضه را نشانه گرفته است.


دخالت دولت در بحثمسکن را افزایش نمی‌دهیم
وی با تاکید بر اینکه آمار ۳۰ سال گذشته نشان می‌دهد که نقش دولت در بازار مسکن چیزی حدود بین نیم الی ۳ درصد بوده است، ‌ گفت: ‌ نقش دولت در بازار مسکن را یک دولت تسهیل گر و ناظر می‌دانیم، مردم ایران صد‌ها سال است که خانه خود را خودشان ساخته‌اند و نباید نقش دولت در این پروسه بیش از حد باشد.

معاون امورمسکن وساختمان با اشاره به اقدامات دولت در بافت فرسوده، ‌ اظهار کرد: بافت فرسوده یکی از معضلات شهری کشور است که در مواقعی بحران می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند. حال هدف دولت این است که فرصتی ایجاد شود برای گروه‌های ساکن در این بافت‌ها که معمولا اقشار متوسط به پایین هستند تا بتوانند برنامه‌ای برای نوسازی خانه خود داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسای ادامه داد: برای این بخش هم طرح تفصیلی و طرح جامع شهری پیش بینی و تهیه شده و تکلیف بافت فرسوده را روشن کرده است که چقد تراکم باید داشته باشد بنابراین با شروع ساخت و ساز در این مناطق نگران تخلفاتی از جمله تراکم فروشی و ساخت و ساز غیر منطبق با بافت آن منطقه نیستیم.

مظاهریان با تاکید بر اینکه ۲۴۷ شهر در دریافتن وام نوسازی در بافت فرسوده در اولویت قرار دارند، گفت: ‌ نگران این هستیم که بار اضافه تری به بافت فرسوده وارد نکنیم بنابراین تهیه پراکنش بافت فرسوده در سطح کشور در دست اجرا است و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد که در هر استان و در هر شهری چه مقدار از وام‌ها نوسازی بافت فرسوده تعلق بگیرد و قرار نیست این تسهیلات تنها به یک استان خاصی تعلق بگیرد البته حدود ۲۴۷ شهر که برای بافت فرسوده طرح دارند که در اولویت اول قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه ریزدانگی، نفوذ ناپذیری و ناپداری از ۳ ویژگی بافت‌های فرسوده است، تصریح کرد: ‌ وقتی بافت فرسوده‌ای اقدام به نوسازی می‌کند به دلیل عقب نشینی، نفوذناپذیری آن برطرف می‌شود و بعد از نوسازی هم معضل ناپایداری آن رفع می‌شود و فکر می‌کنیم به دلیل ساخت و سازی که در این منطقه انجام می‌شود، موضوع تجمیع واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده تقویت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزوود: در طرح جدید نوسازی در بافت فرسوده می‌توان فضای عمومی و راه پله هر دو یا سه واحد را مشترک کرد که به نوعی رفع مشکل ریزدانگی را می‌تواند هدف بگیرد.

مظاهریان ادامه داد: آمار نشان داده است که در دوره ۱۰ سال گذشته در تهران ۱۰ درصد تجمیع صورت گرفته است که باز هم می‌تواند عامل خوبی باشد و نشان می‌دهد که گام‌هایی در این جهت برداشته شده است اما باید سیاست‌های تشویقی افزایش یابد.


صندوق‌های زمین و ساختمان پشت صف تایید شورای بورس

معاون امور مسکن و ساختمان کشور از تاسیس صندوق‌های جدید زمین و ساختمان در آینده نزدیک خبر داد و گفت: برنامه وزارت راه و شهرسازی و دولت تنوع بخشیدن به فعالیت‌های اقتصادی است و واقعیت این است که امار نشان می‌دهد تمام سیستم ساخت و ساز کشورمان در گشته وابسته به بانک‌ها بوده است.

مظاهریان ادامه داد: اما هدف ما این است که ساخت و ساز از طرق مختلفی انجام شود بنابراین طرح‌های مختلفی از جمله لیزینگ، صندوق‌های زمین و ساختمان و رهن ثانویه در جریان است که در حقیقت تمام این سیاست‌ها اشکال مختلفی از سرمایه گذاری است که کمک می‌کند توجه سرمایه‌ها را به سمت بازار مسکن و حوزه ساخت و ساز جلب کنند.

وی از تاسیس صندوق ابریشم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ‌ چندی پیش صندوق نسیم در شهرک راه اهن و صندوق آویشن در دماوند شروع به کار کردند که البته سومین صندوق با عنوان ابریشم هم در راه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ‌ لیست بلندی از صندوق‌های زمین و ساختمان در صف بورس قرار دارند که شورای بورس باید برای تصویب آن‌ها باید تصمیم گیری کند.

مظاهریان با اشاره به راه اندازی صندوق‌های زمین وساختمان در سایر استان‌های کشور، گفت: صندوق‌های زمین و ساختمان محدود به یک شهر و استان نیست و هر منطقه‌ای که پروژه قابل عرضه داشته باشد و شورای بورس آن را تایید کند می‌تواند وارد پروسه شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز