خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

کلنگ کنار گذر جنوبی تهران و خط راه‌آهن قم - اصفهان به زمین می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۰۶۶

تقاضای تسهیلات ۵ میلیون یورویی برای ساخت ۸ پروژه بزرگ آزاد راه را به صندوق توسعه ملی داده‌ایم و مسئولان صندوق توسعه ملی هم برای پرداخت این میزان تسهیلات اعلام آمادگی کرده اند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از کلنگ زنی ۲ پروژه ملی کنار گذر جنوبی تهران و راه آهن سریع‌السیر قم اصفهان در روز افتتاح قطعه یک آزادراه حرم تا حرم خبر داد و گفت: تقاضای تسهیلات ۵ میلیون یورویی برای ساخت ۸ پروژه بزرگ آزادراهی را به صندوق توسعه ملی داده‌ایم و مسئولان صندوق توسعه ملی هم برای پرداخت این میزان تسهیلات اعلام آمادگی کرده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی نورزاد با بیان اینکه دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر آزادراه در دست بهره‌برداری است، گفت: در حال حاضر هزار و ۹۰۰ کیلومتر آزادراه به مطالعه ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست اجرا و ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در دست ساخت داریم.

وی با اشاره به مزایای بهره‌برداری از آزادراه حرم تا حرم، گفت: قطعه یک این آزادراه ۸۵ کیلومتر را از مسیر راه کاهش می دهد و زمان حرکت را برای خودروهای سبک ۹۰ دقیقه و برای خودروهای نیمه سنگین ۱۵۰ دقیقه کوتاه می‌کند.

رئیس شرکت راه و توسعه حمل و نقل کشور ادامه داد: آزادراه حرم تا حرم شامل ۵ قطعه است که قطعه یک آن در فاصله بین قم تا گرمسار با ۱۵۲ کیلومتر وسعت همچنین قطعه دوم آن حد فاصل گرمسار تا سمنان، قطعه سوم حد فاصل سمنان تا سبزوار قطعه چهارم سبزوار تا نیشابور و قطعه پنجم آن نیشابور تا سه راهی باغچه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قطعه اول در هفته اول اسفند ماه افتتاح می‌شود، گفت: برای ساخت قطعه گرمسار تا سمنان مصوبه ای دولتی داریم همچنین برای ساخت قطعه سمنان تا سبزوار به دنبال سرمایه‌گذار و اجرای مصوبه کمیسیون ماده د۲۱۵هستیم.

وی با بیان اینکه حد فاصل سمنان تا نیشابور ۹۰۰ کیلومتر است، گفت: قطعه یک آن اماده افتتاح است و هر زمان و تاریخی را که رئیس جمهور برای افتتاح اعلام کند آماده بهره برداری را داریم.

نورزاد با اشاره به سرعت بالای ساخت این پروژه، گفت: ۱۵۲ کیلومتر از آزاد راه حرم تا حرم یعنی قطعه اول آن ظرف مدت دو سال ساخته شد که رکورد خوبی برای ساخت این کیلومتر آزادراه محسوب می شود.

نورزاد با تاکید بر مزایای ساخت این آزادراه، گفت: چیزی حدود ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در ظرف مدت ۲۰ سال ارزش ریالی مزیت افتتاح این پروژه از محل صرفه‌جویی در سوخت است.

وی با اشاره به قطعه سمنان - نیشابور، گفت: برای ساخت این قطعه به دنبال سرمایه‌گذار هستیم و مطالعات آن باید تکمیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره میزان اعتبارات موردنیاز برای ساخت این قطعه، اظهار کرد: این قطعه ۵۰۰ کیلومتر است که برای ساخت هر کیلومتر از آن ۱۵ میلیارد تومان اعتبار باید تامین شود که در مجموع چیزی حدود ۷ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان نیاز به سرمایه‌گذاری دارد.

وی درباره ساخت مجتمع‌های رفاهی بین راهی در طول این آزادراه، گفت: برای ساخت برخی از مجتمع های بین راهی فراخوان شرکت در مناقصه منتشر شده و ساخت برخی از مجتمع‌ها هم به قرارگاه واگذار شده است.

نورزاد در باره میزان صرفه‌جویی مصرف سوخت با افتتاح قطعه اول آزاد راه حرم تا حرم، گفت: ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین در مدت ۲۰ ساله بهره برداری و همچنین ۲ هزار و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل در این مدت زمان صرفه جویی خواهد شد که به اقتصاد ملی کشورمان کمک قابل توجهی می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اجرای بند قاف قانون مدیریت صرفه‌جویی سوخت، گفت: در حالی که آزادراه‌ها نقش بسیار تاثیرگذاری در کاهش میزان مصرف سوخت در سطح جاده‌های کشور دارند هنوز اما بند قاف مدیریت صرفه جویی در مصرف سوخت اجرایی نشده است.

رئیس شرکت زیرساخت و توسعه حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه در روز افتتاح قطعه یک حرم تا حرم پروژه کنار گذر جنوبی تهران و پروژه راه آهن سریع السیر قم اصفهان کلنگ زنی می شود، گفت: برای احداثکنار گذر جنوبی تهران ۳ هزار میلیارد تومان برآورد سرمایه‌گذاری شده است که این پروژه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا ساخته می‌شود.

معاون وزیر راه وشرهسازی با تاکید بر کاهش سهم دولت در ساخت شبکه آزاد راهی کشور و واگذاری پروژه ها به بخش های غیردولتی، گفت: طبق قرارداد منعقد شده سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا در ساخت کنار گذر جنوبی تهران ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است که این ۳۰ درصد هم متناسب با پیشرفت فیزیکی در قالب تسهیلات به قرارگاه خاتم الانبیا ارائه می‌شود. طول آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران ۱۵۶ کیلومتر است.

وی همچنین با اشاره به کلنگ زنی راه آهن سریع و سیر قم اصفهان در روز بهره برداری قطعه اول آزاد راه حرم تا حرم، گفت: خوشبختانه LC پروژه راه آهن سریع السیر قم اصفهان باز شد و عملیات اجرایی آن به زودی شروع می‌شود و سرعت این پروژه ۳۰۰ کیلومتر در ساعت تعریف شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی برای ارائه تسهیلات به شرکت زیر ساخت اعلام آمادگی کرده است، گفت: هشت پروژه را به صندوق توسعه ملی برای دریافت تسهیلات ۵ میلیارد یورویی به صندوق توسعه ملی معرفی کرده‌ایم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز