خبرگزاری کار ایران

وزیر راه و شهرسازی:

به دوره چهارپایان برگشتیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۴۲۰۸

بیش از ۴۸۰ هزار کامیون از کارت سوخت یارانه ای استفاده می کنند این درحالی است که طبق آماری که از پیمایش کامیونها داشته ایم ۱۰۰هزار کامیون هیچ پیمایشی نداشته اند

وزیر راه و شهرسازی در نخستین همایش سیستم‌های حمل و نقل هوشمند جاده‌ایبا بیان اینکه موضوع مهم تر از زیرساخت ها موضوع مدیریت حمل و نقل در جاده های موجود است، گفت: متاسفانه سرعت حرکت در بعضی از جاده ها به کمتر از ۷ کیلومتر رسیده است این یعنی آنکه به دوران سفر با چهار پایان برگشته ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی با بیان اینکه پدیده موتور، جهان را به سمت مدرنیته شدن برد گفت: با کشف و اختراع موتور سرعت جابجایی انسان و کالا را افزایش داد و پس از آن دنیا با مفهوم جابجایی حجم انبوه کالا آشنا شد.

وی به افزایش سرعت جابجایی ها با ورود به آی تی سی اشاره کرد و گفت: در دنیای امروز اطلاعات و داده ها سوار بر الکترون شده اند که سرعت جابجایی با موتور را به طور قابل توجهی افزایش داد وسبک زندگی مردم را تغییر داد.

وزیر راه وشهر سازی مشکل اصلی راههای کشور را توقف شاه راهها دانست و گفت: درحالی که دنیا با مفهوم حرکت پذیری مواجه است ما در شاهراههای کشورمان با ترافیک ها و ایستایی های درون شهری و برون شهری مواجه ایم.

آخوندی تاکید کرد: امروز سرعت حرکت در برخی از جادهها به کمتر از ۷ کیلومتر رسیده ا ست و این به معنای آن است که به دوران جابجایی با چارپایان برگشته ایم و این موضوع را بحثزندگی پذیری را مختل کرده است.

این عضو کابینه دولت یازدهم با اشاره به مشکلات حمل ونقل شهری و برون شهری گفت: عدم کارآیی اقتصادی، آسیبهای محیط زیستی، تلفات جانی از آثار و تبعات حمل و نقل امروز کشورمان است.

آخوندی با بیان اینکه بدون ابزار مدرن وارد دنیای مدرن شده ایم درحالی که در دهه هفتاد مجموعه خودروهای موجود در کشورمان کمتر از ۵ میلیون خودرو بود امروز این عدد به ۱۷ میلیون خودرو رسیده است که پیش بینی می شود تا بیست سال آینده ۴۰ میلیون خودرو در سطح کشور تردد داشته باشند.

وی با تاکید براینکه در این حوزه دچار یک تناقض و چرخه باطل و ناکارآمدی شده ایم ادامه داد: باید راهی برای خروج از این ناکارآمدی پیدا کنیم و گرنه روند کاهش سطح ارائه خدمات از جاده ها ادامه خواهد داشت.

وزیر راه وشهر سازی اظهار کرد: وقتی آزاد راههای ما به توقفگاه تبدیل شود ساخت مسیرهای جدید و جاده های جدید چه سودی دارد و معتقد باید انگاره های ذهنی خود را عوض کنیم.

آخوندی با بیان اینکه تغییر انگاره ها چند اصل اساسی دارد ادامه داد: مهمترین اصل در تغییر انگاره این است که آنچه که داریم را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ارزشهای جاده های مان کشورما ن ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است گفت: باید به این نتیجه دست یابیم که چگونه می توانیم بیشترین بهره وری را از جاده های موجود داشته باشیم.

آخوندی ادامه داد: وقتی درباره شاخصهای موفقیت راه صحبت می کنیم توجه به ساخت را ه جدید است اما معتقدم باید از ظرفیت موجود بیشترین استفاده را کنیم.

آخوندی با تاکید براینکه با ساخت راههای جدید مخالف نیستم گفت: ساخت ۱۰ کریدور توسعه ملی را در دستور کار قرار داده ایم و برای انجام این اقدامات به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری های جدید نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قطعا رشد وسائل حمل و نقل موتوری از ساخت و احداثجاده ها بیشتر است بنابراین در کنار توسعه جاده ها باید انگاره دیگری را در نظر بگیریم.

وی اظهار داشت: معتقدم اولین بحثپذیرش یکپارچگی مدرن سازی مدیریت شبکه حمل و نقلی است و باید رویکرد سازمانی و حفظ تعلق سازمانی که مانع افزایش و توسعه این یکپارچگی شده است را کنار بگذاریم.

آخوندی ادامه داد: وقتی ۳۰ درصد تصادفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری اول جاده ها رخ می دهد این بدان معنا است که رویکرد سازمانی درون شهری و برون شهری و اینکه این دو بحثرا جدا از هم می دانیم باعثبه وجود آمدن این مشکلات و مرزها شده است.

وزیر راه و شهرسازی اولین یکپارچگی بین سازمانها را یکپارچگی بین تبادل و اطلاعات دانست و گفت: خوشبختانه درجهت انجام این کار اولین اقدام انجام شده است و آن این بوده که اطلاعات آمار سوانح جاده ای در بین ارگانهای دست اندرکار تبادل می شود.

وی درباره دومین اصل در بحثتغییر انگاره ها گفت: مهمترین موضوع بحثهوشمند سازی شبکه حمل ونقل جاده ای است که می تواند بسیاری از مشکلات را و ابهامات موجود در حوزه را رفع کند.

آخوندی ادامه داد: درحال حاضر بیش از ۴۸۰ هزار کامیون از کارت سوخت یارانه ای استفاده می کنند این درحالی است که طبق آماری که از پیمایش کامیونها داشته ایم ۱۰۰هزار کامیون هیچ پیمایشی نداشته اند بنابراین از طریق هوشمند سازی و تبادل اطلاعات می توانیم نسبت به حذف کارت سوختهای یارانه ای بدون استفاده با همکاری وزارت نفت اقدام کنیم.

وی تاکید کرد: معتقدم هوشمند سازی حمل و نقل جاده ای در حوزه مدیریت سوخت می تواند بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که سوخت برای پیمایش داده می شود نه برای کامیونها.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به استفاده از ظرفیتها و اطلاعاتی که سامانه gps جاده ای در اختیار ارگانهای مختلف می گذارد گفت: سالها است که در باره بحثترانزیت صحبت می کنیم اما باید سامانه های هوشمند را وارد این بحثکنیم وقتی ناوگانی برای ترانزیت وارد کشورمان می شود برای اینکه صاحب کالا و ار گانهای نظارتی از نحوه عملکرد رانندگان مطلع شوند هیچ چاره ای جز استفاده از اطلاعات و داده های gps نداریم.

وزیر راه وشهرسازی یکی از لطماتی که به جاده های کشور وارد می کند را باربیش از حد مجاز بر روی جاده ها دانست و گفت: قطعا با اجرای سیستم هوشمند و سامانه های هوشمند در سطح جاده ها می توانیم حمل بار مجاز کامیونها را کنترل کنیم.

آخوندی با بیان اینکه مهمترین شاخص در حمل ونقل جاده ای افزایش سرعت سیر در جاده های کشور است گفت: باید اقدامات انجام شده را در راستای افزایش سرعت حمل و نقل در جاده ها انجام د هیم.

وی ادامه داد: با استفاده از سیستم وسامانه هوشمند جاده ای می توان از تردد وسایل حمل ونقل فرسوده جلوگیری کرد.

وزیر راه وشهرسازی با تاکید براینکه مدیریت حمل ونقل باید به اندازه زیر ساخت مورد توجه قرار بگیرد اظهار کرد: موضوع اصلی افزایش توانمندی مدیریت حمل و نقل در جاده های موجود است.

وی با ابراز شرمساری از عدم سرمایه گذاری دربحثبهسازی جاده های کشور گفت: در حال حاضر چیزی حدود ۴۸ هزار کیلومتر راه شریانی وجود دارد که ۷۵ درصد حمل ونقل نیز در این ۴۸ هزار کیلومتر راه انجام می شود اما با شرمندگی باید بگویم که به دلیل عدم سرمایه گذاری بر روی بهسازی جاده های موجود بیش از ۴۰ درصد این جاده در وضعیت بد و بسیار بد قرار دارند.

وی با ابراز خرسندی از افزایش بودجه راهداری گفت: خوشبختانه با همکاری نمایندگان مجلس بودجه راهداری به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش یافت هر چند که سهم راه داری از بودجه کشور باید چیزی حدود ۷ هزار میلیارد تومان باشد اما این مقدار بودجه هم غنیمت است.

آخوندی با اشاره به نصب کمتر از ۵۰۰ دوربین در سطح کشور گفت: خوشبختانه سازمان راهداری و پلیس راه با هم لینک شده اند که این باعثافزایش قدرت پلیس وکنترل پلیس شده است.

وی از ۴ برابر شدن تعداد دوربین های نظارتی در سطح کشور خبر داد و گفت: گام بعدی وزارت راه و شهرسازی نصب ۱۸۰۰ دوربین جدید در سطح جاده های کشور است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز