خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان نظام مهندسی کشور؛

۳۲ مورد از اقلام مصالح ساختمانی باید استاندارد شود / نوسازی بافت فرسوده در کشور نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۷۷۶۱۸

خیلی از شهرداری های کشور به دنبال این هستند که جریان تخلف تداوم داشته باشد، البته بنده به شهرداری خاصی اشاره نمی‌کنم.

رییس سازمان نظام مهندسی با اشاره به اینکه ۳۲ مورد از اقلام ساختمانی باید استاندارد شود افزود: آن‌چه که در کشور به عنوان نوسازی بافت فرسوده از آن نام برده می‌شود تنها استحکام ساختمان‌هاست زیرا نوسازی بافت فرسوده به معنای بازسازی شبکه های آب، فاضلاب و برق، شریان‌های محله‌ای و پیاده‌رو، فضای سبز، مراکز آموزشی، معابر و شبکه‌های پشتیبانی است.

به گزارش خبرنگارایلنا، اکبر ترکان، رییس سازمان نظام مهندسی کشور، صبح امروز در نشست هفدهمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان خط مشی کاری و راهبردی علمی در سازمان نظام مهندسی ساختمان را ۱۷ مورد برشمرد و اظهار داشت: ‌ ارتقا و پیشرفت روز افزون هر سازمان تخصصی به چشم انداز ماموریت حرفه‌ای خود بستگی دارد و تدوین این نگرش همه جانبه و آینده‌نگر نیز جز در پرتو تحلیل جامع و صحیح شرایط کنونی و برنامه‌ریزی مناسب و واقع‌بینانه امکان‌پذیر نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان افزود: هر گونه تعالی و بالندگی ریشه در آموخته‌ها و دستاوردهای دیروز دارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان برای آنکه بتواند اتصال میان گذشته، امروز و فردا را به نحو صحیح مدیریت کند بایستی توجه به ایده‌ها و طرح‌های نو را در صدر برنامه‌های کاری خود قرار دهد و روزآمدشان را وجه همت خود سازد.

ترکان در خصوص ۱۷ خط مش سازمان به اختصار گفت: شناسایی راه‌های جلوگیری از تولید و مصرف مصالح ساختمانی غیر استاندارد و نامرغوب، تنظیم رابطه منطقی بین «تسهیلات بانکی، بیمه کیفیت ساختمان، بازرسی فنی» و هم پیوندی آن‌ها و اهتمام ویژه در مسیر عملیاتی کردن مفاد «بیمه کیفیت ساختمان» موضوع ماده ۱۶۸ قانون برنامه پنجم از جمله راهبردهای مدنر سازمان نظام مهندسی هستند.

ترکان با اشاره به ضرورت تدوین استاندارد اجباری گفت: ۳۲ قلم از مصالح ساختمانی باید استاندارد شوند که این کار به عنوان یکی از اولویت‌های سازمان نظام مهندسی در دستور کار قرار دارد.

وی دلیل تخریب خانه‌هایی با ۲۰ سال عمر را فرسودگی ندانست و ادامه داد: این تخریب‌ها به دلیل تغییر در تصمیم‌ها و معماری شهرسازی است و آنچه که در خصوص بافت فرسوده انجام می‌شود بیشتر در اصلاح ساختمان است.

رییس سازمان نظام مهندسی کشور تصریح کرد: زمانی که صحبت از بافت می‌شود باید شبکه های آب، فاضلاب و برق، شریان‌های محله‌ای و پیاده‌رو، فضای سبز، مراکز آموزشی، معابر، شبکه‌های پشتیبانی بازسازی شوند در غیر این صورت بالابردن استحکام ساختمان به اصلاح بافت فرسوده نمی‌انجامد.

وی در خصوص تخریب گسترده ساختمان ها و ساخت ساختمان جدید نیز گفت: سعیدی کیا، وزیر اسبق مسکن و شهرسازی در جلسه ای گفت نکند مشغول تولید بافت فرسوده باشیم، از این رو باید این مسئله را جدی بگیریم و مواظب باشیم.

مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد: اگر واردات زمین از چین میسر بود آن را هم نیز وارد می‌کردیم لذا نوسانات در نظام تصمیم‌گیری حوزه شهرسازی باعثتخریب ساختمان در کشور بوده است. در جلسه ای که در شهرستان نور داشتیم شهرداران گفتند فقط ۲۰ درصد از درآمد مربوط به ارائه خدمات است و ۸۰ درصد درآمدهای شهرداری مربوط به این است که عده‌ای تراکم بخرند یا تخلف کنند تا آنها را جریمه کنیم.

ترکان خاطرنشان کرد: خیلی از شهرداری های کشور به دنبال این هستند که جریان تخلف تداوم داشته باشد، البته بنده به شهرداری خاصی اشاره نمی‌کنم.

وی درباره برخورد با متخلفان حرفه‌ای و بحثبرگه فروشی مهندسان ناظر گفت: در بررسی‌های صورت گرفته از سوی سازمان نظام مهندسی استان تهران به این نتیجه رسیده‌ایم که در راستای بند نظارت حدود ۲۳ شرکت شناسایی شده‌اند که با اضافه کردن پروانه نظام مهندسی به مجوز شرکت‌های خود در این کار داخل شده‌اند که متوجه شدیم این شرکت‌ها به صورت روزانه ۱۰ کار نظارت می‌توانند داشته باشند در حالی که اصلا امکان عملی این رویه وجود ندارد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اظهار امیدواری کرد به زودی دست تمام این شرکت‌ها را به طور کامل از بحثنظارت کوتاه می‌کنیم.

در ادامه این نشست ترکان درباره صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها اظهار کرد: صدور شناسنامه فنی مانند بقیه کارها به صورت ضربتی میسر نمی‌شود بلکه باید به صورت تدریجی صورت گیرد.

وی افزود: در استان تهران روند صدور شناسنامه‌ها خوب پیش رفته است ولی این سطح از صدور، پایان کار ما نیست و باید تعمیم بیشتری پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز