خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی:

سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه حمل ونقل تسهیل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۶۴۸

بند " ل " تبصره پنج لایحه بودجه ۱۳۹۴ این اجازه را می‌دهد که در تمامی بخش‌های حمل و نقل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده و هزینه سرمایه‌گذاری از محل حق دسترسی خدمات مستهلک شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اعلام کرد: بند " ل " تبصره پنج لایحه بودجه ۱۳۹۴ این اجازه را می‌دهد که در تمامی بخش‌های حمل و نقل از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده و هزینه سرمایه‌گذاری از محل حق دسترسی خدمات مستهلک شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، سید قاسم بی نیاز در اجلاس توسعه ملی حمل و نقل و ساختمان در مرکز همایشهای بین المللی سازمان صدا و سیما، تصریح کرد: کشور ما به دلیل واقع شدن در کریدورهای شمال - جنوب و شرق - غرب و بهره مندی از موهبت خدادادی دسترسی به دریا در شمال و جنوب می تواند نقش بسیار فعالی در زنجیره تامین کالاهای کشورهای مختلف ایفا کند.

وی اظهار داشت: امکان بهره مندی از خدمات صنعت کشتیرانی در مسیرهای دریایی و شبکه گسترده حمل و نقل زمینی اعم از ریلی و جاده ای کشور، امتیازی مکمل در بهره مندی از موقعیت جغرافیایی کشور عزیزمان در دستیابی به اهداف کلان توسعه اقتصادی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی یادآور شد: عملیات کارآمد شیوه های مختلف حمل و نقل و ارتباط مکانهای مختلف در جابجایی کالا، کاهش موانع و حذف نهادهای موازی و همچنین ساده سازی رژیم های قانونی موجود در کشور را بدنبال دارد و شرط ضروری اجرای موثر عملیات حمل و نقل چند وجهی است.

وی با اشاره به بررسی یکپارچگی شقوق حمل و نقل چندوجهی از جمله بنادر خشک و ترمینال های باری ریلی در برون شهری و همچنین اتصال و هماهنگی با مدیریت حمل و نقل شهری در وزارت راه وشهرسازی ابراز داشت: از آنجا که قدرت اجرایی دولت به عنوان نهاد اجرایی قطعا پایین تر از قدرت بخش خصوصی و توان اجرایی مردمی است لذا وظیفه دولت کم کردن هزینه مبالات و ایجاد بستر لازم برای حضور بخش خصوصی در امور اجرایی است. مقررات زدایی مهمترین محور برای ایجاد بستر لازم است و وزارت راه و شهرسازی از طریق صندوق توسعه ملی و دیگر موارد حمایت از بخش خصوصی را پیگیری می کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در راستای حمایت از بخش خصوص به خصوص در حوزه ریلی سهم دسترسی به راه آهن از ۵۷ درصد در سال ۹۲ به ۳۰ درصد در سال ۱۳۹۳ کاهش یافته است که نشان از توجه به سهم بخش خصوصی است. در بودجه سال ۱۳۹۴ مبلغ یک میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل به خصوص در حوزه ریلی از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت راه وشهرسازی قرار می گیرد.

بی نیاز تاکید کرد: سیستم " در " تا " در " برای حمل ونقل اعم باری و مسافری باید در کشور راه اندازی شود و مسافر مجبور نباشد کیلومترها دورتر در فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها سرگردان شود و یا بارها در پایانه‌ها بدون درنظر گرفتن اتصال به سیستم درون شهری معطل شوند.

وی اضافه کرد: بررسی و ارائه مدلهای ساختاری برای مدیریت دریافت و ارسال بار توسط بنادر و واکاوی قابلیت های مناطق مختلف ایران مانند چابهار، آستارا، بافق، قزوین، گرگان و بندر امیر آباد برای تبدیل شدن به نودهای حمل و نقل چندوجهی در حال انجام است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی اعلام کرد: تا پایان سال ۱۳۹۲ جمع کل خطوط ریلی کشور ۱۳۲۴۱ کیلومتر است تعداد کل واگن‌های باری ۲۲۵۶۲ و واگن‌های مسافری کشور ۱۸۲۸ دستگاه است و در حال حاضر تعداد لکوموتیو‌های کشور ۸۲۰ دستگاه است. همچنین در سال ۱۳۹۲ میزان تناژ بار بارگیری شده توسط راه آهن ۳۲۶۹۳ هزار تن بوده است و تا پایان سال ۱۳۹۲ تناژ بار ترانزیت شده توسط راه آهن ۵۳۰ هزار تن بوده است.

وی بیان داشت: تا پایان سال ۱۳۹۲ در کشور ۲۲ فرودگاه داخلی، ۸ فرودگاه بین المللی و ۲۴ فرودگاه دارای مرز هوایی و ۶ فرودگاه در حال ساخت وجود دارد و تا پایان سال ۱۳۹۲ تعداد صندلی‌های ثبت شده در حمل و نقل هوایی ۴۰۶۶۶ صندلی بوده است.

بی نیاز افزود: ۱۴ بندر در کشور در حال حاضر به ارائه خدمات بندری مشغول است که ظرفیت اسمی بنادر کشور تا پایان سال ۱۳۹۲،۱۹۰ میلیون تن است و در سال ۱۳۹۲، میزان تخلیه و بارگیری نفتی در بنادر کشور ۴۳۹۷۰ هزار تن بوده است و تا تا پایان سال ۱۳۹۲ ظرفیت کانتینری بنادر کشور ۵.۳ میلیون TEU است. همچنین در سال ۱۳۹۲، میزان صادرات کالاهای غیر نفتی و نفتی ۵۳۰۲۱ هزار تن و واردات آنها ۳۶۸۰۱ هزار تن بوده است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی بیان داشت: متوسط عمر ناوگان عمومی باری جاده‌ای تا پایان سال ۱۳۹۲،۱۷. ۴ سال بوده است در پایان سال ۱۳۹۲متوسط عمر ناوگان عمومی مسافری ۱۶.۲ سال بوده است.

وی ادامه داد: میزان کالای حمل شده در سطح کشور با بارنامه در سال گذشته ۳۸۰میلیون تن بوده است همچنین ۱۳۸۰هزار تن بار توسط کامیون به کشور در سال ۱۳۹۲ وارد شده است و در سال ۱۳۹۲میزان کل صادرات از کشور از طریق جاده، ریل و دریا ۶۱۳۱۴ هزار تن بوده است. میزان ترانزیت کالا از کشور از طریق جاده‌ ۱۱۵۹۰ هزار تن در سال ۱۳۹۲ بوده است.

بی نیاز یاد آور شد: از حدود ۲۰۰۰ واگن مسافری باید ۴۰۰ واگن از ناوگان خارج شود. ضمن این‌که ۲۴۰۰ واگن جدید نیز باید به ناوگان حمل و نقل ریلی برای جابه‌جایی مسافر اضافه شود.

وی بیان کرد: از جمله برنامه‌های وزارت راه وشهرسازی اتصال به محورهای بین المللی از طریق ریلی و جاده است. دراین بخش توسعه محور شرق و راهگذر قزاقستان - ترکمنستان - ایران با اتصال ریلی و بزرگراهی بندر چابهار به شبکه سراسری ریلی و بزرگراهی و اتصال بنادر امیر آباد و بندر عباس به بندر خشک آپرین و فرودگاه امام(ره) با مسیر ریلی با رویکرد تقویت گزینه موجود راهگذر شمال – جنوب مد نظر است

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اضافه کرد: تقویت راهگذر اسلام آباد– تهران– استانبول، اتصال ریلی و بزرگراهی ایران به عراق و سایر کشورهای عربی از طریق شلمچه به بصره و توجه به حلقه مفقوده راهگذر شرق - غرب یا چین - قرقیزستان - تاجیکستان –افغانستان - ایران(راه آهن همدان - کرمانشاه - خسروی و دوغارون - هرات) و تلاش برای ایجاد مسیر ریلی استاندارد در افغانستان برای اتصال چین به ایران از دیگر برنامه‌های در حال اجرا است.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به لزوم تغییر سبک زندگی مردم و استفاده بیشتر از شبکه ریلی به جای استفاده از وسایل شخصی، گفت: استفاده از راه آهن علاوه بر لزوم اقدامات اجرایی در حوزه راه وشهرسازی، نیاز به تغییر الگواره حاکم است که این موضوع با یکپارچگی در ارائه خدمات حمل ونقل درون و برون شهری می تواند تسریع شود.

وی در پایان سخنانش یادآور شد: برای اتمام پروژه‌های حوزه حمل ونقل نیاز به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که تامین این اعتبار از طریق بودجه‌های عمومی مصوب دولت امکان پذیر نیست و برای اتمام این پروژه‌ها نیاز به حضور بخش خصوصی وجود دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز