خبرگزاری کار ایران

انتقاد وزیر راه و شهرسازی در جمع اساتید دانشگاهی؛

تفاوت ۱۰ برابری قیمت مسکن در شمال و جنوب شهر

کد خبر : ۱۳۲۴۱۱

متأسفانه امروز ترافیک، کیفیت نازل آب و امنیت اجتماعی و آلودگی هوا را شاهد هستیم / فقر شهری در ۲۰،۳۰ سال آینده آثار خودرا می‌گذارد.

ایلنا: ‌ وزیر راه و شهرسازی، گفت: ‌ چرا باید به گونه ای شود که قیمت مسکن در شمال و جنوب اینقدر تفاوت داشته باشد بی عدالتی از پیکره شهر فریاد می کشد نمی توان نسبت به داستان عدالت بی تفاوت بود و به مسئله فقر و توزیع شهری بی توجه باشیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی در نخستین نشست هم اندیشی اساتید معماری و شهرسازی با اشاره به اینکه دانش آموخته دانشگاه تهران هستم، اظهار کرد: آنچه امروز بسیار اهمیت دارد این است که سلول تشکیل دهنده شهر آیا ساختمان، معابر، شبکه حمل و نقل است یا شهروند و سازمان اجتماعی، چرا که در طرحهای جامعه و تفصیلی عمدتا کاربرد برجسته می شود و به سازمان اجتماعی و شهروند توجه زیاردی نمی شود.

وی ادامه داد: در تمامی طرح‌های شهری نگاه فنی است و با نگاه بروکراتیک به مسائل توجه می شود و در این نگاه جایی برای شهروندان وجود ندارد. جای شهروندان در شهر کجاست وقتی که در خیابان غلبه ساختمان به شهروند، غلبه ماشین به شهروند و غلبه سیستم بروکراتیک به شهروند را می بینیم وقتی به مقوله پیاده روی اهمیت داده نمی‌شود و مکانی وجود ندارد که شهروندان هزار متر را با احساس امنیت در فضای شهری طی کنند.

وزیر راه و شهر سازی با بیان اینکه مگر نه اینکه ساختمان در شهر برای رفاه شهروندان است، تصریح کرد: متأسفانه امروز ترافیک، کیفیت نازل آب و امنیت اجتماعی و الودگی هوا را شاهد هستیم.

وزیر راه و شهر سازی در ادامه صحبت‌های خود به مسئله فقر شهری اشاره و اظهار کرد: چرا عدالت را در سطح توزیع یارانه تقلیل داده ایم و با ساخت مسکن مهر فکر کرده‌ایم که مسئله حل شده است. قطبی شدن را در شهرها می بینیم، هم‌اکنون فاصله قیمتی میان شمال و جنوب شهر که به گفته برخی‌ها ۱۰ برابر شده است. چرا باید به گونه ای شود که قیمت مسکن در شمال و جنوب اینقدر تفاوت داشته باشد بی عدالتی از پیکره شهر فریاد می‌کشد نمی توان نسبت به داستان عدالت بی تفاوت بود و به مسئله فقر و توزیع شهری بی توجه باشیم.

آخوندی با بیان اینکه برای من داستان توسعه فقر محصوصا توسعه فقر شهری بسیار اهمیت دارد، ادامه داد: فقر شهری در ۲۰،۳۰ سال آینده آثار خود را می گذارد ما مجموعه‌ای در قالب طرح مسکن مهر درست می کنیم و انتظار داریم بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار نفر در یک فاصله کوچک بدون هیچ الگوی اجتماعی و فرهنگی ساکن شوند. این نگاه، تنها نگاه کالایی به انسان است ما نباید انسان را در یک مجموعه به صورت کالایی ببینیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه صحبت‌های خود از نبود مدیریتهای محلی انتقاد و تصریح کرد: باید مقیاس محلی برای هر شهر وجود داشته باشد و مقیاس محلی شهرها باید در رقابت با یکدیگر باشند چگونه حقوق شهروندی را مطرح می کنیم در حالیکه هویت محلی و شهری وجود ندارد وقتی که به مقیاس محلی توجه نمی کنیم به مشکلاتی نیز برمی‌خوریم در هیچ تصمیماتی به هویت محلی توجه نمی کنیم درحالیکه آنچه اهمیت دارد لایه‌های محلی است. حقوق شهروندی دیدن تمامی هویت ها است.

وی ادامه داد: در غیاب این هویت‌ها است که بروکراسی خود را نشان می دهد، چون هویت نداریم جمعیت شهر تهران با یک مصوبه، ۱۰درصد افزایش می یابد و از ۷ تا ۱۶ میلیون نفر تغییر می‌کند. در سیستم بروکراتیک است که در لحظه تصمیم‌گیری و طرح ها اجرا می شود. طرح مسکن مهر موجب شد ۸ هزار و ۶۰۰ هکتار به محدوده شهری اضافه شود‏. در شهرسازی به مفهوم هویت شهری توجه نمی‌شود بطوری که متاسفانه شاهد افزایش حریم شهرها هستیم.

آْخوندی در پایان بخش نخست صحبت‌های خود به قانون تقسمیات کشوری اشاره کرد و گفت: نظام مدیریت خدماتی با نظام مدیریت سیاسی دو نظام صد در صد موازی است. این موازی بودن سیستم از جهت بهره برداری و تعریف مفهوم حقوق شهروندی تاثیر گذار است، چگونه می توان انتظار داشت با این دیدگاه مفهوم حقوق شهروندی دست خوش تصمیمات سیاسی یا قابل خرید و فروش قرار نگیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز