خبرگزاری کار ایران

یک کارشناس مسکن در گفت‌وگو با ایلنا:

تجربه وام فروشی سال ۸۶ تکرار نشود / ظهور علایم خروج رکود از مسکن در نیمه دوم ۹۴

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۳۵۹

افزایش قیمت محسوسی را در سال آینده نخواهیم داشت و همین روند تا شهریور ۹۴ ادامه خواهد داشت / با شروع اعطای تسهیلات برای خرید مسکن، شغل وام فروشی هم رواج می‌یابد.

کار‌شناس بازار مسکن و رییس سابق اتحادیه املاک کشور با بیان اینکه علایم خروج رکود از بازار مسکن در نیمه اول سال آینده خود را نشان می‌دهد، ‌گفت: افزایش قیمت محسوسی را در سال آینده نخواهیم داشت و همین روند و جو بازار تا شهریور ۹۴ ادامه خواهد داشت.

مصطفی قلی خسروی در گفت‌و‌گو با ایلنا ادامه داد: ‌احتمال افزایش قیمت ساخت و ساز در سال آینده بسیار ضعیف است و به دنبال آن هم افزایش قیمت مسکن در شش ماه سال آینده بعید به نظر می‌رسد.

وی با اشاره به تاثیرات مذاکرات ۱ + ۵ در حوزه مسکن گفت: ‌هر چند که به گفته مسئولان مذاکرات ژنو تاثیری در اقتصاد کشور نمی‌گذارد اما معتقدم با به نتیجه رسیدن مذاکرات قیمت‌ها در حوزه مسکن به ثبات می‌رسد.

قلی خسروی همچنین نوسانات قیمت ارز و طلا را در بازار مسکن بی‌تاثیر ندانست.

این کار‌شناس بازار مسکن درباره بازار اجاره بها در سال آینده گفت: ‌ بازار اجاره بها هم تا نیمه دوم سال ۹۴ آرام خواهد بود و در فصل جابه جایی‌ها هم حداقل افزایش قیمت را خواهد داشت.

وی با بیان اینکه وزیر راه و شهرسازی در ابتدا از مسکن اجتماعی تعریفی شبیه به مسکن مهر داشت، ‌گفت: دولت باید برای تامین مسکن دهک‌های پایین جامعه برنامه داشته باشد و هر جا که توقف ساخت و ساز داشتیم با رکود مواجه شدیم.

قلی خسروی با تاکید بر اینکه باید متقاضیان واقعی برای دریافت وام خرید مسکن شناسایی شوند، اظهار کرد: ‌وام‌ها یک عامل تسهیل کننده برای خرید خانه و افزایش معاملات است اما دولت باید توجه داشته باشد که تجربه اعطای وام در سال ۸۶ تکرار نشود که بانک‌های خصوصی ۸۰ درصد هزینه خرید خانه را به مردم وام دادند و در ‌‌نهایت چند خانه‌ها این تسهیلات را دریافت کردند.

رییس سابق اتحادیه املاک کشور ادامه داد: ‌ معتقدم تسهیلات بانکی با یک شرایط تعریف شده باید در اختیار سازندگان قرار بگیرد و سازنده تعداد واحدهایی که قرار است بسازد را در بانک مسکن ثبت کند و به‌‌ همان اندازه وام دریافت کند.

وی ادامه داد: ‌ بر همین اساس متقاضیان می‌توانند از واحد‌های مسکونی ساخته شده با تسهیلات بانکی، استفاده کنند. وام‌ها نباید ارزش افزوده‌ای نسبت به انتقال ملک داشته باشند و به عبارت دیگر باید محاسبه دقیقی انجام شود تا جلوی رانت‌ها گرفته شود.

قلی خسروی نسبت به پدیده وام فروشی هشدار داد و گفت: ‌ با شروع اعطای تسهیلات برای خرید مسکن، شغل وام فروشی هم رواج می‌یابد که این پدیده مشکلات و تبعات بسیار زیادی دارد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز