خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

پیشنهاد احتساب کمک های خیرین راهساز به عنوان پرداخت مالیات

asdasd
کد خبر : ۲۴۰۶۹۱

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مبنای نظری حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است که در این زمینه دولت باید فضایی را فراهم کند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود

وزیر راه و شهرسازی با پیشنهاد اینکه انجمن‌های خیریه عمومی اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشارکت بیشتر ثبت کنند، تصریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته مبنای نظری حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان مبلغ پرداختی مودیان مالیاتی است که در این زمینه دولت باید فضایی را فراهم کند تا اقدامات خیرین به عنوان مالیات تلقی شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه وشهرسازی، عباس آخوندی روز گذشته در نخستین گردهمایی بزرگ انجمن خیرین راه و ترابری با بیان اینکه برای انجام این کار باید مبنای نظری محکمی داشت و گرنه این اقدام موقتی است، ضمن تاکید بر بر تعالیم اسلامی که ترویج‌دهنده حضور مردم و نهادهای اجتماعی در فعالیت‌های توسعه‌ای است، اظهار داشت: دو راهکار به ترویج این حضور کمک می‌کند؛ نخست اینکه مالیاتی که دولت از بنگاه‌های مختلف با عنوان عوارض یا مالیات دریافت می‌کند و برای ارائه خدمات در سطح جامعه مانند ساخت مدرسه، بیمارستان، راه، آب آشامیدنی، بهداشت، محیط زیست و غیره استفاده می‌شود را از کسانی که داوطلبانه حاضر به انجام این کارها شده و هزینه دولت را کاهش می‌دهند گرفته نشود. در واقع دولت فضایی فراهم کند تا این اقدامات خیریه به عنوان مالیات تلقی شود.

وزیر راه و شهرسازی تشریح کرد: در بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا مبنای نظری اصلی حضور نهادهای اجتماعی در توسعه، احتساب هزینه کرد آنها به عنوان هزینه مودیان مالیاتی است. پایه این نظریه آن است که چرا دولت باید پولی خرج کند تا یک سازمان مالیاتی درست شود تا آن سازمان از مردم مالیات بگیرد و این پول‌ها در راه خدمات اجتماعی هزینه شود حالا وقتی فردی پیدا شده که خود مدرسه می‌سازد و سایر خدمات اجتماعی که وظیفه دولت است را انجام می‌دهد چرا باید از او مالیات گرفت؟ البته برخی نگرانی‌ ها از برخی سوءاستفاده ها با عنوان کار خیر وجود دارد اما نباید به خاطر یک نگرانی کوچک راه حضور مردم در توسعه را بست.

آخوندی در ادمه سخنانش تصریح کرد: انجمن خیرین راه و ترابری لازم نیست تنها در جمع محدود کسانی باشد که در ساخت و ساز فعال‌اند بلکه می‌تواند کل ملت ایران و بهره‌برداران از راه را هم با خود همراه کند و این انجمن می‌تواند در سایر فعالیت‌های خیریه که همه مردم در آنها سهیم هستند فعالیت سراسری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: لازمه این کار در اختیار عموم گذاشتن اطلاعات انجمن خیرین راه و ترابری به صورت شفاف است که به تازگی قانونی در این زمینه در مجلس به تصویب رسیده و فعلاَ در شورای نگهبان در دست بررسی است.

وی توضیح داد: این قانون در صورت تایید اعلام می‌کند که انجمن‌های خیریه عمومی می توانند اطلاعات خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار گذاشته تا در دسترس همه مردم باشد نه به این صورت که سهام بفروشند بلکه شهروندان با ورود به سامانه بورس و اوراق بهادار تمام اطلاعات مربوط به انجمن خیرین راه و ترابری و دیگر نهادهای مدنی خیریه اعم از میزان سرمایه این نهادها، اعضای هیئت مدیره، پروژه های مشارکتی و غیره را مشاهده کنند.

آخوندی اضافه کرد: اگر این اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار مردم قرار بدهیم، می‌توانیم تمام جامعه را درگیر فعالیت‌های خیرخواهانه خود کنیم، من نیز به هیئت مدیره انجمن راه و ترابری پیشنهاد می‌کنم تا این کار را انجام دهند و ما هم به عنوان دولت از آنان حمایت می‌کنیم.

انواع مشارکت‌های مالی با خیرین راهساز

آخوندی بیان اینکه نحوه مشارکت وزارت راه و شهرسازی با خیرین راه و ترابری در حال حاضر بیشتر در زمینه تامین قیر پروژه‌های راه سازی است، افزود: ما می‌توانیم با خیرین انواع مشارکت‌های مالی دیگر را داشته باشیم همچنین باید به سمت ایجاد ساختارهای شفافیت مالی برویم تا نحوه تقسیم کار عملیاتی و تامین منابع پروژه‌های راه و ترابری که خیرین در آنها مشارکت می‌کنند مشخص شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این وزارتخانه می‌تواند در زمینه برنامه‌ریزی‌پروژه‌ها با خیرین همکاری کند، اظهار کرد: دولت بیشترین گزینه‌هایی که در نظر دارد توسعه پروژه‌های کریدوری درجه یک است ولی خیرین به دلیل ارتباط مستقیم با جامعه هدف بیشتر مایل به همکاری در توسعه پروژه‌های کریدورهای نوع سوم هستند اما مشکلی نیست چون این همکاری نیز بسیار هم افزاست.

وی با بیان اینکه کار خیرین تنها ساخت راه نیست، افزود: نگهداری راه و پل، ساخت تاسیسات و تأمین تجهیزات بین راهی و تربیت نیروی انسانی می تواند از دیگر فعالیت‌های خیرین در حوزه راه و ترابری باشد.

وی با بیان اینکه آموزش کارگر ماهر، مهندس و نیروی انسانی و نیز ساخت آموزشگاه‌های گوناگون راه سازی از دیگر کارهای مهمی است که خیرین می‌توانند در آنها مشارکت کنند تاکید کرد: به هیچ وجه نباید کیفیت کار خیرین از کارهای رسمی نازل‌تر باشد.


۴۰ میلیارد تومان کمک نقدی خیریت راهساز

بنابر این گزارش وزیر راه و شهرسازی در حاشیه گردهمایی بزرگ انجمن خیرین راه و ترابری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه خیرین در حوزه راهسازی تا به حال حدود ۴۰ میلیارد تومان کمک نقدی کرده‌اند، گفت: کارهای زیرسازی را خیرین انجام می‌دهند و هزینه‌روسازی شامل قیرپاشی و آسفالت‌ریزی را دولت کمک می‌کند.

آخوندی گفت: این افتخار را داشتیم که در آستانه میلاد پیامبر رحمت، اولین همایش انجمن خیرین راه و ترابری برگزار شد. این انجمن عمده مأموریتی که تعقیب می‌کند، کمک به جامعه ایران در زمینه ایجاد راه، خدمات بین راهی و تأسیسات راهداری است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر ما احداثحدود ۷۴۰ کیلومتر راه اعم از راه‌های روستای و شهری را با کمک خیرین آغاز کرده‌ایم که ۲۴۰ کیلومتر از آن به پایان رسیده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است و خیرین نیز تا به حال حدود ۴۰ میلیارد تومان نقدا در این راه پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زیرسازی و روسازی راه ها، بیان کرد: کارهای زیرسازی را خیرین انجام می‌دهند و هزینه‌روسازی شامل قیرپاشی و آسفالت‌ریزی را که حدود نیمی از هزینه راهسازی است دولت انجام می‌دهد؛ ضمن اینکه بر آنیم برای کمک به خیرین راه‌ساز، هزینه‌ آنها به عنوان هزینه مؤدیان مالیاتی محسوب شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز