خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت:

ایجاد گارد حفاظتی از اراضی ملی برای جلوگیری از زمین خواری

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۲۴

در طرح جامع مسکمن تمام نیاز مسکن تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده و طبق نتایج این طرح جامع ۸۵ شهر بزرگ ایران در اولویت تامین مسکن قرار دارند که در گام اول تامین مسکن این شهرها اجرا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش مطالعاتی طرح جامع مسکن به اتمام رسیده است، گفت: در طرح جامع مسکمن تمام نیاز مسکن تا سال ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده و طبق نتایج این طرح جامع ۸۵ شهر بزرگ ایران در اولویت تامین مسکن قرار دارند که در گام اول تامین مسکن این شهرها اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدمحمد پژمان در نشست خبری با اشاره به سیاست های دولت در طرح جامع مسکن ادامه داد: اطلاعات مربوط به جمعیت و روند رشد جمعیتی خانوار کشور بررسی شده است و برآورد دقیق از میزان نیاز مسکن را داریم.

وی تصریح کرد: طبق مطالعات انجام شده نیاز به مسکن در سه بخش تعریف می شود اول تقاضای پاسخ داده نشده طی چند سال گذشته دوم تقاضای خانواده های جدیدی که در حال تشکیل هستند و سوم احیای واحدهای مسکونی در بافت فرسوده و غیررسمی که نیاز به تخریب و تجدید بنا دارند.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و ساختمان با بیان اینکه در حال توزیع استانی این میزان مسکنی که برآورده کرده ایم هستیم گفت: توزیع استانی به این معنا که هر استان به چه تعداد مسکن نیاز دارد رو به اتمام است و توزیع شهرستانی را در دستور کار خود قرار داده ایم.

پژمان با بیان اینکه ۸۵ طرح بالای ۱۰۰ هزار نفر در اولویت تامین مسکن قرار دارند گفت: مهمترین موضوع در تامین مسکن شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها بحثتامین زمین است.

وی با بیان اینکه ۸۰ درصد نیاز به مسکن مربوط به این ۸۵ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است گفت: ۸ شهر بزرگ در کشورمان هستند که ۴۰ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده‌اند که برای تامین مسکن این ۸ شهر باید دست به کار شویم.

معاون وزیر و راه و شهرسازی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که دولت در همه شهرها زمین ندارد و از طرف دیگر سیاست وزارتخانه درباره چگونگی تامین مسکن شهرها نهایی نشده است. قطعا ۴۰ درصد زمین مورد نیاز برای اجرای طرح‌های مسکنی توسط دولت تامین می‌شود و مابقی آن باید توسط سایر بخش‌های دولتی و یا بخش های خصوصی تامین شود.

پژمان با بیان اینکه تمام زمین هایی که استعداد توسعه شهری را دارند شناسایی کرده ایم گفت: در این مرحله هستیم که آدرس دقیق زمین هایی که پروژه های عمرانی و پروژه های ساخت واحدهای مسکونی در آن اجرا خواهد شد را نهایی کنیم.

وی با تاکید بر اینکهباید استراتژی و سایست های دولت را در مرحله تامین مسکن مردم نهایی شود گفت: وزارت راه سه گزینه را مورد بررسی قرار می‌دهد اول اینکه سایت‌‌های شهرهای جدید را که قبلا ساخته شده اند توسعه دهد دوم اینکه همان کلان‌شهر را توسعه دهد و در نهایت اینکه از ظرفیت های مجموعه شهری استفاده کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به برآوردهایی که از بانک اطلاعاتی داشتیم وزارت راه برای حل مشکل مسکن ۷۰ درصد از آن ۸۵ شهر بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت مشکل تامین زمین را ندارد اما در مورد ۳۰ درصد شهر های باقی مانده با مشکل کمبود زمین مواجه هستیم اما در این مورد هم زمینهایی که بضاعت اجرای پروژه های ساخت و احدهای مسکونی را دارند شناسایی کرده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۴۰ درصد از جمعیت شهری در ۸ کلان شهر کشور تمرکز یافته اند گفت: بیشترین تقاضای مسکن درهمین ۸ شهر بزرگ کشور است که برای رفع مشکل کمبود مسکن با شورای مسکن وارد مذاکره شده ایم.

وی با اشاره به سایر جزئیات طرح جامع مسکن اظهار کرد: در حال حاضر علاوه براینکه در این طرح جامع نیاز تامین مسکن تا افق ۱۴۰۴ مشخص شده اینکه هر دهکی به چه تعداد مسکن نیاز دارد هم برآورد دقیق شده است.

پژمان با بیان اینکه دولت ضرورتی برای ارائه تسهیلات مسکنی به دهکهای ۱ و۲ ندارد گفت: قطعا دهک های ۱ و ۲ با تسهیلات دولت نمی توانند خانه دار شوند مخاطب سیاستهای تسهیلات دولتی ۴ دهک میانی کشوراست که پس اندازی را برای تامین مسکن دارند.

وی ادامه داد: دولت همچنین پیگیر افزایش سقف وام مسکن مهر است و به افزایش میزان تسهیلات فردی مسکن مهر اصرار داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه برخی از سایتهایی که به موقع آماده تحویل نشدند با موضوع گرانی مواجه شدند و در حال حاضر ساخت زیر ساختهای روبنایی وزیربنایی این سایتها افزایش قابل توجهی داشته و حتی وزارت نیرو هم علیرغم اینکه از دولت و مردم اعتباراتی برای تامین آب وبرق این واحدها اخذ کرده نمی تواند در موعد مقرر این خدمات را ارائه دهد.

مدیر عامل سازمان ملی زمین ومسکن با تاکید بر موضوع پیگیری زمینهای تصرف شده که متعلق به دولت است گفت: برای حفاظت از اراضی دولتی تدابیری را اندیشیده ایم و از مراجع قانونی ایجاد گارد حفاظتی از اراضی دولت را تقاضا کرده ایم.

مدیر عامل سازمان ملی زمین ومسکن ادامه داد: مناطقی که زمینهایش متعلق به دولت است اما در تصرف اشخاص حقیقی و حقوقی قرار گرفته شناسایی کرده ایم و از مراجع قانونی پیگیر برگشت این اراضی به دولت هستیم.

وی همچنین با اشاره به اولویت های این سازمان در سال آینده گفت: قطعا تحویل مسکن مهر یکی از اولویتهای این سازمان است همچنین راه اندازی تعداد بیشتری از صندوقهای زمین و ساختمان که یکی از روشهای جذاب برای سرمایه گذاری است را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سهم اندک صنعتی سازی در ساخت وساز کشور اظهار کرد: متاسفانه صنعتی سازی در این حجم از ساخت و ساز کشورمان سهم زیادی نداردهر چند که گفته می شود صنعتی سازی سهم ۳۰درصدی رادارد اما باید بگویم این عدد نسبت کل ساخت وسازها در کشور به ده درصد هم نمی رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت واحدهای مسکونی که در قالب تعاونی ها درحال ساخت وساز هستند گفت: در حال حاضر برای ۲۵ هزار نفر در قالب تعاونی ها مسکن در حال ساخت است که در این مورد با مشکلاتی مواجه شدیم تعاونی ها باید مشخص کنندبرای چه تعداد افراد خانه می سازند وباید تمام این پروژه ها امتیاز بندی شود که به مذاکرات بیشتر سایر ارگانها با وزارت راه وشهر سازی نیازمند است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز