خبرگزاری کار ایران

سه پیشنهاد آخوندی برای توسعه همکاری‌های حمل و نقلی در دیدار وزیر گمرک و تجارت ترکیه

پای فاینانس ترک هم به پروژه های وزارت راه باز شد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۵۸۸

در این نشست توافق‌ شد که پروژه‌ رازی - خوی - اوغلو با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار از سوی طرف ترکی انجام شود / پیشنهاد شد که اگزیم بانک ترکیه به عنوان اینوست بانک خدمات تامین مالی و تامین سرمایه به ایران دهد. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد پروژه تاسیسات زیربنایی در کشور داریم که با یکسری از بانک‌های هندی و چینی به عنوان اینوست بانک مذاکره کردیم.

دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیات ترکیه نورالدین جانیکلی وزیر گمرک و تجارت ترکیه و هیئت همراه امروز در ساختمان شهید دادمان برگزار شد و در این نشست توافق‌ شد که پروژه‌ رازی - خوی - اوغلو با سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلار از سوی طرف ترکی انجام شود.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر گمرک و تجارت ترکیه با بیان این‌که دو کشور ایران و ترکیه در تمامی ابعاد مکمل یکدیگر هستند و جغرافیا، شرایط کشور، منطقه و جهانی ما را به این سو رهنمون می‌کند، ادامه داد: ترکیه از طریق ایران به تمامی کشورهای آسیای شرق و ایران از طریق ترکیه به کشورهای اروپایی ارتباط دارد. ظرفیت ارتباط میان دو کشور بسیار بالاست که با وجود ارتباط‌هایی که وجود دارد، سطح مناسبات دو کشور بسیار پایین‌تر از ظرفیت است و واقعیت این است که دو کشور مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: روسای جمهور دو کشور به توافق رسیدند که حجم روابط را به ۳۰ یا ۳۵ میلیارد دلار برسانند. برای رسیدن به این اهداف باید منافع هر دو طرف در شرایط مساوی و برابر مورد توجه قرار گیرد. گاهی ممکن است مشکلات و فراز و نشیب‌هایی پیش آید اما هدف اصلی آسیب نمی‌بیند. مثلا در گذشته مشکل کامیون‌ها وجود داشت که حل شد. درست است که این مسئله آنچنان بزرگ نبود اما تاثیر عمیقی در سایر ابعاد گذاشت که خوشبختانه با اراده شما حل شد.

وی ادامه داد: قتی صحبت از برادری و دوستی می کنیم باید در عمل نیز به همین شکل باشد. ما کسی هستیم که در تمامی شرایط از مواضع ایران حمایت کردیم و موظف به این حمایت هستیم، حتی در شریطی که در فشارهای سخت بین‌المللی بیرونی بودیم از این اصول‌مان عبور نکردیم.

۳ پیشنهاد آخوندی به طرف ترک

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در ادامه نشست با بیان این‌که روابط تاریخی بسیار حائز اهمیت است به ارتباط گسترده مردم دو کشور ایران و ترکیه و اراده‌ای که میان روسای جمهور دو کشور در راستای ارتباطات بیشتر وجود دارد اشاره کرد و گفت: در سفری که دکتر حسن روحانی به ترکیه داشت این مسئله مطرح شد که روابط میان جمهوری اسلامی ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار در سال افزایش یابد که جناب اردوغان نسبت به این رقم تاکید داشت. وظیفه ما و شماست که مقدمات اجرایی این کار را فراهم کنیم. در سفری که چند روز گذشته به ترکیه داشتم به وزیر حمل و نقل و کشتیرانی و ارتباطات ترکیه پیشنهاد دادم که برنامه عملیاتی برای این کار بنویسیم.

آخوندی با بیان این‌که در همین موضوع سه پیشنهاد به لطفی الوان ارائه دادم، توضیح داد: نخست آن‌که در حال حاضر حجم مبادلات دو کشور حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار است، نیاز داریم که خط اعتباری متقابلی ایجاد کنیم. پیشنهاد دادم که در ارتباط با پروژه‌هایی که در وزارت راه و شهرسازی داریم، خط اعتباری یک میلیارد دلاری را از طرف ترکیه داشته باشیم.

وی درباره پیشنهاد دوم توضیح داد: ما می‌توانیم دو بستر حقوقی برای روابط‌مان فعال کنیم که یکی بحثترید فاینانس است. ما تمایل داریم که برخی کالاها و تجهیزات‌مان را که برای اجرای پروژه‌هایمان نیاز داریم از ترکیه خریداری کنیم اما در برابر یک اعتبار تجاری. نخستین محموله‌ای که پیشنهاد کردم، خرید ۲۰۰ میلیون دلار ریل طویل بود که در ادامه بلافاصله آقای فخریه کاشان دیروز به ترکیه سفر کرد و مذاکرات مالی و فنی این کار را انجام داد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: علاوه بر آن‌چه گفته شد، پیشنهاد کردم که ترکیه در یکسری از پروژه‌های ما به صورت پروژه فاینانس کمک کند. نخستین پروژه پیشنهادی در این حوزه خط آهن میانه - تبریز بود. کل عملیات سویل و زیرسازی این پروژه انجام شده است و عملیات ریل‌گذاری، ساخت ایستگاه‌ها، علائم و سیستم‌های ناوبری خط مانده است که این مسیر، مسیر قطار برقی با سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

آخوندی افزود: همچنین پیشنهاد شد که اگزیم بانک ترکیه به عنوان اینوست بانک خدمات تامین مالی و تامین سرمایه به ایران دهد. در حال حاضر حدود ۱۰ میلیارد پروژه تاسیسات زیربنایی در کشور داریم که با یکسری از بانک‌های هندی و چینی به عنوان اینوست بانک مذاکره کردیم.

وی ادامه داد: این پیشنهاد برای اگزیم بانک ترکیه ارسال شد تا به عنوان مشاور مالی برای کشور ایران ایفای نقش کند. در سفری که آقای فخریه کاشان به آنکارا داشت راجع به جزئیات این مسئله بحثکرد و مقرر شد که موضوع به معاون اقتصادی رئیس‌جمهور گزارش شود. ما امیدواریم که دولت ترکیه از این طرح حمایت کند تا با همکاری مشترک به هدفی که روسای جمهور دو کشور تعیین کردند، با تنظیم برنامه عملیاتی برای این طرح، از فرصت موجود نهایت استفاده را داشته باشیم.
وی افزود: باید در راستای منافع دو کشور گام برداشت و از فشارهای سیاسی که به طرفین وارد می‌شود، هراسی نداشته باشیم. قطعا ملت‌ها دوستان دوران سختی خود را از یاد نمی‌برند به همین خاطر فکر می‌کنم، پیشنهادهایی که از سوی ما ارائه شد کاملا عملی و اجرایی است و می‌تواند سطح روابط را به خوبی افزایش دهد. در تاریخ نزدیک‌مان نیز تجربه مشترکی داشتیم. به زودی رئیس‌جمهور ترکیه به ایران سفر خواهد داشت، ما فکر می‌کنیم که می‌توانیم برنامه واقعی عملیاتی تهیه کنیم که روابط در حد تعارفات باقی نماند.

فاینانس این بار از ترکیه

جانیکلی در ادامه گفت: من نیز معتقدم که نباید فقط صحبت کرد و باید در عمل نیز در راستای منافع دو کشور فعالیت کرد. ما به راحتی می‌توانیم مبالغی که به عنوان فاینانس طرف ترک عنوان شد را تامین کنیم. فکر می‌کنم تنها بحثپروژه‌ها محدود به پروژه راه آهن نیست و فعالیت بانک‌ها تنها محدود به اگزیم بانک نباشد و بخش‌های دیگری را شامل شود و همچنین بانک‌ها و روش‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.

وزیر گمرک و تجارت ترکیه ادامه داد: همچنین در سفری که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به ترکیه داشت، عنوان کرد که تنها یک بانک برای ارتباط با ایران کافی نیست که پس از آن موضوع به سرعت مورد پیگیری قرار گرفت و در حال حاضر در مراحل اجرایی - عملیاتی کار پیش می‌رود. من نیز موافقم که پیش از سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران کار پیش رود تا حداقل چند پروژه به نتیجه برسد، در نتیجه طی این سفر پروژه‌های مورد توافق عنوان می‌شود.

وی افزود: برای پیشبرد این روند در این همین راستا موافقت‌نامه تجارت ترجیحی میان دو کشور انجام شد. البته در کنار آن مشکلاتی که طرفین دارند، گام به گام حذف شود که ممکن است در ابتدای کار مشکلاتی وجود داشته باشد که به تدریج رفع می‌شود. اگر فشارهایی درباره تجارت ترجیحی وجود دارد، همه به زودی توجه خواهیم داشت که چقدر این توافق‌نامه ارزشمند و گامی شجاعانه است.

جانیکلی با اشاره به درب مرزی رازی - کاپی کوی اظهار کرد: برای توسعه تجارت باید زیرساخت‌های مربوطه آماده شود برای این کار باید همه درب‌های گمرکی مرزی فعال شود تا کار توسعه یابد. در نتیجه مراودات آسان می‌شود. از مرز تا خوی پروژه ۹۸ کیلومتر طراحی شد. من اعلام می‌کنم که کشور ترکیه آماده است که فاینانس کل جاده را به شکل بسته‌ پروژه‌ای انجام دهد. پس از توافق آنکارا تیمی از دو کشور به مرز ارسال شد که طرح و جزئیات به صورت فنی مورد بررسی قرار گرفت در نتیجه آن جلسه پروژه رازی - خوی - اوغلو توافق شد.

وی ادامه داد: بر اساس برآورد ما این پروژه به سرمایه‌گذاری ۳۰۰ میلیون دلاری نیاز دارد که به صورت اتوبان دو طرفه رفت و برگشتی است که فکر می‌کنم احداثاین راه، ضمن تسریع در رفت و آمدها باب جدیدی در روابط دو کشور می‌گشاید. قرار شد که مرز بازرگان - گوربلاغ در سوی ترکیه دو بانده شود که در حال تکمیل است و منتظریم که در ایران نیز دو بانده شدن این مرز انجام شود. پیشنهاد ما این است که دستور بسته پروژه ۹۸ کیلومتری مطرح شده از سوی دکتر آخوندی ارائه شود.


احداثجاده های جدید ارتباطی با ترکیه

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست با بیان این‌که ما موافق همکاری با بانک‌های متعدد ترک هستیم، پیشنهاد همکاری با اگزیم بانک را فراتر از همکاری تجاری دانست و اظهار کرد: ما نیاز داریم که یک بانک ترک فراتر از فعالیت‌های تجاری به عنوان مشاور تجاری ما فعالیت داشته باشد، در غیر این صورت روابط تجاری باید با بانک‌های متعدد انجام شود.

آخوندی با بیان این‌که با فعال شدن ۱۰۰ درصدی مرزها موافق هستم، گفت: ما معتقدیم که باید بار و مسافر را در مرزهای مختلف توزیع کرد تا از توقف‌های بیهوده جلوگیری شود. در ارتباط با بحثرازی - خوی - اوغلو نیز موافقیم، به این ترتیب طرفین تجاری که قصد ورود به عملیات را دارند رسما معرفی شوند. قاعدتا ما منتظر دریافت دو پیشنهاد رسمی از طرف ترک هستیم که یکی مسیر و مشخصات فنی و دیگری روش‌های تامین مالی را مشخص می‌کند. ما آماده ادامه مذاکرات هستیم و اگر طرف متعهد مشخص شود، از همین امروز مذاکرات را انجام خواهیم داد بنابراین با طرف ترک دو جاده تبریز به بازرگان و رازی - خوی - اوغلو را بررسی می‌کنیم و با هر دو پروژه ۱۰۰ درصد موافقیم.

وزیر راه وشهرسازی با بیان این‌که اجرای طرح راه‌آهن ایغدیر به پارس پیشنهاد شده است، ادامه داد: طرف ترک نیز مایل به فعال شدن خط راه آهن رو رو دریاچه وان است. با این مسئله موافقیم اما ظرفیت این خط محدود است و نمی‌تواند پاسخگوی میزان باری که می‌خواهیم جابه جا کنیم باشد. برای افزایش ظرفیت مجبوریم که علاوه بر بحثدریاچه وان، بازگان - پارس با فوریت انجام شود که این کار شدنی است زیرا فاصله محدود بوده و با بودجه کم می‌توان آن را اجرایی کرد.

مشکل کاهش سرعت قطارها از طرف ترکیه است

جانیکلی نیز در بخش پایانی این نشست با بیان این‌که با اساس موارد مطرح شده موافقیم، گفت: من موافقم که باید کار را به سرعت انجام داد. در سال ۲۰۱۴ تعداد قطارهایی که از ریل قدیمی عبور کرده، کاهش یافته که شاید مشکل از ما باشد. دکتر آخوندی نیز باید دستور توافق درباره خط جدید راه آهن را اعلام کند تا گروه فنی ترک شروع به کار کند. مطالب درباره مرز کاپوکای رازی نیز در کوتاه‌ترین مدت به صورت مکتوب ارسال می‌شود.

آخوندی در پایان با بیان این‌که درباره خط جدید راه آهن دستور به گروه فنی ارسال می شود، گفت: منتظر مطالب مرز کاپوکای رازی هستیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز