خبرگزاری کار ایران

همکاری در زمینه فناوری اطلاعات بین ایران وسومالی

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۵۴۰

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در دیدار با وزیر پست و ارتباطات سومالی بر ضرورت همکاری در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بین دو کشور تاکید کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان در دیدار با وزیر پست و ارتباطات سومالی بر ضرورت همکاری در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمود واعظی در این دیدار با تبریک روی کار آمدن دولت و نخست وزیر جدید سومالی، گفت: آمادگی داریم با این دولت همکاری های دو جانبه بین المللی داشته باشیم.

وی با بیان آنکه خوشبختانه روابط ایران و سومالی از پیشینه خوبی برخوردار بوده است، ابراز امیدواری کرد که در ابعاد مختلف به خصوص ICT، روابط دو کشور گسترش یابد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به حمله تروریستی دو روز گذشته در کشور سومالی، گفت: ایران همواره برای کشورهای اسلامی از جمله سومالی احترام متقابل قائل است و حملات تروریستی را محکوم می کند.

واعظی بر گسترش روابط دو کشور در بخش های پست، پست بانک، مخابرات، IT، فضایی و محصولات ICT تأکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم پس از این دیدار همکاریهای دوجانبه را بین دوکشور گسترش دهیم.

وی با بیان آنکه در ایران در زمینه شبکه ملی اطلاعات، کارهای بزرگی انجام شده، افزود: اینترنت و فناوریهای ارتباطی در کنار مزایا و بهره گیری های اجتماعی، همواره به عنوان پدیده ای نوظهور، با انواع و اقسام جرایم مواجه بوده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر موضوع امنیت در حوزه فضای مجازی تأکید کرد و افزود: یکی از ابزارهای مهم جاسوسی در دنیای امروز استفاده از شبکه های مجازی و لازم است با همفکری و برخورداری از تجربیات مشترک، نسبت به پایش و امنیت شبکه اقدام شود.

واعظی ادامه داد: در دنیای امروز تجهیزات ICT از بخش های حیاتی کشورها است که اگر منقطع شود لطمات بسیار زیادی به کشور وارد خواهد شد ولازم است در این زمینه در صیانت و حفاظت کامل صورت گیرد.

وی همچنین بر اهمیت رگولاتوری، صدور پروانه، نظارت بر اپراتورها، مدیریت و کنترل فرکانسها تأکید کرد و افزود: ایران در این زمینه تجربیات خوبی دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: در ایران، در زمینه تلفیق IT و پست و همچنین ارائه خدمات جدید، تلاشهای بسیاری انجام شده و این موضوع زمینه مناسب مشترکی برای توسعه همکاری ها بین دو کشور است.

واعظی پست بانک را زاییده شبکه پستی در ایران خواند و افزود: جهت گیری پست بانک، خرده بانکداری است و بیشتر در مناطق کوچک، روستاها مناطق مرزی، محروم و ایجاد کسب و کار در زمینه کشاورزی و دامداری فعالیت دارد.

وی اظهار داشت: در زمینه فعالیت های فضایی، ماهواره و سنجش از راه دور و همچنین تحقیقات آمادگی داریم با سومالی همکاریهای مشترک داشته باشیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر ضرورت همکاری در مجامع بین المللی تأکید کرد و افزود: با توجه به اینکه ایران و سومالی مشترکات خوبی با هم داشته اند می توانند در کنفرانس های بین المللی از جمله ITU رایزنی های دوجانبه داشته باشند.

واعظی گفت: برخورداری از بخش خصوصی در اجرای پروژه های ICT بین دو کشور ضروریست و ایران آمادگی دارد در زمینه صادرات محصولات نرم افزاری و سخت افزاری رایزنی های متقابل با سومالی داشته باشد.

غولد حسین قاسم وزیر پست و ارتباطات سومالی نیز که برای شرکت در اجلاس غیرمتعهدها به ایران سفر کرده است، گفت: این سفر اولین سفر کاری من بعد از قبول مسئولیت وزارت ارتباطات در سومالی است و ما در کشورمان نیاز به امنیت و مبارزه با تروریسم داریم.

وی با محکوم کردن حملات تروریستی در کشورهای اسلامی، افزود: افزایش تامین امنیت در سومالی از طریق گسترش فناروی اطلاعات، مخابرات و شبکه های امنیتی قابل انجام است.

حسین قاسم، بر ضرورت رایزنی های دوجانبه ایران و سومالی تأکید کرد و افزود: تشکیل بازار مشترک بین دو کشور در زمینه ICT بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اهمیت مسائل بانکی و انجام آن از طریق اینترنت، IT و ارائه تسهیلات برای مردم سومالی، گفت: در زمینه IT و ارتباطات اینترنتی می توانیم با هم همکاری داشته باشیم.

وزیر ارتباطات سومالی اظهار داشت: استفاده از فرودگاهها، ارسال هوایی مرسولات پستی و برخورداری از امنیت در کشورها حائز اهمیت است و مدیریت اینترنت از الزامات برخورداری از فناوری اطلاعات در هر کشور است.

وی روابط و مشترکات تاریخی ایران و سومالی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و خواستار تبادل علمی بین دانشگاههای کشور و افزایش دانش بین ایران و سومالی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز