خبرگزاری کار ایران

در ۲ ماهه ابتدای سال ۹۳؛

افزون بر ۱۰ میلیون تن کالا از مرزهای زمینی و آبی کشور به سایر کشورها صادر شد

asdasd
کد خبر : ۱۷۵۶۸۳

عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد، مرز بازرگان با ۲۴ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۲۱ درصد و آستارا با ۱۲ درصد قرار دارند.

در ۲ ماهه ابتدای سال ۹۳، در مجموع ۷ میلیون و ۱۹ هزار تن کالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا از مرزهای کشور صادر شده است، که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات ۱۹ درصد افزایش و صادرات کالا ۶ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات این سازمان با اعلام این خبر افزود: در پی اقدامات مؤثر وزارت راه‌وشهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در زمینه بهبود زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل‌ و تسهیل در امر صادرات و ترانزیت کالا از مرزهای جاده‌ای کشور با همکاری و توانمندی بخش‌های خصوصی و حمایت‌های لازم از سوی دولت روند صادرات در سطح خوبی رو به رشد بوده است.

از مجموع کالاهای صادر شده ۲۲ درصد کالای نفتی و ۷۸ درصد کالای غیرنفتی بوده و از مجموع کالاهای وارد شده ۷ درصد کالاهای نفتی و ۹۳ درصد کالای غیرنفتی بودند.

فرامرز مداح با اشاره به این که از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۸ درصد، راه‌آهن ۲ درصد و سهم دریا ۹۰ درصد می‌باشد، اظهار داشت: از مجموع کالاهای صادر شده، میزان یک میلیون و ۱۲۹ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای از کشور خارج و میزان ۲۲۶ هزار تن کالا از طریق مرزهای جاده‌ای به کشور وارد شده است.

وی در زمینه عملکرد مرزهای جاده‌ای در واردات کالا به کشور اظهار داشت: از میان مرزهای جاده‌ای کشور، مرز بازرگان با سهم ۶۱ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات کالا به کشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه به ترتیب با ۱۸ و ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

مداح افزود: عملکرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات کالا از کشور نشان می‌دهد، مرز بازرگان با ۲۴ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۲۱ درصد و آستارا با ۱۲ درصد قرار دارند.

مدیرکل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات با بیان این که سهم کامیون‌های ایرانی در صادرات کالا ۵۸ درصد و در جابه‌جایی واردات کالا ۴۳ درصد بوده است، افزود: از مجموع کالاهای صادر شده بیشترین میزان به کشورهای افغانستان و ترکیه و از مجموع کالاهای وارد شده بیشترین میزان از کشورهای ترکیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به این که طی مدت مذکور، ۳۷ هزار نفر مسافر توسط ۳۸۰۰ دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد کشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این مسافران سهم اتوبوس ۴۶ درصد، مینی‌بوس ۴ درصد و سواری ۵۰ درصد است، همچنین تعداد ۶۵ هزار نفر توسط ۶۴۰۰ دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از کشور خارج شدند که سهم اتوبوس ۵۸ درصد، مینی‌بوس ۲ درصد و سواری ۴۰ درصد بوده است.

مداح درخصوص آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای کشور گفت: در مدت مذکور، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۱ درصد و بیله‌سوار با ۱۷ درصد بوده است.

وی خاطرنشان کرد: از مجموع مسافران وارد شده به کشور ۱۹ هزار نفر مسافر خارجی و ۱۸ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از کشور ۲۴ هزار نفر مسافر خارجی و ۴۱ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای کشور خارج شدند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز