خبرگزاری کار ایران

احمدی نوری:

بنگاه‌های اقتصادی از سرمایه گذاری در آزاد راهها استقبال نمی‌کنند

asdasd
کد خبر : ۲۵۳۹۴۶

دو کریدور ترانزیتی مهم بین المللی شرق به غرب و شرق به شمال شرقی از ایران عبور می‌کند که از طریق این دو کریدور ترانزیتی کالا‌ها را از چین به حوزه قفقاز و آسیای غربی عبور می‌دهیم.

معاون شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه فرمول تامین مالی از بانک‌ها سرمایه گذاری در بخش خصوصی است و حمایت دولت می‌تواند سرعت ساخت آزادراه‌ها را افزایش دهد گفت: با توجه به جهش قیمتی که در چند سال گذشته رخ داد هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه در منطقه دشتی ده میلیارد تومان، در منطقه نیمه کوهستان ۱۵میلیارد تومان و در منطقه کوهستانی چیزی حدود ۳۵ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، احمدی نوری، در نشست خبری صبح امروز خود اظهار داشت: متاسفانه بنگاههای اقتصادی مانند بانک‌ها به دنبال سرمایه گذاری بر روی پروژه‌های زودبازده هستند و از سرمایه گذاری بر روی ساخت آزادراه‌ها که دوره بازگشت سرمایه ۱۸ ساله دارند استقبال نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت دوره بازگشت سرمایه ۱۵ ساله در بخش آزاد راهی را تضمین می‌کند گفت: معتقدم در غیاب حضور بخش خصوصی؛ نهادهای مالی مانند بانک‌ها صندوقهای بازنشستگی وبیمه باید به این حوزه ورود کنند و دولت تضمین می‌دهد دوره بازگشت سرمایه شرکت‌ها ۱۵ ساله باشد.

احمدی نوری با اشاره به سهم آزاد راه‌ها در شبکه راهی کشورمان گفت: در حال حاضر متاسفانه تنها یک درصد از شبکه راهی کشورمان به صورت آزاد راه است که البته ارزش همین یک درصد برابر ۱۸ تا ۲۰ درصد ارزش کل آزاد راههای کشور است.

وی ادامه داد: دو هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه آزاد راهی در سطح جادههای کشورمان وجود دارد که ارزش این میزان راه چیزی حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان است.

معاون شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل و نقل با اشاره به پروژه‌های آزاد راهی تکمیل شده و در حال ساخت گفت: چندین پروژه در نوبت افتتاح و چندین پروژه در دست ساخت و چند پروژه هم در حال تکمیل هستند.

وی ادامه داد: دو کریدور ترانزیتی مهم بین المللی شرق به غرب و شرق به شمال شرقی از ایران عبور می‌کند که از طریق این دو کریدور ترانزیتی کالا‌ها را از چین به حوزه قفقاز و آسیای غربی عبور می‌دهیم.

احمدی نوری با اشاره به افتتاح قطعه اول آزاد راه حرم تا حرم، حدفاصل قم تا گرمسار به طول ۱۵۲ کیلومتر گفت: این آزادراه در واقع بخشی از جاده ابریشم است که جنوب و مرکز کشور را به شمال شرق کشور متصل می‌کند.

وی ادامه داد: این آزادراه با اعتبار ۶۹۰ میلیارد ریالی توسط قرار‌گاه خاتم الانبیاء در کمتر از دو سال ساخته شد که در نوع خود رکود بسیار خوبی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به ساخت سایر قطعات این آزاد راه گفت: ساخت مسیر سمنان تا نیشابور به طول ۵۰۰ کیلومتر در حال مطالعه و اقدام است که به محض اینکه سرمایه گذار مشخص شود شروع به ساخت می‌کنیم.

معاون شرکت ساخت با اشاره به یکی از ویژگی‌های ساخت آزاد راه حرم تا حرم گفت: ساخت این آزاد راه در شرایط عادی چیزی حدود ۷ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد این در حالی است که قرار‌گاه خاتم توانست این قطعه از آزاد راه در کمتر از دو سال به اتمام برساند.

وی ادامه داد: این سرعت در ساخت نشان می‌دهد اگر منابع مالی تامین باشد می‌توانیم پروژه‌های عمرانی را در مدت زمان کوتاهی به بهره برداری برسانیم.

احمدی نوری با تاکید براینکه از مهم‌ترین ویژگی‌های آزاد راه این است که بتواند طول مسیر را کاهش دهد اظهار کرد: قطعه یک آزادراه حرم تا حرم ۸۵ کیلومتر از طول مسیر را کاهش داده است.

وی با اشاره به مزایای ریالی این پروژه گفت: در طول دوره بهره برداری ۲۰ ساله ۴هزارو ۳۸۰میلیارد تومان از محل مصرف سوخت صرفه جویی می‌شود.

وی ادامه داد: در دوره ۲۰ ساله بهره برداری از آزاده راه حرم تا حرم ۵۰۰ میلیون لیتر بنزین و همچنین ۲هزار و ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی می‌شود که از محل صرفه جویی بنزین ۴۰۰ میلیارد تومان و از محل صرفه جویی گازوئیل هزارو ۸۲۰ میلیارد تومان پس انداز و صرفه جویی می‌شود.

احمدی نوری با اشاره به صرفه جویی در مدت زمان سفر گفت: از محل صرفه جویی در زمان سیر چیزی حدود هزارو ۹۰۰ میلیارد تومان و همچنین از محل صرفه جویی تولید گازخانه‌ای co۲ ۲۶۰ میلیارد تومان صرفه جویی می‌شود که در مجموع این آزاد راه در دوره ۲۰ ساله بهره برداری ۴هزار و ۳۸۰میلیارد تومان مزیت ریالی دارد.

معاون شرکت ساخت با اشاره به اینکه ۹۰ درصد جابجایی‌ها از طریق جاده انجام می‌شود گفت: با توجه به میزان بالای تردد جاده‌ای افزایش ایمنی و ارتقا موضوع بسیار مهمی است که ساخت آزادراه‌ها این ایمنی را افزایش می‌دهد.

وی با تاکید براینکه دولت به دنبال این است که بار ترافیکی را از روی دوش کلان شهر‌ها بردارد گفت: ساخت آزادراه‌ها ترافیک کلان شهر‌ها را کاهش می‌دهد و همچنین یک پدافند غیر عاملی است که در مواقع اضطرار می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

احمدی نوری از کلنگ زنی آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران همزمان با افتتاح آزاد راه قم به گرمسار خبر داد و گفت: آزاد راه کنار گذر جنوبی تهران به طول ۱۸۵ کیلومتر است که این آزاد راه ترافیک را قبل از اینکه وارد کرج و آزاد راه آزادگان کند به سمت آبیک هدایت می‌کند.

وی تاکید کرد: افتتاح این آزاد راه در کاهش ترافیک ورودی تهران بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

معاون شرکت ساخت با اشاره به کلنگ زنی آزادراه پاکدشت به رودهن گفت: از دیگر پروژه‌هایی که در دست مطالعه قرار دارد آزاد راه پاکدشت به سمت اتوبان شهید بابایی و رودهن است این آزادراه هم در کاهش ترافیک شهر تهران بسیار موثر خواهد بود و ترافیک عبوری را قبل از اینکه وارد تهران شود به سایر کنار گذر‌ها هدایت می‌کند.

وی بااشاره به ساخت کنارگذر جنوبی تهران گفت: اعتبار مورد نیاز برای ساخت این آزاد راه چیزی سه هزار میلیارد تومان برآورد شده است که سهم قرار‌گاه خاتم در ساخت این آزاد راه چیزی حدود ۷۰ درصد وسهم دولت سی درصد است که سهم دولت با تناسب با رشد وپیشرفت فیزیکی ارائه می‌شود.

معاون شرکت ساخت با اشاره به مدت زمان ساخت این آزاد راه گفت: پیش بینی شده آزادراه کنار گذر جنوبی تهران در دوره چهارساله ساخته شود.

احمدی نوری با بیان اینکه دو آزاد راه بسیار مهم در غرب کشور درحال ساخت است گفت: ساخت آزاد راه زنجان تبریز با حضور سرمایه گذار در حال مذاکره هستیم که اگر رایزنی‌ها به سرانجام برسد مسیر تبریز به مرند تا بازرگان هم به صورت آزاد راهی ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به ساخت آزاد راه دیگری درغرب کشور اظهار کرد: ساخت آزادراه همدان به کرمانشاه و خسروی در حال مطالعه است که البته مسیر ساوه تا همدان آن ساخته شده است و قطعه دوم آزاد راه ساوه تا همدان نیز به طول ۳۰ کیلومتر تا ۴ ماه آینده به افتتاح می‌رسد.
وی ادامه داد: آزاد راه همدان به کرمانشاه به خسروی ۱۷۵ کیلومتر است که برای ساخت آن در حال مذاکره با سرمایه گذاران داخلی و خارجی هستیم.

وی ادامه داد: همچنین آزادراه کنار گذر غربی اصفهان هم در حال اتمام است و تا ۴ ماه آینده به افتتاح می‌رسد.

احمدی نوری با بیان اینکه آزادراه تهران شمال جز پروژه‌های بسیار بزرگ آزاد راهی کشور است گفت: برای ساخت آزاد راه تهران شمال به طول ۱۲۱ کیلومتر باید از البرز عبور کنیم و ساخت این آزاد راه بسیار مشکل است.

وی ادامه داد: همچنین قطعه ۴ این آزاد راه که در سال ۹۱ با تقاضای مقامات محلی زیر عبور برده شد و پس از مدتی هم به علت نقص فنی مسدود شد مجددا از ۲۰ اسفند ماه زیر بار ترافیک می‌رود.

معاون شرکت ساخت با اشاره به آزادراههایی که در حال ترانسفر شدن هستند گفت: آزادراه کرج قزوین که سرمایه گذار آن بانک ملی بود به زودی به دولت باز می‌گردد.

وی ادامه داد: همچنین آزاد راه کاشان به اصفهان تحت عنوان آزاد راه امیر کبیر که توسط شرکت بازنشستگی کشور ساخته شده بود به شریک دوم خود یعنی استانداری اصفهان ترانسفر می‌شود.

احمدی نوری با بیان اینکه روزانه ۱۲ میلیون خودرو از شبکه آزادراهی کشور ترددمی کنند گفت: روزانه ده میلیون خودرو در شبکه آزاد راهی کشور که توسط بخش خصوصی ساخته شده است تردد می‌کنند که این میزان تردد با احتساب تردداز آزاد راههای دولتی به ۱۲ میلیون خودرو در روز می‌رسد.

معاون شرکت ساخت با بیان اینکه بر گشت سرمایه در پروژه‌های آزادر اهی به بیش از ۱۸ سال رسیده گفت: بنگاههای اقتصادی مانند بانک‌ها و بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری در بخشهایی که مدت زمان بازگشت سرمایه آن‌ها بالاست ندارند. بانک‌ها در حال حاضر بیشتر علاقه‌مند به پروژه‌هایی هستند که بازگشت سرمایه آن‌ها زیر هشت سال است مانند پروژههای ساختمانی و مسکن.

وی ادامه داد: درحال حاضر ساخت هر کیلومتر آزاد راه در مسیرهای دشتی ۱۰میلیارد تومان در مسیرهای نیمه کوهستانی ۱۵ میلیارد تومان و در مسیرهای کوهستانی ۳۵ میلیارد تومان است که سرمایه گذاران علاقه‌ای به این میزان سرمایه گذاری در آزادراه‌ها با بازگشت سرمایه ۱۸ ساله ندارند.

احمدی نوری همچنین با اشاره به آزاد راه اصفهان شیراز گفت: این آزادراه که در حال حاضر بیست درصد پیشرفت فیزیکی دارد ۱۳۵ کیلومتر از طول مسیر را کاهش می‌دهد و یکی از بهترین آزادراههای کشور محسوب می‌شود.

معاون شرکت ساخت ادامه داد: طول این ازاد راه ۲۱۰ کیلومتر است که امیدواریم ۵ سال آینده زیر بار ترافیک برود.
وی ادامه داد: در این ازاد راه برای اولین بار از روسازی بتونی غیر مسلح درزدار استفاده شده است.

معاون شرکت ساخت با اشاره به رویکرد دولت برای ساخت آزادراه‌ها با رویه بتونی گفت: قصد داریم ۱۰ درصد از شبکه راهی کشور را با استفاده از روسازی بتونی بسازیم در حال حاضر در کشور ۷۵ میلیون تن سیمان تولید می‌شود که وزارت صنعت قصددارد این میزان را به ۸۵ میلیون تن برساند.

احمدی نوری ادامه داد: اگر تمام آزادراههای کشور را با رویه بتونی بسازیم به ۱۲ میلیون تن سیمان نیاز داریم.

وی با اشاره به آزاد راه قائم شهر ساری گفت: خوشبختانه مجوز تشریفات آزاد قائم شهر ساری صادر شده است که کلنگ زنی این آزاد راه را در برنامه خود داریم طول این آزاد راه ۴۵ کیلومتر است که قرار است با روش روسازی بتونی ساخته شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز